Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morn, kjapt spørsmål: Kjørte moren min sin bil ista passat 2006 modell, også skulle jeg bare stoppe kjapt og løpe innom en kompis så jeg satte bilen i fri skrudde på parkeringsbremsen og gjorde mitt ærende. Når jeg da kom tilbake og skrudda av bremsen så begynte jo såklart den parkeringsbrems lampa og lyse + den for håndbrekk/bremse problemer etc.

 

Kl er jo straks 17 og såklart ingen verksted som kan titte på denne møkka av en bil å jeg er veldig avhenging av den til helgen/mandag morgen. Så noen ideer? Er det forsvarlig og kjøre den? Piper hvis jeg overstiger en viss fart og mildt sagt irriterende. Parkeringsbremsen fungerer fint, og bremsene er det ikke noe å si på.

 

Takker for alle svar.

 

 

EDIT: Bare glem det, er ikke så farlig alikkevel. Men ett råd til alle dere der ute hold dere unna biler med retardbrems, faen meg så dårlige designet at det ikke er måte på. Hvem faen slags idiot kom på det, han/hun burde legge opp livet.

Endret av R3pulsive
Lenke til kommentar

Hvis bilen er kjørt lange turer er det mer igjen enn om en har gått kort, men bare kjørt korte turer og ikke fått skikkelige varmesykluser på seg..

 

Typiske tegn å se etter er : Har bilen gått kort, men førersetet er slitt på venstre side tyder dette på at fører har gått mye ut og inn av bilen = mange korte turer.

Er det motsatt, at bilen har gått langt, men begrenset inn/utstigningsslitasje, så har den levd et bedre liv med lengre turer :p

Lenke til kommentar

Høres rimelig ut. Men jeg tenker at jeg bør holde meg borte fra 200K+ generelt, og heller se etter langkjørte under den kilometerstanden.

 

Jeg føler allerede at jeg er modig/dum som kjøper A4 til et 60-80k budsjett, så det siste jeg vil gjøre er å velge et eksemplar som skriker etter reparasjoner som jeg ikke kan gjøre selv.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Vel, hadde jeg hatt valget mellom 2 like biler kjøpt på samme dag som var la oss si 10 år gamle, og den ene hadde 45 000 km på telleren og den andre hadde 145 000 km på telleren hadde jeg gått for sistenevnte sett at de var like fine/stygge karosserimessig.

Satt litt på spissen men ja..

 

En motor som får gå gjennom en varmesyklus kald-varm(driftstemp)-kald vil ha mye bedre pakninger og tetninger rundt hele samt at den har fått mye bedre smøring av varm olje enn en som blir kjørt 1 km til og fra butikken. Alt blir mer slitt, oljen får ikke gjor det den skal for den rekker ikke å bli riktig viskositet for å smøre effektivt, drivverkssmøring får ikke rette temperatur, starteren blir dradd rundt oftere osv osv..

 

Wow jeg kommer bare på mer etterhvert her.. Huff :p

Lykke til iallefall =)

Lenke til kommentar

 

 

 

Det der var jo helt fantastisk. Selv om jeg ikke helt forsto hvordan ispinnene kunne gjøre noe slikt :D

 

 

Jeg spurte meg selv om det samme :)

Fant ut at de ligger i spenn, noe lignende av refleks band som krøller seg rundt armen/ beina

Når en slipper spennet i en ende, så vil pinnene løftes av spennet og når spenningen er vekk så kollapser det i lufta :p

Lenke til kommentar

Ikke like bilinteressert som de fleste andre her i tråden, men har kjøpt (hentet) min første bil idag :-) Volvo v40 summum. Superfornøyd. Fikk en fin kjøretur fra Haugesund til Oslo som første tur til å teste den på, og fikk kjørt den på snø/våt asfalt/tør asfalt og er meget fornøyd med den. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...