Gå til innhold

Hvorfor er brød så ille?


Anbefalte innlegg

Jeg interesserer meg mye for dette og det har jeg gjort siden jeg var liten. Jeg har frem til i fjor en gang trodd at brødmat er sunt og flott så lenge det er "fullkorn" blablabla.

 

Men begynte å tvile mer og mer ettersom jeg kom over lesning.

 

Jeg er nå overbevist om at brødmat kan være sunt i moderate mengder (det gjelder alt).

 

Men problemet vi har er at brødmat ikke er laget slik det ble før. Det er masseprodusert kunstmat.

 

 

Jeg har lest en del, mye fra begge sider til å gjøre opp en mening per nå, men bare with me. Jeg kan ikke teorien fullstendig.

 

 

1. Dyrkingen begynner:

Vi har store arealer med kornslag. Målet er størst mulig produksjon og profitt. Hva sprøyter de på plantene? Er dette sunt for planten, for oss som skal spise det?

 

2. Høsting:

Her brukes det store maskiner for å kutte plantene og legge det i en bås. Greit nok, tror ikke dette kan påvirke så mye - ikke at jeg har undersøkt det.

 

3. produksjon

Man tar det man trenger fra planten, og det lages blant annet mel. I disse plantene er det stoffer som skal beskytte dem fra naturen, innsekter osv. som kan skade planten. Disse er ikke bra for oss.

Men planten inneholder også ting vi trenger for å bryte ned antinæringsstoffene. Når det males til mel skapes det mye varme, dette har jeg grunn til å tro ødelegger disse stoffene vi trenger. Og hva annet?

 

4. matproduksjon

Dette blir jo solgt videre og det brukes til å lage brød. Brød som burde være fermentert/gjøret - slik man gjorde det før i tiden, men som ikke er det fordi dette ville ha økt kostnadene. Dermed sitter vi igjen med mye antinæringsstoffer som hindrer opptak av kalsium, jern, vitaminer osv. (kanskje mer uten at jeg kan bekrefte det). Dermed vil opptak av visse næringsstoffer fra all mat bli hemmet og samtidig virke hemmende på kroppens enzymer (allergener og intolleranse, anyone?!). Er det derfor vi har utviklet en dårligere tolleranse for mat? Når produksjonen hindrer fordøyelse?

 

I tillegg tilsettes rafinert sukker, herdet olje og "vegetabilsk olje" osv.

 

5. Resultatet:

Dette er en stor del av kostholdet, og det er ikke "noe vi mennesker har spist i mange hundre/tusen år"! Dette er mat som differansierer seg til slik som var "rett framgangsmåte" før. Det er mat som er produsert etter betingelsene kvantitet, profitt osv. Ikke som før i tiden når vi lagde dette for at vi skulle leve og overleve. Det var ikke snakk om å tjene penger på det, det var ikke konkurranse. Vi hadde ikke teknologien.

 

 

Så de av dere som sier at brødmat er sunt, tenk grundig over dette. Tror du virkelig at det er sunt fordi media/det offentlige og ikke minst matvareindustrien har reklamert for dens sunnhet år etter år? Slike uttalelser, tror du ikke at flesteparten av disse blir spydd ut ukritisk til en rekke faktorer, bare fordi "vi alle vet jo at fullkorn og brødmat er sunt, det har vi spist i alle år". Sånne konklusjoner er fordummende, ikke tro at "slik er det fordi han i den hvite frakken sier det, og det gjør også 80 % av befolkningen".

 

Det er naturlig for mennesker å gjennta det de hører, det er noe vi begynner med som små barn og det fortsettes livet ut - det er slik vi fungerer, lærer og hvordan arten overlever. Problemet er bare at vi ukritisk viderefører ting vi hører og ikke går ut med skeptisk sans og venter med å danne en konklusjon før man har "beviser" eller troverdige kilder til å enten bekrefte eller avbekrefte dette.

 

 

 

Jeg skal ikke påstå jeg har konklusjonen, men inni hodet mitt så er det dette som er den midlertidige konklusjonen.

 

Min erfaring:

Jeg har over mange år endret kostholdet mitt basert på min endrede kunnskap og innsikt. Mye av det jeg spiste før ville jeg aldri ha kjøpt igjen.

 

I fjor kuttet jeg ned på brødmat og jeg har nesten eliminert dette fra mitt kosthold. Jeg mener at det viktigeste er å redusere inntaket, og med tiden lage brødmat hjemme - male mel selv, fermentere/gjære deigen og tilsette naturlige og sunne matvarer.

