Gå til innhold

Oculus Rift-tråden!


Anbefalte innlegg

Gitt at Vive lanseres med en relativt grei pris, hvilke argumenter er det som taler for å velge Rift fremfor Vive? Er interessert i å høre andres synspunkter, for akkurat nå ser det for meg ut som om Vive vil gi en mye bedre VR-opplevelse. 

 

Vet ikke om det blir så store forskjellen på de - for min del teller det mest at OR kommer først.

 

'Gå rundt'-biten til Vive er jeg litt skeptisk til foreløpig - jeg mistenker at det, ihvertfall for min del, vil bli litt som første versjon Wii. Moro i noen minutter, men når det skal games så er det best å sitte i ro. Spesielt med tanke på ledninger og styr som en må passe på i tillegg. Enig med LarZen at akkurat den biten tror jeg trenger noen år på å bli mer enn en gimmick, selv om den nok allerede kan ha sine bruksområder for noen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange som preordret OR kommer ikke til å få den før juli? Er man kjapp ute med Vive så kan man vel få den før OR da? Når det gjelder det med å bevege seg i VR er jeg i utgangspunktet enig med Zork. Men det tror jeg er mest fordi jeg ikke klarer å forestille meg stort bedre immersjon enn med DK2. Om følelsen av "tilstedeværelse" blir god nok, kan jeg tenke meg at muligheten for å bevege seg inne i VR blir prikken over i'en, og at det kan bli et stort pluss for Vive. Men skal ikke OR også kunne bygges ut med det senere? Mente jeg så Luckey si han hadde dillet med det i en twitter oppdatering ihvertfall..

Lenke til kommentar

 

Gitt at Vive lanseres med en relativt grei pris, hvilke argumenter er det som taler for å velge Rift fremfor Vive? Er interessert i å høre andres synspunkter, for akkurat nå ser det for meg ut som om Vive vil gi en mye bedre VR-opplevelse. 

 

Tja...

 

Selv tror jeg at Oculus vil få mye mer VR innhold. Mye pga det er Oculus og dem har Facebook med alt det innebærer i ryggen. Og så tror jeg også at VR som HTC har med mulighet til å bevege ser rundt er noe som det er for tidlig for. Det er noe jeg ser for meg at vil bli aktuelt etter noen år når VR forhåpentligvis blir en stor suksess. 

 

Tviler på at det blir snakk om så mye mer innhold. HTC Vive har Valve i ryggen med alt det innebærer. Dessuten de fleste utviklere kommer til å lage versjoner for alle populære VR sett for å tjene mest mulig penger. Bortsett fra noen eksklusive spill, programmer og funksjoner utviklet/finansiert av Oculus for deres Store så tror jeg ikke det er snakk om de virkelig store mengdene eksklusivt innhold. En del av dette innholdet går jeg utifra at vil bli tilgjengelig for Vive og andre VR sett etter en viss tid også.

 

Kan også se ut til at en del spill utviklet for Vive kan bli trøblete å overføre til Oculus:

Room-scale in Oculus seems to be a low priority, which came as a bit of a surprise for us. You can technically do room-scale in the Rift, but, not practically for the end-user. Multiple cameras need extra USB ports, they would have to be bought separately, and cable up to the computer. In addition, the cameras apparently have quite a low FoV, so there might still be an issue to track objects close to the ground if you want to pick things up in the game (a quite central theme in Budget Cuts). Oculus, sensibly, recommend designing your games so that you don't need the full 360° tracking, because then you can target all three platforms with ease, and users who only have two cameras and maybe even just one for the Rift will be able to play it. Which makes a lot of sense! It's definitely the right thing to do if you want to get as many potential players as possible. But in general, it looks pretty grim if we want to port the full Budget Cuts experience.

 

https://www.reddit.com/r/oculus/comments/4142r2/handson_with_budget_cuts_a_heartpounding_vive/cyztzrj

 

 

Hvis jeg skal forsøke finne noen fordeler som går i Oculus sin favør så må det bli:

-Custom linser med litt mindre synlig Screendoor effekt

-Mer behagelig festestroppe ifølge noen

-Lettere

-Pris??? (ingen vet foreløbig hvem som blir billigst men jeg kan tenke meg at Vive blir litt dyrere.

