Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppdeling av båndbredde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg husker så kunne jeg gå inn på modemet og sperre,øke,restriktere, Internett hastighet på de produktene som var tilkoblet, Prøvde dette på pappa sin pc, siden han bare brukte netbank og så på vg så trengte ikke han mye, så senket det fra full adgang til 5 mbit ( av totalt 16 som vi hadde, vi hadde avtale på 20 men speedtest viste 16 ) men dette endte opp med at det tok mer en dobbelt så lang tid for pappa og gjøre det han skulle selvom han egentlig skulle ha tilgang på 5 mb som er mer en hundre ganger så mye som egentlig trengs til han sine oppgaver men som sagt så ble det bare tull og rot.

 

Så jeg trur det er mulig men jeg trur løsningene er for dårlige til at det er aktuelt

Lenke til kommentar

Det finnes routere som har bra QOS men jeg tror ikke Zyxel er på den lista.

Men selv de beste har ikke vlanfunksjonalitet som trengs for å dele ei linje, men jeg tror nok at du ville fått et brukbart resultat med en bedre router.

 

Asus, Netgear og Linksys har bra modeller som har mer avansert QOS i de dyrere modellene.

Lenke til kommentar

Det finnes routere som har bra QOS men jeg tror ikke Zyxel er på den lista.

Men selv de beste har ikke vlanfunksjonalitet som trengs for å dele ei linje, men jeg tror nok at du ville fått et brukbart resultat med en bedre router.

 

Asus, Netgear og Linksys har bra modeller som har mer avansert QOS i de dyrere modellene.

 

Er jo ikke verre enn å flashe custom firmware.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke p8702n, men har P2812 fra TN selv. Her kan jeg sette opp inntil 4 WLAN, hvorav 3 kan settes opp med begrenset hastighet. Du kan altså sette opp et nett for deg selv (uten begrensning) og et for "de andre" med 4 Mbps, så har du alltid minst 4 Mbps til deg selv. Ulempen er at de andre ikke får mer enn 4 selv om du ikke er på.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har et problem med online spill når andre ser på Netflix via samme router. Er det en enkel måte å dele opp MBit på? Jeg har mer en stor nok linje til å kjøre begge deler, men Netflixen spiser mer en nødvendig. Kan jeg dele den opp f. eks 50/50 på 2 utganer på routeren?

Det er ikke noe problem på P8702N, men få support hos Telenor på telefon 05000 eller "Telenoreksperten" på telefon 820 90 100.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

QoS er ikke det samme som å dele opp/begrense båndbredde, som er det du ønsker å gjøre. QoS prioriterer en viss trafikk foran annen trafikk.

 

Det er antakelig ikke mulig på ruteren du har, med mindre du setter opp flere nettverk, slik zanta sier.

 

De nyere ruterene til TP-Link har "bandwith control". Dette lar deg dele opp og/eller begrense båndbredde til hver bruker basert på LAN-IP. Så vidt jeg kjenner til er det ingen andre rutere som har denne funksjonen (men jeg har ikke testet alle verdens rutere).

Har selv denne, og den fungerer utmerket.

 

En annen mulighet er å kjøpe en switch med VLAN, der du begrenser båndbredde på hver port (hvis datamaskinen er koblet til med kabel).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...