Gå til innhold

Hydroponics - dyrking uten jord


Khaffner

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-329093

Hørte om airoponics, videreutvikling av hydroponics, airoponics ble visst utviklet av NASA for dyrking i rommet, og for å minske mengden vann man trenger. Dyrking uten både jord eller vann, eller vannet blir visst dusjet på røttene og siden røttene henger i friluft så trenger man ikke bekymre seg for å holde vannet oksygenert. Den videoen jeg så det på var en TED talk på Youtube, noe med "computers growing food". De hadde bygget "kabinetter" med lys, varme, vanndusj og næringsdusj, og kunne laste ned klimafiler fra noe de kalte "open fenome" fritt etter "open genome" prosjektet, og man kan dyrke nesten alt man kan tenke seg, fra hele verden, revolusjonerende!! Slik kunne man kanskje sluppet å sende mat fra kontinent til kontinent?? Høres ekstremt interessant ut, og jeg synes det har mye større potensiale enn 3D-printing og bitcoin/altcoin mining og jeg ville mye heller brukt tiden min på å dyrke planter. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du tenker på det jeg kjenner som flood and drain. NFT er Nutrient Film Technique,der vannet bare skyller over røttene jevnlig. Med NFT kan jeg enkelt lage en etasje/hylle til, og koble til mer rør. Må bare finne noe passende og flat belysning. Alle rør er fra Clas Ohlson :)

 

Hvordan type vannpumpe bruker du nå? Har du luftstein i reservoaret?

Lenke til kommentar

Er på leting etter en sort jeg kan få plass inne i drivhuset. Er det mulig å klippe plantene for at de ikke skal ta så mye plass, men fortsatt produsere? Tenker at jeg kan maks ha en høyde på kanskje 25-30 cm og en bredde på lik linje med en av salatene avbildet i albumet over.

Lenke til kommentar

Hei, jeg er ivrig på TED Talks innen teknologi. Men jeg poppet over en video med Electronic Grow machine... og da var jeg solgt :) jeg har liggende endel 100W led (tilsvarer ca 10.000lumen) og tenkte disse burde passe fint for å gro planter.

 

Jeg har også flere mist/fog maskiner fra tidligere fontene som jeg tenkte passet ypperlig. Spesielt etter å ha lest post #1. Men etter post #50 og utover skjønte jeg at det var ikke noe poeng lengre.

 

Dermed lurer jeg på om jeg skal bruke et kar med vann som tilføyer luft ? (Støyer)

 

Eller bruke et kar med vann og dyser som sprøyter på røttene? (Trodde denne metoden var mest brukt?)

 

Eller lage noen rør der vannet siler igjennom i en loop ?

 

Sistnevnte virker vel enklest/billigst og støyfri. Det jeg tenker på er hva skjer når planten og røttene blir store og dem tetter til røret?

 

Jeg har bestilt masse frø, liten vannpumpe 12volt, PH kit for å øke/senke PH verdien, mere LED lys i Blått/Rødt, digital PH meter, vann fuktighets måler med rele (slå av på pumpe etter fukt behov) .

 

Sist men ikkeminst, det jeg har mest lyst å prøve meg på å plante er alle spesielle plante frøene man får kjøpt fra hele verden, Roser i regnbufarger og Orkidė i spesielle mønstre osv..

 

men mens jeg venter har jeg kjøpt noe tomat og urte frø fra plantasjen. Jeg kjøpte også en flaske med plantenæring, men det var vel sikkert unødvendig siden det er helt feil næring? Eller...

Lenke til kommentar

Fog kan være ålreit, men man må kjøle ned vannet på noe vis. Den lille foggeren jeg lekte med i sin tid var på hele 20W, og den energien går til syvende og sist til å varme opp vannet.

 

Kar med vann der luft tilføres = DWC. Absolutt det enkleste, men bråker og kan føre til mye sløseri av næring fordi man trenger så mye.

