Gå til innhold

Fra Windows 7 til Linux - fra Linux til Windows


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da anbefaler jeg at du enten skaffer en egen disk som du legger Linux på. Ha kun denne tilkoblet under installasjonen og velg hvilket OS du vil starte via boot meny til PC/hovedkort.

 

Eller slik jeg selv tester andre OS: virtuelt via VMware Player (gratis, men du kan velge å betale for Plus-versjonen). Har du en moderne PC (kraftig med mye RAM), så kan du lage virtuelle maskiner som later som de er en PC. For OS-et oppleves det som å installeres på en hvilken som helst PC og de kjører uavhengig av hverandre. Du kan herje og teste, for så å nullstille alle endringer. Ganske kjekt i grunn :)

Lenke til kommentar

Vil det medføre noe problem å fjerne Linux og legge inn Windows 7 Igjen?

Det eneste problemet jeg ville ha bekymret meg for er hva Linux gjør med de eksisterende partisjonene på disken når du installerer det. (Jeg har sett installasjonsprogrammer som gladelig tilbyr seg å slette alt som finnes på disken før Linux blir installert. Og hvis man da svarer JA ....)

Lenke til kommentar

 

Windows sin mbr får jo overskrevet bootloader med lilo eller grub .

Kan bli problemer med windows 7 oem factory recovery fra gjenopprettings partisjonen var det jeg antok .

 

Bare å laste ned en Windows 7 versjon, boote fra denne og gjennopprette MBR.
Joda - men er ikke alltid man ender opp med "å bare" ...
Lenke til kommentar

Tenkte jeg får forsøke med en gang å legge inn Windows 7 fra recovery-platene. Går greit det, men så treeegt i forhold til Ubunt. 110 minutter!

Så forsøker jeg etterpå å legge inn Ubunti, denne gang 64-bits versjonen.

Du burde prøve Linux mint 16 også. Link her.

 

Hvorfor ikke duel-boote med w7? Gjør det selv og det funker fett, beste fra begge verdener.

 

Så slipper du å tukle med w7 delen. Vil du ikke ha linux lengre, så er det bare å slette det fra windows, og lage en ny MBR med programmet easyBCD.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Nå har jeg forsøkt meg litt fram med Linux. Dualboot med Windows 7 og så fjerning av Linux gikk veldig greit, med EasyBCD som Jann beskriver. Men man mister harddiskplass da, om en ikke kan dette med diskbehandling og håndtering av partisjoner.

 

Prøvde meg også med XP-Linux kombinasjon. Litt verre å fjerne Linux, EasyBCD fungerer ikke med XP, men med Hirens Boot Cd gikk det greit å lage ny MBR. Men man må leve med en ekstra partisjon, det går ikke å slå partisjonen sammen med "C"

 

He, er litt av en ekspert nå...

Lenke til kommentar

Eller slik jeg selv tester andre OS: virtuelt via VMware Player (gratis, men du kan velge å betale for Plus-versjonen). Har du en moderne PC (kraftig med mye RAM), så kan du lage virtuelle maskiner som later som de er en PC. For OS-et oppleves det som å installeres på en hvilken som helst PC og de kjører uavhengig av hverandre. Du kan herje og teste, for så å nullstille alle endringer. Ganske kjekt i grunn :)

 

Personlig foretrekker jeg VirtualBox. Minst like enkelt å bruke.

 

Et tredje alternativ, om man ikke ønsker å dual-boote eller virtualisere, er å bruke Wubi, Da får du installert Ubuntu som et "vanlig" program i Windows. Dette gir deg både mulighet til å avinstallere enkelt, samt at du kan boote opp en "ekte" Ubuntu installasjon.

Lenke til kommentar

Nå har jeg forsøkt meg litt fram med Linux. Dualboot med Windows 7 og så fjerning av Linux gikk veldig greit, med EasyBCD som Jann beskriver. Men man mister harddiskplass da, om en ikke kan dette med diskbehandling og håndtering av partisjoner.

 

Prøvde meg også med XP-Linux kombinasjon. Litt verre å fjerne Linux, EasyBCD fungerer ikke med XP, men med Hirens Boot Cd gikk det greit å lage ny MBR. Men man må leve med en ekstra partisjon, det går ikke å slå partisjonen sammen med "C"

 

He, er litt av en ekspert nå...

Du kan ikke "slå sammen" partisjoner, du bare sletter den du ikke vil ha, og forstørrer den andre så den tar opp all plassen.
Lenke til kommentar

 

Nå har jeg forsøkt meg litt fram med Linux. Dualboot med Windows 7 og så fjerning av Linux gikk veldig greit, med EasyBCD som Jann beskriver. Men man mister harddiskplass da, om en ikke kan dette med diskbehandling og håndtering av partisjoner.

 

Prøvde meg også med XP-Linux kombinasjon. Litt verre å fjerne Linux, EasyBCD fungerer ikke med XP, men med Hirens Boot Cd gikk det greit å lage ny MBR. Men man må leve med en ekstra partisjon, det går ikke å slå partisjonen sammen med "C"

 

He, er litt av en ekspert nå...

Du kan ikke "slå sammen" partisjoner, du bare sletter den du ikke vil ha, og forstørrer den andre så den tar opp all plassen.

 

Jeg hadde tre partisjoner som ble til en. For meg er det å slå sammen. I Xp kan man ikke gjøre det direkte i diskbehandling, men det finnes programmer for å "merge partitions". Merge betyr fusjonere, slå sammen, smelte sammen.

Egentlig litt Tomæito, Tomato :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...