Gå til innhold

[Løst] Hvor burde jeg lære programmering og hvilket språk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Neida, jeg forventet meg det. Mener heller ikke at noen skal bruke lang tid på å lære seg å programmere "skikkelig" i f.eks. Scratch, det er bortkastet tid. Poenget er bare at ved å bruke noen timer på å pusle litt med et grafisk programmeringsspråk, vil man kanskje lettere kunne se "forbi" koden sin senere.

Vet nå ikke det. Dessuten er snakk om tusenvis av timer som må investeres her, og da spiller de 10 første med et wanker-tier språk mindre rolle. Ikke at jeg har noe tro på at Scratch hjelper noe særlig. MIT kan ha kommet frem til noe annet, naturlig nok.

 

At dette kan være en gøyal spill-lignende greie for barn er helt greit, og det gir jeg min fulle støtte til.

 

Alle lærer på forskjellige måter, så jeg synes jo det vil være dumt å ikke gi code/scratch en sjanse, i sær hvis vedkommende sliter litt med å komme i gang med programmering i Python. Codecademy sine opplegg er ikke veldig engasjerende, med mindre Monty Python-vitser og reiseregninger er det som gjør deg klam i hakket.

Om det fungerer, fint for deg. Tommel opp etc. Jeg tror ikke det er verdt å bruke tiden sin på. Selv startet jeg med å bare gjøre ting.

 

 

gratis utgavene har jo nesten alltid noe som mangler.

http://gcc.gnu.org/

 

Seems about right.

edit: det å kalle det en "gratisutgave" gir meg egentlig en litt vond smak i munnen.

 

slipper man å betale så er det jo gratis uten at det betyr at det er noe feil av den grunn

 

for å få noe å sameligne med så prøvde jeg kylix ( pascal for linux) , men som windows utgave

joda det var likt det jeg hadde brukt før.

 

problemet var bare at hverken editoren eller programmene den skulle kompilere fungerte

 

jeg er heller ikke den typen som liker å bruke timer og dager eller måneder og år på å bygge opp et skjelett jeg kan bygge videre på.

 

Derfor holder jeg med til høynivåspråk og objekt orientert programmering.

 

De språken som er forslått kan ikke erstatte fleksibiliteten til Delphi

 

uansett programmeringsspråk så opplever jeg at dokumentasjon mangler et eller annet og at eksempler jeg trenger for å forstå bruken kan være mangelfull

Lenke til kommentar

 

Lær HTML

Lær PHP

Lær SQL

Lær JavaScript/jQuery

 

Der har du det du trenger for å lage nettsider med masse funksjonalitet. Veldig lett å distribuere produktet ditt også og få interaksjon med brukerene dine.

har du noen eksempler ?

 

Du kan f.eks. lage:

 

Gjestebok

Forum

Innlogging for hver bruker

Eget system for å publisere "nyheter" eller blogger via nettleseren, slik at du kan oppdatere sida di fra hvilken som helst nettleser, eller kanskje mobiltelefon?

Kommentarsystem til dine innlegg

Spørreundersøkelser eller "polls"

 

Du kan lage din egen facebook i grunn. Vet ikke om facebook bruker PHP, men de bruker i hvert fall jQuery.

 

PHP er veldig mye brukt. 80% eller noe av webserverene bruker PHP. Du finner masse kult på nett.

 

Lærer du PHP så lærer du deg basis programmering. Du kan også, hvis du vil, programmere med objektorientering i PHP, så får du innsikt i det også.

 

SQL er lurt å ha kunnskap om skal du jobbe med databaser.

Lenke til kommentar

 

jeg stanger jo hode i veggen hvis jeg skiter til C ( jeg ønsker ikke å drive med pirk)

 

 

Dessuten er C et litt merkelig valg hvis du ønsker å programmere i et objektorientert språk, så jeg tror du heller bør velge noe annet. Ta en kikk rundt i gruppene her og se hvilke språk som er omtalt i de trådene du synes er mest interessante og besvart av flest kompetente personer. På den måten finner du et språk som er utbredt og som det er lett å få hjelp med.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

 

(å betale for et programmeringsspråk er i mine øyne helt absurd.)

gratis utgavene har jo nesten alltid noe som mangler.

