Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Finans og Økonomistyring II (BI 2014)


Anbefalte innlegg

 

 

Noen som har en grei forklaring på hvordan de ulike postene på kontantstrøm til EK regnes ut? Jeg sliter virkelig med det, å når folk føler seg sikker på at dette kommer i morgen hadde det vært greit å kunne det.

Det første du regner ut er kontantstrømmen til totalkapitalen.

Først finner man driftsresultat med å trekke inntekter fra kostnader. Etter det trekker du fra avskrivningene, og bruker summen du får fra dette til å beregne skatt. Du tar så å trekker skatten fra driftsresultatet du fant tidligere (Inntekt - kostnad + avskrivninger - skatt). Om du skal bruke arbeidskapital i oppgaven regner du ut delta arbeidskapital på den vanlige måten (som i fjor), og så legger du sammen for å få kontantstrømmen for totalkapitalen. Du må huske at invisteringen/salgssummen også skal være med i kontantstrømmen.

 

Vi går så videre til kontantstrømmen for egenkapital. Her kan vi fortsette på kontantstrømmen vi allerede har funnet til totalkapitalen. Det vi må huske er å ta med avdrag og renter, samt skattemessige fordeler på rentene.

Vi finner ut hva de årlige avdragene er, og regner med rentesatsen for restlånet i det året vi ønsker å finne.

Et eksempel: Serielån på 100 000, betales over 4 år. 25 000 kroner pr år. Renten er 4 %. I år 1 er renten 0,04*100 000 = 4000. Neste år er renten 0,04*(100 000-25 000) altså 3000. OSV.

 

Ut i fra rentene skal vi regne ut de skattemessige fordelene. For å finne disse multipliserer vi skattesatsen med rentesummen for perioden. Summen vi får her er en inntekt.

 

Vi har altså kontantstrømmen til totalkapitalen, trekker fra rentene og avdragene, legger på de skattemessige fordelene og får kontantstrømmen til egenkapitalen..

 

Håper dette hjelper :)

 

NB: Salgssumen for invisteringen vår skal også beskattes når vi finner kontantstrømmen til totalkapitalen.

Tusen hjertelig!

 

zqSBzZU.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

KS totalkapital:

 

- Investeringer

- Salgsinntekt

- Driftskostnader

- Endring AK

- Skatt

 

KS egenkapitalen:

- Investeringer

- Salgsinntekter

- Driftskostnader

- Avskrivninger

- Endring AK

- Skatt

- Renter

- Skattefordel renter

- Låneopptak og avdrag

 

 

Eller surrer jeg helt nå?

Lenke til kommentar

KS totalkapital:

 

- Investeringer

- Salgsinntekt

- Driftskostnader

- Endring AK

- Skatt

 

KS egenkapitalen:

- Investeringer

- Salgsinntekter

- Driftskostnader

- Avskrivninger

- Endring AK

- Skatt

- Renter

- Skattefordel renter

- Låneopptak og avdrag

 

 

Eller surrer jeg helt nå?

Dette er så vidt jeg kan se korrekt. Det er kanskje enklere å huske på at forskjellen mellom de er avdrag, renter og skattefordel :)

Endret av hOLaa
Lenke til kommentar

 

Bull Finance AS vurderer å legge ned datterselskapet Bear Finance AS på grunn av at man
forventer et svakt resultat fremover.
- Forventede salgsinntekter er kr 80 000 000.
- Diverse betalbare kostnader forventes å utgjøre kr 67 000 000.
- Bear Finance drives ut fra lokaler der Bull Finance har inngått en 12-års leiekontrakt.
- Leien er per år kr 6 600 000. Lokalene har alternativ anvendelse og vil medføre kr 3 000 000 i
besparelser for Bull Fianance AS.
- Bear Finance AS har til nå blitt belastet med kr 4 200 000 av Bull Finance i
administrasjonskostnader.
- 75% av disse kostnadene kunne innspares ved å nedlegge Bear Finance.
15. Vurder om det er lønnsomt å fortsette driften av Bear Finance AS ut ifra tallmessige
beregninger.
FASIT:
15. Relevante inntekter/kostnader:
Salgsinntekter 80 000 000
Diverse betalbare kostnader 67 000 000
Innspart husleie 3 000 000
Innsparte adm. Kostnader 3 150 000
Resultat 6 850 000
Positivt resultat  Det er lønnsomt å fortsette driften.
Det jeg lurer på er hvorfor skal man trekke fra 3.000.000 i besparelser og ikke 3.600.000 som vil bli stående som kostnaden, og
hvorfor skal man ta med innsparte adm kostnader på 3.150.000 når dette er kun anvendelig DERSOM selskapet skal legges ned ( fordi jeg trodde man skulle ta med kostnadene til Bear finance hvis dem skal fortsette, IKKE innsparte adm kostnad som man får kun ved nedleggelse?)