 

Jeg merker faktisk positiv endring av det jeg gjør, og tror at jeg i likhet med de fleste har litt problemer med å fordøye brødmat. Personlig føler jeg bedre energi, bedre treningsresultater osv.

 

Noe som var interessant var at i løpet av de 2 ukene jeg var bortreist i jul så spiste jeg mat jeg fikk servert. Mat jeg aldri ville ha kjøpt/laget selv. Jeg ble også syk i denne perioden og merket at jeg begynte å få kviser igjen etter noen uker. Noe som hadde forsvunnet helt før dette. Syk på grunn av maten? Neppe! Men dårligere forsvar mot sykdom grunnet dårligere næring/ustabil inntak av vitaminer og andre viktige ting? Tja, kanskje.

 

Når jeg kom hjem fortsatte jeg mitt eget kosthold, og selv om jeg ikke tror er det "kurerte syken" så tror jeg at det kan ha hatt positiv innvirkning ihvertfall. Men poenget var heller at kvisene sakte men sikkert forsvant igjen, og jeg fikk bedre energi (man merker forskjell på mat).

 

Maten man spiser har en påvirkning på det fysiske, dette er synlig over lengre tid.

 

 

Så, igjen, er egg sunt fordi det står egg på pakken? Jeg kjøper First Price (fordi jeg har dårlig råd for øyeblikket og vil få i meg 150 g protein til dagen), men jeg skulle gjerne hatt alternativer. Er brødmat sunt, fordi, ehm, folk sier det? Fordi all logikk sier det? Er det mer til saken er dette?

 

 

 

 

Det er ingenting galt med brød.

Fytinsyre, behandling av mel (dreper enzymer vi trenger for å bryte ned antinæringstoffene), mangel av fermentering/gjæring for å aktivere disse stoffene som burde vært der - men ikke er der på grunn av behandlingen, alle de vegetabilske oljene de putter i brøet - som 1. ikke tåler høy varme og som ofte er herdet/lav kvalitet samt det faktum at det inneholder sinnsykt med karbohydrater.

 

 

Mennesker har spist hvete og korn i minst 6000 år, antagelig mye lengre. Jeg vil tippe minst 10000.

 

Vi har ikke blitt feite og fått diabetes før vekten begynte å øke etter andre verdenskrig når man hadde overproduksjon og behov for å selge det.

Mennesker har det, men før i tiden så brukte vi ikke maskiner til å bearbeide maten.

 

Før i tiden malte de opp mel for hånd (dermed ingen varmepåkjenning som ødelegger viktige stoffer), deretter fermenterte brødet (for å gjøre det mer biotilgjengelig/fordøybart og bryte ned antinæringsstoffene, i tillegg til at de brukte mer naturlige ingredienser.

 

Personlig mener jeg at viktigheten rundt "naturlig" mat er at det er større garanti for at det ikke er ødelagt i produksjon. Jeg mener at prosessert mat i mange/fleste tilfeller i dagens samfunn ikke er bra.

 

Det fokuseres for mye på fortjenelse/kvantum og ikke å gjøre maten sunn/fordøyelig/nyttig.

 

 

De plantene vi spiser i dag er ikke like de vi spiste for millioner av år siden, de har utviklet seg, på samme måte som vi har utviklet oss.

 

[...]

 

Å si at fedme, overvekt og kreft kommer fra processed foods, fordi de sykdommene hadde vi ikke før, blir derimot helt feil.

Jeg har ingen problemer med matdyrking og dette. Man skal ikke bedømme mat slavisk fordi det oppfyller et punkt som sier at maten kommer fra noe vi mennesker har skapt. Det finnes mye i naturen vi ikke skal spise, mye naturlig.

 

Spør du meg så er det ikke dette vi skal fokusere på, men hvordan maten blir påvirket - og kanskje også hvorfor.

 

Vi kan også spørre oss hva som skjer når vi sprayer grønnsaker, krydder osv. med kjemikalier og kunstig jødsel. Er dette bra?

 

Du er hva du spiser, ikke sant?

 

 

Burde ikke dette bety at hvis du maten kylling (som i utgangspunktet er sett på som sunt) med unaturlig, bearbeidet og dårlig fôr, så kan vi med god logisk grunn kunne påstå at dette kan ha stor betydning for hvor sunn denne kyllingen er for oss mennesker?

 

Maten som dyrene spiser (og planter) påvirker dem, jeg mener dette også påvirker hvor sunne de er som mat for oss mennesker.

