Gå til innhold

Ikke bli flådd av NRK-lisensen


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Skulle ønske det var et valg jeg. Har man kjøpt TV i sitt eget navn så er man f***ed. Bruker TV'en til Netflix og Mediacenter. Aldri blitt kjørt noe NRK der. Men fortsatt så er jeg pålagt å betaler dyre dommer. Kan de ikke ha noe pålogging osv, og så slipper man å måtte plombe og sveise igjen TV'en pluss få lensmann og en dommer til å se på tv'en for å slippe å betale lisensen.

Ikke bare få noen bekjente som har lisens til å kjøpe den for deg?

Jo, men kjøpte TV i huOghast uten å tenke på dette. Nå får jeg for alltid nrk lisens

Stakkar deg... er bare å melde seg av, og satse på at de ikke kommer å sjekker. Evt. plombere. Det er INGEN som tvinger deg til å betale NRK-lisens.

 

Utvilsomt det mest useriøse kommentarfeltet jeg har sett på lenge her. "Mafiavirksomhet" haha.

 

Jaha. Ringt inn og snakket med dem 2 ganger. Bodde et sted der noen allerede betalte NRK lisens. Var ikke snakk om at jeg ikke skulle betale NRK lisens når jeg snakket med en eller annen gretten fyr inn hos NRK lisens stedet. Det endte med at personen jeg snakket med i andre enden la på røret før jeg ble ferdig. Nå bor jeg et sted hvor jeg er den eneste som betaler NRK lisens, så da er det "greit" å betale den. Men skulle ønske det var et "valg". Det er faktisk ikke snakk om en liten slant med penger her. Men hvis du hadde lest hva jeg skrev så hadde du kanskje fått med deg at jeg nevner plombering osv (Dratt litt langt). Men du ser deg vel for god til å lese alt...

 

 

Tull. Send et brev til NRK hvor du forklarer at du har "solgt" TV-en din og vil slippe å betale lisens. Et par dager senere får du tilbake brev om at du slipper å betale framtidig lisensavgift. Verre er det ikke, om du absolutt ikke vil betale. NRK har de desidert beste kanalene i Norge, med minst andel av søppelprogrammer, og atpåtil slipper du reklame, noe som for min del er nesten helt avgjørende for hva jeg gidder å betale for. Har du tenkt på hvor mye du betaler f.eks Canal Digital i måneden for en hau med kanaler du sannsynligvis aldri ser på, som atpåtil er reklamefinansiert? Det er LANGT dyrere enn de lusne tusenlappene i NRK-lisens.

 

For min del kommer jeg til å droppe kabel/parabol så fort dette ikke er inkludert i husleie og heller betale for Netflix/Viaplay osv når jeg føler for det, og streame dette via PC. Da kan jeg i teorien også velge å ikke betale lisens siden jeg kjører alt over internett, hvor også NRK er gratis (enn så lenge).

 

Jeg skjønner virkelig ikke problemet.

Endret av josteinr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor bra NRK er er nå høyst subjektivt .

Og man betaler jo nesten 3 lapper å året for 3 TV kanaler , og masse annet gratis stoff

for den samme summen vil man kunne få svær mange kanaler andre steder

 

Jeg betaler grunnpakken til altibox som da er 162 % prosent av det man betaler for NRK sine 3 kanaler

Da har jeg over 60 kanaler tilgjengelig , altså 20 ganger flere kanaler for 1,5 ganger prisen

eller 20 kaner for samme pris

 

Hvis man ikke vil betale lisensen uten å være lovbryter , men samtidig vil ha det samme ideinnhold som sendes på tv så har man et problem.

Noen av kanalene kan man finne på nettet , men ikke alle

 

problemet er jo at lisensen kommer i tillegg til tv abonnementet

Lenke til kommentar

Problemet er at man ikke kan velge selv. Videre er lisensen svært urettferdig, siden en familie på 17 under samme tak betaler det samme som en som bor alene. Hadde den vært en del av skatteseddelen ville ihvertfall dette problemet blitt mindre, og man kunne sett på NRK som et kulturtilbud på samme måte som Operaen og andre greier jeg har til gode å benytte meg av.

 

Med det sagt, jeg ser primært på NRK. Jeg tar opp noen programmer på andre kanaler, så jeg kan spole over reklamen. Men så ser jeg veldig lite på tv også. Har ingen problemer med å betale lisensen, men forstår de som har det av flere grunner.

Bortsett fra de som mener NRK er propaganda selvsagt. Nutters... :fun: <- Fargerik tinnnfoliehatt.

Lenke til kommentar

Enig i at det godt kunne gått over skatteseddelen ja. Hele modellen er eldgammel, det er det ingen tvil om, det samme mener jeg forsåvidt om kabel/parabol fra Canal Digital, Viasat osv. Poenget mitt er at jeg definitivt ikke vil at NRK skal bli som TV2 og de andre søppelkanalene, noe som kommer til å skje hvis det ikke finansieres på et eller annet vis utenom reklame. Jeg mener det er viktig å ha en statlig finansiert reklamefri og nøytral kanal/institusjon som NRK. Slår du på NRK vet du iallefall at det du får se er av noenlunde kvalitet. At det ikke faller i smak hos alle er kanskje ikke så rart når målgruppen er menn og kvinner i alderen 0-100 år.