 

Takk for hjelpen HOLaa! Henger litt mer med nå:)

Endret av Anonym1991
Lenke til kommentar

 

 

Men hvordan er det egentlig med Avskrivninger? Når skal de taes med og ikke taes med?

 

Slik du skal se på avskrivninger her, så er det egentlig noe du trekker fra for å få betale lavere skatt, for så å legge avskrivningene på igjen etter på. De skal alltid være med så lenge det ikke står noe annet i oppgaven. Om du ikke skal ta hensyn til skatt derimot, kan du ignorer avskrivingene.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Er det noen som vet hvilken formel i vedlegget ved eksamen er om regne ut kovarians og korrelasjon. Jeg forstår ikke helt hvilken det, hadde vært til stor hjelp om noen kunne fortalt det. Er det ellers noen av de formelene som er relevant til denne eksamenen?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Er det noen som vet hvilken formel i vedlegget ved eksamen er om regne ut kovarians og korrelasjon. Jeg forstår ikke helt hvilken det, hadde vært til stor hjelp om noen kunne fortalt det. Er det ellers noen av de formelene som er relevant til denne eksamenen?

Formel 5.5 og 5.6 er henholdsvis kovarians og korrelasjonskoeffisienten. Andre som jeg har vært borti er stort sett sett alle 5.x formlene, 4.x og 6.3, 6.4, 6.7 og 6.8

Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Er det noen som vet hvilken formel i vedlegget ved eksamen er om regne ut kovarians og korrelasjon. Jeg forstår ikke helt hvilken det, hadde vært til stor hjelp om noen kunne fortalt det. Er det ellers noen av de formelene som er relevant til denne eksamenen?

Formel 5.5 og 5.6 er henholdsvis kovarians og korrelasjonskoeffisienten. Andre som jeg har vært borti er stort sett sett alle 5.x formlene, 4.x og 6.3, 6.4, 6.7 og 6.8

 

 

 

Hei!

 

Er det noen som vet hvilken formel i vedlegget ved eksamen er om regne ut kovarians og korrelasjon. Jeg forstår ikke helt hvilken det, hadde vært til stor hjelp om noen kunne fortalt det. Er det ellers noen av de formelene som er relevant til denne eksamenen?

Formel 5.5 og 5.6 er henholdsvis kovarians og korrelasjonskoeffisienten. Andre som jeg har vært borti er stort sett sett alle 5.x formlene, 4.x og 6.3, 6.4, 6.7 og 6.8

 

 

 

Hei!

 

Er det noen som vet hvilken formel i vedlegget ved eksamen er om regne ut kovarians og korrelasjon. Jeg forstår ikke helt hvilken det, hadde vært til stor hjelp om noen kunne fortalt det. Er det ellers noen av de formelene som er relevant til denne eksamenen?

Formel 5.5 og 5.6 er henholdsvis kovarians og korrelasjonskoeffisienten. Andre som jeg har vært borti er stort sett sett alle 5.x formlene, 4.x og 6.3, 6.4, 6.7 og 6.8

 

Tusen hjertelig takk! :)

Lenke til kommentar

Noen som klarer å finne ut hva jeg gjør feil på disse produktkombinajsons oppgavene? På arbeidskrav 8, oppgave 9 kommer jeg frem til at den gunstigere kombinasjonen er 600X. Fasiten sier derimot 200 av hver. Men når jeg gjør oppgaven kommer jeg frem til at det er den som har lavest DB. Hvis noen kan hjelpe hadde det vært supert.