 

 

Mat er ikke bare mat. Den kyllingen du kjøper i butikken, eggene, fisken, krydderene, melet, frukten, juicen, melken, oljene, kjøttet et.c, har du tenkt på at dette kanskje ikke nødvendigvis er sunt bare fordi det i utgangspunktet har potensialet til å være sunt?

 

Når de:

- Varmebehandler/ødelegger olje

- Homogeniserer melkeprodukter (ødelegger protein- og fettmolekylenes opprinnelig form)

- Pasteuriseres melkeprodukter (varmebehandler og dreper enzymer i tilfelle det inneholder bakterier, noe som ikke var problemet før)

- Maler mel i maskiner --> varmepåkjenning (dreper naturlige stoffer vi trenger for å fordøye korn/hvete etc.

- Sprøyter krydder, frukt, grønsaker med unaturlige kjemikalier

- Koker juice (dreper enzymer/vitaminer etc.) for å gjøre det billigere å produsere: kalles konsentrat

- med flere eksempler

 

... Kan dette være sunt?

 

 

 

Hva mener du med kunstige stoffer?

 

Her er innholdet i et helt naturlig eple:

1546286_740354685985545_1787608632_n.jpg

Nettopp, dette er naturlig. Det er ikke produsert i et labratorium.

 

Et eksempel, fett er ikke bare fett. Det finnes sunt fett, og usunt fett. Også av samme type kan være forskjellig pga. prosessering.

 

Skal ikke komme innpå diskusjonen med E-stoffer, men jeg tror at det er en god regel å holde seg til naturlig, uprosessert mat fordi vi vet ingenting sikkert enda når det gjelder matvitenskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Stian Aarskaug mange av de poengene du kommer med faller bort hvis man lager brødet selv. Du kommer med en påstand at selve jobben med å male mel industrielt er skadelig for maten. Har du noen forskning som støtter dette utsagnet?

 

Angående anekdoten din om at du ble syk fordi du spiste drittmat i to uker fordi den manglet vitaminer/mineraler, så ser jeg på det som usannsynlig at det skyldes maten. Kroppen har lagre av mineraler/vitaminer for å holde kroppen gående i ukesvis, hvis ikke måneder uten å ta særlig skade. Det blir, mao, en irrelevante anekdote.

 

At maten vi spiser påvirker helsen vår er jeg 100% overbevist om. At brød skal være en stor synder på generell basis er jeg ikke enig i. Hjemmelaget brød som kun består av mel*/frø/gjær/vann tror jeg kan være en sunn del av et ellers balansert kosthold.

 

*Helst fullkorn, men noe siktet mel tror jeg nok går bra.

Lenke til kommentar

@Stian Aarskaug mange av de poengene du kommer med faller bort hvis man lager brødet selv. Du kommer med en påstand at selve jobben med å male mel industrielt er skadelig for maten. Har du noen forskning som støtter dette utsagnet?

Det var derfor jeg nevnte det, nettopp å lage brød selv. Fordi disse punktene kan unngås om man 1), bruker skikkelig matvareingredienser og 2), utnytter dem skikkelig.

 

Jeg mener at det viktigeste er å redusere inntaket, og med tiden lage brødmat hjemme - male mel selv, fermentere/gjære deigen og tilsette naturlige og sunne matvarer.

Her mener jeg for min del, hva jeg tror er best. Og det er å redusere bearbeidet og uforberedt brødmat. Og dette betyr at det skal en viss mengde til for at antinæringsstoffet skal ha en negativ virkning på opptak.

 

At det inneholder antinæringstoffer er absolutt ingen tvil om, what so ever. Det store spørsmålet er derimot, hvor mye dette påvirker oss. Vi vet allerede at det blir tilsatt ekstra vitamin D fordi noe faller bort i matprosessering i visse varer.

 

Forskning på hvor mye dette påvirker, og hvor mye som skal til for å hemme opptak osv. har jeg ikke, men utenom det er det et utvilsomt faktum at det er næringsstoffer i kornslag, samt mange andre typer mat.

 

 

Angående anekdoten din om at du ble syk fordi du spiste drittmat i to uker fordi den manglet vitaminer/mineraler, så ser jeg på det som usannsynlig at det skyldes maten. Kroppen har lagre av mineraler/vitaminer for å holde kroppen gående i ukesvis, hvis ikke måneder uten å ta særlig skade. Det blir, mao, en irrelevante anekdote.

Problemet med maten var at den var usunn, ubalansert, manglet viktige ting osv.

