Gå til innhold

Dragon Age Inquisition - Diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

 

 

Viss du skal spille på normal eller lettere trenger du ikke sette deg noe spesielt inn i crafting, har barre siste questet igjen og det eneste jeg har craftet er pga et oppdrag.

Det er sant nok, men på nightmare til drage kampene og boss kamp. Da må man ha gode masterworks av crafting for å lykkes. Noe som er awesome!

 

Du syns kanskje det er awesome at man må ha min-makset til perfeksjonsnivå gjennom crafting for å klare Nightmare, jeg syns det er ekstremt negativt at du ikke kan bruke taktikk for å jobbe rundt svakhetene til karakterene dine.

 

Min opplevelse av Nightmare i DA:I var at det var en ren oppskalering av fiendtlig HP, som egentlig bare gjorde at kampene (den desidert svakeste delen av spillet i utgangspunktet) ble enda mer kjedelige, jeg gikk ned til Normal etter 5 timer fordi Hard var så vanvittig kjedelig. Ikke at spillet var spesielt mye mer underholdende på Normal heller, men da slapp jeg i det minste å bruke 10 minutter på å ta ned en vanlig fiende.

 

Til Jakoozie, hvis du likte kampsystemet i Dragon Age: Origins på grunn av alle mulighetene og valgene du fikk, bør du ikke spille Inquisition, men heller se på Divinity: Original Sin (som forøvrig er et langt bedre RPG uansett)

 

Divinity Original Sin er langt ifra ett bedre rollespill enn Dragon Age Inquisition og det vet du, eller burde vite. Jeg aksepterer fullt ut at vi to har forskjellig smak og ingen av de samme meningene, men vær så snill. Divinity hadde også store problemer, og en historie som ikke gav spilleren noe, absolutt ingenting. Har rundet det to ganger nå, en gang alene og en med en kamerat og det var mange ting som gjorde at kamp systemet stagnerte. Du hadde flust med spells, men ingen behov for å bruke halvparten. At man kunne utnytte elementene var fantastisk, men ganske dårlig designa. Jeg likte veldig godt crafting systemet, men syns DA:I sitt er bedre.

 

Når det kommer til DA:I sin skalering så er den litt ekstrem på noen punkter, men jeg bruker ikke stort lenger tid på kampene på nightmare når jeg har fått satt opp party ordentlig. Pluss det er mange detonasjon combos i spillet som man må utnytte seg av, gjerne da pause spillet og ta kontroll, sette ting opp. Som i hvilket spill? Origins. Ja jeg er lidenskapelig ovenfor det her, så jeg kan virke som en fanboy, men jeg syns DA:I har ekstremt mange gode kvaliteter og dessverre en del dårlige.

 

Uansett Jakoozie, lykke til med DA:I håper du liker det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Setter pris på alle som har kommet med råd og tips, men etter 10 timer med spillet har jeg bestemt meg for å legge det på hylla foreløpig. Det jeg liker med spillet er karakterene/historien, og det ser fantastisk ut på PC med alt skrudd opp. Det er dessverre to ting som gjør at jeg føler at spillet ikke er verdt min tid.

 

For det første er kampsystemet etter min mening veldig kjedelig. Du holder inn RT/R2 konstant, og venter på at målere skal fylle seg opp før du kan fyre av et kraftigere angrep. Jeg har lest innleggene dine Akrabra, og forstår at jeg kan pause spillet for å sette opp komboer manuelt. Men dette føltes lite intuitivt og kjedelig å gjøre etter min mening, jeg følte rett og slett ikke at spillet var lagd for å spilles på den måten. Jeg savnet desperat muligheten til å skreddersy mine kumpaners atferd i kamp, slik jeg gjorde i detalj i både DA1, Awakening og DA2. (Har spilt alle spillene på PC)

 

Det tragiske er at jeg hadde vært fornøyd hvis de bare hadde kopiert kampsystemet i DA2. Kampsystemet var perfekt i dette spillet, jeg hadde ingenting imot at alt var mer flashy og fast paced i toeren i forhold til eneren, fordi det taktiske elementet fortsatt var dominerende.

 

For det andre er spillet spekket med fillerinnhold. Hadde det vært snakk om et spill man kunne runde på 20-30 timer hadde jeg nok pressa gjennom det for å få se historien. Men det varer utrolig lenge, og de fleste questene er uinteressante. Jeg hadde lest kritikken på forhånd at questene hadde uinteressante gjøremål, men Witcher-serien har vist meg at selv samling av planter kan være engasjerende hvis det er en godt fortalt sidehistorie som motiverer deg til å fullføre. Derfor ble jeg svært skuffet når jeg oppdaget at 90% av disse questene er av MMO-typen, hvor man får opp en tekstboks når man starter questen, og en tekstboks når man fullfører. I beste fall får man littegrann dialog når questen starter, men dette er lite engasjerende fortalt, med NPC-er som bare står rett dønnstille og snakker monotont til deg.

