Gå til innhold

Telekonverter-nikon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte å bruke den på en 70-200 f4. Leste at denne var så god at det ikke påvirket det optiske eller autofokus av betydning . Skal jeg ha mer enn *1.4, vil nok objektivet bli for tregt.

Det var optisk kvalitet og AF jeg tenkte på.

Skulle du bruke det på småfugler i bevegelse eller store stillestående ting.

Dessuten er objektiv ganske rimelig, eks 70-300 VR. Ikke verdens beste objektiv, men heller ikke så verst.

Har tidligere spandert et AF 80-400 VR, men det er litt dyrt hvis det ikke blir brukt en del, synes jeg.

Siden du tydeligvis har tenkt i gjennom dette er det bare å gå for det synes jeg.

(Har akkurat fått nettbrett og derfor er jeg en kløne på å skrive, godt mulig jeg ikke blir bedre. Derfor prøver å skrive heller mindre enn mer. )

 

 

Jeg tenker hvis du skal ha den til en 300/4 kjøp den. Hvis ikke la være.

Poenget må være å bruke den til noe. Du sier ikke hvorfor du TRENGER den.

Gode spørsmål får bedre svar

 

Hvorfor bare til 300mm/4? Du sier ikke noe om HVORFOR den ikke er brukbar til annet..
TS tar poenget, du gjør det ikke. To har svart, jeg og TOH, hvis du leser begge svarene forstår du sikkert.

Og som du så jeg spanderte et :)

Endret av smartphone
Lenke til kommentar

Tenkte å bruke den på en 70-200 f4. Leste at denne var så god at det ikke påvirket det optiske eller autofokus av betydning . Skal jeg ha mer enn *1.4, vil nok objektivet bli for tregt.

Det går nok bra.

Generelt blir får du mer tap av optisk kvalitet med zoom en fastoptikk. Jeg har TC14 til nikon 200-400 f/4 og det fungerer fint. Men det blir ofte litt skarpere uten TC. Autofokus blir også litt raskere uten TC.

Jeg foretrekker å greie med uten og heller komme nærmere motivet.

 

Ser på nettet det er dem som har testet med godt resultat. Prøv og søk litt på nettet etter bilder tatt med dette objektivet + TC14.

 

De fleste som selges på bruktmarkedet er lite brukt og i fin form. Det er derfor de selges.

TC14II er siste versjon. Her får du autofokus med AF S optikk. Litt eldre optikk uten innebygd fokusmotor (AF) får ikke autofokus. Slik optikk passer ikke fysisk uten å file fekk en tapp i fatningen på telekonverteren. Da kan du fokusere manuelt.

Lenke til kommentar

Hvis du bruker fullformat FX nå, så er den absolutt beste 1.5x telekonverteren du kan bruke:

Et av Nikons 24 megapiksel DX-kamera!

 

Da vil du få bedre forstørrelse enn en 1.4x telekonverter, og du slipper å ha noen optiske linseelementer mellom objektivet og 24MP sensoren :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis du bruker fullformat FX nå, så er den absolutt beste 1.5x telekonverteren du kan bruke:

Et av Nikons 24 megapiksel DX-kamera!

 

Da vil du få bedre forstørrelse enn en 1.4x telekonverter, og du slipper å ha noen optiske linseelementer mellom objektivet og 24MP sensoren :)

Er det ikke slik at på et Nikon d800(e) så har du innebygget konverter uten blendertap?

Hvor mange megapixler står du igjen med ved bruk av denne? og hva og hva slags faktor er det snakk om, noen med erfaring med dette?

Lenke til kommentar

 

Hvis du bruker fullformat FX nå, så er den absolutt beste 1.5x telekonverteren du kan bruke:

Et av Nikons 24 megapiksel DX-kamera!

 

Da vil du få bedre forstørrelse enn en 1.4x telekonverter, og du slipper å ha noen optiske linseelementer mellom objektivet og 24MP sensoren :)

Er det ikke slik at på et Nikon d800(e) så har du innebygget konverter uten blendertap?

Hvor mange megapixler står du igjen med ved bruk av denne? og hva og hva slags faktor er det snakk om, noen med erfaring med dette?

 

Du ender opp med 15mpx, 1.5crop (akkurat som nikon DX)

 

Har ingen erfaring med det :) Ville heller tatt bilder i full størrelse og croppet i ettertid...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De aller fleste telekonvertere er ikke gode nok til å gi like bra skarphet som man får ved en enkel crop på PC i ettertid!

For å oppnå bedre oppløsning enn det, snakker vi om f.eks. Nikons TC-20E III og et av deres f/2.8 superteler.

 

 

Den enkleste, beste og billigste 'telekonverter' for oss vanlige folk er et DX-kamera med 24 megapiksler! (D3200 selges på bruktmarkedet for 2000,-)

1.5 ganger forstørrelse i forhold til FX, ingen skarphetsødeleggende linse-elementer i lysbanen, ingen blendertap: f/2.8 forblir f/2.8 :)

 

Det er mye bedre enn å bare croppe på et D800, for da synker jo oppløsningen jo mer man cropper.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

D800 er ikke noe maskingevær å skyte med (den gir fort opp når bufferet er fult). Hvis du cropper kameraet, så blir saken en helt annen. Da skyter den ganske mange sekunder før den hoster, og da hoster den ikke så lenge.

 

Med andre ord, man får en helt annen ytelse relatert til hvor lenge man kan ta bilder sekvensielt.

Lenke til kommentar

TC 14E fungerer fint med 70-200 f4. Jeg solgte et 70-300 VR nettopp fordi jeg heller ville ha denne kombinasjonen.

Det er to versjoner av telekonverteren, begge skal være like optisk, mens de er litt forskjellige utvendig. Jeg har førsteutgaven og er godt fornøyd med den.

Lenke til kommentar

Jeg bruker stadig TCE 20 E III sammen med 70-200 f2.8VRII.

Bruker den komboen både på D300, D7100, D700 og D4.

Fullformat slår cropkameraene ned i støvlene selv etter cropping av fila.

D300 og D7100 ligger ikke langt unna hverandre i ytelse,

og det samme med D4 og D700.

Gamle gode D700 henger veldig bra med enda, og jeg bruker det stadig

i bryllup sammen med D4 og D800.

Det var et sidesprang, men jeg kan legge til at jeg merker ingen dårligere

ytelse hverken på fokusering eller bildekvalitet med TCE 20 E III

(jeg er dog ikke pikselpeeper).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...