Gå til innhold

Hydroponics - dyrking uten jord


Khaffner

Anbefalte innlegg

Kunne tenkt å prøve ut metoden selv. Jeg har også sett noen som har kombinert en vanlig jordpotte med dreneringshull hvor røttene vokser ut og drikker næringen derifra. Det kan jo kanskje løse problemet med råtne røtter. 

 

Når det er sagt synes jeg at det andre bildet til Valentino virker litt mot sin fornuft. De friskeste røttene er de som er i vannet, mens resten er ganske dårlig. Det kan jo ha noe med varierende vannstand da..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har bestilt fra Hydrohagen.no ?

Bestilte litt småting for en god uke siden, men enda ikke fått noe bekreftelse eller varer hjem. Jeg er vant med at varer fra China tar 10 dager, og innenlands tar 2-3 dager :) men kommer vel snart håper jeg.

 

Ta en telefon til de i løpet av morradagen, de har også en livechat som er åpen (ihvertfall stort sett) under åpningstidene på nettsida hvor de svarer. Litt usikker på om de sender ifra Oslo eller Trondheim (kanskje også avhengig av lagerstatus).

Lenke til kommentar

Hydrohagen sine varer kom idag:) bare jeg som ikke mottok noe sporingsnr.

 

Men nå, er det noen guruer som kan gi meg litt tips.

 

Jeg har plantet noen frø i et matboks med fuktig papir under lokk.

 

Etter 3 dager har dem minste frøene spiret 3cm, (tror dette var salat) . Og dem store sukkererter frøenehar spiret ca 1cm (noen).

 

Hva gjør jeg nå?

 

Skal jeg vente litt lengre, eller plante frøene i rockwool og vanne fra toppen siden det ikke er lange nok røtter enda.

 

Og hvor mange frø skal jeg ha i mine små skåler på ca 5x5cm ?

 

Sukkererter frøene er jo store, men basilikum/tomat frø er jo i en pose med ca 100 frø. Er d meningen jeg skal ha bare 1 frø i en rockwool? (5x5cm ca)

 

Jeg har pakket sikkert 20 frø nå i en svamp som står i et vannbad. Kansje litt feil det eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring med å flytte frø over til gromedium er at en bør plante frøet så snart den har spiret. Dette fordi det vil ta litt tid før røttene får etablert seg i mediumet og derfor vil det være lurest å plante snarest så det ikke blir masse røtter på etterskudd. At røttene ikke er "lange nok enda" er ikke noe problem, det eneste du trenger å vite er at frøet spirer. :) Rent produktivt er det nok raskest å plante frøet rett inn i gromediumet, men da er du avhengig av at vannet når mediumet eller at du heller vann over. 

 

I et rom på 5x5cm så holder det med ett frø (min erfaring). Til og med basilikummen vil få en ganske robust stamme som tar litt plass etterhvert og bladene vil også ta endel plass. Du vil også unngå å ha konkurranse mellom plantene mtp lys og plass i medium for hyppigere vekst. 

 

Ellers vil jeg anbefale å ha ikke ha altfor store forventninger til tomatplante i hydroløsning slik som jeg hadde engang. Den er veldig plasskrevende og størrelse er veldig avhengig av sort. Veldig spennende med sukkerertene da :D Håper vi får se flere bilder av oppsettet, lykke til! 

Lenke til kommentar

Rent produktivt er det nok raskest å plante frøet rett inn i gromediumet, men da er du avhengig av at vannet når mediumet eller at du heller vann over. 

 

Bare ikke sett mediet i næringsløsningen før frøet har spirt. De ikke spirer like lett i næringsrikt medium, og det trengs jo ikke næring før planten er kommet i gang. Det vil gjøre mer skade enn nytte på det stadiet.

 

Venter selv på noen frø som skal spire nå, og skal sette i gang med første hydrosystem selv. Det blir kratky til å begynne med. Jeg har frøene mellom et par ark med godt fuktede toalettpapir (har ikke mykt kjøkkenpapir), i en ziploc-pose, igjen i en mørk og ugjennomsiktig pose, og det hele ligger varmt og lunt på badegulvet (ca. 30 grader rett på gulvet). Ytterposen beskytter mot lys, i den grad det er nyttig, og lager en varmebuffer rundt frøene.

