Gå til innhold

Sony Z1 Compact


Anbefalte innlegg

Ikke for å krangle - kun konstatere fakta.

Har du prøvd å sprette en Z1 Compact, det har jeg, resultat er gjengitt foran i tråden.

Så igjen, etter selv å ha studert oppbyggingen av Compacten i smådeler - God fornøyelse.

Det er snakk om å lime glass beskytter utenpå den som er der. Ingen skal åpne opp telefonen :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å krangle - kun konstatere fakta.

Har du prøvd å sprette en Z1 Compact, det har jeg, resultat er gjengitt foran i tråden.

Så igjen, etter selv å ha studert oppbyggingen av Compacten i smådeler - God fornøyelse.

Hvor henter du din fakta fra? Hvis du leser i denne tråden på XDA så er det flere som påstår at dette glasscoveret er likt det originale på utgaven som selges i Japan (ja, utseende/logoen blir _litt_ forskjellig hvis man skulle ønske å bytte). Så kan man lure seg på om det er du eller alle andre som har rett. Det er flere brukere der som også har testet mobilen i vann etter å ha byttet, og den er fortsatt vanntett, skal man tro de. Hva har de å tjene på å lyve om det? Ingenting. Med andre ord er det gode muligheter for å bytte ut plasten på baksiden med en ny bakside i glass og fortsatt ha en vanntett telefon. Som sikkert er veldig viktig for de få som kjøper en mobil fordi den er vanntett.

 

Endret av drgz
Lenke til kommentar

Ikke for å krangle - kun konstatere fakta.

Har du prøvd å sprette en Z1 Compact, det har jeg, resultat er gjengitt foran i tråden.

Så igjen, etter selv å ha studert oppbyggingen av Compacten i smådeler - God fornøyelse.

Du må jobbe videre med faktakonstateringen din, den suger.

 

 

Det er snakk om å lime glass beskytter utenpå den som er der. Ingen skal åpne opp telefonen :p

 

 

Kall meg "ingen".

 

Siden det plutselig dukket opp et knippe besserwisser'e i tråden her med "fakta" om både det ene og det andre, så tenkte jeg at jeg kanskje fikk få ut fingeren og gjøre denne jobben.

 

Som tenkt, så gjort.

 

Tok meg cirka 15 minutter.

 

Resultatet ser svært bra ut, og telefonen funker selvsagt feilfritt.

Ikke umulig at den nå vil ta enda bedre bilder, nå som jeg har fått glass foran linsen og ikke plast (renset linsen med elektrorens på q-tips før jeg satte sammen).

 

Her er bilder (hadde jeg visst det skulle gå så fort kunne jeg kanskje ha filmet - sorry).

 

 

post-107594-0-29737000-1399663161_thumb.jpg

post-107594-0-35191900-1399663158_thumb.jpg

post-107594-0-60725600-1399663155_thumb.jpg

post-107594-0-74599200-1399663152_thumb.jpg

post-107594-0-83061400-1399663149_thumb.jpg

post-107594-0-38645100-1399663146_thumb.jpg

post-107594-0-15828000-1399663164_thumb.jpg

Endret av grenness
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke så mye å si om jobben, glass bestiller man gjennom linken jeg postet for noen få dager siden.

Som man ser bruker jeg en vanlig hårføner, jeg satt med telefonen i den ene hånda og føneren i den andre og roterte telefonen sakte rundt slik at jeg kjente at den ble varm i dekselet langs kanten.

Det er ikke så mye som skal til før limet under myker seg litt opp.

Så lirket jeg med en plast-sak (kan sterkt anbefale verktøy-settet fra ifixit.com, det har jeg brukt masse til småjobber!) først inn i det lille hook'et midt på på toppen, så brukte jeg de blå dingsene (husker ikke hva de kalles på ifixit-språk, men vil anta gitarplektre eller tilsvarende vil gjøre samme nytte) til å forsiktig skjære langs kantene.

Kom jeg til et sted der limet satt ekstra så blåste jeg noen sekunder med føneren. Slik jobbet jeg meg rundt hele.

Så var det bare å forsiktig "lirke-trekke" av hele bakdekselet mens jeg hele tiden fulgte med på at det ikke hang igjen noe vesentlig med lim noe sted som kunne trekke med seg noen komponenter eller slikt.

