Gå til innhold

Nå kan du få nesten 50 % bedre ytelse i Battlefield 4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Tommelfingerreglen er jo dårligere/tregere CPU du har, jo bedre økning får du fra Mantle.

 

Har du en Haswell-basert i5 eller i7 så er poentisel forbedring under 10%, da CPU'en har såpass god enkeltråd ytelse og overhead av API dermed blir mindre.

 

http://www.anandtech.com/show/7728/battlefield-4-mantle-preview

 

Computerbase.de testet multiplayer med en i7-4770k og et utvalg GPUer: http://www.computerbase.de/artikel/grafikkarten/2014/erste-eindruecke-zu-amds-mantle/2/

28% forbedring er rimelig voldsomt må jeg si...

 

EDIT:

Leste av feil tall i artikkelen :whistle:

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vil det si at det nå blir enda mer å forholde seg til, både for oss og utviklerne? DirectX, OpenGL og nå Mantle?

Det stemmer.

Hvis utvilkere ønsker å støtte Mantle må de forholde seg til et properitært API som i overskuelig fremtid kun fungerer på nyere AMD-kort i tillegg til åpne API'er som OpenGL og DirectX.

 

En må ikke glemme konsoll. Direct3D og OpenGL er begge high-level API, som vil si at de fungerer med all mulig hardware, men krever mer av CPU og klarer ikke å utnytte GPU fullt ut. Til konsoll brukes low-level API, da maskinvaren i konsoll er lik for alle. Da får man utnyttet maskinvaren mye bedre. AMD leverer maskinvare og API til begge konsoller. De har bekreftet at Mantle vil ha mye til felles med API til Xbox One, og mest sannsynlig også PS4. Det vil si at når utvilkere skal porte spill fra konsoll (noe de fleste gjør i dag), så kan de bruke mesteparten av koden videre til PC. Det sparer utviklerne for masse tid og resurser, samtidig som portingen blir bedre. I tillegg får spillere bedre ytelse i spillene sine. Gitt at skjermkortet støtter Mantle. Siden det er utviklerne som har forespurt en low-level API fra AMD til PC, så regner jeg med at de vil benytte seg av den. Da kan det godt hende at Nvidia og Intel ser seg nødt til å støtte Mantle i fremtiden for å holde følge med AMD.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville heller vit for stor forbedring det er i forhold til open gl som blir mere og mere brukt. DirectX er og blir tregt

 

På hvilken planet mener du Direct X er og blir tregt? For det første kan du ikke en gang sammenligne Direct X og OpenGL, det måtte i så fall være Direct3D. Og foruten en test gjort av et ventilert firma, er det per i dag i de fleste tester Direct3D som ytelses og funksjonsmessig ligger i førersetet, og det meste av innovasjon de ti siste årene er gjort gjennom D3D. Videre viser også flere tester at OGL har høyere ytelse på W8 enn Linux (ubuntu som ble brukt). Så det er en del myter ute å går.

 

Med det sakt, dette behøver ikke forbli slik. OGL har fått en del ny fokus, og Mantle kommer nå inn som et mulig alternativ, i det minste til en viss grad.

 

OGL har også en fordel med tanke på utbredelse, da det benyttes på en skog av mobile enheter. Men altså, det er ikke best når det kommer til ytelse så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar

 

 

Vil det si at det nå blir enda mer å forholde seg til, både for oss og utviklerne? DirectX, OpenGL og nå Mantle?

Det stemmer.

Hvis utvilkere ønsker å støtte Mantle må de forholde seg til et properitært API som i overskuelig fremtid kun fungerer på nyere AMD-kort i tillegg til åpne API'er som OpenGL og DirectX.

 

En må ikke glemme konsoll. Direct3D og OpenGL er begge high-level API, som vil si at de fungerer med all mulig hardware, men krever mer av CPU og klarer ikke å utnytte GPU fullt ut. Til konsoll brukes low-level API, da maskinvaren i konsoll er lik for alle. Da får man utnyttet maskinvaren mye bedre. AMD leverer maskinvare og API til begge konsoller. De har bekreftet at Mantle vil ha mye til felles med API til Xbox One, og mest sannsynlig også PS4. Det vil si at når utvilkere skal porte spill fra konsoll (noe de fleste gjør i dag), så kan de bruke mesteparten av koden videre til PC. Det sparer utviklerne for masse tid og resurser, samtidig som portingen blir bedre. I tillegg får spillere bedre ytelse i spillene sine. Gitt at skjermkortet støtter Mantle. Siden det er utviklerne som har forespurt en low-level API fra AMD til PC, så regner jeg med at de vil benytte seg av den. Da kan det godt hende at Nvidia og Intel ser seg nødt til å støtte Mantle i fremtiden for å holde følge med AMD.

