Gå til innhold

Nå kommer G-Sync til Norge


Anbefalte innlegg

Wow, du gjør en glimrende jobb med å kvitte deg med fanboi-stempelet...

Alternativt prøver jeg å påpeke at Nvidia er et griskt aksjeselskap som ikke er interessert i deg som kunde av annen grunn enn lommeboka di, og at de kjører en konkurransehemmende strategi framfor å komme med effektive og brukbare fremskritt for alle sammen (veldig likt Apple faktisk.)

 

Er ikke spesielt glad i AMD heller, men jeg misliker dem langt mindre enn Nvidia rett og slett fordi de kommer med fremskritt som gagner alle PC-gamere framfor bare en brøkdel som Nvidia holder på med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alternativt prøver jeg å påpeke at Nvidia er et griskt aksjeselskap som ikke er interessert i deg som kunde av annen grunn enn lommeboka di, og at de kjører en konkurransehemmende strategi framfor å komme med effektive og brukbare fremskritt for alle sammen (veldig likt Apple faktisk.)

 

Er ikke spesielt glad i AMD heller, men jeg misliker dem langt mindre enn Nvidia rett og slett fordi de kommer med fremskritt som gagner alle PC-gamere framfor bare en brøkdel som Nvidia holder på med.

Nvidia er ikke bedre eller verre enn mange andre aksjeselskaper der ute. De vil tjene penger, noe som er naturlig. Det betyr ikke at jeg er for slik oppførsel, men jeg forstår hvorfor de gjør det.

 

Så mantel gagner altså alle gamere? Sist jeg sjekket så måtte spillene lages for å støtte mantel, i tillegg til at man må ha et AMD kort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nvidia er ikke bedre eller verre enn mange andre aksjeselskaper der ute. De vil tjene penger, noe som er naturlig. Det betyr ikke at jeg er for slik oppførsel, men jeg forstår hvorfor de gjør det.

 

Så mantel gagner altså alle gamere? Sist jeg sjekket så måtte spillene lages for å støtte mantel, i tillegg til at man må ha et AMD kort.

Nå er det bekreftet at det er ingenting som hindrer Nvidia fra å lage en driver for Mantle, så du må definitivt ikke ha AMD-kort. Slikt Mantle er designet må spillene designes for å støtte Mantle, på plussiden er det mulig å bruke Mantle i Linux og OS X også som kan være en betydelig fordel i fremtiden.

Poenget er uansett at det er ingenting ved Mantle som forsøker å dele brukerne mellom Nvidia og AMD. det at AMD har utviklet Mantle betyr ikke at Nvidia ikke kan dra nytte av det akkurat som med TressFX, Forward+, og Global Illumination.

Lenke til kommentar

Nå er det bekreftet at det er ingenting som hindrer Nvidia fra å lage en driver for Mantle, så du må definitivt ikke ha AMD-kort. Slikt Mantle er designet må spillene designes for å støtte Mantle, på plussiden er det mulig å bruke Mantle i Linux og OS X også som kan være en betydelig fordel i fremtiden.

Poenget er uansett at det er ingenting ved Mantle som forsøker å dele brukerne mellom Nvidia og AMD. det at AMD har utviklet Mantle betyr ikke at Nvidia ikke kan dra nytte av det akkurat som med TressFX, Forward+, og Global Illumination.

Ja, jeg er forsåvidt enig. Men det ser helt klart litt dystert ut for oss forbrukere, hvis vi ender opp med "AMD spill" (mantle) og "Nvidia skjermer" (Gsync) :hm:

Lenke til kommentar

Jo, så absolutt, det er ikke til å komme bort ifra at prisingen deres på skjermkort er satt til å tjene penger, det endrer ikke at AMD gjør mindre ugang for oss forbrukere enn det Nvidia gjør.

