Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hmm ja det blir omtrendt korrekt.

Selv om man dog pleier å skille effektivitet og virkningsgrad på en psu.

 

Effektivitet = watt inn / watt ut

Virkningsgrad = aktiv effekt / tilsynelatende effekt

 

Altså hvor mye av strømmen PSUen klarer å utnytte seg. For det er slik at en PSU ikke er noe ohmsk last i utgangspunktet, og det kan gå mye mer strøm enn det den faktisk kan bruke til noe. Såkalt reaktiv effekt.

 

Du betaler som privatperson ikke for denne strømmen, men bedrifter kan få pålegg å betale ekstra på strømregningen om de har mye utstyr med lav virkningsgrad. Rett og slett fordi det skaper et høyere tap i ledninger når det skal gå mer strøm. Og det liker ikke el-selskapet.

 

Dagens PSUer har for dette en aktiv PFC krets som jobber hele tiden for at virkningsgraden skal være så nærme 1 (100%), selv om de i praksis bare legger seg på rundt 99 %.

 

Dette kam være strøm som lader opp en kondensator, eller oppretter et magnetfelt i en spole (som igjen utlader seg / kollapser uten å bli utnyttet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snart blir alle XFX psuene byttet ut med nye serier, eneste modellen som blir igjen er platina modellen.

 

Nye seriene er TS og XTR

 

Her kan du lese testen av XTR750

 

XTR er faktisk prikk lik Seasonic sin G serie, med unntak av viften som er bedre, og fargen på chassiset :)

Byggekvaliteten er også bedre en Seasonic G serien, det er overraskende bra

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke av disse vil dere si er den beste av de beste:

 

1337

Antec High Current Pro HCP-1300 test av denne

Enermax Platimax 1500W

Fractal Design Newton R3 1000W

Cooler Master V1000 Tester: 1 2 3

XFX Black Edition P1-1250

Seasonic X-1250

Seasonic Platinum-1000

Super Flower Leadex Platinum 1200W

Lepa G1600-MA

EVGA SuperNOVA G2 1300W

Be-Quiet Dark Power BQT P10 Pro 1200W Lesestoff

Corsair AX1200i

Jeg klarer ikke å bestemme meg, ligger mellom 4 stk for min del

Seasonic Platinum-1000

Antec High Current Pro HCP-1300

Enermax Platimax 1500W

Super Flower Leadex Platinum 1200W

Men heller mest mot Antecen, da den fikk 9.9 i score hos JonnyGuru, og ingen andre har klart så høy score før.

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&reid=374

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Jeg må egentlig se meg enig med deg sveibuen. Antec sin HCP Platinum 1300W er nok kanskje den beste PSUen ute på markedet.

 

På en solid andreplass ville jeg sagt Seasonic Platinum 1000W, hvor den vinner mye på et godt rykte og vell testet over noen år, men klarer ikke matche nye PSUer i dag på verken regulering, ripple og effektivitet. Ikke fullt så mye effekt heller.

 

Super flower Leadex Gold 1300W synes jeg fortjener "beste kjøp" i high-end kategorien. Gold-versjonen klarer 100W ekstra kotnra platinum, men er tilnærmet like effektiv som sin platinum bror opp til 1200W.

 

Kort sagt: Den mister klassifiseringen pga de ekstra 100 wattene, men effektiviteten er like god, og kan levere mer strøm for eksakt like mange kroner. vin vinn for oss forbrukere.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Super Flower Leadex Platinum 1200W er heller ikke dum, koster ikke så mye heller.

Men ikke noen tester av akkurat den, men har nå en test av 1000Weren,.

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&reid=340

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvordan klarte jeg å unngå å se Leadex Gold serien? -.- :wallbash::wallbash:

 

Fikk jo 9,9+ poeng hos JonnyGuru

 

 

 

 

 

edit: pooofffff der var Golden green byttet ut med Leadex Gold serien ;) Pga den serien scorer bedre og er nyere ;)

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Anbefaler som sagt før å legge de forskjellige modellene innunder en spoiler til hvert merke.
Spolier legger du på ved å merke hva du øsnker skal være i spoiler, og så trykke på knappen som heter "spesiell BB-code" ved siden av "skrifttype-feltet".