 

Jeg skjønner igrunn ikke hvorfor ikke flere kjøper seg en liten stue-PC og streamer alt de vil se via nettet? Spesielt de som klager over lisensen. Si du plomberer TV-en din for 500kr, kjøper en Intel NUC eller en Apple-TV for ca 2000kr, da er du oppe i prisen for et år med NRK-lisens, eller prisen for en semi-moderne dekoder i dag. NRK Nett-TV streamer du gratis på internett så det er jo i boks. I tillegg til dette ville du trengt et CD/Viasat abonnement på en 300-400kr i mnd. Men hei.. vent nå litt.. Netflix koster 79kr mnd, og det samme gjør stort sett alle andre slike tjenester. MAO kan du ha f.eks Netflix, HBO Nordic, C-More eller hva faen det heter, og TV2 Sumo, og det koster fremdeles mindre enn kabel-tv. Du mister kanskje 60 kanaler, men spør deg selv, når såg du sist på MTV, TMZ, Al Jazeera, FEM eller MAX? Er det virkelig så krise å gå glipp av episode 3 av den første sesongen av Unge Mødre Danmark?

Lenke til kommentar

Jeg har en flott og dyr flatskjerm fra Samsung, og jeg ønsker ikke å ødelegge den ved å plombere den.

Når de plomberer en TV, er det ikke bare snakk om å plassere en liten forsegling fra antenneinntaket.

De fjerner faktisk et helt kretskort fra TVen, og saboterer ethvert forsøk på å selge TVen brukt, eller spille gamle TV-spill som bruker antenneinngang i stedet for SCART.

Plombering skader apparatet permanent.

 

Antenneinngangen er nyttig for de av oss som bruker Commodore 64, eller har gammel VHS videospiller.

Det må være lov å beholde TVen intakt, men love å ikke bruke den til å se på NRK.

Lenke til kommentar

Enig i at det godt kunne gått over skatteseddelen ja. Hele modellen er eldgammel, det er det ingen tvil om, det samme mener jeg forsåvidt om kabel/parabol fra Canal Digital, Viasat osv. Poenget mitt er at jeg definitivt ikke vil at NRK skal bli som TV2 og de andre søppelkanalene, noe som kommer til å skje hvis det ikke finansieres på et eller annet vis utenom reklame. Jeg mener det er viktig å ha en statlig finansiert reklamefri og nøytral kanal/institusjon som NRK. Slår du på NRK vet du iallefall at det du får se er av noenlunde kvalitet. At det ikke faller i smak hos alle er kanskje ikke så rart når målgruppen er menn og kvinner i alderen 0-100 år.

 

Jeg skjønner igrunn ikke hvorfor ikke flere kjøper seg en liten stue-PC og streamer alt de vil se via nettet? Spesielt de som klager over lisensen. Si du plomberer TV-en din for 500kr, kjøper en Intel NUC eller en Apple-TV for ca 2000kr, da er du oppe i prisen for et år med NRK-lisens, eller prisen for en semi-moderne dekoder i dag. NRK Nett-TV streamer du gratis på internett så det er jo i boks. I tillegg til dette ville du trengt et CD/Viasat abonnement på en 300-400kr i mnd. Men hei.. vent nå litt.. Netflix koster 79kr mnd, og det samme gjør stort sett alle andre slike tjenester. MAO kan du ha f.eks Netflix, HBO Nordic, C-More eller hva faen det heter, og TV2 Sumo, og det koster fremdeles mindre enn kabel-tv. Du mister kanskje 60 kanaler, men spør deg selv, når såg du sist på MTV, TMZ, Al Jazeera, FEM eller MAX? Er det virkelig så krise å gå glipp av episode 3 av den første sesongen av Unge Mødre Danmark?

 

for å si det kort

Å flytte alle de kanelen man er interessert i over på nettet er slett ikke så enkelt so man skal ha det til

 

Greit nok at man får NRK gratis , men samtidig kan disse siden være lit ustabil med enkelte nettlsertere

TV2 går greit å ta over sumo ( man får jo OL gratis denne måneden )

man trenger jo heller ikke å se programmene når de sendes direkte

Dog er jeg litt usikker på hvordan det er med filmkanalen

 

Så er det dicovery sine kanaler .hvordan får man dem inn over Internett ?

hvis jeg har telt riktig så er det snakk om 6 kanaler

 

Så har man jo TVNorge og MAX som mange er interessert i

 

videre i listen har man

TV3

SV1 og 2

Dansk tv

.

.

 

listen kan faktisk bli ganske lang

 

Har man det på dekoderen så har man i det minste en plass å finene det , ikke mange som nettet medførerer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...