Gå til innhold

Sony Z1 Compact


Anbefalte innlegg

For mitt vedkommende så er ikke noen få/små riper noen big deal.

Jeg har f. eks. aldri giddet å ha skjermbeskytter på mine telefoner, ever (fikk min første Nokia 2010 i 1992 eller slikt..., første Android i 2008), og skjermglassene er stort sett veldig fine på de telefonene jeg fortsatt har liggende i skuffer og skap.

 

Jeg skal innrømme at jeg ble bittelitt skuffet da jeg skjønte at verdensmodellen av Compact ikke ville ha glassbakside som den japanske versjonen, men kun av hensyn til det estetiske/materialfølelsen.

 

Det som skjedde var imidlertid at min skjønne datter på ett år hentet ned telefonen fra et (lavt) bord, la den på et ikke helt rent steingulv i yttergangen (mye skitt, grus, sand etc. der) med baksiden ned, la begge henda (og kroppsvekten) oppå skjermen og "kjørte" telefonen rundt på gulvet.

Sånt blir det dype og veldig synlige riper av...

 

Likevel er jeg som sagt ikke veldig opptatt av riper, men da jeg begynte å google'e litt og så at jeg kunne få en glassbakside tilsendt for $15 så tenkte jeg at det kunne jeg jo teste.

Og som jeg har dokumentert og beskrevet så er altså byttejobben veldig enkel, og resultatet ble veldig bra. Det er altså en vesentlig forskjell å kjenne på en telefon som har 100% glass foran *og* bak :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor trenger man å lime på beskyttelsesglass foran skjermen?
Mobilen er utstyrt med ripesikkert glass fra før av, som er 5-6 ganger hardere enn vindusglass.

Baksiden av plast er noe annet. Den får lett riper om man ikke behandler den pent.

Selv har jeg den i følgende deksel, som jeg er meget fornøyd med:

http://www.pdair.com/index.php/leather-case-for-sony-xperia-z1-compact-d5503-vertical-pouch-type.html

Endret av Jethro T
Lenke til kommentar

 

Hvorfor trenger man å lime på beskyttelsesglass foran skjermen?

 

 

Hæ?

 

Post #613:

"Er det å anbefale å kjøpe et "shield" til skjermen? har vært innom elkjøp og de anbefalte det og var villig til å hjelpe med monteringen. Jeg spurte om en slik skjermbeskytter vil påvirke hanskefunksjonen på vinteren, men selgeren hadde ikke et svar på dette. Har dere et svar? skjermbeskytteren vil jo da bli lagt over beskyttelsen som allerede er på skjermen"

-----

Flere her som har lagt på/vurderer å lime på skjembeskytter ;)

Lenke til kommentar

 

-----

Flere her som har lagt på/vurderer å lime på skjembeskytter ;)

 

 

OK, men du skrev "beskyttelsesglass" og det rett etter at jeg hadde utdypet mer om arbeidet med å lime på ny glassbakside.

Jeg trodde da du hadde misforstått totalt hvor erstatningsglasset skulle.

 

Det du mener er altså en beskyttelsesfilm som man klistrer over original glasskjerm.

Det har jeg aldri brukt og har aldri vært særlig plaget av riper i glasset som, som du selv er inne på, er sterkt og motstandsdyktig i seg selv.

Lenke til kommentar

 

 

-----

Flere her som har lagt på/vurderer å lime på skjembeskytter ;)

 

 

OK, men du skrev "beskyttelsesglass" og det rett etter at jeg hadde utdypet mer om arbeidet med å lime på ny glassbakside.

Jeg trodde da du hadde misforstått totalt hvor erstatningsglasset skulle.

 

Det du mener er altså en beskyttelsesfilm som man klistrer over original glasskjerm.

Det har jeg aldri brukt og har aldri vært særlig plaget av riper i glasset som, som du selv er inne på, er sterkt og motstandsdyktig i seg selv.

 

Jeg en relativ ny bruker her inne, og burde bli bedre på sitere direkte de meldingene jeg kommenterer.

