Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må legge til en ting også.

 

 

 

 

Lista er mer laget for at personer her på forumet skal anbefale en strømforsyningen, går dem innpå denne tråden å sjekker at det hvertfall er en av de som ligger i første post, da kan vedkommende anbefale denne strømforsyningen med god samvittighet.

 

 

 

Finnes nok en god del flere strømforsyninger her på markedet som er "gode" nok for noen. Men veldig surt når denne ryker å drar med seg resten av komponentene. Disse strømforsyningene som ligger i første post er såpass gode at dem ikke skader andre komponenter når strømforsyningen ryker.

Alle kan være heldig med strømforsyningen sin, at dem kjøper en av dårlig kvalitet og denne faktisk holder i mange år, sitter selv på en Chieftec på 950W, men denne er av så dårlig kvalitet at jeg er redd for at når denne tar kveld, så tar den med seg resten av komponentene, så denne blir å bytte ut så snart jeg har råd. Du kan spørre andrull og en annen her på forumet hva en dårlig strømforsyning kan gjøre med dataen din...

Lenke til kommentar

Det smalt og freste så sto det gnister ut bak så det ble sot på tapeten, så fikk jeg 16A i meg da jeg skulle ta ut ledningen og kom borti psu så gikk sikringen og der satt jeg i mørket.

Fikk en ny lik q-tec, husker jeg kasta esken uåpnet.

Så vondt vil jeg ikke andre engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når kommer q-tec på lista? 550W Gold er bra har jeg hørt :tease:

eneste psuen jeg har hatt som fysisk tok fyr og jeg måtte male tapenten før jeg flyttet.

Its a feature, not a problem.

 

Når Q-tec'en fant ut at det var på tide å teste røykvarsleren, eller at man kanskje trengte en kjærkommen oppussing, så tok den ansvar og gjorde halve jobben for deg. :w00t:

 

 

 

hehe :p

 

 

Hiver den på lista med en gang :D

Se her :

http://www.qtec.info/products/product.htm.218.html

 

 

Hehe, pussig nok så lå det altså ingenting innunder linken på "CE Decleration of Conformity", også kalt samsvarserklæringen som bla. bør si noe om hvilke standarden og direktiver innenfor EU som de har fulgt under produksjon. Teknisk feil? perhaps...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det smalt og freste så sto det gnister ut bak så det ble sot på tapeten, så fikk jeg 16A i meg da jeg skulle ta ut ledningen og kom borti psu så gikk sikringen og der satt jeg i mørket.

Fikk en ny lik q-tec, husker jeg kasta esken uåpnet.

Så vondt vil jeg ikke andre engang.

Mulig det var jordvernet som slo ut elns?

 

Trodde ikke det var mulig å ta en 16A sikring kun ved at du tar på utstyret. Er jo ganske grei motstand i kroppen, og noe mer enn et par hundre milliampere synes jeg høres mye ut. Det er selvsagt nok til å drepe deg flere ganger om det går rett gjennom hjertet.

Lenke til kommentar

Hehe. Web siden var sist oppdatert 2007. Kanskje den er fredet.

Qtec`s hadde null beskyttelses mekanismer og watt var oppgitt i peak , kan jo tenke seg resten.

Helt utrolig at disse ble solgt av butikker som psdata,mpx,komplett,netshop m.fl. OG at de ble kjøpt av slike som vanker på forumet her idag.

Var en del 14/15 åringer som fikk ødelagt både hovedkort,disker,CPU osv når disse tok kvelden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, jeg har vært litt nysgjerrig på kvaliteten til Superflower, og ser TS lister opp en del slike:

 

 

Det er vel Platina jeg har gått og siklet etter. Men, er det stor forskjell mellom Platina og Titan? Og burde jeg gå for noe annet enn dette merket?
Dette ser unektelig litt spennende ut dersom man er opptatt av modding (noe jeg IKKE er særlig opptatt av):
post-30484-0-77944000-1396390636_thumb.jpg
Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trur PSUen døde og isolasjonen brant opp i kablene og ett millisekund før den kortsluttet tok jeg på den.

Fikk ikke kabelen ut av psu heller i ettertid så sendte den inn med strømkabelen stående i.

El-anlegget var nytt det året jeg bodde der og alle dataene etter og før den fungerte smertefritt.

Lenke til kommentar

 

Hei, jeg har vært litt nysgjerrig på kvaliteten til Superflower, og ser TS lister opp en del slike:

 

 

Det er vel Platina jeg har gått og siklet etter. Men, er det stor forskjell mellom Platina og Titan? Og burde jeg gå for noe annet enn dette merket?
Dette ser unektelig litt spennende ut dersom man er opptatt av modding (noe jeg IKKE er særlig opptatt av):

Edit: Tabellen fukka seg, se selv her: http://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus

 

Altså legger den inn en krav om minst 90 % på 10% last (aldri vært noen krav før ved så lav last), 2% høyere effektivitet på 20% og 50% last, og 1% (eller 0% for 230v redunante) mer på 100 % last.

 

Det er jo altså raskt en 25-30 % høyere effektivitet generelt sett.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke huske at jeg har kommet borti noen PSU'er som har vært ille i min "levetid".

 

Jeg har grillet et hovedkort ved å omkoble en kjølevifte som hadde for stort strømtrekk over på PSU-kontaktene til hovedkortet. Det var et ASUS-kort, og var helt klart min egen tabbe.

