Gå til innhold

Xbox One er dyrest å produsere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan være andre faktorer, den xbox cpuen ser ut som kunne brukes direkte I en bærbar pc.

CPUen(e) i Xbox One og PS4 er strengt tatt to firekjernede Jaguar-CPUer. Det er tvilsomt at Xbox One-APUen vil bli å finne i en bærbar PC, den er rett og slett for stor og kompleks.

På en annen side er Jaguar-CPUene tenkt å brukes i APUer på 5-15W.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Dette hørtes ut som en merkelig konklusjon. Det er jo ikke plasseringsvalget internt/eksternt som avgjør prisen på strømforsyningen. Begge må jo ha omtrent samme strømforsyingskomponenter og omtrent samme kostnad. Jeg kan ikke tenke meg til at plasseringen utgjør noen nevneverdig prisforskjell.

Burde vel heller være motsatt da de vil trenge mindre kjøling pga mindre varmeutvikling i konsollen?

Alle tenker at masse rom og ekstern strømforsyning må gjøre behovet for kjøling mindre. Men, vil ikke masse luft som virrer rundt uten mål og mening være ekstremt mye mindre effektivt en luft som dras nøyaktig over der luften trengs og som gjør at denne luten aldri får lov å bli stående igjen fordi ny frisk luft presser på og vil forbi?
Lenke til kommentar

Alle tenker at masse rom og ekstern strømforsyning må gjøre behovet for kjøling mindre. Men, vil ikke masse luft som virrer rundt uten mål og mening være ekstremt mye mindre effektivt en luft som dras nøyaktig over der luften trengs og som gjør at denne luten aldri får lov å bli stående igjen fordi ny frisk luft presser på og vil forbi?

 

Turbulent luft kjøler best, bedre enn luft som bare glir lett forbi.

Dermed bør designerne ha brukt litt tid på å finne optimalt design på luftstrømmen.

 

Jeg ville foretrukket intern strømforsyning rent teknisk, men samtidig er det mindre reparasjonsarbeide å bytte en defekt ekstern PSU fremfor en intern der man må demontere enheten.

Lenke til kommentar

vell, om du ser på det slik, men det er samme hardware i ps og ps one, samme hardware i ps2 og ps2 slim, osv. så sånt sett er det fjerde konsoll fffra sony med ny hardware

 

Det er som å si at det er samme hardware i stasjonære og laptoper, men hvis du demonterer dem finner du ut at det ikke stemmer helt...

 

For å få til slim-versjonene måtte Sony redesigne IC-kretsene for å integrere flere funksjoner i hver krets og redusere strømforbruket. Dette redesignet er dyrt, men i så store kvanta som Sony pusher så vil det likevel lønne seg da de reduserte delekostnadene gjør at de kan selge til lavere pris på slutten av livsløpet.

Lenke til kommentar

Litt avhengig om minnekontrolleren støtter mer minne enn 8GB det så går det vel an å stable minnebrikker (altså lodde flere oppå) med en eller 2 ledninger til minnekontrolleren. På samme måte man gjorde det før minnemoduler ble vanlig.

Gamle brikker hadde sidemonterte pinner som enkelt kunne settes oppå en annen brikke og loddes slik du forklarer. GDDR5 har BGA loddepunkter utover undersiden fordi det gir mye bedre signalgang og dermed høyere hastigheter enn sidemonterte pinner. Så det går nok dessverre ikke. Det er også langt vanskeligere å lodde av BGA-brikker uten å skade hovedkort og andre komponenter, samt at relodding av nye brikker krever spesielt IR loddeutstyr og presisjonsmekanikk for plassering. Dessuten må banene på hovedkortet rekalibreres hvis det blir hastighetsendring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De tjener nok ikke mye pr konsoll. Men de tar det i hvertfall igjen på ekstra utstyret ser det ut til. Hvis det er korrekt at kontrollerene koster 15/18 dollar å produsere, så tar både MS og Sony 60 for en ekstra. Samt Sony som tar 55 dollar for ladestasjon. Sikkert eneste grunn til at de gikk for Micro USB, enn Mini-USB når de laget de nye. Da viste de at folk måtte kjøpe nye lade stasjoner, spesielt med den korte kabelen de sender med også.