 

Post #525:

"Jeg kjøpte Nillkin sin skjermbeskytter av glass på ebay: http://www.ebay.com/...=item1e87c4b888

Veldig godt fornøyd med den. Avrundede kanter pluss at det er passe friksjon. Følger også med en i plast til baksida. Begge passet veldig bra pluss at jeg fikk til monteringa nærmest helt perfekt. I tillegg bruker jeg Case Mate barley there dekslet så da er jeg ganske godt sikret mot riper pluss at tlf. fortsatt ser bra ut."

 

Det står 'skjermbeskytter av glass'. Jeg brukte ordet 'beskyttelsesglass'. Det er vel det samme?

 

Nillkin Amazing H+ Nanometer Anti-Explosion Tempered Glass Screen Protector

Nillkin Amazing H+ for Xperia Z1 Compact has been specially made with scratch resistant AGC glass material and HARVES nano-technology with excellent defensive performance for your device, features 0.3mm thickness and rounded edges for a more precise fit and protection.

Endret av Jethro T
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

-----

Flere her som har lagt på/vurderer å lime på skjembeskytter ;)

 

 

OK, men du skrev "beskyttelsesglass" og det rett etter at jeg hadde utdypet mer om arbeidet med å lime på ny glassbakside.

Jeg trodde da du hadde misforstått totalt hvor erstatningsglasset skulle.

 

Det du mener er altså en beskyttelsesfilm som man klistrer over original glasskjerm.

Det har jeg aldri brukt og har aldri vært særlig plaget av riper i glasset som, som du selv er inne på, er sterkt og motstandsdyktig i seg selv.

 

Jeg en relativ ny bruker her inne, og burde bli bedre på sitere direkte de meldingene jeg kommenterer.

Post #525:
"Jeg kjøpte Nillkin sin skjermbeskytter av glass på ebay: http://www.ebay.com/...=item1e87c4b888

Veldig godt fornøyd med den. Avrundede kanter pluss at det er passe friksjon. Følger også med en i plast til baksida. Begge passet veldig bra pluss at jeg fikk til monteringa nærmest helt perfekt. I tillegg bruker jeg Case Mate barley there dekslet så da er jeg ganske godt sikret mot riper pluss at tlf. fortsatt ser bra ut."

 

Det står 'skjermbeskytter av glass'. Jeg brukte ordet 'beskyttelsesglass'. Det er vel det samme?

 

Nillkin Amazing H+ Nanometer Anti-Explosion Tempered Glass Screen Protector

Nillkin Amazing H+ for Xperia Z1 Compact has been specially made with scratch resistant AGC glass material and HARVES nano-technology with excellent defensive performance for your device, features 0.3mm thickness and rounded edges for a more precise fit and protection.

 

 

 

 

 

-----

Flere her som har lagt på/vurderer å lime på skjembeskytter ;)

 

 

OK, men du skrev "beskyttelsesglass" og det rett etter at jeg hadde utdypet mer om arbeidet med å lime på ny glassbakside.

Jeg trodde da du hadde misforstått totalt hvor erstatningsglasset skulle.

 

Det du mener er altså en beskyttelsesfilm som man klistrer over original glasskjerm.

Det har jeg aldri brukt og har aldri vært særlig plaget av riper i glasset som, som du selv er inne på, er sterkt og motstandsdyktig i seg selv.

 

 

 

 

Til info bruker Sony en egen skjermbeskytter av plast over skjermen (i alle fall på Z1-generasjonen), fordi dette visstnok kreves i Japan. Denne riper lett, og selv har jeg en skjermbeskytter over denne (mao blir det glass - sony plast - egen plast). Man kan fjerne Sonys skjermbeskytter, men da fjernes Sony-merket også.

Endret av Argusblikk
Lenke til kommentar

 

 

 

Mye snakk om baksiden her. Så ripene kommer på baksiden? Er det så farlig? Bare det ikke kommer over kameralinsen.. Forsiden da, det kommer ikke riper der? Det må jo være det viktigste.

 

Men hvis en bytter, ser en må i gang med noe hårføner og greier for å løsne limet. Men for å få på igjen denne plata da? Må en lime noe på da?

