Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utelukking av tips/driks


TheyStoleMyName

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

er det lov at arbeidsgiver kun gir tips/driks av kontantsalg, imens det som kommer inn på terminalen lar h*n gå til selskapet?

 

Arbeidsgiveren sa ved kontraktinngåelse at vi får KUN driks av kontantsalg. Og hvis en kunde gir driks på bankterminal, så vil dette gå til selskapet/arbeidsgiveren.

 

Det står ikke i selve kontrakten, men dette ble sagt muntlig til oss.

 

Er dette lov? Noen meninger om dette?

 

Tusen takk for alle svar! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke arbeidsgiver som gir tips/driks, men kunden. Avtalerettslig sett er det opp til arbeidsgiver hvordan tips skal fordeles dersom din arbeidsavtale ikke sier noe annet.

 

Et annet spørsmål er om det er markedsføringsrettslig greit overfor kunden å be om tips som ikke (relativt direkte) kommer de ansatte til gode.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, det er i alle fall villedende. Man må enten velge å ikke ta imot tips, eller så må dette være til de ansatte. Bedriften, aka rett i lomma på sjefen, er ikke greit. Konseptet bak tips, er jo å belønne noen for spesielt god innsats. En bonus om du vil, ikke å gi mer penger til bedriften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aner ikke noe rundt lover og regler, men da jeg jobbet på Peppes Pizza var det slik at tips gitt på bakterminal kunne vi ta ut av kontantene vi hadde i veksel. Ergo fikk vi tips av både kontant og kortbetaling.

 

Uansett er jo tips en personlige gode som blir gitt til deg for god service. Jeg ville konfrontert sjefen med dette og spurt hva pengene går til og hvorfor dere ikke får det utbetalt. Arbeidsgiveren har rett (etter dommen i Theatercaféen saken) til å fordele tipsen utover de ansatte, men han har vel aldeles ikke rett til å ta de selv/la de inngå i bedriftens regnskap?

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Tips er en fordel du mottar i anledning din arbeidsutførelse (derfor er den skattepliktig). Det samme er lønn. Rettslig sett ser jeg få problemer med at tips inngår i bedriftens lønnsbudsjett (særlig ikke nå som det virker å utvikle seg en holdning om at man må tipse også for gjennomsnittlig service). Det hadde absolutt vært en fordel om tips gikk til velferdstiltak for de ansatte, men jeg ser det ikke som en rettslig nødvendighet.

 

Men det hadde vært mer redelig om bedriften avsto fra mottak av tips.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann,

 

er det lov at arbeidsgiver kun gir tips/driks av kontantsalg, imens det som kommer inn på terminalen lar h*n gå til selskapet?

 

Arbeidsgiveren sa ved kontraktinngåelse at vi får KUN driks av kontantsalg. Og hvis en kunde gir driks på bankterminal, så vil dette gå til selskapet/arbeidsgiveren.

 

Det står ikke i selve kontrakten, men dette ble sagt muntlig til oss.

 

Er dette lov? Noen meninger om dette?

 

Tusen takk for alle svar! :-)

 

 

Jeg eier 2 utesteder (dog som passiv eier/investor) men hører litt i fra dem i fra tid til annen.

 

Tips er mye diskutert, spesielt på det ene siden der er (da gjerne på nattetid i helgene) er mye folk på jobb, 3-4 bartendere, 2 på golvet å rydde, 1 i cover og 1 i Garderobe. Det er litt intern stridighet om hvorvidt Garderobe og Cover da har rett på tips siden dem i praksis ikke er en del av det operative serveringslaget som mottar tips for deres service. Diskusjonen og krangelen er ganske evig lang. Men for at det skal bli noe særlig tips på dem som jobber så er det enkle regler for å gjøre det rettferdig. Det er jo strengt tatt bare småpenger gjerne 300-400 kroner på en bra kveld.