 

 

Nei, men kommersielle IDE'er fins ofte i gratisversjon med noe funksjonalitet fjernet, men språket er likevel det samme (som oftest, fins sikkert noen snåle mot-eksempler ... :o)

Lenke til kommentar

 

 

jeg stanger jo hode i veggen hvis jeg skiter til C ( jeg ønsker ikke å drive med pirk)

 

 

Dessuten er C et litt merkelig valg hvis du ønsker å programmere i et objektorientert språk, så jeg tror du heller bør velge noe annet. Ta en kikk rundt i gruppene her og se hvilke språk som er omtalt i de trådene du synes er mest interessante og besvart av flest kompetente personer. På den måten finner du et språk som er utbredt og som det er lett å få hjelp med.

 

jeg tenkt på alle varianter av C

 

C+ ,C# C++ osS videre

Det er jo det svaret man får i 90 % av tilfellene hvis man spør

Lenke til kommentar

 

 

Lær HTML

Lær PHP

Lær SQL

Lær JavaScript/jQuery

 

Der har du det du trenger for å lage nettsider med masse funksjonalitet. Veldig lett å distribuere produktet ditt også og få interaksjon med brukerene dine.

har du noen eksempler ?

 

Du kan f.eks. lage:

 

Gjestebok

Forum

Innlogging for hver bruker

Eget system for å publisere "nyheter" eller blogger via nettleseren, slik at du kan oppdatere sida di fra hvilken som helst nettleser, eller kanskje mobiltelefon?

Kommentarsystem til dine innlegg

Spørreundersøkelser eller "polls"

 

Du kan lage din egen facebook i grunn. Vet ikke om facebook bruker PHP, men de bruker i hvert fall jQuery.

 

PHP er veldig mye brukt. 80% eller noe av webserverene bruker PHP. Du finner masse kult på nett.

 

Lærer du PHP så lærer du deg basis programmering. Du kan også, hvis du vil, programmere med objektorientering i PHP, så får du innsikt i det også.

 

SQL er lurt å ha kunnskap om skal du jobbe med databaser.

 

dumt av meg , jeg mente om du hadde noen kode eksempler ?

Lenke til kommentar

jeg tenkt på alle varianter av C

 

C+ ,C# C++ osS videre

Det er jo det svaret man får i 90 % av tilfellene hvis man spør

 

 

Hvis du har prøvd alle disse og stanget hodet i veggen der også kan det være en tanke å vende blikket en annen vei ja.

 

Hva er det egentlig du prøver å oppnå? Hvis det eneste problemet ditt er at du ikke får til å bruke en annen database enn Borlands så kanskje du bare skal holde deg til Delphi og den databasen som du får til å vrike?

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Ser at Kittystyle (trådstarteren) sier at det som ble etterspurt er løst men jeg vil uansett slenge meg på med noen av mine egne erfaringer i tilfelle det kan hjelpe andre som leser tråden.

 

Først vil jeg si at jeg slettes ikke er noen programmerer. Ikke enda ihverfall men jeg håper å bli.....

Jeg driver å lærer litt og er fremdeles helt i startgropa så ta mine tips for det de er verdt i så måte.

 

Jeg har lenge ønsket å lære programmering av flere forskjellige grunner. Både fordi jeg liker å "fikle" litt med computere men også som et mulig fremtidig yrkesvalg. Derfor har jeg i likhet med trådstarter med ujevne mellomrom snust litt på hvor/hvordan jeg skal komme igang. For min del er det av forskjellige årsaker pr i dag ikke aktuelt å satse på vanlig skolegang i første omgang og da viste det seg at det å ta det første steget og finne et egnet programmeringsspråk for en helt rykende fersk grønnskolling som skal lære helt på egen hånd faktisk var mye vanskeligere enn jeg hadde trodd. Slik var det iallefall for meg.

 

Måten jeg nå omsider har kommet igang på er at jeg slet litt med et problem i excel (Microsoft Office) som jeg mente jeg kunne løses med "macroer" men ble stående fast. Fikk det ikke til som jeg ønsket med macro opptakeren.