 

Synd at Mantle ikke er støttet av Xbox One da.

Lenke til kommentar

Har så langt ikke hørt annet enn klaging pga dårlig ytelse etter oppdatering. Ytelsen i BF4 skal ihvertfall være elendig

 

Jeg opplevde å ligge på rundt 90 fps (dawnbreaker) med DirectX på en R9 280x kort, og spratt opp til rundt 115fps med Mantle. Det svinger selvsagt etter spillets gang, men jeg ligger med vesentlig bedre ytelse med Mantle enn DirectX. Jeg personlig har ikke opplevd dårlig ytelse i BF4 etter patchen, dvs ikke mer enn det var før.

Så kan det jo hende at jeg får bedre FPS om jeg tweaker og justerer, men dette er altså tallene mine rett "fra boksen".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Akkurat nå er det ingen andre spill enn Battlefield 4 som støtter Mantle, foruten en egen ytelsestest AMD har utviklet ? Star Swarm Benchmark."

 

Star Swarm er en spillmotor (game engine) spesielt beregnet på strategispill. Den er utviklet av Oxide Games, ikke AMD. Skjønner ikke hvor de har det fra at det er AMD som har laget den.

 

Star Swarm Benchmark er en ytelsestest av denne motoren. Lasta den ned fra Steam på fredag men fikk bare testa D3D versjonen, siden mantle driverne ikke var sluppet ennå. Testa den igjen nå i mantle og fikk betydelig økning i ytelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil dette fungere på mitt HD 6950 2GB GDDR5 ?

Nei.

 

Er det foreløbig låst til 7000-serien? Jeg har ikke undersøkt så nøye, trodde det først. Men nå ser jeg bare at den serien vil dra spesiell nytte av Mantle. Ikke noe om at det er låst?

 

Redigert: Ja... Står jo selvfølgelig på sidene til beta-drivere.

 

 

AMD Mantle Beta driver is currently supported on:
  • AMD Radeon™ R9 Series GPUs
  • AMD Radeon™ R7 Series GPUs
  • AMD Radeon™ HD 7000 Series GPUs
  • AMD Radeon™ HD 8000 Series GPUs
  • AMD A10-7000 Series and AMD A8-7000 Series APUs
Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar

 

properitært API

Jeg tror mantle er et åpent api. I hvertfall var det meningen at andre produsenter også kan bruke det.

 

Sukk! Her har AMD vært flinke til å spre missinformasjon.

Mantle er ikke et åpent API. Det er properitært på samme måte som 3Dfx Glide var for mange år siden. Det AMD har sagt er at de senere vurderer å slippe Mantle som en åpen spesifikasjon.

 

Kongepost @efikkan.

Helt enig! Veldig bra at du tar deg tid til å forklare dette efikkan! :)

 

Hovedformålet med Mantle er å redusere CPU overhead på API kall. Som vi forhåpentligvis kommer til å få se iløpet av året så er det flere måter å gjøre det på! ;)

 

 

Nei, Mantle støttes ikke i Linux. Det finnes heller ingenting for Linux som kan bruke Mantle.

Mantle støttes i Linux jo, catalyst 14.1 beta med mantle-støtte finnes til Linux også

 

Selv om Catalyst 14.1 beta finnes til Linux så betyr ikke det støtte for Mantle.

 

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTU4Nzc

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei, Mantle støttes ikke i Linux. Det finnes heller ingenting for Linux som kan bruke Mantle.

Mantle støttes i Linux jo, catalyst 14.1 beta med mantle-støtte finnes til Linux også

 

Nei så langt støttes det ikke. I Windows-driveren følger det med et Mantle-bibliotek, det gjør det ikke med Linux-driveren. Hvis du sammenligner release notes så ser du at det er kun Windows-driveren som har Mantle nevnt.

Lenke til kommentar

Sukk! Her har AMD vært flinke til å spre missinformasjon.

Mantle er ikke et åpent API. Det er properitært på samme måte som 3Dfx Glide var for mange år siden. Det AMD har sagt er at de senere vurderer å slippe Mantle som en åpen spesifikasjon.

Nei, AMD har faktisk sagt at det er et åpent API, men det viser seg altså at det var helt feil.
Lenke til kommentar

Ytelseforbedringer på ~8-9% for relativt kraftige CPUer var som forventet. En liten stjerne i margen for AMD men det er alt.

8-9%... I BF4 på Ultra gir Mantle meg 10-15% opp fra 100 fps, og med det meste av innstillinger på Low er det snakk om rundt +50% fps. Nå ligger jeg ofte "fastlåst" på fps-cap, som er 200. Dette er fantastiske resultater, og selv om kanskje Mantle i teorien ikke er den beste løsningen er det langt bedre enn noe annet jeg har sett de siste årene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...