Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor ha førerkort på moped, snøskuter osv. ?


pedero

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt en del på hvorfor man må ha førerkort på kjøretøy som traktor, moped og snøscooter. Selvsagt det burde være noen restriksjoner som for eksempel at man må ha trafikalt grunnkurs eller lignende, men hvorfor må man punge ut på tusenvis for noe en hver person kan kjøre ?

 

Så i bunn og grunn er spørsmålet mitt: Hvilken begrunnelse har staten for å ha førerkort på moped, traktor og snøscooter ?

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moped og traktor krever førerkort fordi man kan ferdes i trafikken med disse kjøretøyene, og følgelig bør være stødig i hvilke regler som gjelder og hvordan skal forholde seg til medtrafikanter.

I tillegg er det ikke tilfelle det du påstår om at "alle" kan kjøre. Selv om man kan gi gass, bremse og gire (har du forøvrig prøvd å betjene girkassen på en litt eldre traktor? Dobbelkløtsjing er vel ikke noe som er spesielt intuitivt for hvermannsen).

 

Forøvrig må du ikke ha førerkort klasse T om du skal kjøre traktor på en gård f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sier selvsagt ikke at man ikke skal ha noen opplæring i det hele tatt, men jeg skjønne rikke hvorfor man ikke kan for eksempel utvide trafikalt grunnkurs med en prøve eller lignende istedenfor å måtte ta eget kort for hver kjøretøy.

 

tillegg:

Men hvorfor må man da ha førerkort for snøscooter siden man ikke skal ferdes i traffiken med den ?

Lenke til kommentar

Jeg sier selvsagt ikke at man ikke skal ha noen opplæring i det hele tatt, men jeg skjønne rikke hvorfor man ikke kan for eksempel utvide trafikalt grunnkurs med en prøve eller lignende istedenfor å måtte ta eget kort for hver kjøretøy.

 

tillegg:

Men hvorfor må man da ha førerkort for snøscooter siden man ikke skal ferdes i traffiken med den ?

Jeg har førerkort for moped selv om jeg aldri har hatt noen form for opplæring. Du får det med klasse B. Men jeg skjønner hva du mener, det er enkelt og greit fordi du skal vite hva du holder på med. Det holder ikke med litt teori også er du fit for fight.

Har du trafikalt grunnkurs er det forøvrig bare 4 timer med opplæring via kjøreskole som er obligatorisk, hvorav 2 av disse er lastsikring. Så realiteten er omtrent som du ønsker. Jeg kan ikke forstå at det er forsvarlig å kutte det ned til noe mindre. Jeg ville nødig møtt noen som har mindre opplæring enn dette på veien i en traktor. Du er forøvrig forsatt nødt til å bestå en praktisk prøve (oppkjøringen) i regi av Statens Vegvesen. Det står i læreplanen at du selv avgjør om du vil hoppe rett opp til neste trinn da det er den avsluttende prøven som vurderer din evne til å føre en traktor.

Jeg har ikke undersøkt hvordan det er stilt med snøscooter, men jeg antar det ikke er så veldig forskjellig.

 

 

kilde på obligatorisk opplæring for traktor og snøscooter:

http://www.vegvesen.no/_attachment/61492/binary/14199?fast_title=H%C3%A5ndbok+254+L%C3%A6replan+klasse+T.pdf

 

http://www.vegvesen.no/_attachment/61156/binary/13777?fast_title=L%C3%A6replan+f%C3%B8rerkortklasse+S+(beltemotorsykkel%2Fsn%C3%B8scooter)

 

http://www.vegvesen.no/_attachment/61491/binary/14198?fast_title=H%C3%A5ndbok+253+L%C3%A6replan+klasse+M146.pdf

 

Edit: Det er vist 13 obligatoriske timer på klasse S.

Edit 2: Det er 14 obligatoriske timer for M146 (moped)

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Jeg sier selvsagt ikke at man ikke skal ha noen opplæring i det hele tatt, men jeg skjønne rikke hvorfor man ikke kan for eksempel utvide trafikalt grunnkurs med en prøve eller lignende istedenfor å måtte ta eget kort for hver kjøretøy.

 

tillegg:

Men hvorfor må man da ha førerkort for snøscooter siden man ikke skal ferdes i traffiken med den ?

 

Av samme grunn det finnes regler for å føre båt til havs, selv om du har all plass i verden er det nødvendig å kunne noen regler og elimentere ting når kommer situasjoner der du må til dømes kunne vikeplikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Moped har ikke førerkort, men førerbevis, med mye lavere krav. Ellers ser jeg ingen grunn til å undervurdere traktor og snøscooter, kanskje særlig det første. Jeg har førerkort klasse T, og det er ikke det spor lettere å kjøre traktor i trafikken enn bil. Særlig fordi opplæringen foregår med tilhenger. Jeg er forøvrig enig i at utvidelse av førerkortet kunne foregått mer fleksibelt enn det gjør i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sier selvsagt ikke at man ikke skal ha noen opplæring i det hele tatt, men jeg skjønne rikke hvorfor man ikke kan for eksempel utvide trafikalt grunnkurs med en prøve eller lignende istedenfor å måtte ta eget kort for hver kjøretøy.

 

tillegg:

Men hvorfor må man da ha førerkort for snøscooter siden man ikke skal ferdes i traffiken med den ?

 

Fordi det handler om å har tilstrekkelige ferdigheter på det spesifikke kjøretøyet. Det er livsfarlig å sette seg på en snøscooter uten forståelse for kordan den skal håndteres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvorfor må man da ha førerkort for snøscooter siden man ikke skal ferdes i traffiken med den ?

Der det er tillatt å kjøre snøscooter er det da sannelig trafikk. Av snøscootere. Dessuten - det er ikke lett å kjøre snøscooter. Det kommer mye an på snøforholdene, men etter å ha prøvd det et par ganger uten annet førerkort enn klasse B, har jeg vært glad for å få all den hjelp man kan få bl.a. når man bommer med en meter på løypa og jævelskapen synker en hlvmeter ned i løssnø med 45 graders slagside.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men hvorfor må man da ha førerkort for snøscooter siden man ikke skal ferdes i traffiken med den ?

Der det er tillatt å kjøre snøscooter er det da sannelig trafikk. Av snøscootere. Dessuten - det er ikke lett å kjøre snøscooter. Det kommer mye an på snøforholdene, men etter å ha prøvd det et par ganger uten annet førerkort enn klasse B, har jeg vært glad for å få all den hjelp man kan få bl.a. når man bommer med en meter på løypa og jævelskapen synker en hlvmeter ned i løssnø med 45 graders slagside.

 

Man kan selvsagt ikke kjøre en snøskuter som en mester men med et par dager mer trening tror jeg du hadde fått ganske god dreis på det.

 

Og de fleste som kjører skuter kjører det gjerne på egen innjord eller ute i skogen. De stedene du tenker på er vell visse skuterløyper som eksisterer noen få steder i landet.

Lenke til kommentar

Man kan selvsagt ikke kjøre en snøskuter som en mester men med et par dager mer trening tror jeg du hadde fått ganske god dreis på det.

 

 

 

Og de fleste som kjører skuter kjører det gjerne på egen innjord eller ute i skogen. De stedene du tenker på er vell visse skuterløyper som eksisterer noen få steder i landet.

 

Ja, men med førerkort på f. eks. snøscooter så har man et offisielt og formelt bevis på at man er godkjent til å føre denne type motorvogn. Så slipper vi å gå ut i fra at opplæringen hjemme på jordet "sikkert er god nok". Det er en slapp holdning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...