Gå til innhold

Bør du velge PlayStation 4 eller Xbox One?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg stusser veldig på;

 

Når PS3 kom, var de fleste imponert over kraften i den, og mye av argumentet for å kjøpe konsoll var at du fikk en spillmaskin som ville vare i mange år for en relativt billig penge sammenlignet med en dyr spill-PC.

 

Det som nevnes av hardware i denne artikkelen er jo langt unna noe som imponerer, og selv om det i et så kontrollert økosystem sikkert kan gjøres mye for å optimalisere utnyttelsen sammenlignet med en vanlig PC, viser jo tallene fra Ghost og BF4 at konsollene allerede ved lansering ligger langt bak de fleste spillPC'ene som står rundt i Norge?

 

Uten å ha satt meg spesielt dypt inn i dette, virker begge maskinene relativt skuffende sånn sett?

 

Kommer nok til å ha en maskin stående på stua til kidsa, men ser aldri for meg at jeg skal kjøpe et spill til meg selv på PS4/Xbone når jeg får mye bedre ytelse og grafikk på PC'en.

 

Du er inne på noe. Xbox 360 og ps3 var gode i sin tid. Men disse maskinene er ikke imponerende på noe som helst hvis. Det eneste som er en fordel med noen av dem er pris og ekslusive spill(selvom ekslusive spill skader forbrukerne mer enn de fleste aner).

 

Det er absolutt ingen grunn til å kjøpe dem da medialøsningene med datamaskiner er så overlegne nå(xbmc og steam big picture f.eks). Bedre grafikk og flere bruksområder er bare en annen fordel. joda kan gå med på at en ok maskin er større enn disse men med kabinetter som fractal design define r4 så er det vel ikke noen grunn til å klage? de passer faktisk rett inn i minimalistiske stuer.(og med litt innsats har man jo Mini ITX maskiner som er like små og VELDIG mye kraftigere i forhold til størrelse.)

 

For meg er det ingen annen grunn enn de ekslusive titlene som gjør at jeg må bruke dem til tider(eier dog ingen konsoller selv men låner av familie ved lansering av stortitler, type halo osv).

Lenke til kommentar

heihei!

 

For det første skal jeg i utgangspungtet ikke ha noen av de foreløbig, det er umulig å si hvem konsoll man bør kjøpe før de har blitt sluppet.

Vi lærte jo med ps3 at om den er kraftigere på papiret, vil ikke dette nødvendigvis si at den er bedre i realiteten.

 

En annen ting dere bør ta med siden dere rakker ned på den ene konsollen med Xbone's 720p vs PS4 1080p er at PS4 fikk kraftige framedrops ved heftige kamper på multiplayer, ikke en stabil 60fps, dermed er jo egentlig ikke maskinen i mine øyne stand til å kjøre spillet i 1080p når den har slike framedrops.

Xbone valgte kansje lurt i å kjøre det på 720p og oppskalere til 1080p?

Kilde: http://kotaku.com/xbox-one-call-of-duty-offers-better-framerate-than-ps4-1463163114

 

 

Vil man merke forskjell på 720p og 1080p?

Svaret er nei. (med mindre man sitter på en 55-60".

 

De mest dedikerte spillerene sitter på en monitor 23-27", derfor er det umulig å se forskjell på ps4 og xbone versjonene med mindre man plasserer de ved siden av hverandre, og da er det også meget vanskelig.

Kilde:

http://www.tomsguide.com/us/resolution-call-duty-ghosts,news-17824.html#resolution-call-duty-ghosts%2Cnews-17824.html?&_suid=1384415177016032897648484495495

Begrensningen til PS3 var for det meste at den hadde egne RAM brikker som var dedikert til CPU og GPU, mens Xbox 360 hadde delt minne, så utviklerne/microsoft kunne tilpasse minnebruken ;)

Lenke til kommentar

Tingen vi ikke vet er hvordan nettskyløsningene kommer inn i dette. Hva hvis xbone og ps4 eventuelt driver det meste av ui og systemjobbing, kinect også videre på nettskyen? Da kan mye minne løses opp og bli brukt i spill, som kan gjøre at konsollene blir indirekte kraftigere i fremtiden.

 

Så kan vi og tenke på løsninger som prossessering av spillverdenen fra nettskyen, som og kan løse opp mye minne.

 

Hva tenker du om disse "mulighetene", med tanke på at vi ikke vet om det er muligheter enda, falske lovord eller solide alternativer. Vi har jo hørt microsoft snakke om det, men svært lite. Sony kjøpte jo gaikai, men foreløpig er den teknologien fra deres side kun sagt å brukes til å spille gamle spill fra ps3 og lignende, i motsetning til microsoft som prater om å bruke kraften fra nettskyen.

 

Jeg tenker falske lovord, man vil ikke få en nevneverdig offloading vekk fra konsollen, utenom muligens i enkelte litt gimmicky ting. Det er min spådom.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg stusser veldig på;

 

Når PS3 kom, var de fleste imponert over kraften i den, og mye av argumentet for å kjøpe konsoll var at du fikk en spillmaskin som ville vare i mange år for en relativt billig penge sammenlignet med en dyr spill-PC.

 

Det som nevnes av hardware i denne artikkelen er jo langt unna noe som imponerer, og selv om det i et så kontrollert økosystem sikkert kan gjøres mye for å optimalisere utnyttelsen sammenlignet med en vanlig PC, viser jo tallene fra Ghost og BF4 at konsollene allerede ved lansering ligger langt bak de fleste spillPC'ene som står rundt i Norge?

