Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Finans og Økonomistyring II (BI 2014)


Anbefalte innlegg

 

 

Noen som er god på dette med mest gunstige produktkombinajson og iso-bidragslinje osv?

 

Jeg vet du har god peiling på det Yemu2, og at du la ut tegning, men sliter fremdeles med å forstå det.

 

Så hvis noen kunne forklart hvorfor man gjør som man gjør når man finner punktene og regner ut osv hadde jeg vært evig takknemlig!

Hvis du ser på bildet jeg la ut, så ser du at dekningsbidragene er regnet ut fra krysspunktene.

Det er et fjerde punkt, men det blir der hvor x=0, og det er jo ikke noe poeng å regne ut.

 

Hvis du prøver å tegne den samme oppgaven, for så å "streke" deg ned til x og bort til y, så tror jeg du vil se det ganske greit. Hvis du prøver å være litt nøyere med tegningen, enn hva jeg var, så kanskje du ser det enda bedre.

Takker og bukker, du er til stor hjelp! Men jeg lurte på en liten ting til i forbindelse med dette. I eksamenssettet fra 27.11.2013 (oppgave 13) er oppgaven på en litt annen måte, tenker spesielt på dette med begrenset tilgang på råvare. Hvis du kan hjelpe meg her og vil jeg være evig takknemlig! Endret av Smas90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er en råvarebegrensning som tillater produksjon av feks 3000 enheter av X, så tegner du en strek rett opp fra x=3000. Da vil du få et nytt mulighetsområde, med nye DB.

Hvis det er en råvarebegrensning som tillater produksjon av feks 3000 enheter av X, så tegner du en strek rett opp fra x=3000. Da vil du få et nytt mulighetsområde, med nye DB.

Lenke til kommentar

Hvis det er en råvarebegrensning som tillater produksjon av feks 3000 enheter av X, så tegner du en strek rett opp fra x=3000. Da vil du få et nytt mulighetsområde, med nye DB.

Hvis det er en råvarebegrensning som tillater produksjon av feks 3000 enheter av X, så tegner du en strek rett opp fra x=3000. Da vil du få et nytt mulighetsområde, med nye DB.

Takk så mye!
Lenke til kommentar

 

Hvis det er en råvarebegrensning som tillater produksjon av feks 3000 enheter av X, så tegner du en strek rett opp fra x=3000. Da vil du få et nytt mulighetsområde, med nye DB.

Hvis det er en råvarebegrensning som tillater produksjon av feks 3000 enheter av X, så tegner du en strek rett opp fra x=3000. Da vil du få et nytt mulighetsområde, med nye DB.

Takk så mye!

 

 

Hvis du fikk skjønner det, så kan jeg rote sammen en tegning.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis det er en råvarebegrensning som tillater produksjon av feks 3000 enheter av X, så tegner du en strek rett opp fra x=3000. Da vil du få et nytt mulighetsområde, med nye DB.

Hvis det er en råvarebegrensning som tillater produksjon av feks 3000 enheter av X, så tegner du en strek rett opp fra x=3000. Da vil du få et nytt mulighetsområde, med nye DB.

Takk så mye!

Hvis du fikk skjønner det, så kan jeg rote sammen en tegning.

Hvis du gidder å gjøre det hadde det vært supert, så kan jeg sammenlikne med den jeg har gjort.
Lenke til kommentar

 

noen som kan forklare hvilke formler man skal bruke i arb krav 7 opp 4?

 

4. Anta at du har en portefølje hvor 30 % av formuen din er investert i et risikofritt verdipapir med en avkastning på 6,5 %. Resten av formuen har du investert i risikofylte verdipapirer med en forventet avkastning på 14 % og et standardavvik på 45 %. Hva er standardavviket til din portefølje? Oppgi svaret (kun tallet) med en desimalers nøyaktighet. Bruk komma som desimaltegn.

 

da det ikke er oppgitt std avvik i risikofrie verdipapirene har jeg ikke peiling. (får til vanelig std avvik oppgave med portefølje av aksjer)

 

Har du fått svar på denne?

 

Løsning: Se bort ifra den risikofrie investeringen, og gjør det på vanlig måte med tanke den delen av porteføljen som er investert i risikofylte verdipapirer.

