Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Chenix skrev (2 timer siden):

Slo til med en 3090 når jeg fikk sjangsen. Så må oppgradere PSU’en. Er det noen gode PSU’er med ikke så alt for lang ventetid. (Helst før feb) som de har på Komplett. Har en 10% jeg vil bruke 

Komplett har INGEN enheter mellom 700 og 1600 Watt på lager. De har heller ingen med sikker dato innkommende.
https://www.komplett.no/category/10061/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter?nlevel=10000§28003§10057§10061&cnet-A00526-queryfacet=[1200 TO 1499]&cnet-A00526-queryfacet=[1500 TO 9000]&cnet-A00526-queryfacet=[700 TO 1199]&hits=48

Helt utrolig hvordan PSU-markedet er nå...

Hva anbefalinger angår så er jeg selv veldig fornøyd med Corsairs HX-serie. Ikke så overpriset som AX-serien (Titanium vs Platinum 80+ sertifisering er uansett bare en gimmick satt opp mot ren strømsparing) og jeg har ikke hatt noe problem med noen av Corsairs enheter, hverken på stabilitet eller coil whine.

Har hatt både CX, TX, HX og AX-enheter - dog CX bruker jeg kun til ikke-kritiske maskiner; dette er billigserien til Corsair.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PaladinNO skrev (På 23.12.2020 den 14.56):

Komplett har INGEN enheter mellom 700 og 1600 Watt på lager. De har heller ingen med sikker dato innkommende.
https://www.komplett.no/category/10061/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter?nlevel=10000§28003§10057§10061&cnet-A00526-queryfacet=[1200 TO 1499]&cnet-A00526-queryfacet=[1500 TO 9000]&cnet-A00526-queryfacet=[700 TO 1199]&hits=48

Helt utrolig hvordan PSU-markedet er nå...

Hva anbefalinger angår så er jeg selv veldig fornøyd med Corsairs HX-serie. Ikke så overpriset som AX-serien (Titanium vs Platinum 80+ sertifisering er uansett bare en gimmick satt opp mot ren strømsparing) og jeg har ikke hatt noe problem med noen av Corsairs enheter, hverken på stabilitet eller coil whine.

Har hatt både CX, TX, HX og AX-enheter - dog CX bruker jeg kun til ikke-kritiske maskiner; dette er billigserien til Corsair.

Så du ville anbefalt HX1200 / HX1200i ? 

Har sett på Thor 1200W men hvis jeg skal ha viften ned så blir led-display feil feil. Vet ikke hvor farlig det er evnt og ha viften opp, når det virker som det er ingen viftehull på P500A. 

Så lurer på om HX1200 eller eventuelt AX1000 blir godt nokk til 3090 + 5900x med litt oc

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Chenix said:

Så lurer på om HX1200 eller eventuelt AX1000 blir godt nokk til 3090 + 5900x med litt oc

Fornøyd med HX1000(non i), men den kunne nok vært hakket større siden jeg drar 750-850W (fra veggen) kontinuerlig under gaming
3090 + 10900k med litt oc😎

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar
Chenix skrev (1 time siden):

Så du ville anbefalt HX1200 / HX1200i ?

HX1200 er et ypperlig valg. Er samme PSU som jeg har i PC-en selv.

P.s. "i" or RM-modellene har en innebygget spenningsavleser. Har ikke noen personlig erfaring med disse, men kan visstnok kobles til Corsair iCUE for avlesing av spenninger og strømtrekk. Disse er også blitt testet og konklusjonen er at det er bare en gimmick som ikke engang gir korrekte avlesinger.

Så spar deg selv for noen 100-lapper ved å velge den vanlige HX1200.

Lenke til kommentar
On 4/5/2020 at 5:57 PM, sveibuen said:

Min bror hadde Mist psuen viss jeg husker rett. Plutselig så gikk sikringer å det kom en god del røyk i fra psuen ? så ja, man lærer på den harde måten. Heldigvis så overlevde resten av utstyret, det virka hvertfall etterpå ?

