Gå til innhold

Vi sjekker: Er Linux det mest effektive OS-et? (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Merkelig. Har riktignok W8.1 installert på en stasjonær media PC og der går den umiddelbart inn og ut av hvilemodus ved trykk av knappen på tastaturet. Heller ingen problemer med hvilemodus på spill PCen med W7

Joda, det fungerer helt fint en stund. Men om PC-en har vært lenge på, altså mange dager og kanskje uker, da bruker det å skjære seg og blåskjermen kommer - når PC-en vekkes til liv igjen. Hvis du altså samtidig har brukt hvilemodus en del ganger (uten at PC-en restartes).

Men ja, det at PC-en ikke vil i hvilemodus blir vanligvis bedre når jeg avslutter noen programmer. Som sagt er det for det meste Outlook som fscker ting til.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Latterlig. Direkte latterlig. Ubuntu 13.10 var kjent for å være tregt.

Ubuntu 14.04 er utrolig mye raskere. Gjør en ny test med 14.04 så tenker jeg resultatet blir noe helt annet.

 

En annen ting er jo at Ubuntu er et seigt OS i Linux sammenheng. .Bruker selv en distro basert på Debian men denne krever på langt nær like mye maskinvare som Ubuntu. Jeg bruker CrunchBang.

 

Men selv om Crunchbang er lett i forhold til Ubuntu er ikke #! en verken svært lett eller ultra rask distro.

Det finnes utallige varianter som er så rask at du nesten ikke tror det. Hva med OS som kjører i Ram og bruker noe over 100mb ferdig lastet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Men hvis man skal besvare det opprinnelige spørsmålet, må man ikke da ta utgangspunkt i hvordan Linux virkelig brukes ?

 

En av de mest vanlige måtene å bruke Linux på i dag er jo i from av operativsystemet Android for nettbrett og mobiltelefoner.

 

Er Android mer effektivt enn Windows 7 eller 8 på en mobiltelefon ? Det skulle man tro.

 

En annen nesten like vanlig måte å bruke Linux på i dag er som operativsystem på servere og mainframes.

 

Hvis man har behov for et operativsystem for en webserver vil Linux da være like effektiv som for eksempel Windows 7 eller 8 ? Det skulle man jo også tro.

 

Når man snakker om Linux bør man ikke da snakke om de Linux variantene som har store markedsandeler nå i dag, og ikke bare de variantene som kun få bruker ?

 

Innholdet i artikkelen til hardware.no er på mange måter irrelevant fordi den tar utgangspunkt i en type bruk av Linux som ikke er "den vanlige".

 

Jeg satte for eksempel nylig opp en iptelefoniserver med Asterisk på Ubuntu server. Det er vel hevet over enhver rimelig tvil at Ubuntuserveren er mye raskere og mer driftsikker enn det som ville være mulig å få til med Windows 7 eller 8 i serverrollen.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Merkelig. Har riktignok W8.1 installert på en stasjonær media PC og der går den umiddelbart inn og ut av hvilemodus ved trykk av knappen på tastaturet. Heller ingen problemer med hvilemodus på spill PCen med W7

Joda, det fungerer helt fint en stund. Men om PC-en har vært lenge på, altså mange dager og kanskje uker, da bruker det å skjære seg og blåskjermen kommer - når PC-en vekkes til liv igjen. Hvis du altså samtidig har brukt hvilemodus en del ganger (uten at PC-en restartes).

Men ja, det at PC-en ikke vil i hvilemodus blir vanligvis bedre når jeg avslutter noen programmer. Som sagt er det for det meste Outlook som fscker ting til.

 

Dette er IKKE vanlig i Win8.

Har kjørt Win8 (og senere 8.1) siden det ble lansert, og har aldri opplevd det du beskriver.

Tror du får ta med jobb-PCen din til IT-avdelingen slik at de får ta en titt på den, for det må virkelig være noe galt med den dersom det du beskriver er hverdagen...

Lenke til kommentar

 

 

Merkelig. Har riktignok W8.1 installert på en stasjonær media PC og der går den umiddelbart inn og ut av hvilemodus ved trykk av knappen på tastaturet. Heller ingen problemer med hvilemodus på spill PCen med W7

Joda, det fungerer helt fint en stund. Men om PC-en har vært lenge på, altså mange dager og kanskje uker, da bruker det å skjære seg og blåskjermen kommer - når PC-en vekkes til liv igjen. Hvis du altså samtidig har brukt hvilemodus en del ganger (uten at PC-en restartes).