 

MS er vel ikke noe bedre da folk nok går lei av å måtte bytte batterier, og kjøper ny med oppladbart batteri etter kort stund.

 

Mer søppel på dynga, mer penge i lommene på aksjeeierene.

Lenke til kommentar

"redag braker det løs, når Sony lanserer sin fjerde hjemmekonsoll på det norske markedet med sin Playstation 4."

 

Dette er vel nok den syvende konsollen de lanserer, da alle PS'ene har hatt 2 versjoner? PS og PSOne. Og slim versjoner av både PS2 og PS3.

 

nå blir det i så fall åtende verisjon siden det er 3 verisjoner av playstation 3. når man først pirkerburde man gjøre det grundig

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er beregningen av kostnadene tatt på grunnlag av hvor mye det koster for ett eksemplar av disse delene eller kostnadene av store kvanta med deler? Vil jo regne med at man får delene noe billigere også når man bestiller flere millioner av dem ;-)

Som de såvidt nevner i artikkelen så er prisene estimater for komponentkostnad. Men hvordan de har estimert prisen sies det ingenting om.

 

Som du er inne på så betaler store firmaer som Sony og Microsoft betaler nok en helt annen komponentpris enn småskalamarkedet. De faktiske prisene er nok nøye forhandlet i forhold til forventet salg.

Endret av Harkonnen
Lenke til kommentar

"redag braker det løs, når Sony lanserer sin fjerde hjemmekonsoll på det norske markedet med sin Playstation 4."

 

Dette er vel nok den syvende konsollen de lanserer, da alle PS'ene har hatt 2 versjoner? PS og PSOne. Og slim versjoner av både PS2 og PS3.

 

du glemte PSP osv. men poenget var vel 4. gen. ikke konsoll nummer 4.

Lenke til kommentar

Er foreløbig kun Dead Rising 3 jeg absolutt har lyst å spille på Xbox One av de eksklusive spillene. Derimot de 75 ekstra dollaran for en kinect sensor er jeg overhodet ikke noe interessert i å betale. Det eneste artige jeg har sedd til nå som den nye kinectn kan brukes til er å rope "come here" til zombian i DR3. Derimot det er en simpel funksjon som skulle kunne gådd lett via mikrofon på headsett.

Lenke til kommentar

Ang oppgradering, er jeg glad for å kunne bytte disk. Monterte tidlig en hybrid ssd/hd 500gb disk i min ps3. "I dag" ville jeg nok gått for 1tb snurr el. 500gb ssd. Men ps3 støttet ikke trim, så en degradert ytelse over tid villw oppstått, men netto ville man vel tjent uans. Lasttid på feks gt5 sparer man mye tid på.

 

Denne konsollgenerasjonen gir mye for pengene, selv om det ikke selges på spesifikasjoner. Ekstra kontrollere, spill,utstyr,m.m. gir nok inntjeningen. Vil tro konsollsalg i seg selv har lang ROI. Men de må jo tenke større, synergieffekter

Lenke til kommentar

 

 

vell, om du ser på det slik, men det er samme hardware i ps og ps one, samme hardware i ps2 og ps2 slim, osv. så sånt sett er det fjerde konsoll fffra sony med ny hardware

Det er som å si at det er samme hardware i stasjonære og laptoper, men hvis du demonterer dem finner du ut at det ikke stemmer helt...

 

For å få til slim-versjonene måtte Sony redesigne IC-kretsene for å integrere flere funksjoner i hver krets og redusere strømforbruket. Dette redesignet er dyrt, men i så store kvanta som Sony pusher så vil det likevel lønne seg da de reduserte delekostnadene gjør at de kan selge til lavere pris på slutten av livsløpet.

Ja, det er jeg enig i, men det er ikke noen ytelsesforbredninger mellom ps2 og ps2 slim.

Lenke til kommentar

Vil en kunne bytte/oppgradere ram/cpu med tiden, for og kunne øke yteles ?

 

Hva er da poenget med en konsoll? Kjøp en pc om du vil pusle med oppgraderinger.

 

Grunnen til at det ikke er mulig er at det skal være mulig for spillprodusentene å vite med 100% sikkerhet hvor stor prosessorkraft kundene sitter på da alle konsollene er like.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...