Gå til innhold

Test: Samsung Galaxy Note Pro 12.2 LTE


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er enig i at både testen og produktet ser ut til å falle mellom to stoler: Som proff-verktøy er det ikke gjennomført og gjennomtesta, og som mega-nettbrett kan en spørre om nytten.

For min del, synes jeg dette brettet illustrerer det geniale i padfone-konseptet, om det gjennomføres med ulike størrelser skjerm. For ingen som vil bruke nettbrett til vanlig jobbing, kan påstå at 12.2" er for mye - i veldig mange tifeller er det heller for lite. Samtidig kan ingen påstå at dette er et hendig nettbrett, og med den størrelsen, er en nesten avhengig av noe mindre som supplement. (F.eks. 8") Men da sitter en med dobbelt opp av det aller meste - unntatt skjermen, og jeg ville heller hatt bedre hardware enn dobbelt opp av enklere komponenter. Og gjerne 13" istedenfor 12 som max størrelse.

Dette illustrerer vel også hvorfor 64-bits ARM (eller Intels bud i segmentet) trolig snart vil ta over i øvre del av Android-brettmarkedet. For her kommer vi i PC-grenseland enten vi vil eller ei, og da må en stille opp med alt en kan mønstre av prosessorkraft.

Det er jo trivielt sant at et Windows-nettbrett vil være bedre egna til ei rekke av oppgavene dette brettet markedsføres for. Og i den grad en skal evaluere Samsungs lansering på sånne oppgaver, blir det en smule håpløst ikke å trekke inn Surfacerne m.fl. til jamføring. Samtidig er jeg ikke uten videre med på at dette brettet sine Android-egenskaper liksom ikke er så relevante i en sånn sammenheng. For mens det neppe er lett å lage en bedre Windows enn originalen, kan det være fullt mulig å lage en implementasjon av den essensielle Windows-funksjonaliteten som totalt sett er vel så bra som Windows for mange brukere.

Hadde dette brettet kosta 2-3000 kroner mindre, hadde jeg vært ganske interessert. Og jeg vil ikke se bort fra at det etter hvert kommer ned mot en sånn pris.

 

Edit: Jeg har en 13.3" i5 pc, og til mange bruk hadde jeg gjerne bytta den ut med et tilsvarende nettbrett - det kan godt være litt svakere, så lenge de viktigste applikasjonene går greit rundt. Og hvis en Office-type applikasjon ikke går greit rundt på et sånt brett, så mener jeg faktisk det er applikasjonens feil - og det kan jeg argumentere ganske godt og djupt for, om jeg gidder ;).

Endret av SNratio
Lenke til kommentar

Kan man bruke en aktiv, trykkfølsom stylus på Macbook Air? ...ikke alle ting bedre, da.

 

Men hvor nyttig er denne pennen? Ser at de fleste anmeldelser (da men unntak av denne som ser ut til å forgude produktet) har også gitt pennen en del kritikk for å ikke fungere utpreget godt med diverse verktøy så den mer eller mindre fungerer som en litt glorifisert kapasitiv pen og at brorparten av den "smarte" funksjonaliteten er låst til et lite utvalg av Samsung sine proprietære applikasjoner.

 

Det er klart den har mer nytteverdi enn ingenting i og med at en MacBook Air ikke er trykkfølsom i det hele tatt, men det er jo to ganske så forskjellige produkter. Sammenligner vi med diverse konvertables hvor skjermen kan tas av og produkter som Microsoft Surface 2 og Surface 2 Pro så blir jo saken en helt annen da de fleste tester ser ut til å mene at disse leveres med gode funksjonalitet og bred støtte rundt pennen i de fleste applikasjoner.

 

 

Jeg tror uansett at poenget til nessuno var at dette produktet blir verken fugl eller fisk, spesielt ikke til denne prisen. For en probruker så vil nok en MacBook Air, Asus Zenbook og tilsvarende produkt være mer praktisk og mer produktivt på grunn av tastatur, fullverdig operativsystem og vesentlig bedre ytelse osv.. Skal du ha et nettbrett rettet mot profesjonelt bruk så har vi etter hvert fått en del alternativer i form av konvertables med Windows 8.1 også har vi nettbrett som er bedre siktet inn på dette markedet i form av Microsoft Surface osv.. Alle disse produktene er å finne i så og si samme prisklasse eller lavere.

 

Og det er vel nettopp det disse punktene som gjør at dette produktet møter en del kritikk i de fleste anmeldelser, ikke bare fra TheVerge men de fleste andre også. Har vell til gode å se dette produktet score høyere enn 7 av 10 noe sted annet enn Amobil som ut ifra anmeldelsen virker som ønsker å gi den 11 av 10. At produktet isolert sett er fint og flott tviler jeg ikke på, men når det ikke når helt opp i det markedet det sikter seg inn på, samtidig som det blir noe stort og ikke minst svinaktig dyrt i et forbrukermarkedet så er det jo veldig vanskelig å kunne anbefale dette produktet til noen som helst? Og da gir jo ikke en 9 / 10 og fraser som "det råeste nettbrettet" osv mye mening.

Lenke til kommentar

Jeg kommer neppe til å ta meg råd til dette brettet - altså med mindre det faller temmelig kraftig i pris. Men ut fra erfaringene mine med Note 10.1 (før jeg ga det bort til en som trengte det mer), så er pennen virkelig nyttig. Den er vel det jeg savner mest fra Note 10.1, det er og blir forskjell på en vanlig kapasitiv penn og et digitaliseringsbord. Og på mange måter blir den nyttigere jo større skjermen er.

