Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Finans og Økonomistyring II (BI 2014)


Anbefalte innlegg

 

Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå.

Det har ikke vært noen endringer i pensum, og da er det det som har blitt gitt de siste 5-6 årene som er relevant. Kan man det, så kan man eksamen. Så enkelt er det.

 

Fra it's learning:

 

Det eneste som er sikkert mht årets eksamen er at dere ikke får kopi av fjorårets eksamener.

Jeg kommer derfor ikke til å gå igjennom fjorårets eksamenssett på tradisjonell måte (løsningsforslagene er publisert så disse kan dere gå igjennom på egenhånd), men bruke settene som grunnlag for å repetere og belyse relevante problemstillinger knyttet til pensum.

Jeg er som vanlig klar til å besvare faglige spørsmål både i timene og i pausene.

Som jeg har meddelt mine studenter ved en rekke anledninger, vil jeg sterkt anbefale at dere også repeterer arbeidskravene i forbindelse med forberedelsene til årets eksamen.

Velkommen!

Mvh

Knut

 

 

Mulig dette bare er en uheldig formulering som lett kan misforstås.

 

Det virker i hvert fall som om arbeidskravene er veldig relevante. Det var vel tilfellet i fjor også om jeg husker rett.

 

 

Ja, mange som var "overrasket" over del 3 ifjor, men det var tatt rett fra arbeidskrav 7/8.

 

Knut sa også at "Kontantstrøm til totalkapitalen, og egenkapitalen er veldig relevant iår", hvis noen er interessert i det..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Uansett er det ikke nok å bare kunne arbeidskravene. Man må kunne svare på teorispørsmål også. I hvert fall har det vært slik tidligere.

 

Tipper at å kunne kapitalverdimodellen er veldig viktig.

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med et tall på arbeidskrav 3, oppgave 7? Hvor får de 4080 fra? Vet ikke om jeg bare surrer noe helt fælt eller hva, men jeg klarer ikke å finne ut av det.

 

Lurer også på hvordan jeg finner det ene tallet i arbeidskrav 4, oppgave 6. Hvor får de 2950 fra?

 

Takk for god hjelp!

Endret av Smas90
Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med et tall på arbeidskrav 3, oppgave 7? Hvor får de 4080 fra? Vet ikke om jeg bare surrer noe helt fælt eller hva, men jeg klarer ikke å finne ut av det.

 

Lurer også på hvordan jeg finner det ene tallet i arbeidskrav 4, oppgave 6. Hvor får de 2950 fra?

 

Takk for god hjelp!

Hei,

Dette slet jeg også med å finne ut. Men det går på hvordan de henfører kostnader på varer i arbeid og ferdigstilte varer i T1.

Standard timeforbruk 2000enh x 60% x 2t + 2100enh x 40% x 2t = 4080t

40% kommer av at 60% + 40% = 100%

 

Jeg regnet det ut slik.

2000enh x 0,6 x 400kr = 480 000. Antall enheter som er 60% ferdigstilt i T1

2100enh x 0,4 x 400kr = 336 000. Antall enheter som er ferdigstilt, ved å fullføre de resterende 40%.

Totalt = 816 000

Så trekke ifra virkelige lønnskostnader - 4130timer x 195kr/t = 805 350kr

Svaret blir da 10 650.

 

På 4. oppg.6 gjelder litt av det samme:

1500enh x 75% x 2t + 1400enh x 25% x 2 t = 2950

Håper det var til hjelp.

Lenke til kommentar

 

 

Noen som kan hjelpe meg med et tall på arbeidskrav 3, oppgave 7? Hvor får de 4080 fra? Vet ikke om jeg bare surrer noe helt fælt eller hva, men jeg klarer ikke å finne ut av det.

 

Lurer også på hvordan jeg finner det ene tallet i arbeidskrav 4, oppgave 6. Hvor får de 2950 fra?

 

Takk for god hjelp!

Hei,

Dette slet jeg også med å finne ut. Men det går på hvordan de henfører kostnader på varer i arbeid og ferdigstilte varer i T1.

