Gå til innhold

Hydroponics - dyrking uten jord


Khaffner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alternativt disse (T5), spesielt hvis de virkelig har et lysspektrum mer egnet for planter slik det hevdes. Jeg tviler.

 

T5 vs. T8: Man må jo vurdere totalkostnad så vel som tilgjengelighet. Hvis det er bare sære butikker som fører T5-rørene du vil ha, er sjansen større for at de tar blodpris. I tillegg står det i artikkelen du viser til at T5 gir mest lys ved 35 grader, mens T8 gjør på 25 grader, hvor sistnevnte er langt nærmere den temperaturen man gjerne har der man holder planter.

 

Lumen per watt ved ulike temperaturer: http://www.lrc.rpi.edu/programs/nlpip/lightinganswers/lat5/pc7.asp

 

(Edit: Mest relevant for åpne armaturer selvsagt!)

Endret av Imsvale
Lenke til kommentar

Må ikke slike armaturer kobles til strømnettet av en elektriker? De er tross alt beregnet på fast montasje såvidt jeg kan se.

Det fikser du ganske lett. Bytt ut ledningsklemmen i armaturet med en wago klemme så kan du stikke inn både entrådet og flertrådet kabel. 

 

Wago klemme: https://www.elhandel.no/products/wago-221-412-med-apner-transparent-2-leder

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Er ikke LED lys og foretrekke siden dem lyser evig, og man kan velge nøyaktig den fargetemperaturen man trenger ?

 

Velge hvordan tenker du? Sette sammen egne dioder? Det er langt fra alle ferdigløsninger som har innstillinger for fargebalanse, og ikke allverdens produkter tilgjengelig (i realistisk prisklasse for urte- og salatdyrkere) i Norge etter det jeg har sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

:p om Norsk Hydro skulle gå tom for nok landbrukskunder, så kunne de jo begynt å lage mer hydroponics næringsløsninger, eller begynne med det alt ettersom hva ståa er her på berget:

 

http://www.tu.no/artikler/vil-kapre-enormt-marked-med-over-100-ar-gammel-norsk-teknologi/276467

 

Jamfør følgende artikkelpåstand:

 

 

Ingels tror ikke selskaper som Yara vil merke mye til at mange bønder får mye mer ut av naturgjødselen. Forbruket av kunstgjødsel er så stort og så økende at gigantprodusentene vil ha nok å gjøre.
Lenke til kommentar

Ja med LED mente jeg å kjøpe dem fargene man trenger til den planten man gror.

Jeg mente å lese en plass at det er 2 vitaminer som dannes neders på skalaen (siden jeg er på mobil finner jeg d ikke nå) nesten lilla/blå og et annet stoff helt opp mot rødt. Dermed kan man justere disse 2 og få nøyaktig hva man trenger mest av

Grønt lys trengs ikke i det hele tatt siden det reflekteres.

 

Men usikker hva en rose trenger ?

Lenke til kommentar

Var innom hydrohagen i Trondheim idag og fikk med meg 2x LED spottere de ville jeg skulle teste! De er norskproduserte og på kun 6W, men sparker godt ifra seg med 550 lumen. Legger ved bilde

 

I butikken hadde de nå fått frukt på carolina reaper og andre paprika/chili varianter, så kan varmt anbefale en tur innom for de av dere som bor i området.

 

Må slutte å måle plantelys i lumen. :p Det er greit når man bruker lyskilder ment for rombelysning og sammenligner disse, men ikke for vekstbelysning. Helt tåpelig av produsenten å oppgi noe som helst i enhet lagd for menneskeøyne, og dertil vanskelig å ta produktet på alvor. Når det er sagt, norskprodusert er jo hyggelig, selv om det høres dyrt ut.

Lenke til kommentar

 

Var innom hydrohagen i Trondheim idag og fikk med meg 2x LED spottere de ville jeg skulle teste! De er norskproduserte og på kun 6W, men sparker godt ifra seg med 550 lumen. Legger ved bilde

 

I butikken hadde de nå fått frukt på carolina reaper og andre paprika/chili varianter, så kan varmt anbefale en tur innom for de av dere som bor i området.

 

Må slutte å måle plantelys i lumen. :p Det er greit når man bruker lyskilder ment for rombelysning og sammenligner disse, men ikke for vekstbelysning. Helt tåpelig av produsenten å oppgi noe som helst i enhet lagd for menneskeøyne, og dertil vanskelig å ta produktet på alvor. Når det er sagt, norskprodusert er jo hyggelig, selv om det høres dyrt ut.

