Gå til innhold

Hvilket kamera? (Hovedsaklig filming men bilder også)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg beklager hvis jeg poster dette feil sted, det stod at jeg skulle poste dette under (filmbaserte kameraer) men fant ikke hvor det var så jeg poster det her. (newbie)

 

Jeg er på utkikk etter et kamera jeg kan bruke til filming. Har akkurat vært på oppdrag og fikk da bruke hovedsaklig Sony NEX VG20 som var rimelig lett å filme med. Klippene skal brukes i tv-produksjoner.

 

Jeg lurer på om hva slags forslag til kameraer dere har som kan brukes hovedsaklig til filming i film/tv-produksjoner? Gjerne også brukes til å ta bilder men dette trenger ikke å være hovedfokuset.

 

En kompis anbefalte Canon EOS 6d, med 24-105 f/4 linse. Jeg søkte litt rundt å fant fort ut at dette kommer til å koste mer enn 20 000,- tilsammen. Jeg skjønner at man må veldig opp i pris hvis man skal ha brukbare kameraer men lurte på om dere hadde noen billigere forslag?

 

Jeg har dårlig med kunnskap med filmkamera (utrolig nok fikk jeg lov til å være med på tv-produksjoner), men jeg ønsker fortsatt et kamera som helst er brukbart i tv-produksjoner. Tror jeg må ha 1920x1080 hvis jeg ikke er helt på bærtur? (som sagt, dårlig kunnskap)

 

Kom med noen tips til hvilke kameraer og linser dere anbefaler og til hvilken pris jeg kan få dette, nytt eller brukt på finn. Fortell også litt om hvorfor jeg bør velge kameraet og om det er brukbart i tv-produksjoner eller ikke hvis du vet det og. Skal begynne på film-linje på folkehøyskole dette året og ønsker å ha noe som jeg kan bruke da, og evt. neste år da jeg går praksis i et tv/film-produksjons selskap.

 

Takker for alle som leser alt dette og legger igjen noen gode forslag! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder filming med speilrefleks kjenner du sikkert til begrensingene angående autofokus.

Hvis du liker og fikle med dette kan du kjøpe en brukt Canon 5D mkII og bruke tredjeparts magiclantern firmware for og få optimalisert kameraet til filmproduksjon.

 

Rett ut av boks til en fornuftig pris er nok Panasonic GH3, Canon 70D, og hvilken som helst annet systemkamera.

Ta og les akam-artiklene "les mer" du finner i linkene jeg har lagt til.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Mange gode forslag her. Både iform av tips rundt DSLR-begrensninger og spesifikke kamera som Panasonic'ene. Vil bare slenge på at nå har også Blackmagic Design kommet med et Pocket Cinema Camera som ikke koster skjorta.

 

Ryan Koo som driver http://nofilmschool.com/, skriver veldig mye fint om film/TV produksjon med lavt budsjett og har mange gode vurderinger og tips om utstyr som havner i denne kategorien.

Endret av el mindo
Lenke til kommentar

Mange gode forslag her. Både iform av tips rundt DSLR-begrensninger og spesifikke kamera som Panasonic'ene. Vil bare slenge på at nå har også Blackmagic Design kommet med et Pocket Cinema Camera som ikke koster skjorta.

 

Ryan Koo som driver http://nofilmschool.com/, skriver veldig mye fint om film/TV produksjon med lavt budsjett og har mange gode vurderinger og tips om utstyr som havner i denne kategorien.

Man kan ikke ta bilder med BDPCC-kameraet.

Lenke til kommentar

Det første som faller meg inn er Panasonic GH-serien (GH2 billig på bruktmarkedet, GH3 i butikk, eller GH4 som kommer snart), samt Canon 700D/70D og Sony NEX 6 som er i butikk nå, eller A6000 som kommer snart.

 

Les deg opp på disse modellene og sammenligninger mellom de. Alle har selvsagt FullHD og kvalitet nok i massevis for tv-produksjoner. Disse er milevis bedre enn Gopro som NRK bruker en del som blant annet hjelmkamera.

 

PS. Ikke bry deg om hvor skarp optikken er. FullHD er 2 megapiksler og omtrent alt av objektiver som selges i dag er godt nok i massevis for 2 Mp. Stillbilder er ofte 16-24 Mp og det er da optikken begynner å bety en god del for skarpheten. Veldig stor blenderåpning (f/1,0 - f/2,8) er vanskelig å bruke på videokamera siden fokusdybden er svært smal. Spar heller masse penger på å kjøpe optikk som er f/3,5-5,6 eller deromkring.