 

 

Gidder du å lese littegrann av det som har blitt postet i tråden, eller?

Post #605 så beskriver jeg hele jobben. Postet på fredag kveld.

 

 

Det var på bakgrunn av det jeg spurte, ser nå at innlegget besvarte det med lim. Men altså vi snakker her om baksiden? Er det samme problem på forsiden?

Lenke til kommentar

Nei, ikke slik jeg ser det.

 

Her er greia:

 

Sony Xperia Z1f, som kun selges i Japan, har glass både foran og bak.

 

Sony Xperia Z1 Compact, som selges i resten av verden, har bakside i plast (poly-ettellerannet, heter det kanskje), men forsiden er fortsatt i glass.

 

Plastbaksiden blir litt lettere ripete enn glassbaksiden, og enkelte hevder også at plastbaksiden, som også dekker blitz og kameralinse, kan ha negativ påvirkning på bilde og/eller blitz-kvaliteten.

 

Det jeg altså har gjort er å ta av plastbaksiden på min Z1 Compact, og sette på en glassbakside som egentlig er ment for en Z1f men som passer 100% siden de to telefonene er nesten helt identiske.

 

 

Så er det en annen diskusjon i tråden her som går på ekstrabeskyttelse av glassframsiden ved bruk av beskyttelsesfilm eller et ekstra lag glass, personlig ser jeg ikke på dette som nødvendig og vil ikke ha telefonen tykkere enn strengt nødvendig.

Lenke til kommentar

Hvorfor trenger man å lime på beskyttelsesglass foran skjermen?

Mobilen er utstyrt med ripesikkert glass fra før av, som er 5-6 ganger hardere enn vindusglass.

 

 

Nei den har ikke det. Den har et plastbelegg oppå glasset foran, som er alt annet enn hardt. I tillegg suger dette belegget til seg skitt og støv, og blir ganske ekkel å tå på etter hvert.

Løsningen er enten om du vil risikere garantien så kan du rive av dette plastbelegget og pensle på med fettavstøtende belegg, eller å kjøpe et nytt tynt glassbelegg (nevnt i tidligere innlegg her) og legge oppå før plastfilmen blir for stygg. Jeg gikk for sistnevnte.

Endret av Misantropen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som har problemer med at Bluetooth bruker mye strøm etter 4.4.2 oppdateringa? Tok et par screenshots som viser hvor mye strøm Bluetooth bruker. Bilde to er tatt ette opplading m. Bluetooth slått av. Bruker mye selv om den er avslått. :ohmy:

Screenshot_2014-04-13-05-55-02.png

Screenshot_2014-04-13-11-26-14.png

 

Har nå funnet ut av problemet etter å kikket litt rundt på nettet. Det er en bug i Bluetooth softwaren opp mot Mercedes Benz. Svar nei når MB Bluetooth spør om tilgang til meldingene dine under pairing.

Endret av Trond HB
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Da opplevde jeg at det lille dekselet som sitter på flappen over (Micro-)USB porten falt av. Du må dra i det lille dekselet for å få opp flappen til USB-porten og uten dette dekselet er USB-porten umulig å komme til.

 

Dette synes jeg var svakt.

 

I og med at dette er eneste måten å komme til USB-porten, så burde denne være mer solid. Denne flappen er blitt åpnet kanskje 40-50 ganger siden jeg kjøpte telefonen.

 

Har kjøpt lim nå og satser på å kunne få denne på plass igjen og forhåpentligvis bruker jeg bedre lim enn Sony gjør.

 

Ikke noen stor greie, men slikt gjør at kvalitetsfølelsen blir mindre og for meg medfører dette at jeg får mindre lyst å ha denne telefonen.