 

Det finnes visse eksempler på vitaminer som kroppen må ha hver dag, fordi den ikke kan lagre disse. Jeg sier ikke at du dør om du ikke får i eg disse, fordi dette er ofte tilfelle med folk, men i et ideelt sunt perspektiv så skal man innta disse hver dag, altså de som ikke kan lagres.

 

Og hypotesen min er ikke irrelevant. Mat påvirker imunforsvar og viktige funksjoner i kroppen. Hvis den er opptatt med å fjerne "gift" fra kroppen som du har spist og heller ikke har fått i seg viktige deler av kostholdet så tror jeg dette kan ha en påvirkning på forskjellige ting.

 

Men på ingen måte har jeg påstått at man trenger dette for å holde oss gående. Tingen er bare at hvis du går uten mat/næring så begynner den å ta fra seg selv. Den tar av muskler, fettlagre, bein etc.

 

 

 

 

Jeg merker faktisk positiv endring av det jeg gjør, og tror at jeg i likhet med de fleste har litt problemer med å fordøye brødmat. Personlig føler jeg bedre energi, bedre treningsresultater osv.

Her mente jeg generelt ang. endringene jeg har gjort i mitt kosthold, i tilfelle det ble uklart.

 

 

Når det gjelder den historien om at jeg ble syk så håpte jeg virkelig folk leste hva jeg skrev, fordi jeg uttrykte meg ganske klart:

 

Noe som var interessant

Jeg ble også syk i denne perioden

Syk på grunn av maten? Neppe!

Her skyter jeg ned denne påstanden først som sist. Jeg er på ingen måte overbevist om at maten gjorde meg syk, jeg sier bare at det var interessant at jeg, som så og si aldri er syk ble syk da (i kombinasjon med kulde etc.).

 

Jeg synset enkelt og greit bare om at kanskje dette kunne ha en effekt på imunforsvaret.

 

Tja, kanskje.

Igjen, her betviler jeg denne muligheten. Altså, ikke muligheten om at det kanskje gjorde meg syk, men muligheten om at maten muligens kunne ha en påvirkning som gjorde at kanskje... kanskje gjorde meg litt mer mottakelig for sykdom.

 

Når jeg kom hjem fortsatte jeg mitt eget kosthold, og selv om jeg ikke tror er det "kurerte syken" så tror jeg at det kan ha hatt positiv innvirkning ihvertfall. Men poenget var heller at kvisene sakte men sikkert forsvant igjen, og jeg fikk bedre energi (man merker forskjell på mat).

Igjen, skrev tydelig (trodde jeg) slik at ingen skulle misforstå dette.

 

 

 

 

At maten vi spiser påvirker helsen vår er jeg 100% overbevist om. At brød skal være en stor synder på generell basis er jeg ikke enig i. Hjemmelaget brød som kun består av mel*/frø/gjær/vann tror jeg kan være en sunn del av et ellers balansert kosthold.

Det er allerede et problem mange steder at maten vi spiser hemmer opptak av vitaminer, kalsium, jern osv. Hvor mye av dette vi kan skylde på antinæringsstoffene i ferdig brødmat har jeg ikke tall på (men jeg skal finne det ut en dag, med håndfaste beviser). Men det har også en betydning hvor mye av disse antinæringsstoffene man får i oss og hvor mye av de viktige næringsstoffene man får i oss ellers fra et godt kosthold.

 

Hjemmelaget brød har jeg aldri sagt var dårlig. Hele poenget mitt var at på denne måten, ved å lage det selv, så kunne vi faktisk bryte ned mye av antinæringen og gjøre næringen i brødet mer tilgjengelig! Det innebærer at en rekke enzymer i kornet/melet ikke må ha blitt ødelagt. Jeg tror at industriell kornmaling dreper mange av disse på grunn av varmepåkjenningen som oppstår.

 

Så hvis man kjøper f.eks. rug som ikke er malt til mel og heller ikke er behandlet på en hard måte så er ihvertfall dette en garanti for at disse viktige enzymene fortsatt er inntakt. En garanti, fordi jeg betviler maten i butikken i stor grad.

 

Når man så har malt dette til mel så er neste steg å aktivere disse enzymene og fermentere deigen (surdeig).

 

Brødmat i butikken er ikke fermentert, og hvis de hadde vært det så kan man ikke være sikker på resultatet fordi det krever at visse enzymer er inntakt.

