Gå til innhold

[Løst] PCI-Express 3.0 på 2.0 hovedkort?


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å finne en bedre skjermkortløsning enn den jeg har nå i dag. Det virker som ATI henger langt bak Nvidia (?), så vurderer å bytte. Har i dag 2 stk. ATI Radeon HD 5870 Matrix Platinum 2GB (som var gode i sin tid). + Asus Rampage II Extreme hovedkort.

 

Det frister ikke å bytte hele systemet, så mitt spørsmål er:

 

Hvordan er det å benytte dagens skjermkort (PCI-Express 3.0) på hovedkort som kun støtter PCI-Express 2.0? Vil dette være en stor flaskehals? (Vurderer 2 stk. GTX 760 2GB eller 1 stk. 780 3GB)

 

P.S Sliter med framedrop o.l. i bla. Titanfall og COD Ghost. Er dette samme problem med dagens Nvidia kort? Eller er det mine utdaterte kort og drivere som forårsaker dette?

 

Setter pris på all hjelp/tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som ATI henger langt bak Nvidia (?)

Hvor har du det fra? AMD (tidligere ATI) er nærmere Nvidia enn noen gang før: http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/R9_290X_PCS_Plus/23.html

Hvordan er det å benytte dagens skjermkort (PCI-Express 3.0) på hovedkort som kun støtter PCI-Express 2.0? Vil dette være en stor flaskehals? (Vurderer 2 stk. GTX 760 2GB eller 1 stk. 780 3GB)

Det går helt fint, ingen flaskehals i det hele tatt når du har LGA1366 og PCIe x16 for begge kortene.

 

P.S Sliter med framedrop o.l. i bla. Titanfall og COD Ghost. Er dette samme problem med dagens Nvidia kort? Eller er det mine utdaterte kort og drivere som forårsaker dette?

COD Ghosts er håpløst optimalisert på PC, og fungerer rett og slett ikke.

Titanfall har en del CPU-problemer.

Lenke til kommentar

PCI-E er ikke flaskehalsen, er vel heller nyere hovedkort som legger tidlig støtte for ny standard.

Riktignok kan man ungå flaskehals ved PCI-E 3.0 ved SLI\Crossfire men det er vel heller hovedkortet som ikke er helt optimalisert for det. Siden man kun får PCI-E 8x båndbredde.

 

Edit: Det er vel alltid lønnsomt å kjøpe GTX 780 TI og heller vurdere et til om det trengs.

2 stk budsjettkort som GTX 760 tviler jeg på er lønnsomt med tanke på alle SLI driverproblemene og en del varmeproblemer med mindre man har veldig luftig kabinnet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Det virker som ATI henger langt bak Nvidia (?)

Hvor har du det fra? AMD (tidligere ATI) er nærmere Nvidia enn noen gang før: http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/R9_290X_PCS_Plus/23.html

Hvordan er det å benytte dagens skjermkort (PCI-Express 3.0) på hovedkort som kun støtter PCI-Express 2.0? Vil dette være en stor flaskehals? (Vurderer 2 stk. GTX 760 2GB eller 1 stk. 780 3GB)

Det går helt fint, ingen flaskehals i det hele tatt når du har LGA1366 og PCIe x16 for begge kortene.

 

P.S Sliter med framedrop o.l. i bla. Titanfall og COD Ghost. Er dette samme problem med dagens Nvidia kort? Eller er det mine utdaterte kort og drivere som forårsaker dette?

COD Ghosts er håpløst optimalisert på PC, og fungerer rett og slett ikke.

Titanfall har en del CPU-problemer.

 

Bare en mistanke, derfor (?) bak. Virker som Nvidia er raskere ute med drivere, og at driverene er generelt bedre. Rett meg gjerne opp her ;)

 

Er trist at ikke spill fungerer glatt "ut av esken". Noen barnesykdommer blir det jo, men dette er jo latterlig.

 

Takk for svar! Da spørs det om det blir et bytte i nær fremtid.

Lenke til kommentar

PCI-E er ikke flaskehalsen, er vel heller nyere hovedkort som legger tidlig støtte for ny standard.

Riktignok kan man ungå flaskehals ved PCI-E 3.0 ved SLI\Crossfire men det er vel heller hovedkortet som ikke er helt optimalisert for det. Siden man kun får PCI-E 8x båndbredde.

 

Edit: Det er vel alltid lønnsomt å kjøpe GTX 780 TI og heller vurdere et til om det trengs.

2 stk budsjettkort som GTX 760 tviler jeg på er lønnsomt med tanke på alle SLI driverproblemene og en del varmeproblemer med mindre man har veldig luftig kabinnet.

Takk for svar! Godt poeng, men er "Ti" verdt de 1700,- ekstra? 780 vs. 780Ti mener jeg.