Lenke til kommentar

Hvis du vil komme billig ut av det, kan du jo kanskje vurdere et brukt 550d/600d/650d og legge inn magic lantern og bruke resten på utstyr som linser, batteri, mic, stativ/glide, og evt kjøpe gopro eller lignende i tillegg. Kommer jo helt an på hva slags prosjekter du skal jobbe med, men mange som lager sykt bra videoer med disse canon kameraene!

Lenke til kommentar

Sjekk med TV selskapet du er i kontakt med om hvilken minimum kvalitet de krever.

 

Som eksempel; Hvis du skulle levere materiale til BBC så vil valget mellom godkjente kamera typer være veldig begrenset (og ganske dyre).

Samme gjelder vel for NRK (TV2 og TV Norge), unntagen små snutter for noen typer nyhets sendinger.

Lokale TV har kanskje lavere kvalitets krav.

Lenke til kommentar

Jeg er på utkikk etter et kamera jeg kan bruke til filming.

Ikke for å være (alt for) negativ, men for meg virker det som du ikke vet nok om det du trenger for en god beslutning, og da kan det fort bli bomkjøp. Alle må selvsagt starte et sted og det er på ingen måte en unik situasjon, men det er potensielt en god del å spare hvis du kan greie å låne utstyr en periode, gjerne litt forskjellige typer. Speilrefleks som kan filme er det fryktelig mange som har, og kan du prøve litt finner du fort ut om det er noe for deg.

 

Husk at videomarkedet er i veldig rask utvikling. Et spørsmål blir da om det du eventuelt kjøper i dag er noe du fortsatt ønsker å bruke når du kommer fra folkehøyskole om halvannet år. Har du ingen annen mulighet enn å kjøpe så må du selvsagt det, men kjøp noe du trenger nå, ikke det du tror du trenger om et år eller to. Kontakt folkehøyskolen hvis du ikke har gjort det allerede og sjekk hva de anbefaler at du har av eget utstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Lurer på det samme men det jeg ikke skjønner er at det blir anbefalt bildekameraer, kan dere fortelle

litt om hvorfor ikke det blir nevnt vanlige videokameraer da man skal egentlig bruke den kun til film?

Er selv i utkikk etter en kamera til film og har hørt mye positivt om canon g25...

men hvis jeg for en bedre bildekamera for samme pris er jo valget enkel. Kan dere si litt om det?

Lenke til kommentar

Da dagens stillbilde-kamera (spesielt speilrefleks) begynte å komme med videomuligheter, var det mange som anså de som gode utfordrere til "low end"-videokamera hovedsaklig p.g.a. bildesensor-størrelse og utskiftbar optikk.

 

Få videokamera inder 20.000 kommer med muligheten til å bytte optikk og en mye større sensor, gir bedre egenskaper i dårlig lys, i tillegg til at man enklere kan oppnå en mindre dybdeskrapet (som ofte blir assosiert med "film look").

 

Men det finnes fortsatt motargument som ergometri og brukervennlighet.

 

Om du er villig til å legge ca 20.000 på bordet for et videokamera, synes jeg du skal vurdere:

Canon XA25 / XA20 eller Sony sitt nye PXW-X70, eller den litt gamlere modellen HXR-NX70 som har falt en del i pris i det siste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da dagens stillbilde-kamera (spesielt speilrefleks) begynte å komme med videomuligheter, var det mange som anså de som gode utfordrere til "low end"-videokamera hovedsaklig p.g.a. bildesensor-størrelse og utskiftbar optikk.

 

Få videokamera inder 20.000 kommer med muligheten til å bytte optikk og en mye større sensor, gir bedre egenskaper i dårlig lys, i tillegg til at man enklere kan oppnå en mindre dybdeskrapet (som ofte blir assosiert med "film look").

 

Men det finnes fortsatt motargument som ergometri og brukervennlighet.

 

Om du er villig til å legge ca 20.000 på bordet for et videokamera, synes jeg du skal vurdere:

Canon XA25 / XA20 eller Sony sitt nye PXW-X70, eller den litt gamlere modellen HXR-NX70 som har falt en del i pris i det siste.