 

En serie som gjør dette bra er Witcher-serien, og Biowares egne Mass Effect-spill. Jeg savner bedre bruke av cinematografi, cut scenes og plott-tvister underveis i sideoppdragene også. Hvis dette er urimelig å kreve av et spill med så mange quester, vil jeg kontre med at jeg ikke vil ha så mange. Kvalitet foran kvantitet som de sier.

 

Alt i alt er det lovende at Bioware er tilbake i godformen når det gjelder historiefortellering og visuell design. Men DA:I er etter min mening ett skritt frem og to tilbake.

Endret av Jakoozie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Setter pris på alle som har kommet med råd og tips, men etter 10 timer med spillet har jeg bestemt meg for å legge det på hylla foreløpig. Det jeg liker med spillet er karakterene/historien, og det ser fantastisk ut på PC med alt skrudd opp. Det er dessverre to ting som gjør at jeg føler at spillet ikke er verdt min tid.

 

For det første er kampsystemet etter min mening veldig kjedelig. Du holder inn RT/R2 konstant, og venter på at målere skal fylle seg opp før du kan fyre av et kraftigere angrep. Jeg har lest innleggene dine Akrabra, og forstår at jeg kan pause spillet for å sette opp komboer manuelt. Men dette føltes lite intuitivt og kjedelig å gjøre etter min mening, jeg følte rett og slett ikke at spillet var lagd for å spilles på den måten. Jeg savnet desperat muligheten til å skreddersy mine kumpaners atferd i kamp, slik jeg gjorde i detalj i både DA1, Awakening og DA2. (Har spilt alle spillene på PC)

 

Det tragiske er at jeg hadde vært fornøyd hvis de bare hadde kopiert kampsystemet i DA2. Kampsystemet var perfekt i dette spillet, jeg hadde ingenting imot at alt var mer flashy og fast paced i toeren i forhold til eneren, fordi det taktiske elementet fortsatt var dominerende.

 

For det andre er spillet spekket med fillerinnhold. Hadde det vært snakk om et spill man kunne runde på 20-30 timer hadde jeg nok pressa gjennom det for å få se historien. Men det varer utrolig lenge, og de fleste questene er uinteressante. Jeg hadde lest kritikken på forhånd at questene hadde uinteressante gjøremål, men Witcher-serien har vist meg at selv samling av planter kan være engasjerende hvis det er en godt fortalt sidehistorie som motiverer deg til å fullføre. Derfor ble jeg svært skuffet når jeg oppdaget at 90% av disse questene er av MMO-typen, hvor man får opp en tekstboks når man starter questen, og en tekstboks når man fullfører. I beste fall får man littegrann dialog når questen starter, men dette er lite engasjerende fortalt, med NPC-er som bare står rett dønnstille og snakker monotont til deg.

 

En serie som gjør dette bra er Witcher-serien, og Biowares egne Mass Effect-spill. Jeg savner bedre bruke av cinematografi, cut scenes og plott-tvister underveis i sideoppdragene også. Hvis dette er urimelig å kreve av et spill med så mange quester, vil jeg kontre med at jeg ikke vil ha så mange. Kvalitet foran kvantitet som de sier.

 

Alt i alt er det lovende at Bioware er tilbake i godformen når det gjelder historiefortellering og visuell design. Men DA:I er etter min mening ett skritt frem og to tilbake.

Synd og høre, men har full forståelse for det. Jeg skjønner godt hva du mener og ser at det er veldig to delt på denne fronten når det kommer til spillet. Mange av de som liker en litt annen type rpg, som isometriske eller den action stilen The Witcher bringer vil ikke finne det de trenger i DA:I. For min del så er historien og karakterene såpass engasjerende at jeg glemmer alt annet som foregår i spillet. Jeg vil se mer, vite mer og forstå mer. Men Inquisition vil ikke ha like stor komme tilbake til faktor som DA:O for meg, av grunner du nevner.

 

Jeg liker også at de har lagd sin første ordentlige åpen verden siden det originale Baldurs Gate. Igjen så skulle verden hatt mer liv og hatt mer progresjon ettersom du får The Inquisition til å gro. Jeg håper at hvis det kommer dlc, og en expansion til Inquisition at de kan fylle ut de sonene som er enda mer og gjør de viktigere, gi de en bedre følelse.

 

Synd at du ikke klarte å like spillet eller finne motet til å trå på videre, alt blir så mye bedre når du kommer rundt 15 timer inn. Bedre flyt i plottet, og i sonene. The Hinterlands var et stort feilgrep, den er for kjedelig og alt for stor for å være en sone å starte i. De andre føles mer tonet ned og har en rød tråd som er lettere å følge.

Lenke til kommentar

For det første er kampsystemet etter min mening veldig kjedelig. Du holder inn RT/R2 konstant, og venter på at målere skal fylle seg opp før du kan fyre av et kraftigere angrep. [klipp]

 

Det tragiske er at jeg hadde vært fornøyd hvis de bare hadde kopiert kampsystemet i DA2. Kampsystemet var perfekt i dette spillet, jeg hadde ingenting imot at alt var mer flashy og fast paced i toeren i forhold til eneren, fordi det taktiske elementet fortsatt var dominerende.

