Gå til innhold

Hvorfor er brød så ille?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Havregryn: Liker ikke-

salat: Er veldig kjedelig alene, kombinerer bare dette med annen mat

nøtter: Feitende

avokado: Hva er det?

 

Nøtter og avokado er sunt fett, spis så mye du klarer av det. Proteiner er det også... 70% fett i valnøtter for eks. fett gjør deg ikke feit, dessverre, heller omvendt dersom du spiser sunne fettkilder.

Lenke til kommentar

Vanlig hvetemel inneholder ganske mye raske karbohydrater, og har høy GI-verdi. Nyere forskning viser at personer som spiser mye raske karbohydrater har økt risiko for overvekt, og i forlengelsen av dette øker risikoen for diabetes og hjerte- og karsykdommer tydeligvis. Denne raffinerte hveta er proppa inn i all kjøpemat fra sauser, pasta, brød og godteri. Da jeg måtte kutte ut gluten var det en vanskelig overgang, men fant meg tilrette etter hvert. Måtte bare skape gode rutiner på å lage min egen mat selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av og til så lurer jeg på hvorfor folk synser i et felt dem har ingen forutsetninger for å diskutere. Ja, kanskje jeg sto opp med feil bein i dag. Neeej da, velger å multisitere for å oppklare misforståelser.

Enten det gjelder slanking, eller muskelbygging eller hva som helst ser jeg flere her annbefaler folk å aldri spise brød.

Hva er det egentlig som er så galt med brød, og hva er alternativene?

 

 

 

Brød er helt greit, problemet i Norge og i vesten er at korn-basert kost dominerer ; Gjerne brød/cornflakes til frokost, pasta til middag og brød/cornflakes til kvelds.

 

Gluten, hvete, varmebehandling, gjæring og annet tull.

 

Havregryn, salat, nøtter, avokado, m.mer

De aller aller fleste tåler gluten som er en av mange proteiner i hvete. Hvete er det som gir brødet det gode "bakeegenskapene". Varmebehandling er noe av det rareste jeg har lest, da varmebehandling blir regnet som vendepunktet innenfor evolusjonen. Vi varmebehandler for å nyttiggjøre oss alt fra energi til eliminering av mikrober. (For øvrig så er varmebehandling alt med måte)

 

Problemet med brød er vel at man spiser for mye av det ;) .

Og der har vi det. Et stort kornbasert måltid daglig holder. Å spise variert og da på den måten få i seg alt det gode fra andre kilder er å foretrekke enn å spise homogent. Vi vet tross alt fortsatt lite om hvilke komponenter i mat som har en helsebringende effekt, annet enn variasjon fra mange av det som er antatt sunt ser ut til å fungere synergistisk.

 

 

Nøtter og avokado er sunt fett, spis så mye du klarer av det. Proteiner er det også... 70% fett i valnøtter for eks. fett gjør deg ikke feit, dessverre, heller omvendt dersom du spiser sunne fettkilder.

70% valnøtter i fett gjør deg ikke feit? Dette er feil, fettsyrer har forskjellige bindinger og hvor dobbeltbindingen/e i flere/en-umettet vil da gi forskjellige opphav til fysiologiske effekt. Fra et biokjemisk standpunkt så er dette fortsatt energirike molekyler og spiser du for mye fett slik at du ligger i et overskudd så vil du legge på deg. (Skal jeg være ekstremt flåsete så vil det være litt forskjell mellom mettet og u/flerumettet med like mange karbon-enheter, i favør sistnevnte. Dette grunnet at mettete fettsyrer som navnet tilsier er mettet med hydrogen, mens motparten har en eller flere dobbeltbindinger. Dette er for øvrig også grunnen til at den menneskelige organismen lagrer mettete fettsyrer som C16:0 (palmitinsyre) i og med at dette gir mest energi per vektenhet.

 

Har hørt at for kroppen så er hvete nesten det samme som sukker. Dette fikk jeg høre av en diabetiker, men vet ikke om det er rett.

At det blir brytet ned til sukker stemmer, men det er mer nyansert enn dette.

