Gå til innhold

Trenger aksesspunkt med bra rekkevidde. Forslag?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Der jeg bor er det kun mobilt bredbånd som fungrerer. Fikk kun 1mbit gjennom telefonlinja, og 30++ med 4G gjennom mobilt bredbånd.

 

Saken er det at modemet en Dlink DWR 923 har en fryktelig dårlig intregrert WLAN antenne og det er ikke mulighet for ekstern antenne.

 

Prøvd en Netgear repeater i stikkkontakta men med den så får jeg kun ca 10-15mbit..

 

Løsningen blir da et aksesspunkt rett inn i modemet.

 

Noen som har et forslag til et aksesspunkt med bra rekkevidde og hastighet?

2 etg. hus med kjeller. Burde også helst fungert på verandaen..

 

Modemet kommer til å stå i første etg..

 

Ønsker å bruke et aksesspunkt da jeg regner med at dette kommer til å fungere mye bedre enn repeater, og mer stabilt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si noe om. Alt etter pris så er nok aksesspunktene relativt like på rekkevidde. Det er viktigere hvor du plasserer aksesspunktet, og hvilke materialer osv huset er laget av. Jeg bor i et murhus, som er meget utfordrende med tanke på WiFi. Jeg har plassert aksesspunktet i kjelleren i et vindu for å få god dekning. Da når signalene opp til 3 etg, da med relativt dårlig dekning helt øvest. Baderom er helt blokka pga fliser osv. Det å plassere routeren under eller på siden av slike rom er heller ikke lurt. Bruker for tiden en dyrere ASUS router, men mener på at D-Linken jeg brukte tidligere hadde bedre rekkevidde. D-Link routerene jeg har brukt har forøvrig vært søppel så vil anbefale ASUS som jeg er fornøyd med :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Unifi. WiFi mesh. Du setter bare opp et access point til om du skulle trenge det. Fåes f.eks hos DustinHome. Dette er kun aksesspunkter så du trenger en router.

 

Løsningen blir da et aksesspunkt rett inn i modemet.

Kan umulig funke. Da er det "modemet" i tilfelle en router (og ikke et modem). Anbefales ikke under noen omstendighet. Grunnen er at du på et eller annet tidspunkt får nytt modem fra ISP og da funker kanskje ingenting lenger.

Benytt egen router som du selv konfigurerer, det er alltid best på sikt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jepp, det går. DWR-932 er en router (dvs. 3-in-1, modem + router + access point).

MEN:
Dersom DWR'en er Telenor sin vil jeg allikevel anbefale å sette opp en egen router og bruke DWR'en kun som modem. Grunnen er at ISP (Telenor) når som helst kan sende deg erstattningsutstyr som ikke nødvendigvis vil fungere.

Installer aksesspunkt på en router du selv har kontroll på.

Personlig vil forlanger jeg alltid et reint modem fra ISP, kan ikke fordra slikt alt-i-ett-hjemmekvalitet-ræl.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Som nevnt over så bruker jeg kun Unifi, men "enterprise class" koster jo litt.

 

Dårlig med (gode) aksesspunkt på hjemmemarkedet. Mange som snakker positivt om Asus routere, f.eks. N53U eller AC66U. Jeg har liten erfaring selv, kun satt opp et par-tre stykker for folk.

 

Jeg vil imidlertid råde deg til å gå for noe som er dd-wrt kompatibelt. dd-wrt er firmvare som kan erstatte det fabrikanten har lagt inn. Denne er ofte mer stabil enn fabrikkvariant, men det viktigste er at du kan beholde samme GUI (brukergrensesnitt) og funksjonalitet på ulike routere i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...