Gå til innhold

Ikke bli flådd av NRK-lisensen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syns det er ille at staten kan drive "mafiavirksomhet" med loven i hånd. Ingen selskaper i Norge burde være unntatt vanlig lov for inndrivelse av penger. Det eneste det fører med seg er at folk som kanskje allerede har lite penger å rutte med får det enda verre. Så firkanta som regelverket er i dag er jo NRK troendes til å le deg midt i trynet dersom du prøvde å si at du ikke engang har penger til mat.. Lånekassen er ikke det spor bedre.

De burde avskaffe lisensen slik den er i dag og heller erstatte den med en prosentvis skatt. Da ville den være mer rettferdig og ikke ramme så usosialt som den gjør nå (billig for de rike, betraktlig dyr for fattige). Så vidt jeg vet har Finnland innført en slik skatt. Da ville i det minste rikinger med kanskje 10 TV-apparater (fordelt på diverse hus/hytter) betale det de fortjener :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er greit med en statskanal som kan favne bredere enn en kommersiell kanal, men det er størrelsen på lisensen/nrk som er problemet!. 1000kr lisens i året hadde vært passende IMO.

Nrk har idag ørten radiokanaler, lager masse programmer som er klin likt det du finner på tv2/tvn/tv3.

Lenke til kommentar

Noen korte innspill:

- NRK bør bestå

- Finansieringen bør skje over statsbudsjettet, ikke via lisensavgift.

- NRK bør slankes. Det bør ikke være meningen at staten bruker skattebetalernes penger på å drive et statlig underholdningsselskap i konkurranse med mange andre tilsvarende. NRK bør konsentreres mer om ikkekommersiell folkeopplysning, undervisning, barneunderholdning, nyheter og debatt. NRK bør roe ned innsatsen på rent kommersielle underholdningsprogrammer og fjas. Det kan private ta seg av. NRK har allerede en god internettsatsing og denne bør styrkes.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Skulle ønske det var et valg jeg. Har man kjøpt TV i sitt eget navn så er man f***ed. Bruker TV'en til Netflix og Mediacenter. Aldri blitt kjørt noe NRK der. Men fortsatt så er jeg pålagt å betaler dyre dommer. Kan de ikke ha noe pålogging osv, og så slipper man å måtte plombe og sveise igjen TV'en pluss få lensmann og en dommer til å se på tv'en for å slippe å betale lisensen.

 

Ikke bare få noen bekjente som har lisens til å kjøpe den for deg?

Lenke til kommentar

Noen korte innspill:

- NRK bør bestå

- Finansieringen bør skje over statsbudsjettet, ikke via lisensavgift.

- NRK bør slankes. Det bør ikke være meningen at staten bruker skattebetalernes penger på å drive et statlig underholdningsselskap i konkurranse med mange andre tilsvarende. NRK bør konsentreres mer om ikkekommersiell folkeopplysning, undervisning, barneunderholdning, nyheter og debatt. NRK bør roe ned innsatsen på rent kommersielle underholdningsprogrammer og fjas. Det kan private ta seg av. NRK har allerede en god internettsatsing og denne bør styrkes.

 

Problemet er jo at så mange absolutt vil se diverse typer programmer uten reklame.

Da blir det mange programmer som ligner på dem konkurrentene har

 

Jeg lurer bare på om det vil være noen programmer igjen som er verd å se hvis det kommersielle skal kuttes ut ?

Hva sitter de igjen med ?

 

Det blir vel bare nyheter og musikk iblandet barnetv og en del trauste programmer ?

Mens scrødinges katt , forbruker inspektørene blir programmer som forsvinner ?

Lenke til kommentar

 

Skulle ønske det var et valg jeg. Har man kjøpt TV i sitt eget navn så er man f***ed. Bruker TV'en til Netflix og Mediacenter. Aldri blitt kjørt noe NRK der. Men fortsatt så er jeg pålagt å betaler dyre dommer. Kan de ikke ha noe pålogging osv, og så slipper man å måtte plombe og sveise igjen TV'en pluss få lensmann og en dommer til å se på tv'en for å slippe å betale lisensen.

