Gå til innhold

[Løst] Hvor burde jeg lære programmering og hvilket språk?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i alle år vært utrolig interessert i programmering, men jeg har aldri forstått hvor og hvordan jeg burde starte å lære det.

Jeg lurer også på, hvilket språk burde jeg lære, og hvorfor?

Jeg har nylig lastet ned Unity, hvor jeg vil prøve å lage et lite 2D spill bare for gøy, for å leke litt rundt og prøve meg, men først må jeg jo kunne kode. Og kanskje gå for noe større etter hvert som jeg får "dreisen" på det.

 

Så spørsmålet mitt er, har dere tips til hvor jeg kan lære programmering, hvordan jeg burde starte og hvilket språk?

Takk til alle svar! :)

Endret av Kittystyle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket språk er avhengig av hva du skal bruke det til. Til webprogrammering er f.eks php, python eller java ganske greie språk.

 

I ditt tilfelle er kanskje visual basic noe som er greit å starte med. Når du har lært deg det grunnleggende kan du f.eks gå over til C++ eller noe sånt.

 

start med å kjøp en bok...visual basic for dummies eller noe sånt. For å få en litt grunnleggende forståelse for hvordan programmering funker. For de allerfleste ting du vil programmere finner du kode på nettet. I starten er det bare å raske sammen en del ting som ligger på nettet for så å gå inn i det og gjøre det på din måte.

 

lykke til

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg startet med Java i forbindelse med studier sist høst, og hittill har det vært et veldig greit språk å begynne med. Jeg har også vært innom Visual Basic før, men dette blir nesten banalt enkelt... Det kan være til hjelp å se på undervisningsplanen jeg hadde forrige semester. Her finner du mye faglitteratur og oppgaver som du kan prøve deg litt på! Lykke til!

 

http://www.iu.hio.no/~evav/ProgrammeringH2013/uvplan.htm

Lenke til kommentar

Java eller C#.

 

Grunnen til at jeg anbefaler det er at de støtter mye av det man forventer i moderne programeringspråk og er forholdsvis enkelt å lære.

 

For C# finnes det express utgaver av visual studio som er gratis å bruke samt at du kan laste ned XNA (også fra microsoft) som et bra utgangspunkt for spillutvikling. Der finner man også godt med eksempler og guider.

 

Men om du skal lære å programmere så vil jeg nesten anbefale deg og finne et annet prosjekt først. Å gå igjennom en bok (enten java eller C#) er en fin måte å få strukturert opplæring på.

 

For scriptspråk som Python og Perl er syntaksen ganske unik og det er kanskje litt for lett å lære seg dårlige vaner til at de egner seg for nybegynnere. Dette gjelder forsåvidt enda mer for PHP.

 

For hardcore programmering er C++ å anbefale. Da vil man få mer direkte kontroll på hva som skjer, men så krever det litt mer å lære.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har i alle år vært utrolig interessert i programmering, men jeg har aldri forstått hvor og hvordan jeg burde starte å lære det.

 

Jeg lurer også på, hvilket språk burde jeg lære, og hvorfor?

 

Jeg har nylig lastet ned Unity, hvor jeg vil prøve å lage et lite 2D spill bare for gøy, for å leke litt rundt og prøve meg, men først må jeg jo kunne kode. Og kanskje gå for noe større etter hvert som jeg får "dreisen" på det.

 

Så spørsmålet mitt er, har dere tips til hvor jeg kan lære programmering, hvordan jeg burde starte og hvilket språk?

 

Takk til alle svar! :)

Hei, med tanke på at du vil lage spill i Unity, m du lære deg enten JavaScript eller C#. JavaScript er ikke alt for kompelisert og lett og sette seg inn i. Måten jeg lærte å programmere JavaScrip og C# var gjennom YouTube. Det ligger veldig mange gode videoer med filke folk som er gode til å lære bort. Unity har også sine egene videoer der de går gjennom litt programmering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville startet med Python eller Java. Python synes jeg det bar lettere "å komme igang med" enn Java, bare så det er sagt. Du får gjort ting "med en gang". Java og Python har begge fordelen med at når du er ferdig med å skrive koden, så kan du teste med en gang (vel Python kan man også kjøre koden, eller deler av den mens man skriver) samt at begge er ganske utbredt. Når man får inn en del grunnpilarer, så blir det fort enklere å skjønne nye språk. (jeg startet med Python og tok Java i vår)

