Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

RS burde yte bedre

Hvis du mener at den burde ha mer effekt og dermed også yte bedre, da kan jeg være enig med deg. Men man kan vel ikke forvente veldig mye bedre av 220 hk i en slik bil. Golf med performance-pakken bruker 6,4 sekunder, og en Ford Focus ST med 250 hester bruker vel 6,5 sekunder. Begge disse er jo litt mindre enn en Octavia, så kanskje man burde sammenligne med en Audi A4 med 225 hk som bruker 6,9 sekunder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at også Octavia har blitt en feit og overvektig sak.

Det samme gjelder Focus ST.

 

At de i tillegg er feilhjulstrekkere er jo bare trist.

 

Ikke er det voldsomt spreke heller.

Men skulle jeg valgt en av de ville jeg valgt Focus, ene og alene pga frontdiffen som faktisk funker!

 

At den ikke kan ha tilhengerfeste er kjipt, hva gjelder Octavia vet jeg ikke om den kan ha det.

 

Men jeg er fornøyd med stasjonsvogna mi, den gjør jo sprinten på samme tid, men har 4x4 i tillegg, samt at det er en naturlig pustende motor :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hva gjør man med vindusviskere som hopper? Kjøpte nye i dag, hopper likevel litt i starten av viskerunden. Prøve å bøye på selve armen? Kan det komme av slitt frontrute?

Vet om at noen pleier å ha litt problemer med sånne nye viskere (de tynne) på buede ruter. Hvis jeg husker rett la de igjen et område med vann.

Lenke til kommentar

Problemet er at også Octavia har blitt en feit og overvektig sak.

Det samme gjelder Focus ST.

 

At de i tillegg er feilhjulstrekkere er jo bare trist.

 

Ikke er det voldsomt spreke heller.

Men skulle jeg valgt en av de ville jeg valgt Focus, ene og alene pga frontdiffen som faktisk funker!

 

At den ikke kan ha tilhengerfeste er kjipt, hva gjelder Octavia vet jeg ikke om den kan ha det.

 

Men jeg er fornøyd med stasjonsvogna mi, den gjør jo sprinten på samme tid, men har 4x4 i tillegg, samt at det er en naturlig pustende motor :)

 

Nå er ikke akkurat en Mercedes verdens letteste bil heller.

Lenke til kommentar

Skulle forøvrig gjerne sett RS'en med 300 hester som Golf R som jeg også kjørte nylig, men da hadde man ikke solgt noen RS'er, så da synes jeg det er et greit kompromiss å gi den GTI-ytelser og en fornuftig pris.

 

Skulle jeg hatt noe mer ekstremt og nogenlunde innenfor rekkevidde hadde jeg valgt en eldre AMG-børse, men hadde nok måttet parkere litt lenger vekk fra jobben (ihvertfall fra Audibygget).

Lenke til kommentar

 

Problemet er at også Octavia har blitt en feit og overvektig sak.

Det samme gjelder Focus ST.

 

At de i tillegg er feilhjulstrekkere er jo bare trist.

 

Ikke er det voldsomt spreke heller.

Men skulle jeg valgt en av de ville jeg valgt Focus, ene og alene pga frontdiffen som faktisk funker!

 

At den ikke kan ha tilhengerfeste er kjipt, hva gjelder Octavia vet jeg ikke om den kan ha det.

 

Men jeg er fornøyd med stasjonsvogna mi, den gjør jo sprinten på samme tid, men har 4x4 i tillegg, samt at det er en naturlig pustende motor :)

Nå er ikke akkurat en Mercedes verdens letteste bil heller.

 

Det har du rett i når det gjelder den aktuelle bilen (men ikke nødvendigvis generelt), men så ble jo bilen min markedsført som en grei stasjonsvogn for autobahncruising, samtidig som den skal klare en liten økt i møkkaføre..

 

Focusen kan man ut fra hva som sies om den få inntrykk av at er en sportsbil (men vi vet da heldigvis bedre!), mens Octaviaen høres ut til å være en heftig GTi-sak.

 

Bilen min veier i følge vognkortet 1870kg, med fører ender man da på 1945.. I praksis veier bilen med tilnærmet full tank, hundebur (uten hunder) baki og med meg bak rattet ca 2,1 tonn.

 

Helt kurant for en bil som er laget for å være en milsluker med grei motor.

 

Den har alltid siktet mot et helt annet marked enn Focus og Octavia sikter mot..

 

Skulle forøvrig gjerne sett RS'en med 300 hester som Golf R som jeg også kjørte nylig, men da hadde man ikke solgt noen RS'er, så da synes jeg det er et greit kompromiss å gi den GTI-ytelser og en fornuftig pris.

 

Skulle jeg hatt noe mer ekstremt og nogenlunde innenfor rekkevidde hadde jeg valgt en eldre AMG-børse, men hadde nok måttet parkere litt lenger vekk fra jobben (ihvertfall fra Audibygget).

Utfordringen med såpass mye som 300hk er at man da plutselig har et konkret behov for drift på alle hjulene.. Det fordyrer ganske heftig med en gang.

300hk ut på forhjulene er rett og slett veldig ugunstig.

 

AMG har levert en del morsomt, og jeg lurer på om neste bil i mitt eie har en slik logo under panseret.

Lenke til kommentar

 

Utfordringen med såpass mye som 300hk er at man da plutselig har et konkret behov for drift på alle hjulene.. Det fordyrer ganske heftig med en gang.

300hk ut på forhjulene er rett og slett veldig ugunstig.

 

AMG har levert en del morsomt, og jeg lurer på om neste bil i mitt eie har en slik logo under panseret.

 

Prøvde Ford RS500 - med diffbrems og annet oppheng enn mcpherson funka det fint. Skulle mene at dersom noen gikk for noe tilsvarende så ville de gått for en mer stabil løsning enn XDS-diffen som Golf GTI har.. Men dette blir mye teori og antagelser. Glær mæ fortsatt til mandag!!

Endret av Ham 550
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...