Gå til innhold

Erna Solbergs massive signaleffekt


Anbefalte innlegg

Ofte snakker politikere om "signaleffekt". Loven som forbyr kjøp av sex, kan ikke reverseres på grunn av den uheldige "signaleffekten" dette kan ha. Vi kan ikke mildne narkotika-lovene fordi signaleffekten kan få folk til å tro at narkotika er uproblematisk. Voksne kan ikke røyke på grunn av signaleffekten dette kan ha på barn osv.

 

Signaleffekt-tenkningen synes av og til å innebære at vi ikke kan gjøre fornuftige ting fordi folk kan tolke dette som at det er fritt fram å ta flere skritt i den retningen vi vurderer å begynne på.

 

Jeg har ikke sett at Erna Solbergs overvekt har blitt problematisert med signaleffekt-argumentasjon. Er det uproblematisk å ha en statsminister som er overvektig? Er ikke dette en "signaleffekt" overfor voksne og barn som går ut på at det er greit å være tjukk? Er ikke Erna Solberg en vuggende og dissende reklameplakat for fråtsing og fedme?

 

Jeg mener at vi bør redusere oppmerksomheten om signaleffekter. Jeg har ingen problemer med at Erna Solberg er stor. Men jeg synes det er rart at Høyre-politikere må fjerne seg fra verv bare fordi de har røkt litt cannabis. I mens har de en leder som synes å signalisere at overvekt er ok. Flere folk dør vel av overvekt enn av cannabis-røyking? Er dette en signaleffekt det ikke er lov å snakke om, eller har jeg bare gått glipp av debatter rundt dette? Kanskje litt cannabis-røyking burde være lovlig, mens overvektige burde ha forbud mot å innta sentrale samfunnsposisjoner på grunn av faren for en uheldig signaleffekt?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er greit å være tjukk. Alt tyder på at overvekt ikke er så farlig som man tidligere har antatt, faktisk er lubne mennesker generelt friskere enn tynne. Fiendtlige holdninger mot overvekt er blant annet skapt av kapitalen som ønsker å selge produkter og mennesker som trenger sannheter og noen å hate. Signaleffekt i favør av tjukk selvtillit er sårt tiltrengt.

 

Men ja, signaleffekt er et kort man spiller av mangel på bedre argumenter. I hvert fall for det aller meste. Sexkjøp ville ikke blitt en tøddel mer allment akseptert om forbudet ble avskaffet. Hvis politikerne virkelig mener det, overvurderer de egen betydning.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

 

Jeg mener at vi bør redusere oppmerksomheten om signaleffekter. Jeg har ingen problemer med at Erna Solberg er stor. Men jeg synes det er rart at Høyre-politikere må fjerne seg fra verv bare fordi de har røkt litt cannabis. I mens har de en leder som synes å signalisere at overvekt er ok. Flere folk dør vel av overvekt enn av cannabis-røyking? Er dette en signaleffekt det ikke er lov å snakke om, eller har jeg bare gått glipp av debatter rundt dette? Kanskje litt cannabis-røyking burde være lovlig, mens overvektige burde ha forbud mot å innta sentrale samfunnsposisjoner på grunn av faren for en uheldig signaleffekt?

Hvilken signaleffekt gir du dette forumet med slike idiotiske innlegg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Alt tyder på at overvekt ikke er så farlig som man tidligere har antatt, faktisk er lubne mennesker generelt friskere enn tynne.

 

Beklager å måtte spore av her men...

Hva i svartens slags studier kommer dette fra?

De har sikkert funnet et par fordeler og sett bort fra alle ulempene. Man får jo f.eks bedre isolering og beskyttelse av indre organer.

Lenke til kommentar

 

Er ikke Erna Solberg en vuggende og dissende reklameplakat for fråtsing og fedme?

 

For noe uverdig søppel.

 

Er dette innlegget et resultat av langvarig bruk av cannabis? Ingen påstand, jeg bare "spør".

 

 

Jeg skrev jo at jeg ikke har noen problemer med Erna Solberg og hennes vekt. Jeg stiller bare et spørsmål fra et perspektiv som ikke er mitt eget og krydrer det litt med nedsettende ord. Jeg ville neppe uttrykt meg slik dersom jeg skulle kritisere vekten til Erna Solberg.

 

Nei, jeg røyker ikke cannabis. Du får høre med Ingvar Ambjørnsen om skadelige virkninger på tenkning og skriving som cannabis-bruk muligens fører til. Jeg mangler personlige erfaringer med dette, og kan dessverre ikke tilfredsstille ditt vitebegjær.

Lenke til kommentar

Jeg syns det var en bra kommentar. Å være tjukk er farlig, røyke cannabis er ikke farlig om vi sammenligner de to.

Ja, det er farlig, men det er likevel "greit". Personlig mener jeg det bør være helt greit å røyke cannabis også, forsåvidt, men at man har forbudt noe betyr ikke at man skal forby alt annet.

Lenke til kommentar

 

Jeg syns det var en bra kommentar. Å være tjukk er farlig, røyke cannabis er ikke farlig om vi sammenligner de to.

Ja, det er farlig, men det er likevel "greit". Personlig mener jeg det bør være helt greit å røyke cannabis også, forsåvidt, men at man har forbudt noe betyr ikke at man skal forby alt annet.