 

Det er dårlig moralsk sett i fra arbeidsgiver å unngå og gi tips på det som kommer på automat, erfaringsmessig er det i fra automater mye av tipsen kommer på. Men dette er veldig varrierende. Det som jeg ville gjort da var å blokere inntastingen av beløp på automaten slik som det gjerne blir gjort i vanlige butikker og slikt. Sånn at du taster beløpet engang og det ikke blir mulig å gi tips.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er ikke arbeidsgiver som gir tips/driks, men kunden. Avtalerettslig sett er det opp til arbeidsgiver hvordan tips skal fordeles dersom din arbeidsavtale ikke sier noe annet.

 

Et annet spørsmål er om det er markedsføringsrettslig greit overfor kunden å be om tips som ikke (relativt direkte) kommer de ansatte til gode.

 

Hva er grunnlaget for at du sier at det er opp til arbeidsgiver hvordan tips skal fordeles - det kommer vel helt an på forutsetningene til giver? Såvidt jeg vet er det ikke vanlig at tips går inn i "lønnsbudsjettet". At tips er personinntekt har ikke betydning i denne sammenhengen.

 

Hvorvidt det er greit at arbeidsgiver beholder tips selv beror på en tolkning av avtalen mellom giver og mottaker. Personlig har jeg alltid tenkt at tips er en gave til de ansatte som har sørget for en god opplevelse, og jeg mener at en slik tolkning sammenfaller med bransjepraksis.

 

Dette kan bety at avtalen om tips vil være ugyldig når selskapet ikke deler ut tips til sine ansatte, og en kverulant kan muligens kreve pengene tilbakeført i et slikt tilfelle.

Lenke til kommentar

Med den holdningen hadde jeg bare fikset biffen for kunden, altså tastet inn 0kr i tips for dem.

Om de ønsker å tipse kan du forklare at du ikke får noe uansett og håpe på at de gir deg myntene de har tilgjengelig.

 

Jeg er forsåvidt motstander av tips i Norge da det er helt unødig(Såfremt bedriften ikke driver noen form for sosial dumping). Sparer det heller slik at en kan tipse ekstra i utlandet der de faktisk er avhengig av det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er grunnlaget for at du sier at det er opp til arbeidsgiver hvordan tips skal fordeles - det kommer vel helt an på forutsetningene til giver? Såvidt jeg vet er det ikke vanlig at tips går inn i "lønnsbudsjettet". At tips er personinntekt har ikke betydning i denne sammenhengen.

 

Arbeidstakeren er ikke part i avtalen mellom kunde og arbeidsgiver, og tolkningen av "gave til de ansatte" medfører ikke noe gitt resultat uten videre. At noe er uvanlig er ikke det samme som ulovlig, og den skattemessige behandlingen av (faktisk mottatt) tips er irrelevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor du legger til grunn at avtalen er mellom arbeidsgiver og kunde. Jeg vil anta at det er en avtale mellom kunde og de ansatte, og om man kommer fram til at det er en avtale mellom arbeidsgiver og kunder vil jeg anta kundens forutsetning er at pengene skal tilkomme de ansatte.

 

Førstvoterende sier blant annet dette om tips i en HR-sak:

"Dels gjelder det arten av godet. Tips til servitører er riktignok et gode av klart økonomisk art, noe som ellers kan trekke i retning av at det er beskyttet. Men her gjelder det ikke en ytelse fra arbeidsgiveren, men gaver fra gjestene - gaver som riktignok i noen grad følger av uformelle normer, men som det like fullt er frivillig for gjestene å gi. Generelt er gaver fra kunder til ansatte egnet til å påvirke utføringen av arbeidet, blant annet fordelingen av de ansattes oppmerksomhet og innsats"

 

Tips er en gave fra kunder til de ansatte. Utover dette dreier saken seg om arbeidsgivers styringsrett og om arbeidsgiver kan sette vilkår for adgangen til å motta gaver, og fordelingen av denne.

 

Slik OP beskriver problemet er saken den at arbeidsgiver ikke fordeler gavene mellom de som var forutsatt å motta dem, men beholder overskuddet selv.