Mist PSUer var da gode. Har selv en 1000W som har kjørt en overklokka folderigg med 16 harddisker i 10 år.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (1 time siden):

Var jo flere på lager lille julaften da jeg la ut linken da :)

kjøpte en til backup selv ;)

Jo, det regner jeg med det var :) Men spørs om det anbefales på dette tidspunkt :) Igjen, når en sier det ikke er noe problem med 750w.. Tåler ikke en psu at den belastes 70-80% i en time eller to? HX1000 for Mumriken er vel som en 6-7-800watter for en delvis «normal» bruker, hehe. Nå er det jo vanskelig å vite hva de som oc’er til det ypperste her inne mener med «litt oc» 😀 

Lenke til kommentar
1 minute ago, FranZe said:

Jo, det regner jeg med det var :) Men spørs om det anbefales på dette tidspunkt :) Igjen, når en sier det ikke er noe problem med 750w.. Tåler ikke en psu at den belastes 70-80% i en time eller to? HX1000 for Mumriken er vel som en 6-7-800watter for en delvis «normal» bruker, hehe. Nå er det jo vanskelig å vite hva de som oc’er til det ypperste her inne mener med «litt oc» 😀 

750w er nok for average Joe ja :)

 

 

Lenke til kommentar
On 12/18/2020 at 5:03 PM, adolf2 said:

Er det minst 10 års garanti på dem? Denne lista brukte jeg i gamle dager for å plukke PSU men nå finnes den ikke lenger https://www.tomshardware.com/reviews/power-supply-oem-manufacturer,2913-4.html

https://help.corsair.com/hc/en-us/articles/360033067832-Corsair-Limited-Warranty

Power Supply Units (PSUs)

  • AX Series PSUs:
    • Models with Gold or Platinum efficiency have a 7-year warranty
    • AX850 and AX1000 Titanium-rated PSUs have a 10-year warranty
  • AXi Series PSUs have a 10-year warranty
  • CS Series PSUs have a 3-year warranty
  • CS-M Series PSUs have a 3-year warranty
  • CV Series PSUs have a 3-year warranty
  • CX and CX-M Series PSU Models:
    • Wattages of 400W, 430W, 500W, and 600W have a 3-year warranty
    • Wattages of 450W, 550W, 650W, 750W, and 850W have a 5-year warranty
  • GS Series PSUs have a 3-year warranty
  • HX Series PSUs:
    • Models with Platinum efficiency have a 10-year warranty
    • Models HX520W, HX620W, and HX1000W have a 5-year warranty
    • All other HX Series Models have a 7-year warranty
  • HXi Series PSUs have a 10-year warranty
  • RM Series PSUs:
    • Models produced before 2019 have a 5-year warranty
    • Models produced 2019 and newer have a 10-year warranty
  • RMi Series PSUs have a 10-year warranty
  • RMx Series PSUs have a 10-year warranty
  • SF Series PSUs have a 7-year warranty
  • TX Series PSUs:
    • Models with Gold efficiency have a 7-year warranty
    • All other TX Series PSUs have a 5-year warranty
  • Vengeance Series PSUs have a 5-year warranty
  • VS Series PSUs have a 3-year warranty
  • VX Series (Models VX450 and VX550) have a 5-year warranty

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, FranZe said:

Jo, det regner jeg med det var :) Men spørs om det anbefales på dette tidspunkt :) Igjen, når en sier det ikke er noe problem med 750w.. Tåler ikke en psu at den belastes 70-80% i en time eller to? HX1000 for Mumriken er vel som en 6-7-800watter for en delvis «normal» bruker, hehe. Nå er det jo vanskelig å vite hva de som oc’er til det ypperste her inne mener med «litt oc» 😀 

Når "en sier" så er det fordi det faktisk er testet og kjørt helt greit i mange uker med benching og timesvis med spilling osv. Selv med litt klokk på minnet og 3900X i riggen. Som sagt så er det flere momenter enn Watt i en god PSU. Og jeg begynte selvsagt ikke med klokking på 3090 men klokket så godt som mulig på luft på 3080 uten PSU problem.

Planen når jeg gikk til 3090 var å bytte til en splitter ny og god 1200W men siden å bytte en PSU krever litt omgjøring så utsatte jeg det til bytte av CPU og kjørte dermed 3090 på nevnte 750W. Den slet aldri, viften gikk aldri nevneverdig og den var aldri varm å ta på.  Det var rett og slett en såpass god PSU at jeg solgte den med tungt hjerte. (bestemt meg for å ikke sitte med hardware som ikke er i bruk lenger).

