Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Finans og Økonomistyring II (BI 2014)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg gir snart opp hele del 1. Jeg fikk toppkarakter i høst da alt virket logisk, men er HELT på jordet @ del 1 dette året. Får feil etter feil etter feil.

 

Jeg har skrevet ned at formel for standard direkte material er Antall FV * KG FV * KR FV + Antall VIA * KG VIA * KR VIA

 

Allikevel i oppg1 eksamen 2013 har de kun ganget 180*2000 og fått et svar? Hva skjeeeer...???

 

Og noen ganger hvor det står at man skal bruke FV i formelen har de plutselig brukt satt i produksjon istedenfor FV..

 

Kan fortelle meg hvorfor jeg får feil ved å bruke formelen jeg nevnte?

 

 

Hei. Grunnen til dette er at det ikke er noen varer i arbeid i denne oppgaven. Der er 2000 FV, og det er bare det du skal forholde deg til i eksamen vår 2013.

Lenke til kommentar

Noen som kan forklare hvordan man kommer frem til kontantstrømmen til totalkapitalen og egenkapitalen? Klarer ikke skjønne hvilke poster som er regnet sammen, og har ingen gode notater på det..

Dette er for så vidt vanskelige oppgaver hvor du må huska på mye. KSTK: Sett opp på vanlig måte, trekk fra avskrivninger. Trekk så fra skatt fra den nye summen, og legg på avskrivningene igjen. Deretter regner du ut forskjellen i AK legger til eller trekker fra dette, og du har kontantstrømmen fra TK.

 

Innt - kost - AVS = drift resultat.

skattesats*driftsresultat = skatt.

AVS + inntekt - kostnad - skatt +/- delta AK = Ks EK.

 

EK er litt verre. Her gjør du det samme helt ned til drifsresultatet, men du skal også trekke fra renter på invisteringen/lånet. Renten finner du med å ta rentesats * resterende beløp på lånet.

Du trekker så fra skatt, legger på avskrivninger, og trekker fra låneavdrag. +/- delta AK, og du får kontantstrøm for EK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva burde man fokusere på hvis man bare vil stå? Merker jeg sliter hvis jeg gjør oppgaver uten formler/forelesningsnotater og tidligere eksamensoppgaver som eksempler til help.

 

Om du vil ha E:

Lær deg hvordan du regner ut beholdningsendringene på del 1, og kanskje teorispørsmålene.

Lær deg hvordan du regner ut de beste alternativene (flaskehals oppgaver) på del 2, og prøv deg på isobidragsoppgavene.

Del 3 burde du lære deg teori spørsmålene, og hvordan du kan bruke formlene du får oppgitt på eksamen til å regne ut et par oppgaver.

Lenke til kommentar

Hei!!

Det står at vi kan ta med Rentetabeller som hjelpemidler. Hvor ligger de rente tabellene. På it's learning??

 

Håper på noen svar.

Takk!!

Jeg har bare skrevet ut de som ligger på nettet fra Aage Sending. Prøvd å sjekke på BI sine sider om tillatte hjelpemidler, men finner ingenting der om hva slags rentetabeller som er tillatt og ikke...

Lenke til kommentar

 

Hva burde man fokusere på hvis man bare vil stå? Merker jeg sliter hvis jeg gjør oppgaver uten formler/forelesningsnotater og tidligere eksamensoppgaver som eksempler til help.

 

Om du vil ha E:

Lær deg hvordan du regner ut beholdningsendringene på del 1, og kanskje teorispørsmålene.

Lær deg hvordan du regner ut de beste alternativene (flaskehals oppgaver) på del 2, og prøv deg på isobidragsoppgavene.

Del 3 burde du lære deg teori spørsmålene, og hvordan du kan bruke formlene du får oppgitt på eksamen til å regne ut et par oppgaver.

 

Tusen takk. Setter virkelig pris på det!

Lenke til kommentar

 

 

Hei!!

Det står at vi kan ta med Rentetabeller som hjelpemidler. Hvor ligger de rente tabellene. På it's learning??

 

Håper på noen svar.

Takk!!