 

At jeg har 2560x1440 skjerm krever jo også litt mer "krutt",

Lenke til kommentar

Bare en mistanke, derfor (?) bak. Virker som Nvidia er raskere ute med drivere, og at driverene er generelt bedre. Rett meg gjerne opp her ;)

 

Er trist at ikke spill fungerer glatt "ut av esken". Noen barnesykdommer blir det jo, men dette er jo latterlig.

 

Takk for svar! Da spørs det om det blir et bytte i nær fremtid.

Nvidia har ikke vært raskere ute med drivere den siste tida, de aller fleste vil nok påstå det er rimelig likt blant begge sider.

 

Problemene med at spill ikke fungerer optimalt ved lansering kommer av at du kjører CFX, SLI har samme problemet. Som jeg har sagt utallige ganer: CFX/SLI er en simpel løsning for å levere mer ytelse enn et enkelt kort, å anse det som fremtidssikring eller en billig måte å få "high-end" ytelse på ender bare opp med skuffelse.

 

Angående 780 mot 780 Ti: hvis du tenker i baner som "verdt prisforskjellen" er ikke 780 Ti noe for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bare en mistanke, derfor (?) bak. Virker som Nvidia er raskere ute med drivere, og at driverene er generelt bedre. Rett meg gjerne opp her ;)

 

Er trist at ikke spill fungerer glatt "ut av esken". Noen barnesykdommer blir det jo, men dette er jo latterlig.

 

Takk for svar! Da spørs det om det blir et bytte i nær fremtid.

Nvidia har ikke vært raskere ute med drivere den siste tida, de aller fleste vil nok påstå det er rimelig likt blant begge sider.

 

Problemene med at spill ikke fungerer optimalt ved lansering kommer av at du kjører CFX, SLI har samme problemet. Som jeg har sagt utallige ganer: CFX/SLI er en simpel løsning for å levere mer ytelse enn et enkelt kort, å anse det som fremtidssikring eller en billig måte å få "high-end" ytelse på ender bare opp med skuffelse.

 

Angående 780 mot 780 Ti: hvis du tenker i baner som "verdt prisforskjellen" er ikke 780 Ti noe for deg.

 

AMD sin siste release av drivere var 18.12.13

Nvidia sin siste release av drivere var 10.03.14

 

Så noen tester nå, er ikke mye forskjell. Ender nok opp med et 780 kort da, takk igjen!

Lenke til kommentar

Takk for svar! Godt poeng, men er "Ti" verdt de 1700,- ekstra? 780 vs. 780Ti mener jeg.

 

At jeg har 2560x1440 skjerm krever jo også litt mer "krutt",

 

Sitter selv med en overklokket 1440p skjerm og ett overklokket 780ti. Det yter helt kanon. Hadde tidligere SLI 670, altså nesten likt som dine eventuelle 760. Ett 780ti yter en hel del bedre faktisk.

Endret av kalleklovn12
Lenke til kommentar

 

Takk for svar! Godt poeng, men er "Ti" verdt de 1700,- ekstra? 780 vs. 780Ti mener jeg.

 

At jeg har 2560x1440 skjerm krever jo også litt mer "krutt",

 

Sitter selv med en overklokket 1440p skjerm og ett overklokket 780ti. Det yter helt kanon. Hadde tidligere SLI 670, altså nesten likt som dine eventuelle 760. Ett 780ti yter en hel del bedre faktisk.

 

Herlig! Blir for dumt å gå til 1080 igjen nå ;)

Lenke til kommentar

 

 

Takk for svar! Godt poeng, men er "Ti" verdt de 1700,- ekstra? 780 vs. 780Ti mener jeg.

 

At jeg har 2560x1440 skjerm krever jo også litt mer "krutt",

 

Sitter selv med en overklokket 1440p skjerm og ett overklokket 780ti. Det yter helt kanon. Hadde tidligere SLI 670, altså nesten likt som dine eventuelle 760. Ett 780ti yter en hel del bedre faktisk.

 

Herlig! Blir for dumt å gå til 1080 igjen nå ;)

 

Ja, det går ikke. Forsøkte å spille på min tidligere BenQ skjerm, 120hz 1080p. Æsj så dårlige farger, lite skarpt bilde osv osv.

Lenke til kommentar

 

 

 

Liker! :) Du kommer ikke til å angre!

Tja, du skal slite rimelig hardt med tvangstanker for å ikke være fornøyd med et 780, så jeg ser ingen grunn til å ikke angre på akkurat det valget :p

 

Ergo bør han angre på valget og ha tvangstanker? :green:

 

Han kjøpte 780 Ti

 

Ja, ergo må han altså angre... :huh: (your words, not mine)

Eller tenker du at han ville angre om han valgte 780?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...