 

At det er få applikasjoner som kan utnytte den fullt ut, trenger ikke bety så mye hvis en har et knippe applikasjoner som til sammen kan realisere mye av potensialet. Og applikasjonene kommer jo gjerne etter hvert, jeg husker godt at mangelen på applikasjoner var et hovedargument mot Android..

 

En hovedsvakhet i denne testen er altså at en snakker opp eller ned (mest opp) ting som en ikke virkelig har testa i reell hverdagsbruk, og dessverre synes jeg mange andre følger opp. Det blir fort en eim av fanboy for meg. Hvis det "fullverdige operativsystemet" heter Windows 8.X, så er ikke mangelen på det nødvendigvis noen ulempe for meg, og i min profesjonelle bruk, handler veldig mye om _ikke_ å kjøre alle mulig ting lokalt, men plassere ytelseskravene der de best hører hjemme. Jeg noterer meg at allerede oppgraderinga fra Nexus 7 til Nexus 7 2013 fiksa de fleste innvendingene mine om manglende ytelse på sjølve brettet, også i forhold til Office-funksjonalitet som det for meg er fornuftig å ha lokalt.

 

Jeg tror at et nettbrett-konsept som Note 12.2 trenger 64-bits prosessor og minst 6GB minne for å bli virkelig bra, derfor blir det for meg sånn at brettet ikke har forutsetninger for å være det som det på mange måter er bygd for på en virkelig bra måte. Samtidig tviler jeg på at OS, tastatur e.l. har noen avgjørende betydning. Jeg bruker f.eks. blåtann-mus (Logitech) og -tastatur (MS Wedge) på flere ulike enheter, Android og andre (PC), og er svært glad for å slippe å forholde meg til nye proprietære tilbud hver gang jeg veksler mellom modeller.

 

De som mener at hovedfeilen med brettet er at det ikke er et Surface-nettbrett, synes jeg kan nøye seg med å konstatere det i en setning. For dem som trenger native Windows i full pakke, så er jo ikke dette noe alternativ, og dermed ikke noe å diskutere videre. Og for dem som måtte mene at "profesjonell bruk" av nettbrett av denne typen/størrelsen krever "fullverdig OS", så har såpass mye gått dem hus forbi at det heller ikke er noe særlig å diskutere. Men jeg vil tippe at en Tizen-versjon av dette brettet ville vært endel nyttigere for yrkesbruk.

Lenke til kommentar

Hovedfeilen med brettet er at det har en pris det ikke kan forsvare i forhold til hardwaren. Og da er jeg en av de som valgte å gå fra Android-nettbrett til et fullverdig operativsystem, og det alene er verd flere tusen kroner, som jeg ikke tar med i vurderingen.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Problemet her er at de fortsatt satser på 16:10 filmformat i stedet for 14:10 (dvs. tilnærmet lik A4) eller 4:3 format. Jeg valgte å gå for iPad med retina skjerm siden det egner seg bedre for å lese PDFer og bøker enn Android brettene, men skulle gjerne hatt større skjerm. Når/om det kommer en iPad Pro 12.9", så tror jeg vi har den ultimate PDF leseren.

Jeg bruker stort sett bare nettbrettet til å lese PDFer, bøker og til litt surfing, til jobbing blir det Ultrabooken med mus til, eller 17.3"en for de tyngste oppgavene.

Å lage en laptop erstatter som Samsung her prøver å gjøre, men som blir underlegen en laptop, er ikke et smart trekk. I stedet burde de satse på de sterke sidene til nettbrettene, dvs. lesing, surfing og spill.

Lenke til kommentar

Den har sterkere prosessorkraft enn Galaxy Tab-serien, noe som alene gjør den til bedre egnet til lesing fra nett. Original Tab 10.1 er mye tregere til å laste en tegneserie-side fra nettet enn denne vil være. Sammenligner gamle epler og med nyere og dyrere appelsiner her, men poenget står: sterkere prosessor er bedre å surfe på. Den større skjermen gjør også at den kan holde mer, overrasker meg om den ikke skulle være sånn passe passe til en A4-side selv om den er i et annet format? Sammen med pennen er dette et større tegnebrett enn Surface Pro'en min, om ikke så mye, da.

Jeg kan ikke rettferdiggjøre prisen, vet ikke om jeg ville betalt halvparten engang, men det er vel et av de bedre android-brettene?

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Snuser på denne. Denne fås med og uten 4G etter det jeg kan se. Forsvarer 4G med ca 800,- ekstra prisen? Altså med 4G må en betale ca 800,- mere. Er det verdt det? Kommer neppe til å bruke denne som mobil...

 

Og er det 4G versjonen som bla har DLNA, WIFI Direct og HDMI.

800kr mellom WIFI og 4G er vel stort sett standard for alle nettbrett, ihvertfall som jeg har sett på.

 

Jeg har 3G (tror ikke det er 4g) på mitt 1.gen Note 10.1 og synest det er veldig greit. Blir ikke brukt mye i hverdagen, men på reiser er det veldig greit å kunne sette i et simkort med internett og dele til alle andre enheter.

F.eks når vi drar til filippinene så kjøper vi filippinsk simkort med internett og deler gjennom wifi til mobilene våres.

I Norge aktiverer vi et simkort med mobilt bredbånd i nettbrettet som vi bruker på lengre turer. Vi bruker til daglig billige mobilabonnement med lite datatrafikk inkludert. Hjemme har vi uansett fiber.

 

Måtte sende mobilen min på service nettopp og bruker nå Note 10.1 som mobiltelefon. :p

Det jeg savner mest er nok AMOLED skjermen.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...