Men ja, det at PC-en ikke vil i hvilemodus blir vanligvis bedre når jeg avslutter noen programmer. Som sagt er det for det meste Outlook som fscker ting til.

 

Dette er IKKE vanlig i Win8.

Har kjørt Win8 (og senere 8.1) siden det ble lansert, og har aldri opplevd det du beskriver.

Tror du får ta med jobb-PCen din til IT-avdelingen slik at de får ta en titt på den, for det må virkelig være noe galt med den dersom det du beskriver er hverdagen...

 

Jeg er IT-leder på jobb, og har jobbet med PC-er siden 1989, så tror nok ikke noen andre på IT-avdelinga har noen løsning (jeg har dog spurt andre på aveldinga, og andre som jobber med IT, men uten hell).

Jeg har undersøkt litt mer nå, og har funnet ut at det kun er når jeg undocker maskinen at jeg får problemet. Hvis jeg løfter opp lokket på maskinen før jeg undocker, og så lukker igjen lokket etter noen sekunder så går maskinen helt greit i hvilemodus. Så jeg tror det kan ha noe med at Windows ikke liker å miste nettverkstilkobling samtidig med at den går i hvilemodus.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt problemer med at Windows ikke kommer ut av dvalemodus dersom jeg trekker ut en ekstern harddisk mens maskinen er i dvalemodus eller rett etter at jeg har trykket på på-knappen, men før windows har gått ut av dvalemodus.

 

For øvrig er ikke dvalemodus på Linux noe bedre. Sporadiske feil som at filer forsvinner (!) eller at maskinen ikke vil inn i dvalemodus eller ut av dvalemodus.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

 

 

Merkelig. Har riktignok W8.1 installert på en stasjonær media PC og der går den umiddelbart inn og ut av hvilemodus ved trykk av knappen på tastaturet. Heller ingen problemer med hvilemodus på spill PCen med W7

Joda, det fungerer helt fint en stund. Men om PC-en har vært lenge på, altså mange dager og kanskje uker, da bruker det å skjære seg og blåskjermen kommer - når PC-en vekkes til liv igjen. Hvis du altså samtidig har brukt hvilemodus en del ganger (uten at PC-en restartes).

Men ja, det at PC-en ikke vil i hvilemodus blir vanligvis bedre når jeg avslutter noen programmer. Som sagt er det for det meste Outlook som fscker ting til.

 

Dette er IKKE vanlig i Win8.

Har kjørt Win8 (og senere 8.1) siden det ble lansert, og har aldri opplevd det du beskriver.

Tror du får ta med jobb-PCen din til IT-avdelingen slik at de får ta en titt på den, for det må virkelig være noe galt med den dersom det du beskriver er hverdagen...

 

 

Det Havarhen beskriver er ikke noe som er ukjent og har vært ett problem siden Sleep staten ble lansert som en ide.

Faktisk er det den bug fiksen jeg ser oftest i BIOS' changelog er relatert til hibernation og S3 sleep state og det er ofte en gjenganger.

I en Linux distro er det best å glemme hele skiten etter at Microsoft og kompani torpederte standarden og Linux har spillt catchup og forsøkt å lappe ett rasert lappeteppe siden den tid.

 

Så hvordan denne funksjonen oppfører seg varierer etter hvilken produsent av hardware (Oftest hovedkort) og hvor mye de gidder å investere i forsøke å fikse dette.

Jeg har i allefall satset på rå oppstart på mine bærbare og de er relativt raske for alderen de har (XP og Win 7 snakker vi nok oppstartstider på flere minutter) men sliter med hvilemodus og hibernation.

Lenke til kommentar

 

 

 

Merkelig. Har riktignok W8.1 installert på en stasjonær media PC og der går den umiddelbart inn og ut av hvilemodus ved trykk av knappen på tastaturet. Heller ingen problemer med hvilemodus på spill PCen med W7

Joda, det fungerer helt fint en stund. Men om PC-en har vært lenge på, altså mange dager og kanskje uker, da bruker det å skjære seg og blåskjermen kommer - når PC-en vekkes til liv igjen. Hvis du altså samtidig har brukt hvilemodus en del ganger (uten at PC-en restartes).

Men ja, det at PC-en ikke vil i hvilemodus blir vanligvis bedre når jeg avslutter noen programmer. Som sagt er det for det meste Outlook som fscker ting til.

 

Dette er IKKE vanlig i Win8.

Har kjørt Win8 (og senere 8.1) siden det ble lansert, og har aldri opplevd det du beskriver.