For folk som ikke kjenner til hva en "macro" og "macro recorder" er gir trolig ikke denne posten serlig mening men jeg tror at veldig mange som er såpass datakyndig og interessert at de ønsker å lære programmering har på et eller annet nivå før eller siden vert innom excel og/eller andre Office programmer og dermed muligens også macroer, så derfor velger jeg å skrive om det.

Problemet jeg ikke fikk løst ved hjelp av macro recorderen førte meg omsider inn i koden og dermed var jeg igang. Siden har jeg fortsatt med å lære mer av dette ved hjelp av både bøker websider og videoer. (tidlig fase enda)

 

Programmeringsspråket som brukes heter VBA som står for Visual Basic for Applications og det jeg driver å lærer for tiden er da Excel VBA.

Det er flere grunner til at jeg mener dette har fungert bra for meg som et greit førstevalg å starte fra, men for folk som ikke har det minste erfaring med Microsoft Office og dermed heller aldri har bruk for å programmere en macro er det helt sikkert flere av de andre tipsene her i denne tråden som vil være et mye bedre valg.

Men etter min erfaring så langt er dette et ypperlig sted å starte dersom du allerede har litt erfaring med excel og/eller macroer og attpåtil har MS Office på computeren, noe veldig mange har. Da vil terskelen for å komme igang være meget lav for du har allerede verktøyene du trenger under nesa på deg. Det er bare å kjøre macro recorderen i feks excel, ta en titt inn i koden, søke etter kilder å lære fra på Google, Youtube osv og du er igang.

 

Jeg er fullstendig klar over at dette ikke er et språk du kan programmere avanserte ting som spill osv og drevne programmerere vil sikkert dra på smilebåndet om de leser denne posten, muligens til og med rive seg i håret, men dette tipset er først og fremst ment for de som har lurt på om programmering er noe for dem og trenger et lite dytt bak. For VBA er etter min bitte lille erfaring mere enn godt nokk til å snuse på om programmering er noe for meg/deg. Selv vet jeg nå at jeg etter hvert kommer til å gå vidre til trolig Java og/eller C++ takket være at jeg gikk inn i VBA koden for å se om jeg kunne fikse mitt excel/macro problem.

Men jeg er fullstendig klar over at drevne programmerere ofte ikke ser på VBA som et "fullblods, komplett og allsidig" språk. Det har klare begrensinger som fort melder seg dersom du ønsker å ut ifra excel, noe du så klart vil gjøre før eller siden. Men da vet du allerede takket være VBA om programmering er noe for deg og du har lært veldig mye nytt og nyttig underveis. VBA er enkle saker men mere enn godt nokk til at du får litt følelse av hva det vil si å skrive kode. Jeg vil igjen påpeke at dette er min personlige mening og jeg er rykende fersk i dette selv.

 

Håper denne posten har vert til hjelp for noen der ute men det er ikke eneste grunnen til at jeg postet. Det er også en mye mere egoistisk årsak. Jeg ser det er mange erfarne kodere her inne så jeg vil også benytte anledningen til å spørre dem om de er enig med meg i at det kan være meningsfullt i å lære seg VBA inn og ut og mere til (for jeg er ikke kommet så langt enda) eller om de mener at jeg snarest bør slutte å leke hoppe fra sandkassa over på noe annet som de sikker vil kalle et "skikkelig språk"?

 

Takk for meg så lenge. :-)

Endret av Arctic4x
Lenke til kommentar

 

 

 

Lær HTML

Lær PHP

Lær SQL

Lær JavaScript/jQuery

 

Der har du det du trenger for å lage nettsider med masse funksjonalitet. Veldig lett å distribuere produktet ditt også og få interaksjon med brukerene dine.

har du noen eksempler ?

 

Du kan f.eks. lage:

 

Gjestebok

Forum

Innlogging for hver bruker

Eget system for å publisere "nyheter" eller blogger via nettleseren, slik at du kan oppdatere sida di fra hvilken som helst nettleser, eller kanskje mobiltelefon?

Kommentarsystem til dine innlegg

Spørreundersøkelser eller "polls"

 

Du kan lage din egen facebook i grunn. Vet ikke om facebook bruker PHP, men de bruker i hvert fall jQuery.

