Gå til innhold

Populære navn i dag, babbel


Anbefalte innlegg

Navnestatistikk, fjorårdets 10 mest populære gutte- og jentenavn.

 

http://static.dinepenger.no/drpublish/images/article/2014/01/28/22737913/1/default/2056962.png

 

Hva er greia med navn nå om dagen egentlig?

Og da tenker jeg spesielt på guttenavn, hvorfor disse bohemnavnene?

Isak, Lucas, Oscar, Johannes filibombombom og gudene vet hva disse solariumsbrune 16-årige bloggende blondinene som er stjerner i programmet unge mødre lirer utav seg for noen navn. For jeg er rimelig sikker på at det er disse babymaskinene som spruter unger fra dem såvidt har fått satt rumpa si ned i passasjersetet i volvoen til landsbygdas helt som utgjør denne statistikken. Man vet jo at mengde utdannelse er omvendt proposjonal med antall barn.

 

Noen som har lagt merke til disse rare navnene i de siste årene også?

 

Hver gang jeg hører "Isaaaak!" så vet jeg før jeg snur meg at det står en 17 år gammel jente med brunkrem og påtegnede øyenbryn der og roper..... Hva er galt med ordentlige guttenavn egentlig? Helt vanlige norske navn?

 

Hvis man ser på SSB sine sider har disse bohemnavnene sin popularitet skutt opp med flere tusen prosent de siste årene. Jeg skjønner at dette ikke er noe nytt og at det alltid har vært slik at navn har gått inn og ut av moten. Men hva er det neste? Lille Messias, Romeo og Jesus?

 

Grunnen til at jeg er kritisk til slik karaktergivende navnegivning er at et menneske gjør seg opp en mening om personen før dem har møtt vedkommende. Jeg mener et navn skal være vanlig og ordinært og at det er nettopp personligheten til vedkommende, ETTER du har møtt dem som skal utgjøre førsteinntrykket.

 

Noen som er enig? uenig?

Fullt klar over at jeg er en tradisjonell grinebiter men sånn har det nå enn blitt med meg.....

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreldre kan holde seg for gode til å gi barnet et direkte skjemmende navn, men om du dømmer folk nedom og hjem på grunnlag av relativt normale navn som Isak og Oscar ligger problemet hos deg, ikke hos evt. unge mødre.

 

Navngiving er uansett noe som beveger seg i trender, som stort sett alt annet. De fleste følger trendene, som i disse dager tydeligvis er "bohemnavn", men andre velger veldig tradisjonelle eller utradisjonelle navn. Selv har jeg et tradisjonellt navn som likevel er uvanlig for noen på min alder.

 

Om noen år kommer sikkert tradisjonelle navn som Ola, Olav, Tor og Kåre på moten igjen, du kan jo trøste deg med det.

Endret av KKake
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fult klar over at jeg representerer de konservative når det kommer til navnegivning, ingen tvil om det.

 

KKake: Isak? virkelig? jeg er konservativ altså men når ble det et vanlig navn? I bibelen kanskje men ikke i det virkelige liv..... spør du meg

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det er mange merkelige navn som blir gitt til barn for tiden, men ingen av eksemplene du kommer med, kanskje med unntak av Lucas, er særlig nye eller eksotiske. Jeg forbinder Isak, og spesielt Oscar (gjerne skrevet med k) med menn på 60-70 år. Johannes er nok et av de aller vanligste navnene i Norge, i alle fall om man tar med kortversjoner som f.eks Johan og Hans.

Lenke til kommentar

Navn går i trender. I det som gjerne er diskusjon.no sin nåværende generasjon er nok navn som Thomas, Aleksander, Kristoffer og lignende mer vanlig. Hos generasjonen sine foreldre er nok Bjørn, Sven, Johan, Trond, Atle og lignende mer vanlig.

 

Det er rett og slett helt naturlig. Noen syns noen navn er pene mens andre ikke liker navnene. Det er heldigvis foreldrene sitt valg.

Lenke til kommentar

Det er teit å dømme noen etter navn, som feks slik som denne damen gjør (etter "geografiske" navn)

 

Sjekk navnsøk på http://www.ssb.no/en/navn/ og grafen til de navnene.

Henrik (som OP heter?) var vel også et veldig "rart" navn for mange på 1940 tallet feks.

 

Lucas var det ingen som het før, men TV-serien One Tree Hill har nok skyld i at det er så mange gutter som heter det nå.

 

Isak, helt vanlig bibelnavn.. ikke så rart at det ble populært akkurat.

 

Oscar, like populært i dag som på tidlig 19 talet..

Lenke til kommentar

Det er eliten som går i spissen for navnetrendene. Så ser de lavere "klassene" (i smaksforstand) hva de fine driver med, og følger etter. Den evige forbannelsen er at i det grasrota har fått med seg hva som skjer, er det allerede gått av moten, mens eliten har funnet på noe annet. I dag er det populært med "vanlige", "jordnære" navn der oppe. Kjell, Kåre og Bjarne får nok snart sin renessanse.

Lenke til kommentar

På snakk om navn. Jeg lurer på når det blir Stuereint å kalle barn for Adolf igjen.

 

Navn som Josef, Anders, Henrik, Pål (pol), Kim er jo forholdsvis populære i forhold handlingene osm har blitt utførte. Så hvorfor ikke Adolf?

 

hm..ja, ikke godt å si. For min del vil assosierer jeg ikke Josef med Stalin eller Anders med ABB osv..når du sier Henrik tenker jeg først på Ibsen i farta. Så de navnene er ganske greie imo.

 

Mens når du sier Adolf tenker jeg med en gang på Hitler, så det navnet er for meg aldri noe jeg vil gi egne barn ihvertfall.

 

Kan jo hende det forandres med tiden, men dette er uansett bare hva jeg tenker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...