-Noen synes den ser penere ut (andre mener Vive ser mer badass ut :p)

-Puster bedre pga stoffkledningen? 

 

Men jeg vil påpeke at Vive enda ikke er vist frem i sin endelige form. Men jeg tviler på at det er snakk om de store endringene. Blir lettere å sammenligne når vi vet mer om den endelige forbruker utgaven av Vive.

Lenke til kommentar

Jeg har bestilt riften og blir nok sendt i mars, men skal også bestille Vive 29. februar. Hovedgrunnen er at jeg får headset og kontrollene samtidig. Å ha kontrollene er en big must have for min del. I tillegg så liker jeg Vive sin room tracking kontra riften sin litt dårligere (?!) rekkevidde.

Er dog veldig spent på prisen på viven. Regner med rundt 800USD mtp at en får 2 sensorer og kontroller i tillegg til VR brillene.

Lenke til kommentar

Mange som preordret OR kommer ikke til å få den før juli? Er man kjapp ute med Vive så kan man vel få den før OR da? Når det gjelder det med å bevege seg i VR er jeg i utgangspunktet enig med Zork. Men det tror jeg er mest fordi jeg ikke klarer å forestille meg stort bedre immersjon enn med DK2. Om følelsen av "tilstedeværelse" blir god nok, kan jeg tenke meg at muligheten for å bevege seg inne i VR blir prikken over i'en, og at det kan bli et stort pluss for Vive. Men skal ikke OR også kunne bygges ut med det senere? Mente jeg så Luckey si han hadde dillet med det i en twitter oppdatering ihvertfall..

Oculus får også roomscale ja (Romsporing på norsk?) når Touch kontrollene blir tilgjengelig med et ekstra kamera en gang på høsten. Men det vil ikke bli fokusert på i samme grad som med Vive. Fokuset til førstegenerasjons Rift blir sittende med håndkontroller. Vive sitt fokus er på Roomscale i hvert fall i deres PR kampanjer. Ingenting i veien for å spille spill sittende også med Vive i Elite Dangerous eller Windlands for å nevne to spill hvor man sitter. 

 

Men ærlig talt det meste jeg har sett av spill til vive så står man stort sett i ro på samme plassen og veiver med armene. Man MÅ ikke bruke hele rommet, hvis ikke da opplevelsen krever at du har en viss størrelse på rommet ditt, noe som bare gjelder et fåtall av opplevelsene. De fleste opplevelsene blir utviklet for å nå flest mulig og med den plassen man har tilgjengelig. Å bruke hele rommet er en bonus for de som har plassen.

 

Det meste jeg har sett av anmeldelser, sett av folk som har testet, hørt av utallige podkaster sier at det gir en ekstra innlevelse med håndkontrollere og muligheten til å fritt bevege seg med både Oculus og Vive (Se feks Toybox demoen til Oculus) Man blir heller ikke VR syk når man beveger seg på denne måten. Så det er et pluss for de som er følsomme for dette. Beveger man seg unaturlig med kontroller merker man fort kvalme (ikke alle men en god del). Chet Faliszek som er en av Valves mest kjente ansatte var viden kjent for å bli dritsyk i VR og veldig skeptisk til VR før han prøvde den første VR prototypen til Valve. Nå er han en VR evangelist og den personen Valve sender verden rundt for å prate om VR.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Men av kontrollene til vive og riften så må jeg si at Rift sine virker mye mer gjennomtenkt og komfortable! Viven blir mer som en litt lang pinne og ligner i grunn ikke så mye på hånd, mens riften sitter godt i hånden og ligner litt mer på en hånde med den runde formen. Liker også at det er touch i knappene på rift kontrollen som registrer om du har pekefinger eller tommel opp :)

Endret av stigzy
Lenke til kommentar

 

Gitt at Vive lanseres med en relativt grei pris, hvilke argumenter er det som taler for å velge Rift fremfor Vive? Er interessert i å høre andres synspunkter, for akkurat nå ser det for meg ut som om Vive vil gi en mye bedre VR-opplevelse. 