 

Jeg kan ikke annet enn å se at dette er i strid med avtalen. Videre forleder selskapene kundene ved å gi uttrykk for at man gir tips - når realiteten er noe ganske annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Med den holdningen hadde jeg bare fikset biffen for kunden, altså tastet inn 0kr i tips for dem. 

Om de ønsker å tipse kan du forklare at du ikke får noe uansett og håpe på at de gir deg myntene de har tilgjengelig. 

 

Jeg er forsåvidt motstander av tips i Norge da det er helt unødig(Såfremt bedriften ikke driver noen form for sosial dumping). Sparer det heller slik at en kan tipse ekstra i utlandet der de faktisk er avhengig av det.

Hei Salvesen.

Jeg tror kanskje ikke du har så mye kunnskaper rundt lønnen til norske servitører. Et fåtall av bedriftene har tariffavtale nor som betyr at glertallet kan lønne sine ansatte som de selv ønsker. Flere resturanter cafe barer etc gir svært dårlig lønn til sine ansatte. Jeg er selv i bransjen og har vært det i flere år. Jeg har nå den beste timelønnen jeg har hatt siden jeg startet i yrket og den er for øyeblikket 156kr. Denne lønnen gjelder morgen og kveld, natt og dag. Vi får ingen tillegg hverken for kveld eller natt helg eller søndag. Vi får 100% på 1.juledag og 17 mai.. men det er det.. vi/jeg er helt avhengig av tipsen vi får. Det er den som gjør at jeg kan ta ferie ila året. Vi får ikke overtid uansett hvor mange timer vi jobber.. dette er veldig vanlig praktis.. andre steder har de mye dårligere vilkår. Og dårligere timelønn. Og for de som ikke er klar over det er servitør og kokke yrke en svært krevende jobb både mentalt og fysisk. Og svært belastende for nakke og skuldre knær og hofter...

 

Jeg har ikke tatt ut ferie siden 2009 før jeg i år hadde spart opp nok tips til at jeg kan reise på ferie og har litt ekstra feriepenger..

 

Så før du uttaler deg om at det er unødvendig i norge og heller spare det til utenlandske.. vel klart de har det nok enda strammere. Men husk neste gang du er ute å spiser at servitøren har mellom 100-160kr i timen morgen og kveld og er du ute på nattestid har bartenderen samme lønn..

 

De ekstra kronene som kommer inn i tips er det som gir oss muligheten til å sitte ved nabo bordet av og til å spise litt mat ute og som gir oss muligheten til å ta ut ferie og ha nok til å kunne kose oss på ferie.

 

Det er et hardt yrke. Sekv om det er kjempe gøy og interessant og sosialt har det mange bakdeler. Lange dager, ugunstig arbeidstid, sene kvelder og netter og i svært få tilfeller noe ekstra på lønnslippen..

 

 

Mvh Servitøren

Lenke til kommentar

 

 

 

tror du dette er noe spesielt for servitører? Min bedre halvdel har samme lønn som deg hun, faktisk dårligere og står i butikk! Det er ingen som tipser henne, hvorfor skal jeg tipse deg? I Norge er det ikke normalt å tipse fordi det ligger ikke i lønns kulturen. I utlandet har de kanskje ikke lønn i det hele tatt og er helt avhengig av tips, som i USA, der tjener servitørene under minste lønn, ja kanskje 5 dollar i timen. Da må de ha inn tips ellers går det ikke. 