Lenke til kommentar

Mange frø vil nok spire greit i omtrent hva som helst, men ja, det kommer an på planten. Her er en oversikt for noen frø mot temperatur: http://tomclothier.hort.net/page11.html

 

Temperaturene er i ºF, men de er faktisk fra 0 til 35 40 ºC, med 5 ºC mellom hvert steg. Åpenbart oversatt fra C til F. :p

Vi ser en del som spirer nesten like bra (i prosent ... men les det med liten skrift :p) helt ned til 0 ºC. Spiring av spinat derimot ville vært ganske katastrofalt på badegulvet, og salat virker å ha en øvre grense på ca. 25 ºC. Men mange andre spirer desidert best mellom 20 og 30 grader, og jeg tviler på at jeg får de fulle 30 ºC på selve frøene på badegulvet. :) Som det står i artikkelen, er det ikke bare spiringsrate som er interessant, men også hvor lang tid det tar. Selv om salat (lettuce) har nesten uforandret spiringsrate fra 0–25 ºC, er det enorm forskjell på hvor lang tid det tar: fra hhv. 50 til 2 dager, selv om du bare skal opp til 10 ºC før du er nede på 7 dager.

 

Ser man stort på det, foretrekker samtlige i lista minst 20 ºC, med ett unntak: spinat, som spirer best ved 10 ºC. Hvis man ikke vil sjekke for hver enkelt plante, er det nok veldig trygt å legge seg på ca. 20 ºC (men ja, spinaten er ennå litt kinkig der). Kjøleskap eller kjeller vil man nok få trøbbel med for mer eksotiske vekster.

 

Det er mye jeg ikke har prøvd selv ennå, så det skal bli spennende å se. Ruccolaen kom iallfall allerede etter én dag (røttene altså), så det var imponerende raskt.

Endret av Imsvale
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Systemet mitt (første gangs test) består nå av, 2 rør med tilsammen 5 potter, PH målet, næringsmåler, temperatur måler, vannpumpe, luftpumpe, PH Up/Down for å tilsette vannet, og riktig Næring for hydroplanting.

 

Jeg har både plantet i svamp og rockwool, men siden ikke alle røtter er grodd ned til vannet enda så tørker svampen ut på 1 døgn.

 

Systemet funker, men kassen jeg har vannet i er veldig upraktisk.

 

Det er ikke mulighet for å bytte vann enkelt, og ikke mulig å inspirere.

 

Jeg skulle hatt en ny vannbeholder, men denne må være så lav at den er under tappehullet i røret, eller jeg må heve alle rørene opp i høyden.

 

 

Moro å følge med på, men fruen i huset nekter på at dette skal stå i stuen. Hehe så dette må nok stå i kjelleren.

Jeg har enda ikke montert noe lys siden ingenting spirer helt enda.

post-29994-0-17755800-1463331666_thumb.jpg

post-29994-0-65585000-1463331700_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Systemet mitt (første gangs test) består nå av, 2 rør med tilsammen 5 potter, PH målet, næringsmåler, temperatur måler, vannpumpe, luftpumpe, PH Up/Down for å tilsette vannet, og riktig Næring for hydroplanting.

 

Jeg har både plantet i svamp og rockwool, men siden ikke alle røtter er grodd ned til vannet enda så tørker svampen ut på 1 døgn.

 

Systemet funker, men kassen jeg har vannet i er veldig upraktisk.

 

Det er ikke mulighet for å bytte vann enkelt, og ikke mulig å inspirere.

 

Jeg skulle hatt en ny vannbeholder, men denne må være så lav at den er under tappehullet i røret, eller jeg må heve alle rørene opp i høyden.

 

 

Moro å følge med på, men fruen i huset nekter på at dette skal stå i stuen. Hehe så dette må nok stå i kjelleren.

Jeg har enda ikke montert noe lys siden ingenting spirer helt enda.

Kan ikke skjønne hvorfor fruen ikke vil ha det i stuen! Ser veldig bra ut! Du får prøve det til å se litt mer stuevennlig ut ;) Har det samme problemet selv, måtte flytte alt ned i kjelleren!