 

 

Så igjen, jeg har hele veien argumentert for at hjemmelaget brød er sunt om man forbereder den på en måte som gjør det biotilgjengelig og lett fordøyelig.

 

 

 

Håper dette oppklarte en del misforståelser, gjerne les teksten nøye neste gang. ;)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Du burde kanskje ta litt på egen kappe, ikke bare si at det er jeg som burde lese ting nøye? (Og ja, ser at jeg leste litt kjapt igjennom anekdoten din)

 

Angående mitt konkrete spørsmål

Du kommer med en påstand at selve jobben med å male mel industrielt er skadelig for maten. Har du noen forskning som støtter dette utsagnet?

 

.. blir det ikke besvart med noe annet om at du er overbevist om at det er sånn. Det kan godt hende du har rett, men når du legger fram noe som fakta, så burde du ha noe å backe det opp med enn at du er overbevist om at sånn er det.

 

Anyway, vi er sånn passe enige: industribakt brød er neppe bra for helsa, mens hjemmebakt brød nok kan være helt ok.

 

Du ser ut til å tro at surdeigsbrød er mye sunnere enn vanlig gjærbakst hvis jeg ikke misforstår deg. Har du noe konkret forsking å vise til her, eller er det også bare noe du tror? Btw, jeg er ikke bare skeptisk, er jo litt interessert i godt kosthold.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

 

Det finnes visse eksempler på vitaminer som kroppen må ha hver dag, fordi den ikke kan lagre disse. Jeg sier ikke at du dør om du ikke får i eg disse, fordi dette er ofte tilfelle med folk, men i et ideelt sunt perspektiv så skal man innta disse hver dag, altså de som ikke kan lagres.

Ettersom man kan overleve i ukesvis, hvis ikke måneder uten mat, så lenge man har drikke, så vil jeg ikke si at det er vitaminer man MÅ få i seg hver dag. Det er nok helt klart gunstig, men ikke noe man MÅ. Hadde du skrevet "bør", så hadde jeg kunnet vært enig med deg. Sjekket litt opp og det gjelder vannløslige vitaminer som vitamin C og vitamin B. Lærte noe nytt i dag og.

Lenke til kommentar

Du burde kanskje ta litt på egen kappe, ikke bare si at det er jeg som burde lese ting nøye? (Og ja, ser at jeg leste litt kjapt igjennom anekdoten din)

Burde jeg ta på egen kappe når jeg skrev i flere anledninger tydelig hva jeg mente, og burde jeg ta litt på egen kappe at folk ikke leser det jeg skriver når det er hele poenget med at jeg skriver, og håndplukker ord for ord?

 

Jeg vet at det er fort gjort å misforstå, lese fort og misse poenget litt. Men så var det ganske tydelig at du ikke fikk med deg alle ordene. ;)

 

Jeg vet ikke hvordan jeg skal kunne ta det på egen kappe at du ikke leste skikkelig (for jeg uttrykte meg ikke tvetydig spør du meg), men jeg kan gjerne ha forståelse for at det kan gå fort i svingene og at man misforstår eller ikke får med seg alt. ;) Det hender at jeg skumleser litt selv når jeg har dårlig tid.

 

 

 

Angående mitt konkrete spørsmål

Du kommer med en påstand at selve jobben med å male mel industrielt er skadelig for maten. Har du noen forskning som støtter dette utsagnet?

.. blir det ikke besvart med noe annet om at du er overbevist om at det er sånn. Det kan godt hende du har rett, men når du legger fram noe som fakta, så burde du ha noe å backe det opp med enn at du er overbevist om at sånn er det.

 

Ja, jeg vet jeg ikke har noen kilder, og det skulle jeg gjerne lagt til. Men det krever en del ekstra tid å finne de opp igjen som jeg har lagret en plass.

 

Jeg håper å komme tilbake til temaet etter mer lesning og en gang jeg kanskje har mer tid. Kilder er jeg selv glad i.

 

 

 

Anyway, vi er sånn passe enige: industribakt brød er neppe bra for helsa, mens hjemmebakt brød nok kan være helt ok.

 

Du ser ut til å tro at surdeigsbrød er mye sunnere enn vanlig gjærbakst hvis jeg ikke misforstår deg. Har du noe konkret forsking å vise til her, eller er det også bare noe du tror? Btw, jeg er ikke bare skeptisk, er jo litt interessert i godt kosthold.

Jeg synes det er bra at du er skeptisk til hva du hører og leser, det er en god egenskap.