Og når det gjelder anbefaler så antok jeg at man forstod at det gjelder produktet og ikke lagerbeholdning ;)

Det er heller ikke noe "jevt" med en stor PSU. Jeg har hatt en bunch av 1000-1200W oppgjennom årene og alltid anbefalt å ikke skorte på PSU. Normalt sett vil jeg si at man skal ligge innenfor 80% maksimalt trekk på netto av hva den kan levere på railene, men denne Seasonicen imponerte meg stort. Har alltid likt Seasonic men ikke alle med stempelet er av høy kvalitet.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en rtx 3080 som sendes neste uke om ikke ting skjærer seg (vision oc), skal også handle 5600x og nytt hk/ram, trenger også ny psu siden jeg hAr en 650w/gold corsair sak i dag. 
 

jeg bryr meg ikke om overklokking.

har også en Ssd sata, en 970 evo plus m2, og 7200 snurredisk, i tillegg til kabinettvifte og cpu kjøler. 

antar for mitt bruk holder da en 750w men tenker kanskje 850w for å ha litt ekstra juice.

burde jeg bli mørkeredd om jeg hiver inn rtx-kortet i pc nå før oppgradering? Har da en i5-6600k prosessor, i tillegg til det som er nevnt over. 
 

regner med bestille det som trengs i morgen, men hovedkort er ikke forventet på lager før i starten på februar, om jeg får rtx kortet rett på nyåret blir det smertefullt å vente, selv om pc som den er nå vil være en flaskehals for å utnytte rtx-kortet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Sydvest skrev (19 minutter siden):

https://www.tomshardware.com/news/corsair-issues-hx1200-hx1200i-psu-recall

Info til dere som nylig har kjøpt HX1200 eller HX1200i

Damn, og jeg som kjøpte en HX1200 til nybygget...

Sitat

Corsair Issues Recall for Some HX1200 and HX1200i Power SuppliesCorsair HX1200i

Corsair HX1200i (Image credit: Corsair)

Through a post on the company's forums, Corsair announced a recall on its HX1200 and HX1200i series of power supplies. While the issue isn't life-threatening, i.e., the power supplies won't burst into flames, Corsair still recommends that consumers contact the manufacturer for a replacement unit. The company has also put out the word for retailers to return affected units so none of them can make it to the consumer.

Corsair says that some HX1200 and HX1200i units may cause compatibility issues with certain motherboards, but the company didn't go into finer details. Essentially, the power supply will prevent the system from booting. The issue may arise immediately or after installation. Corsair has emphasized that the problem will not damage your hardware, but you should still call in for a replacement unit anyway.

The impacted HX1200 and HX1200i power supplies come with lot codes from 2030XXXX to 2041XXXX, which were typically commercialized after July 20, 2020. Corsair has provided a short and simple guide to decipher the lot code for your unit.


YYWWXXXX
2030XXXX

YY = Year = 2020
WW = Week = 30th week (20 Jul)
XXXX = Manufacture code

Since it's an isolated problem and one that only affects a small lot, Corsair didn't issue a full recall on the HX1200 or HX1200i units. Instead, affected owners of one of the aforementioned power supplies should contact Corsair's customer service team through this form to arrange for an advanced RMA.

Edit:
*phew* Ikke noen bekymring for meg isåfall. Står "2018, uke 13" på min eske.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Hjalp en kompis med å feilsøke pc som plutselig tok sikringen. Han kom borti pc-en med foten da det skjedde. Det var en low-mid end Corsair 750W som tok kvelden, en komponent lik den jeg har ringet rundt hadde eksplodert. Min eneste teori er at strømkabelen inn til PSU fikk dårlig kontakt da den ble flyttet på, som lagde en lysbue/gnister og ustabil strøm. Ser ut som det skjedde på 230V siden, ikke 12 eller de andre lave spenningene.

Testet selvfølgelig pc-en hjemme hos meg, startet med å teste PSU uten noe tilkoblet. Og før jeg rakk å jumpstarte PSU så tok den sikringen igjen.

Ca 5 år gammel, komponentene trenger ca 400W maks. Byttet ut med en lite brukt 600W jeg hadde liggende.

Tanker om hva som skjedde, eventuelt hva denne komponenten som eksploderte har som funksjon?

image.thumb.png.1d1f4eea6f97ba132c18143114544d6e.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...