Lenke til kommentar

Noen som klarer å finne ut hva jeg gjør feil på disse produktkombinajsons oppgavene? På arbeidskrav 8, oppgave 9 kommer jeg frem til at den gunstigere kombinasjonen er 600X. Fasiten sier derimot 200 av hver. Men når jeg gjør oppgaven kommer jeg frem til at det er den som har lavest DB. Hvis noen kan hjelpe hadde det vært supert.

Har ikke oppgaven foran meg akkurat nå, men du har sannsynligvis glemt kapasitetsbegrensningene ved tilvirkningsavdeling 1 og 2.

Hvis du tegner opp kapasitetsbegrensningene til begge avdelingene i et diagram er det lettere å se.

Lenke til kommentar

Noen som klarer å finne ut hva jeg gjør feil på disse produktkombinajsons oppgavene? På arbeidskrav 8, oppgave 9 kommer jeg frem til at den gunstigere kombinasjonen er 600X. Fasiten sier derimot 200 av hver. Men når jeg gjør oppgaven kommer jeg frem til at det er den som har lavest DB. Hvis noen kan hjelpe hadde det vært supert.

Forskyver du isobidragslinen eller regner du hjørnene?

Lenke til kommentar

Har noen en enkel oversikt over formlene man må kunne i standardkost? Eller vet en enkel måte man kan lære seg de på? Sliter i del 1

 

Om du ikke har lært det til nå klarer du ikke å lære deg det dessverre. Sats på å lær deg det enkleste, som for eksempel beholdningsendring i ferdigvarer og varer i arbied :).

Lenke til kommentar

 

Noen som klarer å finne ut hva jeg gjør feil på disse produktkombinajsons oppgavene? På arbeidskrav 8, oppgave 9 kommer jeg frem til at den gunstigere kombinasjonen er 600X. Fasiten sier derimot 200 av hver. Men når jeg gjør oppgaven kommer jeg frem til at det er den som har lavest DB. Hvis noen kan hjelpe hadde det vært supert.

Forskyver du isobidragslinen eller regner du hjørnene?
Jeg regner hjørnene. Aldri helt lært hvordan jeg forskyver isobidragslinjen.
Lenke til kommentar

 

 

Noen som klarer å finne ut hva jeg gjør feil på disse produktkombinajsons oppgavene? På arbeidskrav 8, oppgave 9 kommer jeg frem til at den gunstigere kombinasjonen er 600X. Fasiten sier derimot 200 av hver. Men når jeg gjør oppgaven kommer jeg frem til at det er den som har lavest DB. Hvis noen kan hjelpe hadde det vært supert.

Forskyver du isobidragslinen eller regner du hjørnene?
Jeg regner hjørnene. Aldri helt lært hvordan jeg forskyver isobidragslinjen.

Haha, og jeg har aldri regnet hjørnene!

 

Men hvis du ser på den tegningen jeg tegnet på et par sider tilbake, så kanskje du får det til? Er i hvert fall lettere å se (og mindre jobb) å bruke isobidragslinje :-) Men for all del, eksamen er jo i morgen og hvis du føler deg mest trygg på å regne hjørner, så burde du kanskje bare holde deg til det :-)

Lenke til kommentar

 

Har noen en enkel oversikt over formlene man må kunne i standardkost? Eller vet en enkel måte man kan lære seg de på? Sliter i del 1

 

Om du ikke har lært det til nå klarer du ikke å lære deg det dessverre. Sats på å lær deg det enkleste, som for eksempel beholdningsendring i ferdigvarer og varer i arbied :).

 

Er det noen flere jeg burde lære for å stå på del 1?

Lenke til kommentar

 

 

Har noen en enkel oversikt over formlene man må kunne i standardkost? Eller vet en enkel måte man kan lære seg de på? Sliter i del 1

 

Om du ikke har lært det til nå klarer du ikke å lære deg det dessverre. Sats på å lær deg det enkleste, som for eksempel beholdningsendring i ferdigvarer og varer i arbied :).