Bullshit. Begge selskapene lager løsninger som gir bedre grafikk. Det er ingen som kan tvinge dem til å bruke egen research på noe som begge selskapene kan bruke. Det er ikke noe nytt der, DirectX har ingen Mac-versjon, og iOS kan ikke legges inn på en Nokia telefon. Det du beskriver er Open Source, som folk lager selv uten at noen investerer penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bullshit. Begge selskapene lager løsninger som gir bedre grafikk. Det er ingen som kan tvinge dem til å bruke egen research på noe som begge selskapene kan bruke. Det er ikke noe nytt der, DirectX har ingen Mac-versjon, og iOS kan ikke legges inn på en Nokia telefon. Det du beskriver er Open Source, som folk lager selv uten at noen investerer penger.

Da har du totalt misforstått hva Open Source er. Vil anbefale deg å undersøke litt hva fri programvare er for noe.

Jeg vil anbefale deg å sjekke opp hva Free Software er, det er lite som hindrer Nvidia i å lisensiere G-sync så AMD og Intel også kan dra nytte av det istedet for å gjøre det til en lukket teknologi designet for å presse kunder til å kjøpe nye Nvidia-kort.

Lenke til kommentar

Jeg vet godt hva OS er, jeg simplifiserte fordi jeg gikk ut fra at DU ikke visste hva det er. Det forhindrer ikke at poenget er nøyaktig det samme. OS setter samarbeid foran profitt. Nvidia og AMD vil heller tjene penger. Det samme vil Microsoft, Google, Apple, osv osv osv...

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Jeg vet godt hva OS er, jeg simplifiserte fordi jeg gikk ut fra at DU ikke visste hva det er. Det forhindrer ikke at poenget er nøyaktig det samme. OS setter samarbeid foran profitt. Nvidia og AMD vil heller tjene penger. Det samme vil Microsoft, Google, Apple, osv osv osv...

Det trenger ikke være enten profitt eller en åpen løsning, det er derfor man har patenter og inngår avtaler.

Lenke til kommentar

Nå er det bekreftet at det er ingenting som hindrer Nvidia fra å lage en driver for Mantle, så du må definitivt ikke ha AMD-kort.

Hvis du hopper høyt nok så kan du også hoppe til månen...

 

Manter er foreløpig ikke åpent, AMD har bare sagt at det er tanken at det skal bli åpent ved en senere anledning. Mantle er også så tett knyttet til GCN-arkitekturen at det i parksis vil være veldig komplisert for Nvidia og implementere dette.

 

Iløpet av et års tid så kommer det uansett teknologi fra Nvidia som vil redusere protokolloverhead, uten å kreve at spillene må implementere det eksplisitt... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var faktisk ikke klar over input lag med vsync enabled før. Enkelte sammenligningsbilder er så drastiske at jeg lurer på om det er ekte. Typ at personen du sikter på er dønn midt på med G-Sync men er helt utav crosshairen med vsync på (pga input lag).

 

Isåfall så vil g-sync snu opp ned på gaming og alle må skaffe seg slike skjermer. Den økte hz'en kommer også godt med.

Lenke til kommentar

Var faktisk ikke klar over input lag med vsync enabled før. Enkelte sammenligningsbilder er så drastiske at jeg lurer på om det er ekte. Typ at personen du sikter på er dønn midt på med G-Sync men er helt utav crosshairen med vsync på (pga input lag).

 

Isåfall så vil g-sync snu opp ned på gaming og alle må skaffe seg slike skjermer. Den økte hz'en kommer også godt med.

Slik jeg har forstått det:

Spillmotoren har 1-2 frames med bufret input.

Direct3D bufrer 3 frames (!)

Sjermkortet har 2 frames: en sendes til skjermen mens en tegnes

Skjermen har 0-30ms inputlag avhengig av innmaten.

Lengden per frame avhenger av framerate, men bare det å gå fra 60 fps til 120 fps reduserer inputlag med minst 50 ms fordi du får bufrene til å byttes ut oftere (!)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

http://www.anandtech.com/show/7641/amd-demonstrates-freesync-free-gsync-alternative-at-ces-2014

Da har AMD avslørt sin utgave av G-sync, den kalles for øyeblikket FreeSync og skal visstnok fungere selv på GPUer som er "et par generasjoner gamle."

 

Visstnok er det støtte for dette i flere nye skjermer allerede, og AMD skal heller ikke ha betalt for "teknologien"....

 

Kan ikke si at G-sync ser spesielt attraktivt ut nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...