 

Systemet ditt ser veldig bra ut! Thumbs up! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Fant denne tråden i går kveld og har skummet meg igjennom mesteparten. Kult å se at andre er like hekta som jeg selv er :D

 

Jeg startet sånn smått med hydroponi for 3-4 år siden, først med noen testprosjekter i vinduskarmen, men etter hvert ble jeg lei av å bare kunne gro noen få måneder i året (jeg bor i en bakgård og får kun litt direkte sol midt på sommeren). I august i fjor fant jeg ut at det var på tide å faktisk investere litt i hobbyen min og klikka litt på hydrohagen.

 

Jeg kjøpte meg ett lite grotelt og 3 stykk T5 lystoffrør mest for å teste hvordan det funka før jeg eventuelt oppgraderte til noe mer heftig og strømkrevende.

 

Jeg tar ganske lett på det og er ikke så god på å passe på PH, PPM, temperatur osv. Men jeg synes det har funka ganske bra uansett, og resultatene kan dere se her i min lille internettdagbok der jeg dokumenterer prosjektet.

 

AMA om dere lurer på noe med systemet mitt :)

 

Har lært alt selv via googlesøk og youtubevideoer(så drøyt mange youtubevideoer).

Er skikkelig glad for at jeg fant denne tråden, føler at man aldri kan kunne nok,

og det virker som det er mange smarte plantehoder her!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Fin dagbok med fine bilder! Alltid gøy med masse bilder. :)

 

Velkommen til forumet og til tråden!

 

Jeg har akkurat satt min første basilikum i hydro (prøver Kratky-metoden som vist litt tidligere i tråden), flyttet over fra jord. Ikke helt ideelt, litt vrient med masse røtter allerede, så vi får se hvordan det går. :p Blir flere ting rett i hydro etter hvert.

 

Plantene mine er blitt store kaffedrikkere den siste tiden. Jorda (selvlagd :hmm:) er for basisk, og det er strengt tatt vannet i Trondheim også (pH øvre halvdel av 7-tallet, ikke noe tess for planter i allerede basisk jord). Bruker litt pulverkaffe for å justere ned til ca. 6. Ser greit ut så langt. Plantenæringa er også ganske sur (rundt 4,2 eller noe slikt). Litt av den og litt kaffe, så blir det surt nok iallfall. Det var det basilikumen fikk, siden jeg valgte å bruke halv dose næring til å begynne med. Ved normal dose skulle det bli surt nok med bare næring.

 

Har bare pH-måler så langt, så det blir en forsiktig start.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Fant denne tråden i går kveld og har skummet meg igjennom mesteparten. Kult å se at andre er like hekta som jeg selv er :D

 

Jeg startet sånn smått med hydroponi for 3-4 år siden, først med noen testprosjekter i vinduskarmen, men etter hvert ble jeg lei av å bare kunne gro noen få måneder i året (jeg bor i en bakgård og får kun litt direkte sol midt på sommeren). I august i fjor fant jeg ut at det var på tide å faktisk investere litt i hobbyen min og klikka litt på hydrohagen.

 

Jeg kjøpte meg ett lite grotelt og 3 stykk T5 lystoffrør mest for å teste hvordan det funka før jeg eventuelt oppgraderte til noe mer heftig og strømkrevende.

 

Jeg tar ganske lett på det og er ikke så god på å passe på PH, PPM, temperatur osv. Men jeg synes det har funka ganske bra uansett, og resultatene kan dere se her i min lille internettdagbok der jeg dokumenterer prosjektet.

 

AMA om dere lurer på noe med systemet mitt :)

 

Har lært alt selv via googlesøk og youtubevideoer(så drøyt mange youtubevideoer).

Er skikkelig glad for at jeg fant denne tråden, føler at man aldri kan kunne nok,

og det virker som det er mange smarte plantehoder her!

Smuuud oppsett! Fant denne tråden via reddit.

 

Har selv 3 Chiliplanter, en i DCW system, en i Aeroponisk system, og en kratky. Er blitt helt hekta!

Måler PPM og PH ganske nøye! Det har gitt gode resultater. Har en konto på instagram som heter "hydroponichansen". Bare å sjekke den ut! Legger ut en del bilder her av systemene mine og plantene som er i den!

 

Btw fin dagbok! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...