 

Er det noen flere jeg burde lære for å stå på del 1?

 

 

Du kan lære deg å regne ut DM standard og DL standard, som nesten alltid kommer. Dette er som regel enheter satt i produksjon ganget med satsen i standardkalkylen. Om der står at en enhet varer i arbeid har fått f. eks tildelf 70 % av materialene, er det litt verre. Da ma du også finne ut hvor mange som er ferdigvarer og varer i arbeid, for så å gange med de rette satsene. beholdningsendringene er som regel safe å gamble på, de kommer alltid på eksamen, vertfall siden 2010.

Lenke til kommentar

 

 

 

Noen som klarer å finne ut hva jeg gjør feil på disse produktkombinajsons oppgavene? På arbeidskrav 8, oppgave 9 kommer jeg frem til at den gunstigere kombinasjonen er 600X. Fasiten sier derimot 200 av hver. Men når jeg gjør oppgaven kommer jeg frem til at det er den som har lavest DB. Hvis noen kan hjelpe hadde det vært supert.

Forskyver du isobidragslinen eller regner du hjørnene?
Jeg regner hjørnene. Aldri helt lært hvordan jeg forskyver isobidragslinjen.
Haha, og jeg har aldri regnet hjørnene!

 

Men hvis du ser på den tegningen jeg tegnet på et par sider tilbake, så kanskje du får det til? Er i hvert fall lettere å se (og mindre jobb) å bruke isobidragslinje :-) Men for all del, eksamen er jo i morgen og hvis du føler deg mest trygg på å regne hjørner, så burde du kanskje bare holde deg til det :-)

Haha, jeg så på en tidligere oppgave jeg har gjort med isobidragslinjen og skjønte det med en gang! :D det er jo mye enklere enn å regne hjørnene.

 

Tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

I Oppgave 24 og 25 eksamen vår 2013

 

Et fem-årig investeringsprosjekt forventes å gi følgende salgsinntekter per år målt i mill. kr: 22, 26, 28, 26, 22. Betalbare driftskostnader forventes per år å bli (målt i mill. kr): 17, 19, 21, 19, 17. Prosjektet krever innkjøp av et varig driftsmiddel ved oppstart. Denne investeringsutgiften antas å utgjøre kr 15 mill. Driftsmiddelet avskrives lineært med kr 2.5 mill per år og selges ved utløpet av prosjektperioden. Antatt salgsgevinst (salgssum minus bokført verdi) er kr 1.5 mill. Det forutsettes for enkelthets skyld at de lineære avskrivningene er identiske med de skattemessige avskrivningene, og at selskapsskatten både på inntekt og eventuelle salgsgevinster betales i inntektsåret (dvs det året skatteforpliktelsen oppstår). Alle inn- og utbetalinger skjer i slutten av året. Arbeidskapitalen ved inngangen til hvert år forventes å utgjøre 25% av salgsinntekten samme år.
Prosjektet finansieres med et låneopptak på kr 10 mill og resten ved hjelp av egenkapital. Lånet er et serielån med årlige etterskuddsvise terminer og nedbetales med like store beløp hvert år over fem år. Selskapets skattesats er 28%. Nominell lånerente er 5% p.a før skatt. Egenkapitalens avkastningskrav etter skatt er 15 % p.a.
Opplysningene ovenfor danner utgangspunkt for oppgavene 24 og 25.
24. Hva blir prosjektets kontantstrøm til totalkapitalen (eiere og kreditorer) etter skatt i år fire og fem?
25. Hva blir prosjektets kontantstrøm til egenkapitalen (eiere) etter skatt i år fire og fem?

 

Spørsmålet mitt:

trodde jeg hadde alt riktig, men så det ikke før til slutt at jeg hadde regnet år 5 feil, pga jeg trodde salgsgevinsten var 1,5mill som det står i oppgaven, men den skal være 4, hvordan kommer man frem til dette? at den er 4?

 

vet at man skal trekke av salgsgevinst skatt = 1,5*0,28= 0,42

Endret av bengtern1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...