 

Ellers har den PSU'en jeg kjører nå. En Chill eller hva den heter. For den har de innvendige komponentene latterlig plassert i forhold til chassi-skruene. En av de 4 standard chassi-skruene som er av den normalt lange sorten, tar borti og skaper kortslutning. PSU'en har kortslutningbeskyttelse så alt går bra. Men så lenge den skruen sitter i, så nekter hovedkortet å starte. Ikke særlig rart egentlig. Men må altså kjøre uten den fjerde skruen, eller finne en kortere skrue.

 

I begynnelsen kjøpte jeg min første PC, før det gikk over i selvbygg. I starten av selvbygg, så fulgte ofte PSU, med ferdigmontert i chassi. Og det gikk i en del standard Chieftec-PSU'er den gang.

 

I etterkant har jeg skaffet en Antec, som i øyeblikket støver ned i en litt gammel AMD-bygg fra tidlig 2000-tallet.

 

Så denne Chill som er i bruk (min første modulære). :)

 

@Andrull:

Takker for kilde. Hadde det ikke vært for det referanse-lenken fra din klipp-og-lim, så hadde jeg ikke åpnet denne så kjapt:

 

post-30484-0-45336900-1396391716_thumb.jpg

 

Fordelaktig at vi er så fint utrustet med 230V strømnett her i landet da :thumbup:

Endret av G
Lenke til kommentar

http://hexus.net/tech/reviews/psu/1359-hexus-psu-power-supply-unit-roundup-taoyuan-2005/?page=19

 

QTec's Triple Fan 650W is clearly a joke power supply. From the triplet of cooling fans that battle against each other to cool very little, to the supposed ratings that don't even add up to 650W, finishing with the massive failure for the PSU to get anywhere near its rated output.

At 350W the outputs started to fluctuate rapidly before settling down.

 

By 450W, efficiency was dropping like a stone, input power increasing at a very rapid rate.

At 50% efficiency and 900W of input power with the PSU making a horrible screeching sound, PD and I stood well back and recorded its demise on video.

At 1100W of input power (1.1 kilowatts), it popped with a massive bang, the internal fuse letting go in impressive style.

 

For its rediculously low cost, the QTec Triple Fan 650W can only be described as a clown's supply.

Buy at your own peril and don't say we didn't warn you.

The worst supply on test by quite some margin and a complete misadvertisement of capabilities,

suckering people into a poor purchase.

 

Recommended system: None whatsoever.

 

 

LOL Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det er jo altså raskt en 25-30 % høyere effektivitet generelt sett.

 

 

Jeg kan huske å ha lest at det er relativt mye penger å spare på en Platinum-modell over en Gold-PSU, dersom denne står på 24/7. Da vil vel forskjellen opp til Titanium også betale seg over en 2-3 år ved slik bruk.

Lenke til kommentar

 

 

Det er jo altså raskt en 25-30 % høyere effektivitet generelt sett.

 

Jeg kan huske å ha lest at det er relativt mye penger å spare på en Platinum-modell over en Gold-PSU, dersom denne står på 24/7. Da vil vel forskjellen opp til Titanium også betale seg over en 2-3 år ved slik bruk.

Tja det blir jo fort noen da ja. :-)

 

Ptosentvis er nok forskjellen like stor som gold vs platinum, men effektmessig så begynner det å bli lite ekstra å tjene. Men litt er det selvsagt.

Husk dog at klassifiseringen bare er et minstekrav. En veldig effektiv platinum PSU kan være tilnærmet like bra som en mindre effektiv titanium PSU. Det kan hende den mister klassifiseringen på noe bagatellmessig som ikke har noe å si for din bruk. Ellers er det de produsenter som pririterer å kunne oppgi høyere effekt kontra høyere effektivitet. (Det ekstra effektnivået gjør at den mister klassifiseringen)

 

Beste er nok like greit å sjekke tester eller grafer som viser den faktiske effektgraden.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Åh søren. Føler jeg begynner å kjenne meg rusten i Elektrisitetslæren. Hva er forskjellen på Effekt og Effektiv?

 

Kan hende det kun er pga. at jeg snart er moden for leggetid :)

At jeg ikke orker å finne svaret på noe så banalt enkelt.

Noe sier meg at Effekt er Watt og at Effektiv er det samme som Virkningsgraden.

 

Da blir teksten din seende noenlunde slik ut (redigert inn):

Prosentvis er nok forskjellen like stor som gold vs platinum, men Watt-messig så begynner det å bli lite ekstra å tjene. Men litt er det selvsagt.

Husk dog at klassifiseringen bare er et minstekrav. En veldig god virkningsgrad på platinum PSU kan være tilnærmet like bra som en mindre god virkningsrad på titanium PSU. Det kan hende den mister klassifiseringen på noe bagatellmessig som ikke har noe å si for din bruk. Ellers er det de produsenter som prioriterer å kunne oppgi høyere Watt kontra høyere virkningsgrad. (Det ekstra Watt-nivået gjør at den mister klassifiseringen)

 

Beste er nok like greit å sjekke tester eller grafer som viser den faktiske effektgraden

 

Min tilføyelse: (her lurer jeg likevel noe på om du mener effektivitetsgraden eller noe relatert til effekt (Watt). Begynner å bli sent nå :)

Takk for fin informasjon Andrull

 

Montro om TS også makter å lage en sortering på Watt vs. Virkningsgrad - Altså hva som gir mest igjen for pengene mhp. sammenlikning.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...