 

PHP er veldig mye brukt. 80% eller noe av webserverene bruker PHP. Du finner masse kult på nett.

 

Lærer du PHP så lærer du deg basis programmering. Du kan også, hvis du vil, programmere med objektorientering i PHP, så får du innsikt i det også.

 

SQL er lurt å ha kunnskap om skal du jobbe med databaser.

 

dumt av meg , jeg mente om du hadde noen kode eksempler ?

 

Det har jeg dessverre ikke, men jeg tror du finner en del hvis du googler.

Lenke til kommentar

Lærer du PHP lærer du (antagelig) dårlig programmering.

 

Elgen kan forøvrig lage sin egen tråd.

Hva mener du med dårlig programmering? Dårlig som i dårlig organisering og rot, eller dårlig som i språksyntax, eller kanskje dårlig som i "ikke kraftig"?

 

En kan jo også hevde at PHP ikke er programmering, men skripting. En del definerer programmering som kode som må gjennom en kompilator, og det gjør vel ikke PHP slik jeg forstår det?

 

Men skal du lage nettsider så støter en vel fort på PHP, eller ASP eller noe annet obskure språk.

Lenke til kommentar

Jeg har til gode å se den prinsippielle forskjellen på interpreted og compiled. PHP er et programmeringsspråk.

 

Jeg mener dårlig som med dårlige abstraksjoner, dårlige verktøy, dårlige biblioteker, dårlig struktur, dårlig ytelse, dårlig kommunikasjon og dårlig stil. PHP er en remake av Perl av en som egentlig ikke forsto Perl og samtidig viste seg å være WAY ABOVE The Ballmer Peak™ mesteparten av tiden.

 

Det var forøvrig du som umiddelbart antok at trådstarter skulle lage nettsider. Og det finnes plenty av alternativer utover PHP og ASP-svulsten til Microsoft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Lærer du PHP lærer du (antagelig) dårlig programmering.

 

Elgen kan forøvrig lage sin egen tråd.

Hva mener du med dårlig programmering? Dårlig som i dårlig organisering og rot, eller dårlig som i språksyntax, eller kanskje dårlig som i "ikke kraftig"?

 

En kan jo også hevde at PHP ikke er programmering, men skripting. En del definerer programmering som kode som må gjennom en kompilator, og det gjør vel ikke PHP slik jeg forstår det?

 

Men skal du lage nettsider så støter en vel fort på PHP, eller ASP eller noe annet obskure språk.

 

det finnes noen programgrinespråk som ikke kompilerer koden før programmet kjører .

Basic og Logo er 2 eksempler

Lenke til kommentar

 

Neida, jeg forventet meg det. Mener heller ikke at noen skal bruke lang tid på å lære seg å programmere "skikkelig" i f.eks. Scratch, det er bortkastet tid. Poenget er bare at ved å bruke noen timer på å pusle litt med et grafisk programmeringsspråk, vil man kanskje lettere kunne se "forbi" koden sin senere.

Vet nå ikke det. Dessuten er snakk om tusenvis av timer som må investeres her, og da spiller de 10 første med et wanker-tier språk mindre rolle. Ikke at jeg har noe tro på at Scratch hjelper noe særlig. MIT kan ha kommet frem til noe annet, naturlig nok.

 

At dette kan være en gøyal spill-lignende greie for barn er helt greit, og det gir jeg min fulle støtte til.

 

Alle lærer på forskjellige måter, så jeg synes jo det vil være dumt å ikke gi code/scratch en sjanse, i sær hvis vedkommende sliter litt med å komme i gang med programmering i Python. Codecademy sine opplegg er ikke veldig engasjerende, med mindre Monty Python-vitser og reiseregninger er det som gjør deg klam i hakket.

Om det fungerer, fint for deg. Tommel opp etc. Jeg tror ikke det er verdt å bruke tiden sin på. Selv startet jeg med å bare gjøre ting.

 

[...]