 

tusen takk yemu!! :) hadde aldri tenkt på dette og fasiten er ikke til mye hjelp! :)

Lenke til kommentar

Har surra sammen ei liste over hva som garantert kommer på eksamen, noen som vil legge til noe?

 

- kapitalverdimodellen

- kontantstrøm egenkapital/totalkapital

- flaskehalser

- avvik (pris, mengde, lønn osv.)

 

Oppgave

 

Har surra sammen ei liste over hva som garantert kommer på eksamen, noen som vil legge til noe?

 

- kapitalverdimodellen

- kontantstrøm egenkapital/totalkapital

- flaskehalser

- avvik (pris, mengde, lønn osv.)

 

Kanskje en variant av oppgave 10 våren 2011? Lenge siden, og på arbeidskravet..

Lenke til kommentar

Kom over en oppgave jeg ikke klarte å finne noe svar på. Fasiten til eksamenen var også SVÆRT dårlig laget til denne oppgaven. Denne er fra våre 2013: Oppgave 19:

 

Risikofri rente er 5%. Markedsporteføljen har en forventet avkastning på 10% og et
standardavvik på 20%. Du har satt sammen en portefølje med et standardavvik på 16%. Hvor
stor andel (%) av porteføljen har du investert risikofritt?
Noen som har noe godt svar?
Sette stor pris på hjelp :)
Beklager, ser at dette har blitt svart på fra før, men fortsatt ingen anelse om hva som foregår ;o
Endret av hOLaa
Lenke til kommentar

Hei.
Skal konte og har dermed ikke tilgang på arbeidskravene. Da disse er veldig relevante for eksamen hadde det vært greit å få gjort disse..

Setter stor pris på om noen har tid og hadde mulighet til å sende dem.
På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Jeg gir snart opp hele del 1. Jeg fikk toppkarakter i høst da alt virket logisk, men er HELT på jordet @ del 1 dette året. Får feil etter feil etter feil.

 

Jeg har skrevet ned at formel for standard direkte material er Antall FV * KG FV * KR FV + Antall VIA * KG VIA * KR VIA

 

Allikevel i oppg1 eksamen 2013 har de kun ganget 180*2000 og fått et svar? Hva skjeeeer...???

 

Og noen ganger hvor det står at man skal bruke FV i formelen har de plutselig brukt satt i produksjon istedenfor FV..

Kan fortelle meg hvorfor jeg får feil ved å bruke formelen jeg nevnte?

Lenke til kommentar

Jeg gir snart opp hele del 1. Jeg fikk toppkarakter i høst da alt virket logisk, men er HELT på jordet @ del 1 dette året. Får feil etter feil etter feil.

 

Jeg har skrevet ned at formel for standard direkte material er Antall FV * KG FV * KR FV + Antall VIA * KG VIA * KR VIA

 

Allikevel i oppg1 eksamen 2013 har de kun ganget 180*2000 og fått et svar? Hva skjeeeer...???

 

Og noen ganger hvor det står at man skal bruke FV i formelen har de plutselig brukt satt i produksjon istedenfor FV..

 

Kan fortelle meg hvorfor jeg får feil ved å bruke formelen jeg nevnte?

Lenke til kommentar

 

ja blir helt forvirret. Spurte foreleser. Han sa vi skulle bruke "satt i prod" med mindre det stod noe annet. Men skjønner ikke hvorfor det er plutselig en "ny" formel. Får vi feil viss vi skriver 180*2100? Og ikke tar med via? :(

Jeg gir snart opp hele del 1. Jeg fikk toppkarakter i høst da alt virket logisk, men er HELT på jordet @ del 1 dette året. Får feil etter feil etter feil.

 

Jeg har skrevet ned at formel for standard direkte material er Antall FV * KG FV * KR FV + Antall VIA * KG VIA * KR VIA

 

Allikevel i oppg1 eksamen 2013 har de kun ganget 180*2000 og fått et svar? Hva skjeeeer...???

 

Og noen ganger hvor det står at man skal bruke FV i formelen har de plutselig brukt satt i produksjon istedenfor FV..

 

Kan fortelle meg hvorfor jeg får feil ved å bruke formelen jeg nevnte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...