Gå til innhold

Nå kommer G-Sync til Norge


Anbefalte innlegg

_LarZen_ sa ikke noe om tearing så vidt jeg så, han sa derimot at han skrur vsync på, som gjør at tearing ikke oppstår. Jeg er enig med dere begge at vsync er et must, men det er viktig at skjermkortet klarer minimum 60 fps ved en frekvens på 60 Hz. Da må grafikkinnstillingene som regel senkes en del, da det som regel varierer ganske mye fra scene til scene i spillene hvor mye de krever av skjermkortet. Med G-Sync trenger du ikke tenke så mye på det, da skjermbildet blir tegnet på skjermen umiddelbart når skjermkortet er ferdig med å generere det. Så lenge skjermkortet klarer et visst antall skjermbilder i sekundet (si minst 30) bør resultatet bli bra.

My bad, jeg leste feil :blush:

 

Ja, vsync fungerer av og til. Men problemet kommer f.eks når spill ikke støtter Triple buffering og fps en blir halvert. Siste Assasins Creed har det problemet og med vsync på blir spillet fastlåst på 30 fps. En workaround er å bruke D3DOverrider, som tvinger triple buffering på.

 

Det stemmer, gleder meg til G-Sync, håper de åpner for at andre f.eks AMD også kan lisensiere teknologien. Og at de videreutvikler teknologien, slik at den f.eks ikke kun fungerer på TN paneler :)

Det forutsetter selvsagt at IPS paneler videreutvikles eller paneler med de samme egenskapene som støttes av G-Sync kommer på banen.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nåja. såpass dyr skjerm og så er det fortsatt bare TN. Tror det er lurere å bruke de samme pengene på et bra skjermkort og bruke den skjermen jeg har.

Må jo uansett ha nytt skjermkort som støtter G-Sync. 560 Ti gjør ikke det.

I testen til Anandtech, så kommenterer han at når han spillte på en 144hz skjerm og fps var mer enn 60, så var problemet med tearing ikke noe å bry seg om. Noe som jeg mener stemmer bra. Mao, i stedet for å brenne penger på denne teknologien, så kan man heller brenne den på "vanlig" skjerm og godt skjermkort.

 

Har kun spillt på 60hz skjerm de siste... 7-8 årene, før det spilte jeg stort sett FPS spill i 1024x768 i 140hz på en CRT. Man merker utrolig godt at spillet flyter bedre med så å si konstant 140fps, hvor bildet oppfattes som sylskarpt selv om man tar veldig kjappe 180-graders* svinger. Med 60fps så er det for store endringer mellom hver gang bildet endres, så bildet oppfattes som "blurry".

 

*Nyttig i spill som f.eks Unreal Tournament, ikke så nyttig i spill som CS. Av populære spill i dag, så er det jo først og fremst CS-sjangeren det lages AAA-spill. Ikke mange twitch shooters som Unreal Tournament.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Det stemmer, gleder meg til G-Sync, håper de åpner for at andre f.eks AMD også kan lisensiere teknologien.

Det eneste G-sync vil bringe på bordet er en løsning for å gi vsync med minimal inputlag på oppdateringsfrekvenser der spillmotorens framerate er den største synderen for inputlag. Den vil ikke fikse stutter, at Nvidia sier noe annet er misledende markedsføring.

AMD kan du regne med at ikke vil kunne lisensiere teknologien, Nvidia utvikler stort sett teknologi med den hensikt å selge flere skjermkort framfor å bruke den til å forbedre opplevelsen for alle brukere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det eneste G-sync vil bringe på bordet er en løsning for å gi vsync med minimal inputlag på oppdateringsfrekvenser der spillmotorens framerate er den største synderen for inputlag. Den vil ikke fikse stutter, at Nvidia sier noe annet er misledende markedsføring.

 

Man vil også slippe judder problemet med triple buffer vsync (som kan være ganske ille) samt kunne gi høyere framerate og færre store framerate drops enn double buffer vsync.

Lenke til kommentar

 

Man vil også slippe judder problemet med triple buffer vsync (som kan være ganske ille) samt kunne gi høyere framerate og færre store framerate drops enn double buffer vsync.

Joda, det er en grei løsning for de som bryr seg om inputlag samtidig som de ikke har lyst til å se tearing og ikke er istand til å justere grafikkinnstillingene til et slikt nivå at man oppnår konstant framerate.

For min bruk er dette et helt meningsløst produkt, men jeg ser virkelig ikke hvordan G-sync kan være en game-changer for så veldig mange: problemet med inputlag fra vsync oppstår når framerate dypper ned og da er det jo hovedsaklig spillmotoren og DirectX som er problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, det er en grei løsning for de som bryr seg om inputlag samtidig som de ikke har lyst til å se tearing og ikke er istand til å justere grafikkinnstillingene til et slikt nivå at man oppnår konstant framerate.

For min bruk er dette et helt meningsløst produkt, men jeg ser virkelig ikke hvordan G-sync kan være en game-changer for så veldig mange: problemet med inputlag fra vsync oppstår når framerate dypper ned og da er det jo hovedsaklig spillmotoren og DirectX som er problemet.

 

Avhengig av spill, maskinvare og hvor lav framerate og framerate variasjon som er akseptabelt kan man se seg nødt til å ofre ganske mye på grafikk innstillingene (og grafikk resurser) for å få en konstant framerate med vsync kontra en variabel framerate med gsync.
Jeg ser ihvertfall en verdi i å kunne rendre i 40-50FPS eller i 60FPS og av til falle til 40FPS hvis det fremdeles ser og føles bra ut.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Selvfølgelig blir det menigsløst for deg. AMD fanboys får jo liten nytte av denne skjermen.

Jeg kunne ikke gitt mindre faen i skjermen (at den dropper DVI og VGA skjønner jeg ikke,) jeg mener G-sync i seg selv er et meningsløst produkt.

 

Jeg har for lengst gått lei av å prøve å forklare en Nvidia-fanatiker at jeg ikke er AMD-fanboy, men misliker Nvidia.

Endret av arni90
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vil disse skjermene fungere med AMD kort? Eller vil dette bli en slags CUDA-nvidia-only-screw-you-mantle type ting?

G-sync er Nvidia-only, som vanlig når Nvidia lager teknologi er de ute etter å gjøre kortene sine mer eksklusive framfor å bringe fremskritt til forbrukerne.

Skjermen vil fungere med AMD-kort, men du får ikke G-sync da.

Nvidia har mulighet til å lage en Mantle-driver om de ønsker, som vanlig når AMD lager teknologi er de ute etter å komme med fremskritt for forbrukernes beste framfor å lage circlejerk-teknologier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...