 

 

Grunnen til surdeigen er fordi jeg mener det er viktig å bryte ned så mye antinæringsstoffer som mulig. Men det er også mulig å koke det, men det ødelegger da mer en fytinsyren etc.

 

Om jeg det er forskning som backer dette opp? Ja. Og jeg har selvsagt lest en del før jeg har kommet fram til denne troen. Husk at jeg før dette var overbevist om at brødmat, havregryn, fullkorn osv. var veldig sunt. Men:

 

Et viktig spørsmål jeg ikke har tatt stilling til enda er i hvilken grad en gitt mengde antinæringsstoffer påvirker opptak. Det er noe som må besvares før jeg kan svare på hvor mange prosent surdeig som er gunstig.

 

Per nå så er liker jeg å være sikker, så det å få brutt ned så mye av antinæringsstoffene som mulig er et mål.

 

 

Antinæringsstoffer er en ting, det er helt sikkert. Som sagt så er det ikke dette man bør spørre seg, men heller viten om hvordan forskjellige mengder antinæringsstoffer påvirker i hvilken grad fordøyelse, opptak etc. Tror jeg har gjentatt dette et par ganger (er sent). :p

 

 

 

 

Det finnes visse eksempler på vitaminer som kroppen må ha hver dag, fordi den ikke kan lagre disse. Jeg sier ikke at du dør om du ikke får i eg disse, fordi dette er ofte tilfelle med folk, men i et ideelt sunt perspektiv så skal man innta disse hver dag, altså de som ikke kan lagres.

Ettersom man kan overleve i ukesvis, hvis ikke måneder uten mat, så lenge man har drikke, så vil jeg ikke si at det er vitaminer man MÅ få i seg hver dag. Det er nok helt klart gunstig, men ikke noe man MÅ. Hadde du skrevet "bør", så hadde jeg kunnet vært enig med deg. Sjekket litt opp og det gjelder vannløslige vitaminer som vitamin C og vitamin B. Lærte noe nytt i dag og.

 

Okei, pirke-pirke. Poenget var, hvis man skal oppfylle optimal næringsinntak og gi kroppen det den trenger/har godt av hver dag, så må man på dagsbasis få i oss en rekke ting som kroppen ikke kan lagre.

 

Som jeg også skrev i samme innlegg, jeg vet at man kan overleve uten mat en stund og leve på elendig næringsfattig mat lenge. Men mye næring blir da tatt fra seg selv. Du spiser på en måte deg selv, men dette avhenger av flere faktorer.

 

Man må ikke ha mat hver dag heller. Så du har rett i at uttalelsen min var unøyaktig selv om det er litt pirkete. :p

 

 

Og så kom jeg nettopp på at søvn er veldig sunt og viktig. Veldig nødvendig, spesielt om man trener. Søvn. <3

Lenke til kommentar

Ernæringsvitenskap er et helt utrolig vanskelig felt og det er en grunn til at vi har egne mastergrader innenfor dette. Det forskes uhyre mye for tiden rundt komplekse karbohydrater som inneholder fiber da man har sett at fiber har fysiologiske gode egenskaper; alt ifra til å motvirke enkelte former for kreft til å bidra til vektstabiltet ved å kommunisere med en haug av komplekse signalmolekyler som igjen påvirker korttid/langtids regulering av appetitt.

 

Angående antinæringstoffer så har fullkorn et høyere innhold av dette og "gevinsten står i stil med innsatsen" Det er fryktelig mye som fungerer som antagonister som man finner i samme type mat men netto opptaket i fullkorn er mer enn nok. Det er en grunn til at vi ikke har et problem med mikronæringsstoffer i den vestlige befolkningen hvor korn er en betydelig kilde til dette.

 

Når det kommer til blant annet konserveringsmidler så er dette en nødvendighet og ikke affektert med negative helse. Har man bakgrunn innenfor biologi og kjemi så vil man også forstå dette. Det er ikke grunnlag å si at brød man finner i butikken kan gi opphav til negative helse. Du kan derimot si at om raffinerte brødvarer dominerer kosten din så vil det gi en ikke optimal helse. Men det er ikke grunnet loffet i seg selv, ei heller personen som ikke spiser nok fra gode kilder Å spise homogent er aldri bra! Uansett matvare. Med det sagt så er jeg enig med at kornbasert kosthold dominerer for mye og det vil nok for de aller fleste holde med et stort kornbasert måltid om dagen. (Mange har gjerne brød til frokost, pasta til middag og cornflakes til kvelds)

 

Å bake brød selv er fantastisk da man selv kan bestemme ingrediensene. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...