Jeg har bare skrevet ut de som ligger på nettet fra Aage Sending. Prøvd å sjekke på BI sine sider om tillatte hjelpemidler, men finner ingenting der om hva slags rentetabeller som er tillatt og ikke...

Takk for svar!!! :)

Lykke Til på eksamen.

Lenke til kommentar

 

Noen som har grei måte å forklare disse spm på?

Hvordan settes kostnadsstandardene i et standardkostsystem?

Redegjør for mulige fordeler og ulemper ved å benytte standardkost?

 

 

Hvordan settes kostnadsstandardene i et standardkostsystem?

Kostnadsstandardene settes opp etter beste evne. De skal være noe bedriften skal kunne strekke seg etter, ikke for lette å nå, og ikke for vanskelige. Om det settes for høye mål kan dette føre til demotivasjon i bedriften. Samtidig kan for lette kostnadsstandarder være demotiverende, fordi man kanskje ikke legger inn en så god innsats som man kanskje kunne ha gjort.

 

Fordeler med standardkost: Oversiktlig. Lett å holde styr på regnskapet siden hver enkel endring må dokumenteres. Best for små bedrifter som produserer få produkter.

 

Ulemper: Kan være vanskelig å holde styr på kostnader om man produserer mange forskjellige produkter.

Lenke til kommentar

 

 

Hei!!

Det står at vi kan ta med Rentetabeller som hjelpemidler. Hvor ligger de rente tabellene. På it's learning??

 

Håper på noen svar.

Takk!!

Jeg har bare skrevet ut de som ligger på nettet fra Aage Sending. Prøvd å sjekke på BI sine sider om tillatte hjelpemidler, men finner ingenting der om hva slags rentetabeller som er tillatt og ikke...

Takk for svar!!! :)

Lykke Til på eksamen.

 

Takk, det samme. Har du mulighet til å sende meg arbeidskravene? Konter faget så jeg får ikke de fra it's :(

Lenke til kommentar

 

 

 

Hei!!

Det står at vi kan ta med Rentetabeller som hjelpemidler. Hvor ligger de rente tabellene. På it's learning??

 

Håper på noen svar.

Takk!!

Jeg har bare skrevet ut de som ligger på nettet fra Aage Sending. Prøvd å sjekke på BI sine sider om tillatte hjelpemidler, men finner ingenting der om hva slags rentetabeller som er tillatt og ikke...
Takk for svar!!! :)

Lykke Til på eksamen.

Jeg har ikke tilgang til en pc akkurat nå. Spørr gulemann eller suspect90. De hjelper deg sikkert.

:)

Endret av Anonymously
Lenke til kommentar

 

 

Noen som kunne hjulpet meg med å forstå dette fra en av de tidligere eksamensoppgavene?

 

Risikofri rente er 5%. Markedsporteføljen har en forventet avkastning på 10% og et
standardavvik på 20%. Du har satt sammen en portefølje med et standardavvik på 16%. Hvor
stor andel (%) av porteføljen har du investert risikofritt?
Fasit i sensorveiledningen er 20%. forklaring på hvordan er dårlig.
Regner jo med at kapitalverdimodellen er sentral her, men klarer ikke å se hvordan man har regnet frem til 20%

 

 

Den oppgaven er litt kjip..

 

Det de har gjort i sensorveiledningen, som alltid fungerer er å sette (1-x) gange standardavviket = standardavviket til porteføljen.

 

Det blir sånn:

 

(1-x) 0,20 = 0,16

 

0,20-0,20x=0,16

 

0,20x=0,04 / 0,20

 

x=0,20

 

En enkel måte å tenke på er å huske at std.avvik representerer risiko i investeringen. Ved at porteføljen har et std.avvik på 16% vil det si at du har et veid gjennomsnitt i risiko på 16%. Da gjør du bare på samme måte som wacc modellen og forventet veid avkastning at du skal finne den andelen av investeringen som har et std.avvik på 20% og den andelen som har et std.avvik på 0 (altså riskofri investering. Da sitter du med formelen:

(0) * X + (1-X) * 0.20 = 0,16..... og løser denne videre med hensyn på X.

 

Håper dette var til hjelp :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...