Gå til innhold

Hydroponics - dyrking uten jord


Khaffner

Anbefalte innlegg

 

Er lysrør bedre enn LED med tanke på pris, fargetemperatur, levetid og lumen/W?

LED og lysrør tilgjengelig i vanlige butikker er omtrent lik på lumen per watt (Eller efficacy som det heter), men for eksempel produsenten Cree har jo kommet med led som klarer over 300lumen per watt der lysrør topper av på rundt 100lumen per watt. 

 

Med tanke på pris så tror jeg en så lenge at lysrør kommer best ut.

Levetid er avhengig av kvaliteten på produktene. LED har potensiale til å vare veldig lenge om de har en solid strømforskyning, og har tilstrekkelig kjøling. 

 

Som jeg skrev ovenfor så koster hvert av lysrørene jeg bruker ca 25 kroner. Disse bytter jeg hver sesong ettersom kvaliteten taper seg. Du skriver noe om kjøling... Jeg har et oppsett med fire rør i bredden. Temperaturen på plantene mine tre cm unna rørene varierer fra 29- 33 grader.

 

Min mening er at lysrør er det beste enn så lenge ettersom de er så billige og produserer så lite varme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Er lysrør bedre enn LED med tanke på pris, fargetemperatur, levetid og lumen/W?

LED og lysrør tilgjengelig i vanlige butikker er omtrent lik på lumen per watt (Eller efficacy som det heter), men for eksempel produsenten Cree har jo kommet med led som klarer over 300lumen per watt der lysrør topper av på rundt 100lumen per watt. 

 

Med tanke på pris så tror jeg en så lenge at lysrør kommer best ut.

Levetid er avhengig av kvaliteten på produktene. LED har potensiale til å vare veldig lenge om de har en solid strømforskyning, og har tilstrekkelig kjøling. 

 

Som jeg skrev ovenfor så koster hvert av lysrørene jeg bruker ca 25 kroner. Disse bytter jeg hver sesong ettersom kvaliteten taper seg. Du skriver noe om kjøling... Jeg har et oppsett med fire rør i bredden. Temperaturen på plantene mine tre cm unna rørene varierer fra 29- 33 grader.

 

Min mening er at lysrør er det beste enn så lenge ettersom de er så billige og produserer så lite varme.

 

Siktet til kjøling av selve LEDen slik at den varer lengere, ikke kjøling av planter. 

Er forsåvidt enig at lysrør er det billigste enn så lenge.

Lenke til kommentar

God idé, tror jeg har 2 like kasser til, kan bare ta de på utsiden.

Ellers har jeg modifisert litt, har lagt en kort gummislange mellom kassene, via et lite hull i begge lokk. Slangen er fylt med vann, så nå er det hevert mellom kassene, og dermed alltid lik vannstand i begge :)

Bilder kommer ved senere anledning.

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

heihå, kul tråd! - Er selv i gang med et lite prosjekt, det var sånn jeg fant den.  Har foreløpig ikke store hagen å vise frem, unntatt et par korianderplanter fra butikken, samt en liten ruccola jeg har sådd selv (i jord)

 

Har kjøpt inn 2x 250w CFL med reflektorer, og to lagringsbøtter fra clas ohlson. Planen er å dyrke salat i første omgang, også kanskje noen sterke chili etterhvert. Foreløpig har jeg bare kaldlys, så prioriterer "grønne" ikke-frukt planter.

 

Hva anbefales som pumpe, luftstein og ikke minst, næring?

 

jOYNXe2.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Status per i dag:

 

post-113720-0-04047700-1451570058_thumb.jpg

post-113720-0-97424000-1451570060_thumb.jpg

 

Alle plantene er klonet fra den samme planten som alltid, eller dens kloner. Har mistet oversikt over "stamtreet", men alle bør være genetisk like  :wee:

 

Lyset er hengt høyere i håp om at plantene skal strekke seg og bli lengre. 

Den lille plastslangen som går mellom kassene er fylt med vann og sørger for at det alltid er samme vannstand i kassene :)

 

TDS er ca 800.

Lenke til kommentar

 

Lyset er hengt høyere i håp om at plantene skal strekke seg og bli lengre. 

 

Du kan prøve rødere lys dersom du vil ha mer stengelvekst.

 

Hva et teorien bak dette?