Standard timeforbruk 2000enh x 60% x 2t + 2100enh x 40% x 2t = 4080t

40% kommer av at 60% + 40% = 100%

 

Jeg regnet det ut slik.

2000enh x 0,6 x 400kr = 480 000. Antall enheter som er 60% ferdigstilt i T1

2100enh x 0,4 x 400kr = 336 000. Antall enheter som er ferdigstilt, ved å fullføre de resterende 40%.

Totalt = 816 000

Så trekke ifra virkelige lønnskostnader - 4130timer x 195kr/t = 805 350kr

Svaret blir da 10 650.

 

På 4. oppg.6 gjelder litt av det samme:

1500enh x 75% x 2t + 1400enh x 25% x 2 t = 2950

Håper det var til hjelp.

Ah! Det var ikke mer innviklet nei :) tusen hjertelig, det var godt forklart!
Lenke til kommentar

Jeg skal ta opp eksamen i finans og øk 2 denne våren. Har tatt eksamen for et år siden, så er derfor ikke registrert på kurset og kan heller ikke øve på arbeidskravene siden jeg ikke har tilgang til de. Koster mye å få tilgang på nytt. Lurte på om noen ville kopiere arbeidskravene her(alle spørsmålene) Eller om noen kan sende de på mail til meg? Hadde satt veldig pris på det !:-)

Lenke til kommentar

Tror dere kan ta det rolig, foreleseren jeg har hatt dette semesteret er en av de som skriver eksamensoppgavene, og han har fortalt at det ikke er noe å uroe seg for. Tolker det dermed at det blir likt som før. I tillegg står jo arbeidskravene for typ 80% av eksamen, så hva er det ærlig talt å stresse med?

Jeg skal ta opp eksamen i finans og øk 2 denne våren. Har tatt eksamen for et år siden, så er derfor ikke registrert på kurset og kan heller ikke øve på arbeidskravene siden jeg ikke har tilgang til de. Koster mye å få tilgang på nytt. Lurte på om noen ville kopiere arbeidskravene her(alle spørsmålene) Eller om noen kan sende de på mail til meg? Hadde satt veldig pris på det !:-) føler jeg må kunne arbeidskravene for å bestå, siden de kanskje skal endre på eksamens oppgavene

Lenke til kommentar

 

Tror dere kan ta det rolig, foreleseren jeg har hatt dette semesteret er en av de som skriver eksamensoppgavene, og han har fortalt at det ikke er noe å uroe seg for. Tolker det dermed at det blir likt som før. I tillegg står jo arbeidskravene for typ 80% av eksamen, så hva er det ærlig talt å stresse med?

Jeg skal ta opp eksamen i finans og øk 2 denne våren. Har tatt eksamen for et år siden, så er derfor ikke registrert på kurset og kan heller ikke øve på arbeidskravene siden jeg ikke har tilgang til de. Koster mye å få tilgang på nytt. Lurte på om noen ville kopiere arbeidskravene her(alle spørsmålene) Eller om noen kan sende de på mail til meg? Hadde satt veldig pris på det !:-) føler jeg må kunne arbeidskravene for å bestå, siden de kanskje skal endre på eksamens oppgavene

 

Betaler gjerne 100 kr til den som gidder å sende meg arbeidskravene med fasit på mail:) Viktig å ha de..

Lenke til kommentar

Noen som vet hvorfor man skal fortsette å produsere en vare hvis den har positiv dekningsbidrag, men som man taper på (altså underskudd)?

 

Oppgaven spør nok etter om man skal akseptere en ordre som gir positivt dekningsbidrag, men målt etter selvkost så gir den et totalt "underskudd". Man skal akseptere ordren hvis det finnes ledig kapasitet og positivt dekningsbidrag, men hvis det ikke opplyses om det i oppgaveteksten kan du skrive at du forutsetter at finnes ledig kapasitet i produksjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Noen som vet hvorfor man skal fortsette å produsere en vare hvis den har positiv dekningsbidrag, men som man taper på (altså underskudd)?