F.eks slik at det blir seende slik ut:

Corsair:

 

Gull:

Corsair CS450M 590kr

Corsair CS550M 649kr lese testen her

Corsair CS650M 715kr

Corsair CS750M 849kr

Corsair RM450 699kr

Corsair RM550 779kr

Corsair RM650 849kr

Platina:

Corsair AX760 1258kr

Corsair AX860 1399kr Noen tester: 1 2 3 4

 

Fractal Design:

 

Og så kan du ha "l337" og "budsjett" uten spoiler, da det blir mer generelle anbefalinger.
Synes egentlig du skal kalle "1337" for "high-end", eller kanskje et nrosk ord for det.

Mange som aldri har hørt om "1337", og så ser det håpløst fjortiss ut. :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Synes selv det ble en del bedre. :)

Men er noe småpirk som må rettes opp i.

 

 

Jeg bruker HardOCP sine anbefaler i denne posten. Av dem de ikke har testet så sjekker jeg strømforsyningene opp mot andre sider feks JonnyGuru for å være sikker på at jeg kan anbefale disse strømforsyningen på det sterkeste.
HardOCP finner du Her

Her leser du om test metodene deres og hvordan dem dreper strømforsyningene ;)
Trykk her

80 PLUS Certified Power Supplies and Manufacturers <-- kjekt å sjekke ut med tanke på 80pluss sertifkat

Det blir mer oversiktlig om du setter inn linken i teksten når du nevner HardOCP første gang, på samme måte du gjorde med JonnyGuru. Vil også anbefale å legge med Techpowerup. De har svært gode tester, og tester på 230V, som vi har i Norge, og vil gi mer relevante tall for oss.

Du kan også sette linken i teksten "Her".

Samt at du skriver Haswall, ikke Haswell lengre ned.

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpa Andrull :) Nå det skulle vert mulig at andre kunne redigere ;)

 

 

For jeg ser jo ikke alt selv. Så takk :)

 

 

 

Si fra viss du finner mer :)

 

 

 

 

 

 

 

ang Techpowerup så vett jeg ikke helt, blir så ekstremt mye mer å lese på for meg, derfor jeg holder meg til 2 stk. Egentlig skulle jeg bare holde meg til HardOCP, men siden dem ikke tester alle så brukte jeg JonnyGuru også. Så nå leser jeg doble tester der begge to har testet samme psu og eller hver for seg.

Skjønner jo det med 230V, men når PSUene klarer seg så godt på 115V i USA, så vett vi med 100% sikkerhet at dem er bedre her. Ikke alle så vett det da.

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Kan nok legge til ja.

 

 

Å du har nok rett, har brukt en del info fra deg å andre som sikkert er basert på Techpowerup sine tester.

 

 

Men jeg er nå egentlig litt sånt at skal jeg anbefale noe, så vil jeg også lese skikkelig gjennom testmetodene deres, og skal jeg legge til testene deres til hver enkel PSU, så vil jeg også lese gjennom testene skikkelig også.

Ser det var en god del mer info på Techpowerup sine tester en de to andre jeg bruker.

Ser også at de blir testet litt forskjellig.

Ta feks Antec 1300 Platina. Den får full score hos JonnyGuru (9.9+), trekkes litt pga manglene manual.

Techpowerup gir den kun 9.5 pga høy spenning på 12V, som jeg ikke finner på testen til JonnyGuru eller HardOCP. Så blir litt, ja, vett ikke helt hva jeg skal si. Vanskelig?

Lenke til kommentar

Vel, da må du selv inn å vurdere hva du faktisk legger til rette for en god PSU, og om du synes den fortjener en plass.

 

Fordelen er jo at du får et mer variert syn, og flere ting kommer inn.

 

Personlig synes jeg ikke det er alt for ille at PSUen er litt over 12v, så lenge den er stabil. Og manual... hvem leser slikt. :-p

Lenke til kommentar

Hvorfor vil man kjøpe kvalitet egentlig.

Går det til himmels så får man ny, og da har man jo nytt hele tiden.

 

Kjøpte ett 295 for 5K

Hadde det i mange år før det døde, fikk 590 ny.

Hadde det en stund før det døde, fikk 780ti ny nå.

 

Hatt "moderne skjermkort" i 10 år for 5000kr, hadde måtte bla opp med 15K for kvalitet?

hm :tease:

Endret av War
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor vil man kjøpe kvalitet egentlig.

Går det til himmels så får man ny, og da har man jo nytt hele tiden.

Tid er penger, så å bytte ting og kanskje vente på hardware er dårlig deal. Iallefall for meg ;)

...og noen har flaks med dau hardware :p

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...