 

Dette lyset har gitt basilikumen mer stengelvekst tidligere, men ikke nå altså. Kan det være at plantene er "gamle"? Den opprinnelige basilikumen som er opphavet til alle disse er over et halvt år gammel :p

 

edit: De blomstrer også rett som det er, blomstene klipper jeg av asap.

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Hva et teorien bak dette?

 

 

 

Dette lyset har gitt basilikumen mer stengelvekst tidligere, men ikke nå altså. Kan det være at plantene er "gamle"? Den opprinnelige basilikumen som er opphavet til alle disse er over et halvt år gammel :p

 

edit: De blomstrer også rett som det er, blomstene klipper jeg av asap.

 

 

Ulike farger (bølgelengder) stimulerer forskjellig oppførsel i plantene. Det er også grunnen til at du nå sitter med bare blått lys. Jeg har bare lest en del steder at rødt visstnok stimulerer stengelvekst, men så leser man mye rart om planter og lys også ... :p

 

Neste forslag blir da rett og slett at det er vinter nå: Lavere temperatur (som det typisk også blir innendørs) gir også mindre vekst. Ja, ligg unna rødere lys hvis det blå har funket bra for deg tidligere, for da får du antakelig bare mer blomster.

 

Basilikum er jo også en ettårsplante (dvs. én sesong i et utendørsmiljø), så det kan jo være begrenset hvor lenge den vil holde det gående, selv innendørs. Jeg har ikke så mye erfaring med basilikum selv at jeg vet hvor godt den produserer etter at den har begynt å blomstre.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

De hadde et tilbud på RGB-leds 3 x 2W på Europris. Jeg kjøpte inn en slik tilfelle jeg kan bruke den til noe smart. Derfor spør jeg her. Kan en eller annen av de 768 fargene bidra til bedre trivsel blant de lyskrevende til middels lyskrevende plantene?

 

Jeg tenker at det kanskje kan bli for lite lysintensitet midtvinters, med noe så svakt alene. Så derfor er det mer ment som å gi litt tilskudd av de bølgelengder planter liker. Hvilken farge er det, og hvordan får jeg målt om RGB-innstillingen gir det jeg er ute etter?

 

Jeg tenkte å rigge meg til på balkongen. Først snekre en litt avlang konstruksjon som gir rom for en kanskje 2 - 3 utepotter. Til kassen tenkte jeg å bruke:

 

Frostvaktoppvarming. Evt. ekstra oppvarming av et eller annet slag. Frostvakten tenkte jeg å legge i underetasjen. For så å ha lufte-oppover vegger til plantehylla over. Ellers gjerne noe slik flerlags plastikktak som slipper lys inn. Hvis jeg kler veggene med tre, men at hyllene er av gips med plastfilm på toppen. Så hindrer jeg kanskje slik overoppheting under plantene. Kanskje 2 lag gips med luft i mellom.

 

Så tenkte jeg å få tak i en luftfukter for å skape litt mer tropisk klima der inne. Blir vel verre å finne en smart regulering for alt på 230 V.

 

Jeg har noe persille som er så vannkrevende, at om jeg ikke passer på som en smed, så visner det. Går greit når de er nyinnkjøpte, og om man har tid å sette det litt ut i sollys/skygge på balkong. Vanne og dulle med det. Men, verre om man glemmer seg ut, og blir fryktelig travel.

 

Men, nå på andreåret, når fjorårets sesong har tært næringen ut av jordsmonnet, og plantene egentlig virker mindre livskraftige så er det hardt å holde det i orden. Har såvidt fått gang i det igjen etter en kald og mørk periode. Kanskje jeg slipper noen bilder her inne etterhvert jeg også  :)

 

 

Hvor får man en rimelig veksthusarmatur med rimelige lystoffrør, alternativt LEDs?

Endret av G
Lenke til kommentar

Var uforsiktig i går. Satte den ut i direkte sollys. Glemte det ut og hentet inn kl 19, men da var det såvidt begynt å danne seg frostkrystaller på toppen av jordlaget. Jeg tok en dusjsprøyter og fylte med mellom lunkent og kaldt et sted. Sprayet så det grønne og jord.

 

Ikke nevneverdig skadet. Kanskje noen få stengler. Ser slik ut:

 

post-30484-0-58530700-1457456949_thumb.jpgpost-30484-0-00244600-1457456956_thumb.jpgpost-30484-0-95851300-1457456961_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...