 

Folk lærer på forskjellig måte. Jeg liker best å hoppe på en bok, og f.eks. leke med "koans" lignende oppgaver til og begynne med, om jeg skulle lært Python. Deretter veksler jeg mellom bøker, videoer, nettartikler, tester ut forskjellige verktøy, og pusler med egne kode-prosjekter. Poenget er at uansett hvordan man går fram, så må man passe på at hjernen ikke begynner å kjede seg. Sånnsett mener jeg at man ikke kaster bort tiden med scratch som er nevnt her. Ja, scratch er ikke det du prøver å lære, men reisen betyr mer enn målet, og er ikke reisen trivelig så føles turen mye lengre ut enn den hadde behøvd å være.

 

Folk engasjerer seg visst veldig over denne tråden, jeg tror jeg ville følt meg en smule overveldet om jeg var ny i programmering og skulle forsøkt å fisket ut essensen her med så mange sterke meninger. :D

Lenke til kommentar

Ettersom cmyrland nevnte det med at han ikke vet noe om alderen min, tenkte jeg at jeg skulle skrive det inn i tilfellet folk har tips som kan passe til alderen min elns.

Anyways, jeg er 17 år, fyller 18 om knapt 3 måneder og går 2 året på Medier og Kommunikasjon.

Som sagt har jeg alltid synes koding har vært utrolig interesserende, men jeg har aldri "orket" å sette i gang, men ettersom jeg started med webdesign på skolen og har nå nettop laget en webside i ett PTF prosjekt på skolen, så har jeg bare mer og mer lyst å lære meg å programmere.
Ikke nok med det, men så har jeg en utrolig god venn i klassen som elsker å drive med lyd, som har sagt at uansett hva jeg lager, om det så bare er tekstbasert spill vil han hjelpe med å lage både lyd og musikk til meg, og han minner meg på dette omtrent hver dag, som gjør at jeg virkelig føler for å fortsette med å lære programmering, uansett hvor tungt og forvirrende det er til tider.

Lenke til kommentar

For å svare deg slik, hvis det er ett tekstbasert spill du ønsker å lage deg i første omgang. Så ville jeg personlig ha startet med Python. http://www.pygame.org er en fin side, med mange spill som er ferdiglaget der man kan gå inn og se på koden til spillet. Jeg ville ikke startet med å forsøke å lage noe overkomplekst, jeg ville startet med noe veldig enkelt. f.eks ett tekstspill med 5 spørsmål. Der du svarer i kommandolinjen, for så å forsøkt å lage meg ett grafisk vindu som poppet opp som jeg kunne skrive svaret inn i, deretter jobbet meg videre til å få knapper som jeg kunne klikket på.

 

PHP er fint "for å lære seg" men jeg får angst av PHP, mye grunnet jeg har måttet ryddet opp i PHP kode.

Objektorientert PHP.... Er ett spennnede dyr å jobbe med og ikke akkurat noe jeg ville kalt veldig nybegynnervennlig før man faktisk forstår objektorientert programmering fra før.

 

Jeg skal ikke nekte for at den som hadde det beste svaret har veldig mange gode poeng. Python er godt skalerbart, men blir fort uoversiktelig hvis man ikke har all basic'en på plass, fordelen med python for å starte er at man slipper å skrive kode for så å kompilere den før man får testet den. (Slik man må med f.eks C++) noe som kan være litt frustrerende hvis man ikke har noe som kan hjelpe deg med å finne feil fort, jeg slet VELDIG med småfeil i begynnelsen, glemt å avslutte funksjoner, feil i fungsjonskall etc. Derfor synes jeg det er veldig greit å starte med f.eks python, du kan skrive litt kode. Teste det, skrive litt til, teste det. Problemet (og fordelen) med å starte med python er at du lærer deg kode indentation (innrykk i koden har en spesiell betydning i python, i C++ bruker du klammebrakketter for å gjøre det samme)

 

Jeg kan trygt anbefale deg å starte med C++ og jeg kan også anbefale deg en bok som fikk meg igang med C++: http://www.amazon.co.uk/Beginning-C-Through-Game-Programming/dp/1435457420/ref=sr_1_7?ie=UTF8&qid=1395220708&sr=8-7&keywords=c%2B%2B

Lenke til kommentar

 

(5) Ligg unna fancy og uvanlige språk før du er varm i trøya. Haskell, Lisp, etc. er fint til sitt bruk, men du har ikke lyst til å kun finne dine egne forumposter når du googler feilmeldinger... MEN: Tips #1 overstyrer #5...