 

Vet ikke om det blir så store forskjellen på de - for min del teller det mest at OR kommer først.

 

'Gå rundt'-biten til Vive er jeg litt skeptisk til foreløpig - jeg mistenker at det, ihvertfall for min del, vil bli litt som første versjon Wii. Moro i noen minutter, men når det skal games så er det best å sitte i ro. Spesielt med tanke på ledninger og styr som en må passe på i tillegg. Enig med LarZen at akkurat den biten tror jeg trenger noen år på å bli mer enn en gimmick, selv om den nok allerede kan ha sine bruksområder for noen.

 

 

Jeg mistenker også at "gå rundt"-biten kan bli en gimmick, men jeg er optimistisk i og med at så å si alt jeg har lest av kommentarer og inntrykk har lovprist denne biten. Jeg tror det blir bra dersom vi faktisk får gode spill som støtter bevegelse. Problemet tror jeg nå er at Oculus har fragmentert kundebasen såpass mye ved å ikke inkludere Touch at det ikke blir lukrativt å utvikle motion control-spill i første omgang. 

Lenke til kommentar

Det er sikkert artig å manipulere objekter i en virtuell setting og gå rundt selv i et meget begrenset område. Men jeg vill spille disse spillene og opplevelsene hvor du kan gå rundt fritt i en virtuell verden. Og da må en ha en håndkontroller eller Oculus Touch som har stikker på begge kontrollene for bevegelse. 

 

HTC Vive har vel ikke stikker overhode på sine? Men noen track pads? Med andre ord ikke laget for å bevege deg. Ihvertfall ikke like behagelig som med en fysisk stikke.

 

Både Oculus Rift og PlayStation VR har bevegelses kontrollere med stikker. 

Lenke til kommentar

Det er sikkert artig å manipulere objekter i en virtuell setting og gå rundt selv i et meget begrenset område. Men jeg vill spille disse spillene og opplevelsene hvor du kan gå rundt fritt i en virtuell verden. Og da må en ha en håndkontroller eller Oculus Touch som har stikker på begge kontrollene for bevegelse. 

 

HTC Vive har vel ikke stikker overhode på sine? Men noen track pads? Med andre ord ikke laget for å bevege deg. Ihvertfall ikke like behagelig som med en fysisk stikke.

 

Både Oculus Rift og PlayStation VR har bevegelses kontrollere med stikker. 

Å gå rundt med stikker er en dårlig ide. Man risikerer å forsure opplevelsen av VR for mange hvis det blir en utbredt praksis. Jeg har hørt ekstremt mange advarsler mot dette i utviklermiljøene og de som hevder å vite noe om VR.

 

Er en god grunn til at Valve har fokusert på romsporing og utviklere på alternative metoder for å flytte seg rundt. Blink metoden Cloudhead games benytter seg av f.eks: 

 

Også denne:

post-56355-0-86203400-1455144038_thumb.jpg

 

Eller man skaffer seg Virtuix Omni.

post-56355-0-28621200-1455144248_thumb.png

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

*snip*

 

Det er nettopp dette mange frykter når det kommer til VR. At vi får for mye ned dummet spill opplevelser. Vi ser allerede nå mange spill hvor du står helt stile og det minner mye om gamle tradisjonelle shooting gallery spill. Hvor en ikke har kontroll over deg selv/karakteren i VR som vist med videoen om Blink.

 

Heldigvis så kommer det masse spill som tar ibruk en tradisjonell håndkontroller og som ikke tar ifra deg spillbarheten i vanlige spill men legger til en ny funksjon i form av full head tracking. 

 

Jeg har null tro på VR som et medium med unntak av mobil VR om dette er hvordan utviklere har tenkt å pushe VR. Jeg kan aldri tro at PC spillere er ute etter en spill opplevelse i VR som gir dem et gigantisk handicap og rett og slett fordummer hele spill mediet. 