Lenke til kommentar

For meg ville denne vært tett på et optimalt valg ut fra mine ønsker om begrenset str på tlf men så høye specs som mulig ellers. Det som gjør meg svært skeptisk er forsiden som altså skal være så håpløs at folk må mekke på den for å få den tilfredsstillende. Det sies at det blir mye riper og at den tiltrekker seg mye støv. Så det lå mye støv på en i butikken. Det er såpass ille? Det å bytte glass osv blir da et usikkerhetsmoment for meg, om jeg klabber det til har jeg brukt 4000 på en vare jeg har ødelagt reklamasjonsretten på og ikke kan bruke. Er det noen som ikke har gjort noe og synes forsiden er ok? Baksiden er ikke så farlig for meg.

Lenke til kommentar

Da opplevde jeg at det lille dekselet som sitter på flappen over (Micro-)USB porten falt av. Du må dra i det lille dekselet for å få opp flappen til USB-porten og uten dette dekselet er USB-porten umulig å komme til.

 

Dette synes jeg var svakt.

 

I og med at dette er eneste måten å komme til USB-porten, så burde denne være mer solid. Denne flappen er blitt åpnet kanskje 40-50 ganger siden jeg kjøpte telefonen.

 

Har kjøpt lim nå og satser på å kunne få denne på plass igjen og forhåpentligvis bruker jeg bedre lim enn Sony gjør.

 

Ikke noen stor greie, men slikt gjør at kvalitetsfølelsen blir mindre og for meg medfører dette at jeg får mindre lyst å ha denne telefonen.

 

Vanntettheten er faktisk en minusfaktor for mitt vedkommende og jeg lurte på muligheten for å rykke av denne flappen selv. Hvordan ser den ut da? Ok? Jeg tenker at jeg har ingen bruk for at den er vanntett, det er helt fint at minnekort-luke, sim-kort-luke og slikt dekkes med til på et vis. Men lade-kontakten bruker en ofte og hvis man må åpne en luke hver gang så er det bare tungvint.

Lenke til kommentar

For meg ville denne vært tett på et optimalt valg ut fra mine ønsker om begrenset str på tlf men så høye specs som mulig ellers. Det som gjør meg svært skeptisk er forsiden som altså skal være så håpløs at folk må mekke på den for å få den tilfredsstillende. Det sies at det blir mye riper og at den tiltrekker seg mye støv. Så det lå mye støv på en i butikken. Det er såpass ille? Det å bytte glass osv blir da et usikkerhetsmoment for meg, om jeg klabber det til har jeg brukt 4000 på en vare jeg har ødelagt reklamasjonsretten på og ikke kan bruke. Er det noen som ikke har gjort noe og synes forsiden er ok? Baksiden er ikke så farlig for meg.

Folk flest bytter ut baksiden som er av plast. Framsiden er av glass med et eller annet belegg (som kan tas av det også). Har hatt min telefon siden februar og har ikke en eneste ripe på framsiden. Baksiden er en annen historie, men jeg gir langt faen i et par småriper her og der. Skulle det komme til et punkt der jeg synes baksiden blir "for stygg" er det en kort prosess å bytte ut plasten med glass, som beskrevet i tråden her av en annen bruker.

 

Ang. fettmerker osv på glasset på fremsiden er det ikke verre enn å gå over skjermen med en klut og noe vaskemiddel en gang i blant. Funker fint med brillerens eller f.eks. noe spritbasert middel. Man trenger ikke å gjøre noe mer komplisert enn nødvendig.

Endret av drgz
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Jo, selvfølgelig KAN videt, men jeg synes det bør være unødvendig å kjøpe ekstra utstyr for å lade den uten at telefonen skal bli ødelagt.

 

Kanskje jeg er kravstor, men når jeg betaler 4.500 kr for en telefon, forventer jeg at jeg kan lade den uten at den skal gå i stykker eller kreve ekstrautstyr.

Lenke til kommentar

Da opplevde jeg at det lille dekselet som sitter på flappen over (Micro-)USB porten falt av. Du må dra i det lille dekselet for å få opp flappen til USB-porten og uten dette dekselet er USB-porten umulig å komme til

Har du vært i butikken der du kjøpte den og reklamert?

Det hadde ihvertfall jeg gjort - dette dekselet er det jo helt klart at skal tåle mange åpninger/lukkinger særlig så lenge det ikke følger med magnetlader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...