Ikke bare få noen bekjente som har lisens til å kjøpe den for deg?

 

Jo, men kjøpte TV i huOghast uten å tenke på dette. Nå får jeg for alltid nrk lisens

Lenke til kommentar

 

 

 

Skulle ønske det var et valg jeg. Har man kjøpt TV i sitt eget navn så er man f***ed. Bruker TV'en til Netflix og Mediacenter. Aldri blitt kjørt noe NRK der. Men fortsatt så er jeg pålagt å betaler dyre dommer. Kan de ikke ha noe pålogging osv, og så slipper man å måtte plombe og sveise igjen TV'en pluss få lensmann og en dommer til å se på tv'en for å slippe å betale lisensen.

Ikke bare få noen bekjente som har lisens til å kjøpe den for deg?

Jo, men kjøpte TV i huOghast uten å tenke på dette. Nå får jeg for alltid nrk lisens

Stakkar deg... er bare å melde seg av, og satse på at de ikke kommer å sjekker. Evt. plombere. Det er INGEN som tvinger deg til å betale NRK-lisens.

 

Utvilsomt det mest useriøse kommentarfeltet jeg har sett på lenge her. "Mafiavirksomhet" haha.

Lenke til kommentar

 

NRK bør legges ned eller bli en betalkanal der de som ønsker å støtte oppunder kanalen kan gjøre det, helt frivillig.

 

En god Ide , men som skaper en del problemer hvis man skal ta hensyn til det opprinnelige poenget med NRK

 

 

Det er temmelig irrelevant nå når man har andre alternativer til underholding og informasjon. Det var ikke mange alternativer til NRK når det startet, og dermed var det kanskje en interessant måte å få en ny teknologi ut til folket på. Den tid er nå forbi.

Lenke til kommentar

 

 

NRK bør legges ned eller bli en betalkanal der de som ønsker å støtte oppunder kanalen kan gjøre det, helt frivillig.

 

En god Ide , men som skaper en del problemer hvis man skal ta hensyn til det opprinnelige poenget med NRK

 

 

Det er temmelig irrelevant nå når man har andre alternativer til underholding og informasjon. Det var ikke mange alternativer til NRK når det startet, og dermed var det kanskje en interessant måte å få en ny teknologi ut til folket på. Den tid er nå forbi.

 

 

Irrelevant vil det nok aldri være .selv om man synes at det er unødvendig av staten å drive det på den måten

Man skal ikke ta for lett på dette

 

Du må huske på at vi har kommet med flere forslag til hvordan det kunne gjøres for å unngå lisensen

Likevel er det alltid noen som synes at minst et av forslagen ikke er rettferdig da de må være med på betalingen

 

 

hvilke alternativer var det du hadde i tankene når det gjelder informasjon og underholdning ?

Lenke til kommentar

 

hvilke alternativer var det du hadde i tankene når det gjelder informasjon og underholdning ?

 

 

Private alternativer som utfyller minst like gode tjenester som det NRK tilbyr, gjerne billigere også.

 

Problemet der er jo at de driver med reklame, noe alt for mange ikke tolererer

Nå er vel TV2 den enste private kommersielle aktøren her i Norge ?

Og du ser jo hvordan de er blir kjøpt opp av noen fra Danmark

Lenke til kommentar

 

 

 

Skulle ønske det var et valg jeg. Har man kjøpt TV i sitt eget navn så er man f***ed. Bruker TV'en til Netflix og Mediacenter. Aldri blitt kjørt noe NRK der. Men fortsatt så er jeg pålagt å betaler dyre dommer. Kan de ikke ha noe pålogging osv, og så slipper man å måtte plombe og sveise igjen TV'en pluss få lensmann og en dommer til å se på tv'en for å slippe å betale lisensen.

Ikke bare få noen bekjente som har lisens til å kjøpe den for deg?

Jo, men kjøpte TV i huOghast uten å tenke på dette. Nå får jeg for alltid nrk lisens

Stakkar deg... er bare å melde seg av, og satse på at de ikke kommer å sjekker. Evt. plombere. Det er INGEN som tvinger deg til å betale NRK-lisens.