Godt lys er lurt så du kan lyse inn i "innmaten" og se at dekselet slipper overalt.

Når dekselet var av, så fjernet jeg de få limrestene som satt igjen på telefonen med en q-tips dynket/sprayet med elektronikkrens (99% alkohol eller slikt).

Så tok jeg erstatningsglasset ut av pakken, tok av beskyttelsesplasten av den siden som skal inn mot telefonen, og varmet opp limet som sitter på erstatningsglasset littegrann så det skulle hefte ekstra.

Det siste jeg gjorde var altså en rask tørk av kameralinsen med q-tips m/elektrorens før jeg satte på erstatningsglasset, så at det satt riktig, og så "masserte" og klemte jeg forsiktig rundt hele, først langs kantene og så mer med et jevnt håndflatetrykk foran og bak.

Så av med beskyttelsesplasten bakpå (den hadde masse luftlommer og slikt, så helt uaktuelt å la den være på), og that's it.

Som man ser så er det noen få forskjeller mellom den nye og den gamle baksiden, men det er kun når det gjelder logoer. Passformen er 100%.

Så da burde vel dette være rimelig greit for de fleste her :-)

Løp og kjøp og skrid til verket!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte denne:

http://www.witrigs.com/oem-back-cover-for-sony-xperia-z1-f-so-02f-black

 

This genuine battery cover is made of durable tempered glass which features of water-proof, comparing with normal glass, it is much more safe and strength. With anti shatter film on it, it can perfectly protect your Z1 f from scratches or abrasion by accidentals as well as reducing its risk of splintering into small shards. A camera lens has been installed at the top corner of the battery door. There are also cooling paste on it, ensuring a better ability of rejecting of heat. Whats more, the battery door 3M sticker which is waterproof on the cover features strong adhesion and makes it successful to attach the battery cover to the back housing frame firmly.

 

Edit: poenget er at du skal ikke ha en bakside for Compact, men for en Z1f som er Compact'en som selges i Japan og som har glassbakside.

Endret av grenness
Lenke til kommentar

Er det mulig og sette opp tidsintervaller på syncing av gmail, facebook og lignende på telefonen?

Jeg hadde tidligere samsung s2 med juice deffender som gjorde denne jobben, sparte ekstra batteri med det :)

Men det var/er litt tungvindt når du skal på nett og det tar litt tid før netttilkobling er etablert når du trenger det.

Noen som vet eller har en annen løsning en juice deffender?

Endret av yupyup
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Min z1 compact døde plutselig. Var ute og gikk meg en lang tur i Oslo, mens jeg hørte på musikk og lot Endomondo registrere hvor jeg har vært. Hadde vel gått en 5-6 km da jeg stoppet opp for å ta et bilde og da stoppet musikken og telefonen ble helt død.

 

Etter å googlet litt etter at jeg kom hjem fant jeg ut at dette var ikke første gangen. Skuffet over at slikt skjer. Skal til Madrid neste helg og har behov for en pålitelig telefon med gps og slikt.

 

Vurderer å bytte ut denne nå.

Lenke til kommentar

Hei!

Er det å anbefale å kjøpe et "shield" til skjermen? har vært innom elkjøp og de anbefalte det og var villig til å hjelpe med monteringen. Jeg spurte om en slik skjermbeskytter vil påvirke hanskefunksjonen på vinteren, men selgeren hadde ikke et svar på dette. Har dere et svar? skjermbeskytteren vil jo da bli lagt over beskyttelsen som allerede er på skjermen

Lenke til kommentar

Hei, ny bruker her :-)

 

Trenger litt hjelp. Jeg har hatt min Z1Compact nå i to uker. Kjøpte den fordi kamera skulle være så bra, men jeg gjorde tydeligvis dårlig research før jeg kjøpte..

 

Nuvel, problemet er ikke av den kjente sorten. Når jeg bruker videokamera, så virker det som autofokus eller zoom regulerer bitte litt slik at bilde beveger seg/blir uskarpt et lite sekund, for så å være bra i noen sekunder, og så skjer det samme igjen. Inmari irriterende! Ødelegger all filmingen. Jeg har testet alle innstillinger i manuel modus og uansett hvordan jeg stiller inn kamera, så endrer det ingenting, problemet er der. Jeg testet ikke dette før oppdatering fordi jeg oppdaterte til siste versjon før jeg tok ibruk telefon...

