Gå til innhold

Flere hundre millioner passord på avveie etter massiv hacking


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artikkelen er litt misvisende. (Hvor har jeg lest det før?)

 

Email-adressene er fra "Google, Microsoft, Yahoo og flere", men det ikke dermed sagt at passordene kan brukes for å få tilgang til folks email.

 

Folk må jo som regel oppgi en email-adresse når de oppretter en "konto" på nettet, og da bruker man gjerne en email-adresse av denne typen.

 

Det bare viser hvor viktig det er å ikke bruke samme passord to steder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hjelper ikke å ha sikre passord når de blir stjålet hele tiden...

Ikke helt sant. I en del tilfeller er det krypterte passord hasher som blir stjålet og da ligger du bedre an med ett komplekst passord. I tillegg bruker jeg to-faktor autentisering hos Google.

Håper de finner på noe sikrere og enklere enn passord snart som samtidig er enkelt å bruke men...

Endret av tberg72
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men for svarte f**n da... :p Er det i det hele tatt sikkert å bytte passordet nå, blir vel kanskje snappet opp rett etterpå. Midlertidig et til nå for sikkerthetsskyld da.

 

 

 

Hjelper ikke å ha sikre passord når de blir stjålet hele tiden...

2-veis autentisering der det er mulig.

 

Er noe herk å være avhengig av telefonen OG dekning hver gang du skal logge på e-posten. Er noe herk uansett.

 

 

hacket

Cracket.

Sorry, pirkpirk.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

 

 

Hjelper ikke å ha sikre passord når de blir stjålet hele tiden...

Nei, det er helt korrekt.

Du må ha sikre passord, unike for hver konto du har, og du må bytte dem ofte.

Sjøl da er du ikke 100% sikker.

 

Velkommen til våpenkappløpet ;)

Skrive noe eget programmvare som bare sitter å bytter passord på alle kontoene dine hvert minutt eller noe sånt tull da :p

Lenke til kommentar

 

Hjelper ikke å ha sikre passord når de blir stjålet hele tiden...

2-veis autentisering der det er mulig.

 

Er noe herk å være avhengig av telefonen OG dekning hver gang du skal logge på e-posten. Er noe herk uansett.

 

Du kan klarere PC'en og telefonen din om du ønsker, så i praksis bruker du 2-faktor aut. bare én gang pr. enhet. ;)

 

For å "komme rundt" 2-faktor aut. må angriperen ha tilgang til PCen eller telefonen din.

Lenke til kommentar

Du kan klarere PC'en og telefonen din om du ønsker, så i praksis bruker du 2-faktor aut. bare én gang pr. enhet. ;)

 

For å "komme rundt" 2-faktor aut. må angriperen ha tilgang til PCen eller telefonen din.

Da blir det noe annet. ;) Takk for det, har ikke prøvd det selv. Blir nok å vurdere nå.
Lenke til kommentar

 

Du kan klarere PC'en og telefonen din om du ønsker, så i praksis bruker du 2-faktor aut. bare én gang pr. enhet. ;)

 

For å "komme rundt" 2-faktor aut. må angriperen ha tilgang til PCen eller telefonen din.

Da blir det noe annet. ;) Takk for det, har ikke prøvd det selv. Blir nok å vurdere nå.

Har tatt i bruk dette selv (Gmail), og funker meget bra. På PCen/e du bruker ofte, og ikke lar andre ha tilgang til, så huker du bare av at den ikke skal spørre igjen på denne. Låner du en PCav en kompis eller noe slikt, så lar du den ikke gjøre det.

 

Bare være oppmerksom på at den står ferdig huket av for å slippe å bruke det, så husk å fjern hukingen. Kan være lett å glemme hvis man skal være litt hurtig.

 

Eneste problemet jeg har vært borti med den er når jeg skulle autorisere mobilen som autorisajons appen ligger på. Rakk da så vidt å få skrevet inn før den skulle bytte til ny kode, da jeg ikke kunne ha app og mail opp samtidig. Men det kikk akuratt på andre forsøket.

Lenke til kommentar

Har tatt i bruk dette selv (Gmail), og funker meget bra. På PCen/e du bruker ofte, og ikke lar andre ha tilgang til, så huker du bare av at den ikke skal spørre igjen på denne. Låner du en PCav en kompis eller noe slikt, så lar du den ikke gjøre det.

 

Bare være oppmerksom på at den står ferdig huket av for å slippe å bruke det, så husk å fjern hukingen. Kan være lett å glemme hvis man skal være litt hurtig.

 

Eneste problemet jeg har vært borti med den er når jeg skulle autorisere mobilen som autorisajons appen ligger på. Rakk da så vidt å få skrevet inn før den skulle bytte til ny kode, da jeg ikke kunne ha app og mail opp samtidig. Men det kikk akuratt på andre forsøket.

Men det går fint å deaktivere igjen?
Lenke til kommentar

Noen som har litt mer oversikt over hvilke tjenester som er rammet?

Da kan det bli litt enklere for oss å endre passord kjapt.

 

Skal uansett ta en gjennomgang av passordene og få endret på de i de fleste tjenester nå. 12345 holder ikke lenger...

 

Nei den der har jeg alltid sett på som grotesk.

Nå stoler jeg ikke engang på mine gode passord. På tide og lage noe skikkelig ille-bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...