 

 

 

Må nesten hoppe inn og forsvare produsenten litt her. Lumen er oppgitt sammen med PAR-prosent på opp mot 100. Dette er også full spektrum pærer, hvor lumen faktisk er relevant for det visuelle. Det er kjekt å ha et inntrykk av ca. hvor mye synlig lys det blir av urtekroken og/eller ekstralyset for husplantene dine, siden du faktisk skal leve oppi dette. Så helt tåpelig er det ikke, og siden pærenes synlige lys er i kald og varm hvit, er man "in the ballpark" på PAR også. Det ville stilt seg veldig annerledes med disse rosa, blå og røde LED-variantene såvidt jeg forstår det?

Jeg sliter også med å finne alternativer i synlig hvitt varmt/kaldt lys til den prisen, synes ikke det er noe å si på den, forøvrig.

Lenke til kommentar

Men hvorfor er alle så optatte med å kjøpe fullhvitt lys? Som jeg nevnte lengre opp er jo det kun enkelte bølgelengder plantene trenger. Mørkerødt lys gjør for eksempel at plantene strekker seg lengre enn annet lys.

En Julestjerne blomstrer ikke om den har for mye lys. Og planter trenger dem riktige forholdene med lys for å danne riktige molekyler.

Lenke til kommentar

jeg måtte logge på en PC og google litt mere om lys og fant dette:

 

 

Generelle råd for lyskilden til drivhus belysning:

* Lyset skal ikke inneholde for mye blått lys (opp til ca. 5%)

* Utvalget vil inneholde mye rødt lys i området 630-660 nm (70-80%)

* Utvalget bør inneholde en viss del grønt / gult lys (5-10%)

* Rød: mørk rød ratio bør være rundt 5

* Den elektriske effektiviteten bør være rundt 2 ĩmol / W eller høyere

 

 

Noen mener også at grønt lys kan gjøre produksjon av vitaminer inni bladene som er viktig.

Så endel forskjellige meninger, men minst blått lys finner jeg ut.

 

jeg får rigge opp noen forskjellige lys hjemme å prøve ut da.

Jeg har jo både Blå\Rød led, full hvit LED, noen 98CRI LED, og endel HID lamper liggende.

Hadde vært moro å lukke alle frøene å se hvem som spirer best med forskjellig lys ?

Lenke til kommentar

jeg måtte logge på en PC og google litt mere om lys og fant dette:

 

 

Generelle råd for lyskilden til drivhus belysning:...

 

 

Greit å legge til kilde. Jeg antar at opplysningene er ment for blomstringsstadiet og ikke under vekst av planten. Gjerne kjør på med et forsøk da :D

 

Men hvorfor er alle så optatte med å kjøpe fullhvitt lys? Som jeg nevnte lengre opp er jo det kun enkelte bølgelengder plantene trenger. Mørkerødt lys gjør for eksempel at plantene strekker seg lengre enn annet lys.

 

Ingen som er uenige i deg i at noen bølgelengder er mer effektive enn andre. Selv NASA er enig i deg der. Folk er dermed opptatt av å slippe lilla lys i stua, kjøkkenet eller andre steder. 

Endret av U1ven
Lenke til kommentar

 

Greit å legge til kilde. Jeg antar at opplysningene er ment for blomstringsstadiet og ikke under vekst av planten. Gjerne kjør på med et forsøk da :D

 

Ja det er kanskje sant.. som nevnt før har jeg aldri hatt grønne fingre før :) eneste jeg har plantet er gress (det hørtes kanskje litt feil ut, men altså gressplen) hehe 

 

Jeg har forstått at det er forskjell på lys slik at planten vekser, og lys for at den skal blomstre.

men jeg har ikke helt funnet ut hvordan lys dette er snakk om ?

Det jeg fant ut er at Julestjerner stopper å vokse når det blir mørkt, og da begynner plantene og vokse ut.

 

 

Ingen som er uenige i deg i at noen bølgelengder er mer effektive enn andre. Selv NASA er enig i deg der. Folk er dermed opptatt av å slippe lilla lys i stua, kjøkkenet eller andre steder. 

 

Det forstår jeg såklart :)  

Endret av liteglow
Lenke til kommentar

Jeg har forstått at det er forskjell på lys slik at planten vekser, og lys for at den skal blomstre.

men jeg har ikke helt funnet ut hvordan lys dette er snakk om ?

Det jeg fant ut er at Julestjerner stopper å vokse når det blir mørkt, og da begynner plantene og vokse ut.

 

Det henger ihop med sollyset. Kort forklart bruker en som regel to typer lys; blått til vekst og rødt til blomstring. Mot normale huslys tilsvarer det blåhvitt (xenonlys fra en bil) og gulhvitt (gamle gatelys). Langt forklart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...