 

Noen som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar

Hei!

Er det å anbefale å kjøpe et "shield" til skjermen? har vært innom elkjøp og de anbefalte det og var villig til å hjelpe med monteringen. Jeg spurte om en slik skjermbeskytter vil påvirke hanskefunksjonen på vinteren, men selgeren hadde ikke et svar på dette. Har dere et svar? skjermbeskytteren vil jo da bli lagt over beskyttelsen som allerede er på skjermen

 

Jeg har skjermbeskytter, slik du beskriver, men har ikke problemer med ufølsomhet. Har såvidt testet hanskefunksjonen, men det funket da.

 

Ang. videokamera; jeg har ikke filmet mye, men har ikke merket disse "bevegelsene". Jeg er på 4.3

Lenke til kommentar

Hvor ille er disse ripene som jeg forstår oppstår?

 

For meg virker det til å være eneste betydelige minuset. Jeg har en Samsung S2 og har vegret meg i flere år for å skifte pga jeg mener et sted må skjermstr-hysteriet stoppe, men alle "mini"-modeller har vært så dårlige at en like gjerne kunne kjøpt en gammel en eller beholde den en har. Denne mobilen kom som sendt fra oven. Men hvis det skal være nødvendig å mekke på den med å skifte glass osv er jeg heller skeptisk..

Lenke til kommentar

Jeg gikk i fra S3 og tilbake til S2 grunnet størrelse på skjerm. Kjøpte også batteri med større kapasitet til S2 for at den skulle holde lengre og jeg ikke skulle trenge å bytte mobil.

 

Uansett, jeg gikk til slutt over til Z1 Compact. Riper på baksiden kom nesten umiddelbart. Nå har jeg mobilen i lommen sammen med nøkler osv, men det var aldri noe problem med S2. Ripene er blitt mange etter bare to måneder, små irriterende riper som ikke ser fint ut.

 

Jeg venter på ny bakside i glass. Det er veldig enkelt ut å bytte, så ser ikke på det om noe stort problem, selv om det selvsagt burde ha vært helt unødvendig å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg gikk i fra S3 og tilbake til S2 grunnet størrelse på skjerm. Kjøpte også batteri med større kapasitet til S2 for at den skulle holde lengre og jeg ikke skulle trenge å bytte mobil.

 

Uansett, jeg gikk til slutt over til Z1 Compact. Riper på baksiden kom nesten umiddelbart. Nå har jeg mobilen i lommen sammen med nøkler osv, men det var aldri noe problem med S2. Ripene er blitt mange etter bare to måneder, små irriterende riper som ikke ser fint ut.

 

Jeg venter på ny bakside i glass. Det er veldig enkelt ut å bytte, så ser ikke på det om noe stort problem, selv om det selvsagt burde ha vært helt unødvendig å gjøre.

 

Mye snakk om baksiden her. Så ripene kommer på baksiden? Er det så farlig? Bare det ikke kommer over kameralinsen.. Forsiden da, det kommer ikke riper der? Det må jo være det viktigste.

 

Men hvis en bytter, ser en må i gang med noe hårføner og greier for å løsne limet. Men for å få på igjen denne plata da? Må en lime noe på da?

Lenke til kommentar

 

 

Mye snakk om baksiden her. Så ripene kommer på baksiden? Er det så farlig? Bare det ikke kommer over kameralinsen.. Forsiden da, det kommer ikke riper der? Det må jo være det viktigste.

 

Men hvis en bytter, ser en må i gang med noe hårføner og greier for å løsne limet. Men for å få på igjen denne plata da? Må en lime noe på da?

 

 

Gidder du å lese littegrann av det som har blitt postet i tråden, eller?

Post #605 så beskriver jeg hele jobben. Postet på fredag kveld.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Hvis man irriterer seg grønn over at det blir riper på telefonen, bør man kanskje slutte å ha den i lommen sammen med bilnøklene? Bare et forslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...