Gå til innhold

Youtube klarer ikke bufre


Mixy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, har dere prøvd å endre til Google sine DNS-er?
Jeg husker "back in the days" virket det.

Ellers slet jeg selv med bufring i går, det gikk fint frem til ca. 19:00.
CD 70mbit linje her.

PS! Selv om det var trøbbel med bufring ned, lastet jeg opp med fin hastighet.
Fikk også full hastighet ned fra andre google-tjenester som disk (3.5mb/s)

Lenke til kommentar

Hvilke ip adresser har dere på wan ip (router).

Jeg hadde igjen sirkel (evig buffring) idag når jeg kom hjem.

Fikk lagt inn en annen (clone mac) i ruter og fikk ny ip/lease gikk fra 62.16.146.x nett til 109.189.226.

Hittil er det uten problemer.

Sjekk om dere også har 62.x.x adresse.

Gammel IP: 84.202.166.xxx

Ny IP: ... Fikk ikke fornyet IP :S testet via routeren, har også restartet både den og modemet.

Det skal jeg få testet senere :)

 

Testet Googles DNS nå, dessverre samme resultat.

 

Får også timeouts om jeg kjører traceroute mot youtube.com

Lenke til kommentar

Må først få takke for mange gode, konstruktive og nyttige innspill i tråden her. Jeg er teknisk ansvarlig for Internett tjenesten til Canal Digital, og fikk denne saken inn til meg i morges.

 

Basert på all infoen fra dere, så mistenker vi at det kan være et problem hos hosting-partneren til Youtube. Problemet ser ut til å komme i tiden på kvelden hvor det er størst belastning på Youtube utspillingen, som gjør at dere opplever at probleme kommer og går. Det kan også være at noen rutes til et alternativt utspillingssenter, og kan ha en god opplevelse uansett tid.

Vi jobber med å undersøke saken, og skal legge ut info her så snart vi har noe mer.

 

Ser at det er mange kreative forslag til løsninger, men vi ser dessverre ingen workaround per nå som kan brukes frem til feilen er rettet.

 

-----------------------

Thomas A. Larsen

Teknisk ansvarlig Internett aksessnett

Canal Digital Kabel TV AS

Lenke til kommentar

Hvis det er hosting-partneren til Youtube, vil det ikke være snodig at det fungerer på mobilnett og annet trådløst nett rett utenfor husveggen min?

 

Jeg forsøkte å finne ut hvor selve filmstrømmen kom fra Youtube, men klarte ikke det basert på netstat. Tenkte kanskje jeg kunne finne ut om det var en bestemt IP som slet, eller om problemet lå annet sted.

Lenke til kommentar

Må først få takke for mange gode, konstruktive og nyttige innspill i tråden her. Jeg er teknisk ansvarlig for Internett tjenesten til Canal Digital, og fikk denne saken inn til meg i morges.

 

Basert på all infoen fra dere, så mistenker vi at det kan være et problem hos hosting-partneren til Youtube. Problemet ser ut til å komme i tiden på kvelden hvor det er størst belastning på Youtube utspillingen, som gjør at dere opplever at probleme kommer og går. Det kan også være at noen rutes til et alternativt utspillingssenter, og kan ha en god opplevelse uansett tid.

Vi jobber med å undersøke saken, og skal legge ut info her så snart vi har noe mer.

 

Ser at det er mange kreative forslag til løsninger, men vi ser dessverre ingen workaround per nå som kan brukes frem til feilen er rettet.

 

-----------------------

Thomas A. Larsen

Teknisk ansvarlig Internett aksessnett

Canal Digital Kabel TV AS

 

Hei, ja dette er jo ett kjent problem for mange og prøvde å ta hånd om dette ved å blokkere cache serverne til YouTube, uten hell, da får jeg (antatt) strømmen direkte fra Google sine servere. Fortsatt samme problem når jeg er på VPN og får 1/10 av linja mi og får stream fra samme IP på YouTube sin side så laster youtube knirkefritt.

Lenke til kommentar

Sitter og plages veldig med det samme her.

 

Har 50/50 fiber linje hos CDI og kan ikke en gang se på 480 videoer på youtube :omg:

 

Google er litt funky i forhold til oppsettet sitt, men IP adressen (208.117.250.44) som youtube insisterer på å streame fra påstås å være i California etter 15 hopp.

Blokkerer jeg den så ender jeg opp på 173.194.69.125 som også påstås å være i California, men traceroute på den ser litt mer funky ut. Men framdeles ingen mulighet til å se noe på youtube.

 

Kjører jeg over på VDSL linjen fra Homenet som framdeles er aktiv, så har jeg ingen problemer. Fyrer jeg opp VPN via sverige så går alt helt fint.

 

Ellers vil jeg bare nevne at å benytte google dns eller opendns på generelt grunnlag er en dårlig ide i forhold til Content Delivery Networks (CDN) generelt.

Oppslaget vil bli gjort på google sin DNS server som geografisk sett ikke er i nærheten av Norge eller din ISP nettverksmessig. CDN sin dns vi benytte google sin dns server IP til å avgjøre hvilken CDN server den skal gi som svar, basert på hva som er nærmest google sin dns server, ikke deg.

Dette vil på generelt grunnlag føre til at du får en dårlige opplevelse mtp. streaming da du som regel ikke vil få innholdet fra en "lokal" CDN server.

 

Synes nesten det er litt rart at CDI/Telenor ikke sitter med en google cache server (GGC) i eller nært sitt nett selv om dette er et beta program (google, evig beta på alt).

 

[edit]

Fant en mulig workaround.

Youtube benytter seg av en teknologi de kaller Dynamic Adaptive Streaming over HTTP (DASH) som i teorien skal fungere fint og spare båndbredde etc.

(Kun for flash, funker ikke for HTML5) Ved å slå av DASH via plugins slik som https://chrome.google.com/webstore/detail/youtube-options/bdokagampppgbnjfdlkfpphniapiiifn (Youtube options) så får man tilbake den gamle preload oppførselen. I mitt tilfelle så fikk jeg dermed lastet inn en 10 minutters 1080 film på noen sekunder. Merk, dette vil ikke fungere for HTML5 spilleren til Youtube så vidt jeg har forstått.

Endret av ShadowMaster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...