 

Jeg synes også overvekt er helt greit. Men dersom vi mener at det er et helseproblem at barn er overvektige, synes jeg at en argumentasjon om uheldig signaleffekt (barn vil ikke slutte å spise mye og usunt fordi Erna er tjukk og er et forbilde) er like relevant i forhold til fedme som i forhold til cannabis-røyking eller andre ting vi ikke vil at barn skal etterape og ha som forbilde. Det jeg argumenterer mot, er den selektive bruken av signaleffekt-argumentet. Også ting som folk muligens ikke kan lastes for (overvekt) kan jo ha sterke signaleffekter?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Poenget er jo at signaleffekten er irrelevant her fordi det er greit å være overvektig. Ingen ønsker å bli tjukk, så at det finnes forbilder som er tjukke oppfordrer ikke folk til selv å bli det, til det er det alt for mye stigma fra før. At Erna er tjukk sender et signal om at også tjukke mennesker kan oppnå store ting og lykkes. Det klarer jeh overhodet ikke

 

Cannabisrøyking er på den andre siden ulovlig, og ikke greit. Det burde være lovlig og uproblematisk, men det er ikke det. Derfor er signaler om at det er greit fra stortingsrepresentanter uheldige, fordi det undergraver loven.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg mener at vi bør redusere oppmerksomheten om signaleffekter. Jeg har ingen problemer med at Erna Solberg er stor. Men jeg synes det er rart at Høyre-politikere må fjerne seg fra verv bare fordi de har røkt litt cannabis. I mens har de en leder som synes å signalisere at overvekt er ok. Flere folk dør vel av overvekt enn av cannabis-røyking? Er dette en signaleffekt det ikke er lov å snakke om, eller har jeg bare gått glipp av debatter rundt dette? Kanskje litt cannabis-røyking burde være lovlig, mens overvektige burde ha forbud mot å innta sentrale samfunnsposisjoner på grunn av faren for en uheldig signaleffekt?

Hvilken signaleffekt gir du dette forumet med slike idiotiske innlegg?

 

Jeg vet ikke. Du får skrive litt mer om hva du synes er idiotisk først. Kanskje du mener at Erna Solberg ikke signaliserer noe som helst med sin vekt? Det er vanskelig å svare deg godt når du økonomiserer så nøye med ordene. Egentlig synes jeg det er useriøst av deg å bare stikke hodet fram, uttale "idiotisk" og så forsvinne. Er du sikker på at du har forstått meg riktig?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg mener man må skille på person og sak. Erna er i sin fulle rett til å være Erna - hasj, er bare en ting, og kan ikke sammenlignes med erna.

Lenke til kommentar

Jeg mener man må skille på person og sak. Erna er i sin fulle rett til å være Erna - hasj, er bare en ting, og kan ikke sammenlignes med erna.

 

Jeg lurer på om vi ville godtatt en med alvorlig grad av Tourettes som stortingsrepresentant? En som av og til brølte "satans fitte" og "drep jødesvina" helt ufrivillig fra stortingets talerstol. Dilemmaet mellom "signaleffekt" og akseptering ville blitt veldig klart. Jeg ville syntes dette var helt ok, men jeg tror det ville blitt noe debatt.

Lenke til kommentar

 

Jeg mener man må skille på person og sak. Erna er i sin fulle rett til å være Erna - hasj, er bare en ting, og kan ikke sammenlignes med erna.

 

Jeg lurer på om vi ville godtatt en med alvorlig grad av Tourettes som stortingsrepresentant? En som av og til brølte "satans fitte" og "drep jødesvina" helt ufrivillig fra stortingets talerstol. Dilemmaet mellom "signaleffekt" og akseptering ville blitt veldig klart. Jeg ville syntes dette var helt ok, men jeg tror det ville blitt noe debatt.

 

Vedkommende ville fått min stemme på dagen!

Lenke til kommentar

Jeg synes det er merkelig at folk går så kraftig til angrep på denne trådstarteren. Riktignok litt merkelig retorikk må jeg si meg enig i, men jeg har personlig også tenkt over dette temaet tidligere.
Selv om det er politisk ukorrekt å si det så sender overvektige mennesker et signal til meg om at de ikke klarer å sette personlige grenser ei heller å prioritere for sitt eget beste. Derfor vil nesten garantert underbevisstheten min ikke stole like fullt på en overvektig person, for klarer han/hun å lede og sette prioriteringer for en hel nasjon?
Jeg bekymrer meg ikke over det akkurat, og har ikke tenkt på det i mer en et par minutter akkurat i valgperioden, men jeg syntes det allikevel var et greit diskusjonstema å ta opp her på forumet, selv om det kanskje burde blitt gjort med et annet språklig grunnlag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det er merkelig at folk går så kraftig til angrep på denne trådstarteren. Riktignok litt merkelig retorikk må jeg si meg enig i, men jeg har personlig også tenkt over dette temaet tidligere.

Selv om det er politisk ukorrekt å si det så sender overvektige mennesker et signal til meg om at de ikke klarer å sette personlige grenser ei heller å prioritere for sitt eget beste. Derfor vil nesten garantert underbevisstheten min ikke stole like fullt på en overvektig person, for klarer han/hun å lede og sette prioriteringer for en hel nasjon?

Jeg bekymrer meg ikke over det akkurat, og har ikke tenkt på det i mer en et par minutter akkurat i valgperioden, men jeg syntes det allikevel var et greit diskusjonstema å ta opp her på forumet, selv om det kanskje burde blitt gjort med et annet språklig grunnlag.

 

Ikke helt uenig. Det er klart at fysisk form sier noe om en person, og voldsom overvekt er åpenbart ikke sunt, og ikke noe noen ønsker seg. Da er det ikke unaturlig å spørre seg om det er viljestyrken det står på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...