 

Oppgaven spør nok etter om man skal akseptere en ordre som gir positivt dekningsbidrag, men målt etter selvkost så gir den et totalt "underskudd". Man skal akseptere ordren hvis det finnes ledig kapasitet og positivt dekningsbidrag, men hvis det ikke opplyses om det i oppgaveteksten kan du skrive at du forutsetter at finnes ledig kapasitet i produksjonen.

 

Men hvorfor skal man akseptere det? Er det fordi de faste kostnandene ikke blir påvirket av ordren på kort sikt, og at det er ikke noe de kan gjøre noe med?

Lenke til kommentar

 

 

Noen som vet hvorfor man skal fortsette å produsere en vare hvis den har positiv dekningsbidrag, men som man taper på (altså underskudd)?

 

Oppgaven spør nok etter om man skal akseptere en ordre som gir positivt dekningsbidrag, men målt etter selvkost så gir den et totalt "underskudd". Man skal akseptere ordren hvis det finnes ledig kapasitet og positivt dekningsbidrag, men hvis det ikke opplyses om det i oppgaveteksten kan du skrive at du forutsetter at finnes ledig kapasitet i produksjonen.

 

Men hvorfor skal man akseptere det? Er det fordi de faste kostnandene ikke blir påvirket av ordren på kort sikt, og at det er ikke noe de kan gjøre noe med?

 

 

Man skal akseptere ordren, under de forutsetninger jeg skrev istad, fordi de faste kostnadene er irrelevante i akkurat den sammenhengen.

 

Postivt DB, og ledig kapasitet = Aksepter ordren.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

Noen som vet hvorfor man skal fortsette å produsere en vare hvis den har positiv dekningsbidrag, men som man taper på (altså underskudd)?

 

Oppgaven spør nok etter om man skal akseptere en ordre som gir positivt dekningsbidrag, men målt etter selvkost så gir den et totalt "underskudd". Man skal akseptere ordren hvis det finnes ledig kapasitet og positivt dekningsbidrag, men hvis det ikke opplyses om det i oppgaveteksten kan du skrive at du forutsetter at finnes ledig kapasitet i produksjonen.

 

Men hvorfor skal man akseptere det? Er det fordi de faste kostnandene ikke blir påvirket av ordren på kort sikt, og at det er ikke noe de kan gjøre noe med?

 

 

På en måte taper du, men du taper jo mindre enn om du ikke tar den.

 

Faste kostnader påløper uansett og er irrelevante i beslutningssammenheng. Sunk cost og alt det der.

 

Dette gjelder selvsagt på kort sikt.

Lenke til kommentar

Har noen gjort eksamen høst 2013 oppgave 13?

 

Stemmer det at alternative prod.sammensetning er:

 

1. 4000 x 700 = 2 800 000 (Velger altså denne, Y)

2. 3000 x 400 = 1 200 000

3. 3000 x 700 + 1500 x 400= 2 700 000.

 

Takk for svar!!!

Lenke til kommentar

 

Har noen gjort eksamen høst 2013 oppgave 13?

 

Stemmer det at alternative prod.sammensetning er:

 

1. 4000 x 700 = 2 800 000 (Velger altså denne, Y)

2. 3000 x 400 = 1 200 000

3. 3000 x 700 + 1500 x 400= 2 700 000.

 

Takk for svar!!!

 

Ja, det er riktig. Det står i fasiten

Lenke til kommentar

 

 

Har noen gjort eksamen høst 2013 oppgave 13?

 

Stemmer det at alternative prod.sammensetning er:

 

1. 4000 x 700 = 2 800 000 (Velger altså denne, Y)

2. 3000 x 400 = 1 200 000

3. 3000 x 700 + 1500 x 400= 2 700 000.

 

Takk for svar!!!

 

Ja, det er riktig. Det står i fasiten

 

Ja, det vet jeg. Tenkte mer på utregningsmåten på spesielt 3. alternativ. Står ingenting i fasiten om det. Er det riktig det jeg har gjort der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...