Gå til innhold

Matematikk for økonomer 2014 BI innleveringsoppgave 2


rikke_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Kan noen vise hvordan man kommer frem til dette svaret på oppgave 2d) x = 2 v x = -4?

Jeg får helt noia når det plutselig står en brøk.. Tenker meg at jeg må få x'en over på venstre side av ligningen og sette teller lik 0, men jeg står helt fast på hvordan jeg skal gå frem...

 

Setter stor pris på all hjelp :)

 

Lenke til kommentar

2F! Kunne noen vist/forklart hvordan svaret blir -4<x<-3. knoter helt sykt i fortegnsskjema og får det ikke til. tror jeg gjør alt rett frem til fortegnsskjemaet. er det (-x-2)(x-4) som er faktorene som skal settes inn?

 

faktoriserer vi - x^2 - 2x + 8 får vi tre faktorer: -1 (x-2) (x+4)

 

vi må ta med -1 i fortegnskjemaet, som er negativ for alle verdier av x.

 

Håper det hjalp

 

 

Lenke til kommentar

Kan noen forklare oppgave 2b ?

 

1,037^x - 3 = 0 plusser 3 på begge sider og får

 

1,037^x = 3 tar ln på begge sider

 

ln (1,037^x) = ln (3) bruker regel 3 (side 288 i matteboken) ln (a^n) = n* ln (a) og får:

 

x* ln (1,037) = ln (3) deler på ln(1,037) på begge sider for å få x alene

 

x = ln(3) / ln(1,037) = 30,24 (avrundet)

Lenke til kommentar

 

oppgave 5 c ? hvordan regner jeg ut restgjelden etter den 8 - tilbakebetalingen?

 

Usikker på om det er en enklere måte å gjøre det på, men du finner det om du bruker stikkordsregisteret i boken og slår opp annuitet. ;)

 

Jeg satte opp en tabell. Rente første året regner du ut på grunnlag av hele beløpet, kr 3 000 000.

 

Det som er utestående etter år 1 er kr 3 000 000 - avdrag år 1. Dvs, terminbeløp - renter.

 

Viser eksempel i boken.

 

Angående denne oppgaven. Jeg har sittet og regnet på denne lenge. Og jeg får ikke svaret ditt til å stemme. Jeg får 2 059 010.23. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Angående denne oppgaven. Jeg har sittet og regnet på denne lenge. Og jeg får ikke svaret ditt til å stemme. Jeg får 2 059 010.23. Stemmer dette?

 

 

 

Ikke umulig.

 

En del av oppgavene mine var jeg skråsikker på var rett. Men det var vel oppgave 5 jeg var litt i tvil om, rett og slett fordi jeg var trøtt og ga litt blaffen. I så fall er det en slurvefeil/regnefeil/avrundingsfeil fra min side. :)

 

Ingen andre som har noen innspill på denne???

Lenke til kommentar

 

 

Angående denne oppgaven. Jeg har sittet og regnet på denne lenge. Og jeg får ikke svaret ditt til å stemme. Jeg får 2 059 010.23. Stemmer dette?

 

 

 

Ikke umulig.

 

En del av oppgavene mine var jeg skråsikker på var rett. Men det var vel oppgave 5 jeg var litt i tvil om, rett og slett fordi jeg var trøtt og ga litt blaffen. I så fall er det en slurvefeil/regnefeil/avrundingsfeil fra min side. :)

 

Ingen andre som har noen innspill på denne???

 

jeg fikk nesten det samme , 2 059 017

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

 

Angående denne oppgaven. Jeg har sittet og regnet på denne lenge. Og jeg får ikke svaret ditt til å stemme. Jeg får 2 059 010.23. Stemmer dette?

 

 

 

Ikke umulig.

 

En del av oppgavene mine var jeg skråsikker på var rett. Men det var vel oppgave 5 jeg var litt i tvil om, rett og slett fordi jeg var trøtt og ga litt blaffen. I så fall er det en slurvefeil/regnefeil/avrundingsfeil fra min side. :)

 

Ingen andre som har noen innspill på denne???

 

jeg fikk nesten det samme , 2 059 017

 

 

Lover ikke bra for meg. Nå har jeg levert uansett. :)

 

Satte du opp tabell?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

nei? åå , ja jeg gjorde det takket være deg faktisk

 

gjorde det to ganger t.o.m , for trodde svaret ditt var riktig!

 

Satte opp en Excel-tabell nå og fikk: 2 059 001,08.

 

Det jeg hadde skrevet var restbeløp etter 7. utbetaling. Gikk litt fort i svingene der. Da er d) også feil.

 

Regner med jeg står og at sensor ser utregningene er rett, men at jeg blingset med ett år. ;)

Lenke til kommentar

 

nei? åå , ja jeg gjorde det takket være deg faktisk

 

gjorde det to ganger t.o.m , for trodde svaret ditt var riktig!

 

Satte opp en Excel-tabell nå og fikk: 2 059 001,08.

 

Det jeg hadde skrevet var restbeløp etter 7. utbetaling. Gikk litt fort i svingene der. Da er d) også feil.

 

Regner med jeg står og at sensor ser utregningene er rett, men at jeg blingset med ett år. ;)

 

det kan stemme det , jeg ble mildt sagt dritt lei av tabellen og all den regninga om igjen og om igjen , men jeg ser lys på at sonsor er ute etter måten du har regnet oppgaven på.. og ut ifra svarene dine i helhet så består du garrantert , for der har vi kommet til enighet :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Satser på det. :)

 

Forresten så lurer jeg på hva folk synes om pensumboken? Jeg har tidligere hatt R1/R2 og jeg synes de bøkene (Sinus) er LANGT bedre enn pensumboken vår.

 

For eksempel fortegnslinjer er jo knapt forklart. Synes også eksemplene ofte er dårlige og korte. Veldig glad jeg har hatt R1/R2 bøkene ved siden av når jeg jobber med stoffet.

Lenke til kommentar

I oppgave 5 c) er enklere å ta i bruk geometrisk rekke. Slik løste jeg oppgaven:

 

Rett etter 8. tilbakebetaling har vi igjen 12 terminer => n = 12

 

Det oppgaven ser etter er summen av avdragene etter 8 tilbakebetaling. Altså summen av følgende rekke:

216 854/1,038 + 216 854/1,038^2 + .....+ 216 854 / 1,038^12

 

=> 216 854 ( 1/1,038 + 1/1,038^2 +.......+ 1/1,038^12)

a1 = 1/1,038 k = 1/1,038 n = 12

 

Setter inn i formelen for sum av geometrisk rekke og får:

 

Sum: ( (1/1,038)^12 - 1 ) / ( (1/1,038) - 1 ) * 1/1,038 * 216854 = 2 059 014 (avrundet)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Stemmer.

 

Synes å huske at jeg løste en oppgave på den måten, men fant ikke den igjen og var usikker på fremgangsmåten.

 

Regner med det kanskje er slik den er ment å regnes ut. Litt mer elegant.

 

Men boken viser jo også bruk av tabell, så vet ikke om det nødvendigvis er feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...