 

Rør der vann renner gjennom = NFT. Det jeg leker med nå. Hakket mer vanskelig å bygge enn DWC, men ca lydløst og mulig med mange konfigurasjoner/builds og mer økonomisk næringshåndtering. Tanken på tette rør har faktisk aldri slått meg. Tar den smerten om/når den kommer :)

 

Hos meg går pumpen hele døgnet. Men det er en veldig liten og svak pumpe, så jeg ser for meg det alltid vil klare å renne gjennom.

 

Typisk plantenæring for jord er ikke helt idéellt. Hvis jeg har forstått det rett, er den næringen tilrettelagt for at bakterier i jorda lett bryter det ned til næring plantene kan ta opp. Disse bakteriene fins ikke i en hydrohage. Men jeg har tidligere skumlest på nettet at det virker greit for noen...  ¯\_(ツ)_/¯

Lenke til kommentar

Typisk plantenæring for jord er ikke helt idéellt. Hvis jeg har forstått det rett, er den næringen tilrettelagt for at bakterier i jorda lett bryter det ned til næring plantene kan ta opp. Disse bakteriene fins ikke i en hydrohage. 

 

Samme som jeg har hørt. Anbefaler å heller skaffe næring fra hydrohagen, hydroponi.no eller ebay.. 

 

Siden du allerede har kjøpt deg en vannpumpe kan du jo prøve deg på et oppsett med dyser, rennende vann eller med 2 kar hvor vann sirkulerer.

 

Øvrig vet jeg at om du skal krysse orkidearter o.l trenger du et sterilt klima. Men det visste du sikkert? Håper vi får se bilder under prosessen :)

Lenke til kommentar

Takker for svar :-) hehe nei jeg vet absolutt ingenting om planter.

Jeg vet ikke om jeg skal krysse noen planter? Jeg kjøper masse forskjellige frø som jeg planter. Så ser jeg hva som gror og hva som ikke gror. Tenkte at om jeg er heldig og d blir noen planter, så kan jeg ta dem ut fra hydroløsningen og plante dem i jord utendørs eller i potter inne?

 

Ja skal poste bilder når ting er på plass.

Side jeg begynner i det små tror jeg en lite vannpumpe fra PC vannkjøling kan passe fint for å sirkulere vann ned i en rør løsning.

 

Skal jeg derimot prøve løsningen med å ha trykkdyser under, da må jeg vel ha en pumpe med litt kraftig trykk.

 

 

Når jeg begynner fra start,må man vanne litt fra toppen manuelt? Side frøet ikke har noe røtter som henter opp vann enda?

Lenke til kommentar

Når jeg begynner fra start,må man vanne litt fra toppen manuelt? Side frøet ikke har noe røtter som henter opp vann enda?

 

Ja, det må du nok, men selve hydroløsningen er neppe ideell for spiring. :) Sett heller frøene på et lunt sted, gjerne med lokk for å begrense fuktighetstapet.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer nå sterkt å bytte til lysstoffrør, og dette er jeg relativt lite kjent med. Jeg vurderer lysstoffrør fordi det indre arealet i hagen min er ca 75x25 cm, og jeg vil bygge en etasje til i riggen. Da må jeg ha flat og bred lyskilde.

Etter litt research har jeg kommet frem til følgende. T8 er billigst, og fins i 6700K selv på biltema til en fin pris. Men T8 er utdatert i forhold til T5. For å finne 6700K T5 må jeg nettopp til spesialforretninger som Hydrohagen. Og da er prisen betraktelig høyere.

Passende armaturer til lysstoffrør er generelt vanskelig å finne. De vanlige er ment for fastmontasje, og kan da dermed ikke ha ledning med støpsel. 

 

Jeg ønsker altså noe som gir meg rundt 40W 6700K lys som tar lite plass i høyden og ikke overskrider 25*70cm areal. Absolutt makspris er 1000,-, til nøds går jeg for denne. LED i dette formatet er såvidt meg bekjent altfor dyrt. Tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...