 

Altså jeg sier ikke at de som jobber i Norge har god lønn, for det har de ikke. Men de har nok til å leve for og det er det som er poenget. I andre land har de nemlig ikke det. Men det hender at jeg tipser, det er ikke det. Men da er jeg enten veldig fornøyd eller litt for beruset og glad. Jeg ser ikke på det som en nødvendighet, og det gjør ikke økonomer og slikt når en leser artikler om tipsing. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje ikke du har så mye kunnskaper rundt lønnen til norske servitører. Et fåtall av bedriftene har tariffavtale nor som betyr at glertallet kan lønne sine ansatte som de selv ønsker. Flere resturanter cafe barer etc gir svært dårlig lønn til sine ansatte. Jeg er selv i bransjen og har vært det i flere år. Jeg har nå den beste timelønnen jeg har hatt siden jeg startet i yrket og den er for øyeblikket 156kr. Denne lønnen gjelder morgen og kveld, natt og dag. Vi får ingen tillegg hverken for kveld eller natt helg eller søndag. Vi får 100% på 1.juledag og 17 mai.. men det er det.. vi/jeg er helt avhengig av tipsen vi får. Det er den som gjør at jeg kan ta ferie ila året. Vi får ikke overtid uansett hvor mange timer vi jobber.. dette er veldig vanlig praktis.. andre steder har de mye dårligere vilkår. Og dårligere timelønn. Og for de som ikke er klar over det er servitør og kokke yrke en svært krevende jobb både mentalt og fysisk. Og svært belastende for nakke og skuldre knær og hofter...

 

Jeg har ikke tatt ut ferie siden 2009 før jeg i år hadde spart opp nok tips til at jeg kan reise på ferie og har litt ekstra feriepenger..

 

Så før du uttaler deg om at det er unødvendig i norge og heller spare det til utenlandske.. vel klart de har det nok enda strammere. Men husk neste gang du er ute å spiser at servitøren har mellom 100-160kr i timen morgen og kveld og er du ute på nattestid har bartenderen samme lønn..

 

De ekstra kronene som kommer inn i tips er det som gir oss muligheten til å sitte ved nabo bordet av og til å spise litt mat ute og som gir oss muligheten til å ta ut ferie og ha nok til å kunne kose oss på ferie.

 

Det er et hardt yrke. Sekv om det er kjempe gøy og interessant og sosialt har det mange bakdeler. Lange dager, ugunstig arbeidstid, sene kvelder og netter og i svært få tilfeller noe ekstra på lønnslippen..

 

 

Mvh Servitøren

 

 

Arbeidsmiljøloven §10-6

 

(1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det.

 

(2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid.

 

(3) Før arbeid som nevnt i denne paragraf iverksettes skal arbeidsgiver, dersom det er mulig, drøfte nødvendigheten av det med arbeidstakernes tillitsvalgte.

 

(4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker.

 

(5) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale overtidsarbeid inntil 20 timer i løpet av sju dager, men slik at samlet overtidsarbeid ikke overstiger 50 timer i fire sammenhengende uker. Overtidsarbeidet må ikke overstige 300 timer innenfor en periode på 52 uker.

 

(6) Arbeidstilsynet kan etter søknad i særlige tilfeller tillate samlet overtidsarbeid inntil 25 timer i løpet av sju dager og 200 timer i løpet av en periode på 26 uker. Referat fra drøftingene, jf. tredje ledd, skal vedlegges søknaden. Fremmer virksomheten søknad om overtid innenfor rammen i femte ledd, skal årsaken til at saken ikke er løst ved avtale med de tillitsvalgte alltid oppgis. Arbeidstilsynet skal ved sin avgjørelse legge særlig vekt på hensynet til arbeidstakernes helse og velferd.

 

(7) Overtidsarbeid utover rammen i fjerde ledd kan bare pålegges arbeidstakere som i det enkelte tilfellet har sagt seg villig til det.

 

(8) Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker, likevel slik at den samlede arbeidstiden etter § 10-5 andre ledd og § 10-6 femte ledd ikke overstiger 69 timer i noen enkelt uke.

 

(9) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale unntak fra grensen på 13 timer i åttende ledd, men slik at den samlede arbeidstid ikke overstiger 16 timer i løpet av 24 timer. Arbeidstaker skal i så fall sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern.

 

(10) Arbeidstaker har rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre.

 

(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

 

(12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt.

Endret av Dragen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...