 

Både Oculus og PlayStation kommer med flere spill hvor du går rundt i både første person og i tredje person. Det er ihvertfall type VR jeg kjøper VR for. Og det tror jeg går for dem fleste.

 

Det er ihvertfall mine tanker om VR.

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

 

*snip*

 

Det er nettopp dette mange frykter når det kommer til VR. At vi får for mye ned dummet spill opplevelser. Vi ser allerede nå mange spill hvor du står helt stile og det minner mye om gamle tradisjonelle shooting gallery spill. Hvor en ikke har kontroll over deg selv/karakteren i VR som vist med videoen om Blink.

 

Heldigvis så kommer det masse spill som tar ibruk en tradisjonell håndkontroller og som ikke tar ifra deg spillbarheten i vanlige spill men legger til en ny funksjon i form av full head tracking. 

 

Jeg har null tro på VR som et medium med unntak av mobil VR om dette er hvordan utviklere har tenkt å pushe VR. Jeg kan aldri tro at PC spillere er ute etter en spill opplevelse i VR som gir dem et gigantisk handicap og rett og slett fordummer hele spill mediet. 

 

Både Oculus og PlayStation kommer med flere spill hvor du går rundt i både første person og i tredje person. Det er ihvertfall type VR jeg kjøper VR for. Og det tror jeg går for dem fleste.

 

Det er ihvertfall mine tanker om VR.

 

 

 

Jeg ser ikke for meg at du blir flinkere i FPS med VR-hjelm og hansker forhold til mus/tastatur, men jeg er temmelig sikker på at innlevelsen blir bedre, og det er vel det som teller. 

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke for meg at noen av sjangrene vi i dag spiller vil i det hele tatt ligne på seg selv om noen år, i VR. Ser ikke noen grunn til det hvertfall. VR er en helt annen lekeplass enn skjermer og spill slik vi kjenner dem i dag - styrespaker eller ikke styrespaker - vil jeg tro har liten påvirkning på hvordan VR om relativt kort tid vil brukes. Det hele er en rar måte å si at jeg tar alt dette med hvilke hodesett som kommer med hvilke kontrollere med knakanes ro. Dette er bare første utgaven, og de har ikke engang truffet markedet enda. Innen VR er et etablert marked med masse spill og andre programmer vil styringen være løst for flere revisjoner siden likevel.

 

Just have fun.

Lenke til kommentar

Ja det er samme om det er mus/tastatur,hånd kontroller eller bevegelses kontrollere. Så lenge en kan bevege seg.

Ingen er vel interisert i å spille spill hvor en står stille og må teleportere rundt omkring som endel mobil spill.

 

Spill tror jeg vil være som dem er i fps sjangeren men hvordan spill historie formidles vil forandre seg. Men at vi får dårligere spill opplevelser pga vi kan se rundt oss og leve oss mer inn i spill. Den er jeg ikke med på..uansett hva folk i bransjen sier :p

 

Da sitter jeg å ser på en monitor til dem finner løsningen isåfall :p 

Lenke til kommentar

Jeg har ikke plass til noe særlig bevegelse, og hvertfall ikke noen "rom"-opplevelser. Kommer nok ikke til å ha det på ganske lenge heller, av diverse årsaker. Men selv om jeg hadde hatt en gymsal å bevege meg i er jeg litt usikker på om fysisk bevegelse vil være min foretrukne måte å spille på. Selvfølgelig er det egentlig alt for tidlig å si noe om, men jeg spiller først og fremst spill som en avslapningsgreie. Drive å bevege seg "for mye" (løst brukt der ja) kan jeg se for meg kan bli en ulempe for meg i en del tilfeller. Menmen. Ingen som tar fra meg skjermen min uansett, så man kan jo faktisk få i pose og sekk.

Lenke til kommentar

Jeg var på komplett dagen de skulle sette opp DK2, helt tilfeldig. Hadde dama og svigermor som satt i sofaen og ventet på noe som skulle være en kjapp henting så jeg rakk ikke annet enn å kjapt kjøre litt rollercoaster rundt et slott. Selv det lille jeg fikk prøvd var nok til å stemple et gigantisk glis på meg i flere timer, helt utrolig tøft altså.