 

Utvilsomt det mest useriøse kommentarfeltet jeg har sett på lenge her. "Mafiavirksomhet" haha.

 

Jaha. Ringt inn og snakket med dem 2 ganger. Bodde et sted der noen allerede betalte NRK lisens. Var ikke snakk om at jeg ikke skulle betale NRK lisens når jeg snakket med en eller annen gretten fyr inn hos NRK lisens stedet. Det endte med at personen jeg snakket med i andre enden la på røret før jeg ble ferdig. Nå bor jeg et sted hvor jeg er den eneste som betaler NRK lisens, så da er det "greit" å betale den. Men skulle ønske det var et "valg". Det er faktisk ikke snakk om en liten slant med penger her. Men hvis du hadde lest hva jeg skrev så hadde du kanskje fått med deg at jeg nevner plombering osv (Dratt litt langt). Men du ser deg vel for god til å lese alt...

Lenke til kommentar

 

 

hvilke alternativer var det du hadde i tankene når det gjelder informasjon og underholdning ?

 

 

Private alternativer som utfyller minst like gode tjenester som det NRK tilbyr, gjerne billigere også.

 

Problemet der er jo at de driver med reklame, noe alt for mange ikke tolererer

Nå er vel TV2 den enste private kommersielle aktøren her i Norge ?

Og du ser jo hvordan de er blir kjøpt opp av noen fra Danmark

 

 

Det finnes mange private aktører. Noen er norske, andre er utenlandske. Noen finansierer seg via reklame, andre via betalingsavtaler. Hvis jeg vil se nyhetene, så kan jeg se på TV2 Nyhetskanalen eller BBC eller CNN eller andre om jeg vil ha det fra et internasjonalt perspektiv. Der har man også kanaler på Internet, som f.eks. RT News og andre via Youtube eller nettsiden deres. Underholding får man via alt fra TV2, TV3, Viasat 4, TVN, Netflix og HBO osv. Jeg tror de fleste kunne greid seg helt uten å få NRK tredd nedover halsen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

 

 

 

Skulle ønske det var et valg jeg. Har man kjøpt TV i sitt eget navn så er man f***ed. Bruker TV'en til Netflix og Mediacenter. Aldri blitt kjørt noe NRK der. Men fortsatt så er jeg pålagt å betaler dyre dommer. Kan de ikke ha noe pålogging osv, og så slipper man å måtte plombe og sveise igjen TV'en pluss få lensmann og en dommer til å se på tv'en for å slippe å betale lisensen.

Ikke bare få noen bekjente som har lisens til å kjøpe den for deg?

Jo, men kjøpte TV i huOghast uten å tenke på dette. Nå får jeg for alltid nrk lisens
Stakkar deg... er bare å melde seg av, og satse på at de ikke kommer å sjekker. Evt. plombere. Det er INGEN som tvinger deg til å betale NRK-lisens.

 

Utvilsomt det mest useriøse kommentarfeltet jeg har sett på lenge her. "Mafiavirksomhet" haha.

Jaha. Ringt inn og snakket med dem 2 ganger. Bodde et sted der noen allerede betalte NRK lisens. Var ikke snakk om at jeg ikke skulle betale NRK lisens når jeg snakket med en eller annen gretten fyr inn hos NRK lisens stedet. Det endte med at personen jeg snakket med i andre enden la på røret før jeg ble ferdig. Nå bor jeg et sted hvor jeg er den eneste som betaler NRK lisens, så da er det "greit" å betale den. Men skulle ønske det var et "valg". Det er faktisk ikke snakk om en liten slant med penger her. Men hvis du hadde lest hva jeg skrev så hadde du kanskje fått med deg at jeg nevner plombering osv (Dratt litt langt). Men du ser deg vel for god til å lese alt...

For den absolutte majoritet så er det en liten slant med penger vi snakker om. Har du ikke råd til lisensen så er ekstremt mange utgifter du skal ha kuttet før du får min sympati. Blant annet tv i seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...