Vanlig hvetemel inneholder ganske mye raske karbohydrater, og har høy GI-verdi. Nyere forskning viser at personer som spiser mye raske karbohydrater har økt risiko for overvekt, og i forlengelsen av dette øker risikoen for diabetes og hjerte- og karsykdommer tydeligvis. Denne raffinerte hveta er proppa inn i all kjøpemat fra sauser, pasta, brød og godteri. Da jeg måtte kutte ut gluten var det en vanskelig overgang, men fant meg tilrette etter hvert. Måtte bare skape gode rutiner på å lage min egen mat selv.

I kunnskapoppsummeringen konkluderer man med sannsynlig årsak mellom sukker og overvekt. Grunnen er enkel; Om energimengde overstiger den mengde energi som forbrukes, vil overskuddsenergien lagres som fett. Effekten av inntak av sukker på vektøkning er knyttet til endret energibalanse og ikke selve sukkeret i seg selv.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

70% valnøtter i fett gjør deg ikke feit? Dette er feil, fettsyrer har forskjellige bindinger og hvor dobbeltbindingen/e i flere/en-umettet vil da gi forskjellige opphav til fysiologiske effekt. Fra et biokjemisk standpunkt så er dette fortsatt energirike molekyler og spiser du for mye fett slik at du ligger i et overskudd så vil du legge på deg. (Skal jeg være ekstremt flåsete så vil det være litt forskjell mellom mettet og u/flerumettet med like mange karbon-enheter, i favør sistnevnte. Dette grunnet at mettete fettsyrer som navnet tilsier er mettet med hydrogen, mens motparten har en eller flere dobbeltbindinger. Dette er for øvrig også grunnen til at den menneskelige organismen lagrer mettete fettsyrer som C16:0 (palmitinsyre) i og med at dette gir mest energi per vektenhet.

 

 

 

Dette er jeg helt enig i, men fra ser du på næringsbildet i dagens samfunn gjør sunt fett deg slankere, avhenger selvfølgelig av mengde. Poenget er at du skal spise det for å få energi istedet for brød, sånn sett er det bedre mat som gjør deg slankere på flere måter enn brød.

Lenke til kommentar
I kunnskapoppsummeringen konkluderer man med sannsynlig årsak mellom sukker og overvekt. Grunnen er enkel; Om energimengde overstiger den mengde energi som forbrukes, vil overskuddsenergien lagres som fett. Effekten av inntak av sukker på vektøkning er knyttet til endret energibalanse og ikke selve sukkeret i seg selv.

 

Hva har sukker med hvetemel å gjøre? Min energibalanse fungerer visst for bra

Lenke til kommentar

Good to know, enda en grunn til å ha et fornuftig forhold til karbohydrater. Det vil vel si alt av karbohydrater omgjøres til sukker

 

Hvordan forklares det når et tynt menneske propper i seg masse karbohydrater uten å legge på seg? Levende eksempel på det, og brukte ikke akkurat mye energi heller. Høy forbrenning, annerledes omdannelse?

Lenke til kommentar

Hvetemel inneholder ca 75% karbohydrater. Når kroppen får for mye karbohydrater(mer enn den kan forbrenne) blir dette omdannet til sukker. Derfor er det en sammenheng mellom sukker og hvetemel.

Nei, all karbohydrater ender opp som glukose uavhengig av mengde. Dette for å nyttegjøre seg av energien.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Mennesket har mer problemer med disse produktene, spesielt i det kvanta vi inntar det idag. Selvom du tåler det er det mange som ikke tåler det, disse lever i uvisshet fordi leger bare gir dem medisiner med bivirkninger. De spiser det fordi det er det de blir servert i hyllene...

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

Nei, all karbohydrater ender opp som glukose uavhengig av mengde. Dette for å nyttegjøre seg av energien.

Uff, jeg som er på bærtur her. Skjønner ikke hva jeg tenkte på når jeg svarte. Det jeg mente var at de karbohydratene kroppen ikke klarer å forbrenne blir omdannet til fett. Dette stemmer vel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...