 

Har selv forhåndsbestilt Rift som shipper i juni så det var ekstra gøy å faktisk få testet, selv om jeg gjerne skulle brukt litt mer tid. Anbefaler alle å ta en tur innom dersom dere er nysgjerrige. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Går for Rift foreløpig, Vive virker mer sånn på etterskudd. Har veldig respekt for Valve's VR ekspertise, dyktige folk. Men tror ikke HTC er rette partner.

 

HTC skulle lansere Vive i fjor, de lovte å være først, før Oculus, de kom ikke i mål på det. På langt nær.

 

Utviklersettene HTC kom med etter jul var fortsatt ikke helt på høyde med Oculus Rift ifølge mange som har testet begge,

(tenker da på komfort når man har de på, vekt/vektfordeling/festeannordning, ScreenDoorEffect, Audio løsning, spillkatalog,ol.)

 

mens Oculus allerede er i gang med å produsere ferdige produkter som skal leveres til kunder jager HTC fremdeles etter å ferdigstille produktet sitt, Vive må bli like bra som Rift, ikke omvendt. 

 

 

Nå har jo Oculus flere ansatte som jobber med å utvikle VR enn Valve sin lille VR avdeling, så det er kanskje ikke rart at det er litt forskjell i hva de klarer å få til på relativt kort tid.

 

 

 

Går for Oculus, HTC virker som de er litt på etterskudd og roomscale kan jeg vente med til Touch kommer til høsten.

 

 

Jeg er ganske makelig anlagt så skal jeg spille noe i mer enn en halvtime, så foretrekker jeg faktisk å sitte.

 

Labbe rundt i rommet frem og tilbake i timevis hver dag for å spille spill når jeg kommer sliten hjem fra jobb, orker jeg ikke.

 

 

LIghthousetrackingen til Vive er muligens litt bedre til 360 graders gameplay enn den til Rift, men Constellation trackingen til Oculus er mer enn bra nok til 180 graders gameplay som er det spillutviklerene til Rift/Touch sikter seg inn mot.

 

 

Ser for meg at full roomscale baserte porno/sexgames kan bli interessant for de som tør prøve det,

men det blir vel mer sånn 5 minutters affære for de fleste   :)

Endret av blind&gal sløvhjerne
Lenke til kommentar

Vi ser allerede nå mange spill hvor du står helt stile og det minner mye om gamle tradisjonelle shooting gallery spill. Hvor en ikke har kontroll over deg selv/karakteren i VR som vist med videoen om Blink.

Jeg lurer på om jeg misforstår deg her eller om vi snakker forbi hverandre? Hva mener du med at man ikke har kontroll over deg selv/karakteren i spillet?

 

Man er jo karakteren i spillet og har full fysisk kontroll over karakteren. Hopper du i virkeligheten så hopper du i spillet, bøyer du deg ned så skjer det samme i spillet. Går du 2 meter frem i virkeligheten så skjer også det i spillet. Du har armer og kan plukke opp gjenstander. Hive de opp i luften og sjonglere med dem hvis du vil. Dette er tilfelle i de aller fleste av denne typen spill utviklet til Vive.

 

Hvis man vil forflytte seg 10 meter bort for å inspisere noe bortenfor ens fysisk rekkevidde så bruker man BLINK systemet som vist i videoen. Man kan selvsagt ikke gå 10 faktiske meter i virkeligheten når man bare har 5 eller 3 til rådighet i stuen. Og for å unngå at en stor del av spillerene blir uvel så bruker man systemer som blink og ikke en stikke for å forflytte seg over lange avstander.

 

De som ikke har mer plass enn til å kun stå på samme plassen vil oftere benytte seg av BLINK systemet. De som har mer plass kan ta seg litt større frihet til å gå rundt.

 

Tested - Hands-On: Virtual Reality Adventuring in The Gallery

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...