 

Uten å ha satt meg spesielt dypt inn i dette, virker begge maskinene relativt skuffende sånn sett?

 

Kommer nok til å ha en maskin stående på stua til kidsa, men ser aldri for meg at jeg skal kjøpe et spill til meg selv på PS4/Xbone når jeg får mye bedre ytelse og grafikk på PC'en.

 

Nå var både Xbox1, Xbox360 og PS3 kraftige sammenlignet med pcer når de kom. Ja du fikk kraftigere pcer men det kostet penger.

Men Xbox1 var kraftigst sammenlignet med datidens pcer, mens ps3 var svakest da den kom ett år etter 360.

 

Årsaken til at de ikke har lagt lista høyere er prisen.

Om du skal ha betydeligere kraftigere grafikk en PS4 må du ha ekstern gpu og en helt annen og dyrere arkitektur, du taper også en god del kraft på dette som du må kompensere for, prisen vil fort hoppe 1500 kr.

Lenke til kommentar

Jeg har allerede forhåndsbestilt Xbox One, så det valget er tatt for min del. :p

 

Men skal ikke se bort ifra at jeg kjøper PS4 om noen år også. :)

 

Fikk prøvd begge konsollene på SpillExpo sist helg, og jeg tenkte ikke ett sekund på forskjellen i oppløsning i spill. Og jeg går inn i den nye konsoll-generasjonen med tankegangen; "jeg driter i hvilken konsoll jeg får først, så lenge jeg får tak i en ny konsoll".

 

Og hvis jeg skulle vært så opptatt med å ha rett oppløsning og best mulig grafikk-ytelse, ja da hadde jeg bare holdt meg til PC.

Lenke til kommentar

"For mens Xbox Ones grafikkdel kan sammenlignes med PC-verdenens Radeon HD 7790, som er et lavbudsjettskort, bresker Playstation 4 seg med sin løsning tilsvarende middelklassekortet Radeon HD 7870."

 

Er ikke PS4 GPUen mer tilsvarende et HD 7850 hvis vi ser på Tflops ytelse? PS4 GPUen har som sagt 1.84 Tflops. Et 7870 har 2.56 Tflops og er betydelig raskere. Et HD 7850 derimot skilter med 1.76 Tflops, noe som er mye nærmere PS4 GPUens ytelse.

 

Så blir ikke en "OC" versjon av 7850 en mer korrekt sammenligning, eller er jeg helt på jordet nå?

Lenke til kommentar

Vent, vent vent....to SPLITTER nye konsoller....klarer altså IKKE kjøre to moderne titler i 1080???

 

Helt riktig.

 

Hvis du tenker litt etter kan du kanskje se for deg hvor vanskelig det kan være å plutselig begynne å programmere og lage spill på nye utviklerverktøy, til nye konsoller man ikke kjenner.

 

DICE, i tillegg til å lage BF4 for PC, må også lage det til to forskjellige konsoller.

Når man får testeksemplarer har man bare så så mye folk som har så så mye tid til å bli kjent med maskinvaren og dens grenser, de nye utviklerverktøyene etc etc.

 

Skjønner GODT at helt nye titler kjører dårligere enn forventet da de ikke har hatt 2-4 år på å optimalisere. Xbox 360 og PS3 har blitt så optimalisert som det overhodet er mulig å få dem, husker du kanskje hvor elendig grafikken var det første året på disse konsollene i forhold til hva den er nå på feks Last of Us eller nyeste Forza?

 

At de nyeste titlene ville være lite optimalisert forventet jeg før det kom ut noen test og bekreftelse av dette. Fordi det er helt naturlig at det er slik. Burde ikke være vanskelig å se den logikken :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har vel grafikk-guden Carmack sagt at det i praksis ikke er noen forskjell mellom hva de to plattformene kan levere, så da faller det hele ned på eksklusive titler, og der er jeg mest spent på Xbox sine.

 

Produsenten av Call of Duty Ghosts, Mark Rubin i Infinity Ward ble spurt om nettopp dette, og han svarte med at det er veldig upresist å påstå at disse konsollene på noen måte er identisk når det gjelder maskinvare. Han har tross alt vært med på å utvikle spill til disse konsollene, og som resultat klart å skvise 1080p fra PS4, og bare 720p fra Xbox One i det samme spillet.

Lenke til kommentar

 

 

Nå har vel grafikk-guden Carmack sagt at det i praksis ikke er noen forskjell mellom hva de to plattformene kan levere, så da faller det hele ned på eksklusive titler, og der er jeg mest spent på Xbox sine.

Produsenten av Call of Duty Ghosts, Mark Rubin i Infinity Ward ble spurt om nettopp dette, og han svarte med at det er veldig upresist å påstå at disse konsollene på noen måte er identisk når det gjelder maskinvare. Han har tross alt vært med på å utvikle spill til disse konsollene, og som resultat klart å skvise 1080p fra PS4, og bare 720p fra Xbox One i det samme spillet.

Men sa ikke Rubin i det samme intervjuet at CoD: Ghost opprinnelig kjørte 1080p på Xbox One, men de måtte nedskalere det til 720p senere på grunn av mange endringer i dev kitet, over tid, som MS leverte?

Lenke til kommentar

Men sa ikke Rubin i det samme intervjuet at CoD: Ghost opprinnelig kjørte 1080p på Xbox One, men de måtte nedskalere det til 720p senere på grunn av mange endringer i dev kitet, over tid, som MS leverte?

Uansett om det stemmer, så kjører PS4 Battlefield 4 i bedre oppløsning, samtidig som de holder en mer stabil 60fps når spillet blir krevende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...