Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mamma skylder meg penger


Anbefalte innlegg

Hei.

For et halvt års tid siden tok min mor å brukte mitt personnummer til å handle flere ting på nett. Til slutt endte dette på 20 000 kr. Hun lovte å betale tilbake innen kort tid, og derfor valgte jeg å ikke anmelde dette. Dessuten er det jo ingen beviser så ser ikke hvordan dette skulle endt.

Hvertfall nå har det gått 6mnd ca og jeg har ikke sett pengene, hva kan gjøre?? Er det for sent å anmelde? Gå rettens vei? Trenger litt tips....

Jeg er heldigvis i den situasjonen hvor jeg har en god jobb, men pengene trengs sårt.. Noen som kan hjelpe meg litt?

 

Anonymous poster hash: ca704...756

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags mor gjør noe sånt? Går bak ryggen til sin egen sønn og stjeler fra han? Fyrsj.

Jeg skjønner uansett ikke hvordan hun har greid å handle ting med kun et personnummer.. Hun må da hatt kortnummer og CVC kode til bankkortet ditt?

 

Vet ikke om du troller men hadde hvertfall ekskludert henne fra mitt liv, for alltid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personnummer i seg selv er helt ubrukelig. Kun i samarbeid med fødselsdato (som totalt blir fødselsnummer) kan dette misbrukes, men selv det er ikke bare bare med tanke på hvor mange som i slike tilfeller da nekter å sende varer/tjenester til andre adresser enn den du har folkeregistrert.

Anmeld saken, og når det sikkert blir henlagt så går du til sivilt søksmål (som sikkert koster deg like mye, om ikke mer, i advokatutgifter.

Lenke til kommentar

Skriftlig brev der du skriver at du vil ha pengene innen 14 dager. Er det ikke betalt innen 14 dager ser du https://www.politi.no/asker_og_barum/tjenester/tvangsfullbyrdelse/utlegg/'>hos namsmannen hva du gjør videre.

 

 

Personnummer i seg selv er helt ubrukelig. Kun i samarbeid med fødselsdato (som totalt blir fødselsnummer) kan dette misbrukes, men selv det er ikke bare bare med tanke på hvor mange som i slike tilfeller da nekter å sende varer/tjenester til andre adresser enn den du har folkeregistrert.

Anmeld saken, og når det sikkert blir henlagt så går du til sivilt søksmål (som sikkert koster deg like mye, om ikke mer, i advokatutgifter.

 

Fødselsnummer er ikke helt ubrukelig. Mange nettsider som tilbyr å sende med faktura bruker fødselsnummer for å foreta kredittsjekken.

Endret av krikkert
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg antar at hun ikke har gjort dette for å skade deg, men snarere for egen vinning. En person som gjør slikt kan kanskje også ha problemer med å rydde opp på egen hånd.

 

Jeg er klar over at du spør om juridiske råd, og at jeg ikke kjenner dine familieforhold og relasjoner, men kan det være et alternativ å hjelpe henne med å få i stand en ordning? Kan dere sammen få laget en avtale med hennes inntektskilde (lønn, trygd, whatever) om en nedbetalingsordning direkte til deg?

 

Prøver ikke å unnskylde noen, men kanskje er dette det mest effektive og konstruktive både for dere og samfunnet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS her.

Hun har måtte brukt fullt personnummer (fødsel +siste 4)

Flere nettsider godkjenner dette som betaling, ofte via klarna feks.

Dette er en fryktelig vannskelig situasjon hvor jeg er både forbannet og synes synd på hun.

Hvordan kan namsmannen kreve penger når det hun skylder ikke kan dokumenteres? Er også redd en vanlig anmeldelse vil bli henlagt.

 

Anonymous poster hash: ca704...756

Lenke til kommentar

DU må ALLER FØRST offisielt bestride kravene. Det er det aller aller viktigste. Deretter må du be om dokumentasjon på at det er du og ikke noen med tilgang til ditt personnummer som har stått for forbruket. Når dette ikke kan dokumenteres bør kravene frafalles.

Lenke til kommentar

DU må ALLER FØRST offisielt bestride kravene. Det er det aller aller viktigste. Deretter må du be om dokumentasjon på at det er du og ikke noen med tilgang til ditt personnummer som har stått for forbruket. Når dette ikke kan dokumenteres bør kravene frafalles.

Slik jeg forstår trådstarter har han allerede betalt. Da blir det litt vanskeligere.

Lenke til kommentar

 

DU må ALLER FØRST offisielt bestride kravene. Det er det aller aller viktigste. Deretter må du be om dokumentasjon på at det er du og ikke noen med tilgang til ditt personnummer som har stått for forbruket. Når dette ikke kan dokumenteres bør kravene frafalles.

Slik jeg forstår trådstarter har han allerede betalt. Da blir det litt vanskeligere.

 

Ahh, det hadde ikke jeg fått med meg. Da stiller saken seg straks verre. Da har vel TS i praksis frivillig betalt mammas regninger. Mistenker at det bare er å avskrive de pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...