Lenke til kommentar

Det finnes fordeler med å starte på vb eller c#. Visual Studio er fantastisk hjelpsomt med intellisense og svært god spesifisering av kodefeil, samt enorme mengder med svar og eksempler på forumene. Dessuten er det enkelt å bytte mellom å bygge for web eller applikasjoner. Har selv akkurat byttet fra VB til C#, og det går også "greit".

 

Nå har jeg ikke forsøkt veldig mange andre miljøer, men har forsøkt bøker. Etter å ha blitt vant med online-kurs går det alt for sakte å følge en struktur fra papir. Man må følge med i tiden...

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke forsøkt veldig mange andre miljøer, men har forsøkt bøker. Etter å ha blitt vant med online-kurs går det alt for sakte å følge en struktur fra papir. Man må følge med i tiden...

 

Jeg har helt motsatt erfaring. Video tar alt for lang tid. Selv om Pluralsight har en "spill av raskere enn vanlig"-instilling så er det kjedelig når man har forstått et konsept og så må man vente på at personen blir ferdig med å snakke om det. Ofte med alt for mange banale og generelle setninger. I en bok derimot kan man bare hoppe over sider, men fortsatt ha god kontroll på når du skal begynne å lese igjen basert på overskriftene og suboverskriftene.

 

Men det kommer ann på hensikten. For å lære om et mindre tema man ikke har noe kjennskap til, kan video være bra.

For å lære et større tema over et par uker eller mnd så er en bok uslåelig.

 

Men folk er forskjellig :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke forsøkt veldig mange andre miljøer, men har forsøkt bøker. Etter å ha blitt vant med online-kurs går det alt for sakte å følge en struktur fra papir. Man må følge med i tiden...

Lurer på når folk fikk det for seg at video var en fin måte å demonstrere kode på. Antagelig samme flokken som heller screenshotter editoren sin fremfor å faktisk bare, du vet, kopiere ut tekst.

 

--

 

For å svare på topic anbefaler jeg faktisk Haskell.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg ville også lære programmering. Så jeg begynte med C# for litt under en måned siden, synes ikke det er så vanskelig som mange skulle ha det til å være. (Jeg er helt ny når det kommer til programmering, bortsett fra veldig grunnleggende kunnskap i JavaScript.) :)

Lenke til kommentar

Slutter meg til de som sier Python - støttes overalt, og veldig lett å komme i gang med, og gode/forståelige feilmeldinger. Samtidig er det er fleksibelt nok til å gjøre det meste, og veldig god tilgang på 3. parts biblioteker som gjør alt mulig rart. Python er også språket som brukes i introkursene i programmering ved UiO (INF1100).

Forøvrig, dropp visual studio / eclipse / etc. helt i begynnelsen - dette er flotte verktøy til å organisere store prosjekter, men er ofte litt kompliserte for nybegynnere som ikke ennå vet hva en kompilator er.

 

Start heller med en enkel teksteditor med syntax highlighting (kate, gedit, etc. er greie steder å starte) og standard komandolinjeverktøy. For Python så skriver du koden din i en ren tekstfil med etternavn ".py", og for å kjøre så starter du "python filendin.py" i kommandolinjen, stående i samme mappe som du lagret filen.

Jeg overlater til andre å annbefale nybegynner-tutorials, det er ~6 år siden jeg begynte med Python, og ~15 år siden jeg begynte å snuse på programmering...

Lenke til kommentar

For raske resultater og dermed automatisk motivasjon til å jobbe videre med det:
python, C# eller Java

For større forståelse av IT:
C
(Personlig tror jeg det kanskje er bedre å begynne med C++ før C, ettersom det er veldig lett å gjøre ting på C-måten i C++ om man er vandt til C, men umulig å gjøre ting på C++-måten i C :p)

Endret av ze5400
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...