 

Takker masse for svar! Det er en god del lesestoff jeg har gått gjennom de siste dagene angående kameravalget men jeg er ikke i nærheten å få med meg alt, da det er så stort utvalg der ute.

Men det siste som fikk meg til flytte blikket til DSLR var 1: at de har større bilde-sensor (som du også nevnte) spesielt de med FULLFRAME noe ifølge det jeg leste gjør bildet rett og slett så mye bedre.

2: Utvalg av optikk (det nevnte du også). Og slik jeg har forstått så får jeg ikke så bra bilde med videokamera hvis ikke jeg kjøper noe veldig veldig dyrt. En an ting jeg holder bak hodet er at alt oppdateres hele tiden og kanskje det er kommet ut en videokamera som tar knekken på DSLR i samme prisklasse?

Lenke til kommentar

0. Det er bedre om du lager din egen tråd i stedet for å kapre Andreasoh sin.

 

1. Ja, større sensor betyr som regel bedre teknisk bildekvalitet, men skalaen ender ikke på fullformat, (fult småbildeformat som det egentlig het fra gammelt av). Det finnes en rekke mellomformat og storformat også, men ikke alt digitalt. Uansett mener jeg det er alt for dyrt å satse på for en nybegynner. Det tar tid å bli god til foto og video. Det er bortkastet å ha utstyr til mange titusner som ikke fyren bak kameraet er i stand til å utnytte før om flere år, når det uansett har kommet noe nytt og bedre. Gjør som de smarte og la erfaring og utstyrsnivå følge hverandre. Avanser gjerne til 1", mFT eller APS-C i denne omgangen.

 

2. Det kommer alltid noe nytt og bedre. Kjøp noe som passer til ditt bruk og nivå nå og vær komfortabel med at du kanskje vil ønske å bytte det ut om noen år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen ting man også burde tenke på er at fotoapparat har en begrensing på kontinuerlig filming som er på 29.59 minutter, det har noe med at kameraene ikke skal konkurrere direkte med videokameraer. man kan starte opptak med en gang igjen så er man ikke avhengig av og filme i minimum 30 min. kontinuerlig så er det ingen problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes så vidt jeg vet ikke étt tilfelle gjennom hele filmhistorien at kommersielle filmer har hatt kontinuerlige scener over 30 minutter. Men dørge kjedelige hjemmevideoer med over 30 minutter scener finnes det haugevis av. Vær snill å ikke plag og skrem bort sofagjestene, kutt scenene mye hyppigere enn hvert 30. minutt. Alltid. Sagt på en annen måte: Begrensningen på en halv time kontinuerlig opptak er over hodet ikke noe å bry seg om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

. En an ting jeg holder bak hodet er at alt oppdateres hele tiden og kanskje det er kommet ut en videokamera som tar knekken på DSLR i samme prisklasse?

 

Akkurat det tror jeg ikke skjer. Slik utviklingen har vært, og den ser ut til å fortsette slik, er at DSLR (og andre stillbilde-kameraer) får bedre og bedre videomuligheter, mens bildemulighetene på videokameraene er "basic".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

0. Det er bedre om du lager din egen tråd i stedet for å kapre Andreasoh sin.

 

Det beklaer jeg for, det er vanlig at folk ikke liker at det blir laget ny tråd når det er 100 av slike allerede.

Men takk for svaret!

 

 

En annen ting man også burde tenke på er at fotoapparat har en begrensing på kontinuerlig filming som er på 29.59 minutter, det har noe med at kameraene ikke skal konkurrere direkte med videokameraer. man kan starte opptak med en gang igjen så er man ikke avhengig av og filme i minimum 30 min. kontinuerlig så er det ingen problemer.

Ja akkurat det er ikke så farlig da det blir mange små klipp,som du selv nevner ja

 

 

 

. En an ting jeg holder bak hodet er at alt oppdateres hele tiden og kanskje det er kommet ut en videokamera som tar knekken på DSLR i samme prisklasse?

 

Akkurat det tror jeg ikke skjer. Slik utviklingen har vært, og den ser ut til å fortsette slik, er at DSLR (og andre stillbilde-kameraer) får bedre og bedre videomuligheter, mens bildemulighetene på videokameraene er "basic".

 

Det er godt å høre også:)

 

Endret av goodtimez
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...