Tingen er at fyren ønsker å lære seg å programmere, ikke lære seg topic X for å gjøre Y. Spesielt til slikt er Haskell og Lisp to utmerkede valg.

 

 

Er du sikker? Programmering er uansett et verktøy, altså noe man bruker for å gjøre Y. Selvsagt, det er et morsomt, interessant og fasinerende verktøy, både å bruke og å lære om - men det er i bunn og grunn et verktøy.

 

Hovedgrunnen til at jeg annbefalte trådstarter å (foreløpig) holde seg unna Lisp etc. er ikke at jeg synes at det er forferdelige og ubrukelige språk - det synes jeg ikke (men min noe begrensede Lisp-erfaring hører ikke hjemme i denne tråden). Hovedgrunnen er nettopp pekeren til #1 - mangel på support. Om trådstarter har venner/foreldre/søsken (som gidder å lære bort) som kan Lisp, flott, gå for det. Hvis ikke, start et annet sted. Lisp er ikke det enkleste å google, og Python (etc.) er stort sett bedre dokumentert.

 

Tusen hjertelig for alle svar!

 

Etter jeg har lest igjennom alle kommentarer, tror jeg det blir Python jeg starter med og deretter går over til C++.

Jeg har ett til spørsmål though.

Jeg har ikke vært innom Pygame enda, etter hva det høres ut som så vil jeg tro det er en side som lærer deg å lage spill med Python?

 

Og en ting til, folk sier jeg burde lære C++, men merka ikke noen som sa jeg burde lære C, hva er det egentlig som gjør dem så annerledes?

 

For meg som ikke kjenner til noen av dem, så virker det bare som om det er det samme med 2 "+" er bak. :tease:

 

Men igjen, tusen hjertelig for all hjelp og alle svar jeg har fått !

 

PyGame er et bibliotek, dvs. et ekstra-sett med kommandoer / ferdiglagede funksjoner som lar deg gjøre ting som er nyttig når man skal programmere spill. F.eks. spille lyd, tegne grafikk på skjermen, ta i mot mus/tastatur-trykk etc.

 

For DEG som fersk programmerer (ikke språkdesigner eller ekspertprogrammerer), så er forskjellene mellom C og C++ relativt små. Det meste kode skrevet i C (1989-standarden som noen nevnte, ikke 1999-versjonen - men forskjellene er relativt små) kan også kompileres som C++, dvs. programmet som gjør om C++-kildekode til en kjørbar fil (.exe på windows) kan også gjøre om C(89)-kildekode til en kjørbar fil. Andre veien går ikke, da C++ har en del kommandoer (etc.) som C ikke har.

Av disse to, start med en C++-kompilator, da kan du bruke C++ sine funksjoner - f.eks. er det enklere å skrive ut til skjerm fra C++ enn fra C.

 

C++ støtter også objektorientering, men jeg vil anbefale deg å starte med helt enkle programmer uten klasser/objekter. Men objektorientering er veldig nyttig når man skal skrive litt større programmer (f.eks. spill).

 

 

 

Det må være et poeng å kunne skille program blokkene uten for store vansker hvis man skal lære seg "systemet"

 

jeg mistet kontrollen over database programmering når delphi databaser engine (DBE) ble endret til noe amet

problemet er at det ikke finnes noen som kan hjelpe meg inn på riktig kurs

 

 

I Python er det innrykket som definerer blokkstrukturen, det gjør meg litt svett, uten at jeg er helt sikker på hvorfor ... :o)

 

Jeg tror ikke det er så forferdelig mange som bruker Delphi, kanskje det er lettere å få hjelp hvis du bruker noe som er mer utbredt? Veldig utbredt betyr ikke alltid veldig bra, men kanskje veldig morsomt?

 

Ja, blokkstrukturen og at whitespace har mening (og manglelen på krøllparanteser / BEGIN-END) kan være litt trøblete i Python når man flytter på kode eller hopper mellom editorer. Dette er dog noe de fleste greier å leve med.

 

(å betale for et programmeringsspråk er i mine øyne helt absurd.)

Ja - og ikke på grunn av pengene, men på grunn av tilgjengeligheten og kontrollen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...