Tror du får ta med jobb-PCen din til IT-avdelingen slik at de får ta en titt på den, for det må virkelig være noe galt med den dersom det du beskriver er hverdagen...

 

Jeg er IT-leder på jobb, og har jobbet med PC-er siden 1989, så tror nok ikke noen andre på IT-avdelinga har noen løsning (jeg har dog spurt andre på aveldinga, og andre som jobber med IT, men uten hell).

Jeg har undersøkt litt mer nå, og har funnet ut at det kun er når jeg undocker maskinen at jeg får problemet. Hvis jeg løfter opp lokket på maskinen før jeg undocker, og så lukker igjen lokket etter noen sekunder så går maskinen helt greit i hvilemodus. Så jeg tror det kan ha noe med at Windows ikke liker å miste nettverkstilkobling samtidig med at den går i hvilemodus.

 

Jeg har en Dell 7240 med Win7, en eldre HP Elitebook med Win8.1 og en eldre selvbygd stasjonær. Dell'en er innmeldt i AD på jobb, mens de 2 andre ikke er med i noe domene.

 

Dell'en er satt opp via WDS med et "image" jeg selv har laget (altså ikke Dell's standardimage) og som er i bruk på ~250 andre maskiner på jobb. De andre maskinene kjører selvinstallert Win8.1 (altså heller ikke noe standardimage med crapware).

 

Jeg opplever ingen av de problemene du beskriver på noen av disse maskinene.

Lenke til kommentar

 

Poenget med hvilemodus og dvalemodus er for øvrig først og fremst at man kan fortsett der man slapp. Kjapp oppstart kan ikke kompensere for det.

KDE kan skrive state til disk før restart.

 

Check mate, atheists.

 

Det er faktisk det beste argumentet jeg har hørt for KDE siden krigen.

Lenke til kommentar

 

 

Poenget med hvilemodus og dvalemodus er for øvrig først og fremst at man kan fortsett der man slapp. Kjapp oppstart kan ikke kompensere for det.

KDE kan skrive state til disk før restart.

 

Check mate, atheists.

 

Det er faktisk det beste argumentet jeg har hørt for KDE siden krigen.

 

Tilsluttes :-)

Lenke til kommentar

 

 

 

Merkelig. Har riktignok W8.1 installert på en stasjonær media PC og der går den umiddelbart inn og ut av hvilemodus ved trykk av knappen på tastaturet. Heller ingen problemer med hvilemodus på spill PCen med W7

Joda, det fungerer helt fint en stund. Men om PC-en har vært lenge på, altså mange dager og kanskje uker, da bruker det å skjære seg og blåskjermen kommer - når PC-en vekkes til liv igjen. Hvis du altså samtidig har brukt hvilemodus en del ganger (uten at PC-en restartes).

Men ja, det at PC-en ikke vil i hvilemodus blir vanligvis bedre når jeg avslutter noen programmer. Som sagt er det for det meste Outlook som fscker ting til.

 

Dette er IKKE vanlig i Win8.

Har kjørt Win8 (og senere 8.1) siden det ble lansert, og har aldri opplevd det du beskriver.

Tror du får ta med jobb-PCen din til IT-avdelingen slik at de får ta en titt på den, for det må virkelig være noe galt med den dersom det du beskriver er hverdagen...

 

Jeg er IT-leder på jobb, og har jobbet med PC-er siden 1989, så tror nok ikke noen andre på IT-avdelinga har noen løsning (jeg har dog spurt andre på aveldinga, og andre som jobber med IT, men uten hell).

Jeg har undersøkt litt mer nå, og har funnet ut at det kun er når jeg undocker maskinen at jeg får problemet. Hvis jeg løfter opp lokket på maskinen før jeg undocker, og så lukker igjen lokket etter noen sekunder så går maskinen helt greit i hvilemodus. Så jeg tror det kan ha noe med at Windows ikke liker å miste nettverkstilkobling samtidig med at den går i hvilemodus.

 

Altså det er deg problemet ligger hos. Stakkars bedrift :dremel:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tullball, denne artikkelen tar kun for seg en av de tyngste linux variantene.

For oppstarts og avsluttnings tid f. eks. er puppy linux milevis foran samtlige nevnte operativsystem.

Og flere andre kan få disse til å bite støvet.

Ubuntu har blitt for kjent og populært og er derfor nesten like ille som de andre.

Men det har lite med "myten" å gjøre.

Om man ønsker en rask pc med linux så velger man også os deretter.

Se nettsiden distrowatch for et lite utvalg av det som er der ute.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...