 

For det andre er spillet spekket med fillerinnhold. Hadde det vært snakk om et spill man kunne runde på 20-30 timer hadde jeg nok pressa gjennom det for å få se historien. Men det varer utrolig lenge, og de fleste questene er uinteressante. [klipp]

 

Alt i alt er det lovende at Bioware er tilbake i godformen når det gjelder historiefortellering og visuell design. Men DA:I er etter min mening ett skritt frem og to tilbake.

 

Virker som om konsoll har en god del mindre intriguing combat enn pc?

 

Men så tror jeg du er den første jeg har sett som sier at combatsystemet i DA2 er perfekt. ;-)

Jeg husker FunCom snakket om at AoC ikke skulle ha hva de kalte "sandwich combat" (at man kunne spise en sandwich, mens man spilte), jeg tenkte da at dette er en litt oppkonstruert problemstilling da ingen spill som ikke er turnbased har dette. Men etter å ha spilt DA2 skjønner jeg at det er mulig å si at det finnes spill med sandwich combat. Med et greit party er det bare å gå seg en tur i boligen når kampen inntreffer og så har de vunnet kampen for deg når du er tilbake ved tastaturet.

Jeg skjønner dog at det blir litt annerledes på consoll da er godt å slippe for mye micromanagement.

 

Til dette med filler innhold ble jeg overasket selv. Hvordan kunne et selskap som Bioware putte inn dette i et storydrevet singleplayer spill. Det virker som om de ikke har skjønt dette med stor åpen singleplayer verden helt, at dette med fillerinnhold er noe man gjør når man ikke kan unngå det i MMOer. Jeg tror de må sette seg på skolebenken og lære et par ting av Todd Howard.

 

Bra du synes historiefortelleingen og visuell design er tilbake. Jeg synes det av og til glimter til med historiefortellingen, som finale i Haven etc. Men på overordnet plan blir det litt for mye litt av alt synes jeg. Visuell design føler jeg de kunne utnyttet frost engine bedre.. Men kanskje ikke også..

 

 

 

 

[klipp]

Igjen så skulle verden hatt mer liv og hatt mer progresjon ettersom du får The Inquisition til å gro. Jeg håper at hvis det kommer dlc, og en expansion til Inquisition at de kan fylle ut de sonene som er enda mer og gjør de viktigere, gi de en bedre følelse.

 

Synd at du ikke klarte å like spillet eller finne motet til å trå på videre, alt blir så mye bedre når du kommer rundt 15 timer inn. Bedre flyt i plottet, og i sonene. The Hinterlands var et stort feilgrep, den er for kjedelig og alt for stor for å være en sone å starte i. De andre føles mer tonet ned og har en rød tråd som er lettere å følge.

 

 

Kanskje utfordringen er at tiden gikk ifra Bioware og at de ville få det ut. Kanskje verden ble for stor?

For ja de skulle fylt verden med mer innhold, og de skulle ikke hatt fillerquestene (ihvertfall ikke som en endel av main story).

 

En expansion til DA3 hadde vært bra. Men da håper jeg de gjør noe ala det de gjorde med DA:A, litt mindre brett, mer tettsittenede historie/quests og bedre skillstrær.

 

Jeg er også helt enig i dette med de 15 timene (selvom jeg nok surret bort flere timer pga leting etter stier til shards i Oasis særlig). Synes spillet ble mye bedre etter dette. Litt synd at de la inn så treg start da sikkert mange ikke holder ut til det.

 

 

Endret av maanemann
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er akkurat det, vanligvis med ett rollespill så tar det litt lenger tid å sette seg inn i enn andre typer spill. Men da snakker vi om noen timer, ikke 15. Ser at de fleste som virkelig klager over DA:I på Bioware sitt forum har ikke spilt forbi The Hinterlands, burde være en klar indikator på at den sonen ikke fungerer og dreper gleden for mange. Synd at det ble slik, for resten av spillet er veldig godt arbeid av Bioware for første gang siden DA:O og Mass Effect 2. Første gode arbeid under EA. Så derfor ser jeg frem til Inquisition er "ferdig", når vi får alt vi skulle hatt inn fra patches, dlc og expansion.

Lenke til kommentar

Men så tror jeg du er den første jeg har sett som sier at combatsystemet i DA2 er perfekt. ;-)

Ja, jeg mener kampsystemet i DA2 var tilnærmet perfekt. Bioware tok kampsystemet fra eneren, med både avansert atferdsprogrammering og god taktikkmodus, og la til en mye mer spennende presentasjon av selve kampene, med kule effekter, bra animasjoner og tilsynelatende høyere tempo. Det var såklart folk som klagde, men etter min mening kom dette fra folk som enten bare ikke ville ha noe som helst forandring, eller folk som var livredde for at serien skulle gå casual. Noe den absolutt ikke gjorde i DA2. Sistnevnte gruppe viste seg dessverre å få rett, men de bommet med ett spill ... :closedeyes:

 

DA2 hadde mange problemer. Kampsystemet var etter min mening ikke et av dem.

Endret av Jakoozie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg venter hovedsaklig på at kamerakontrollen skal bli bedre. Hvordan er det med dagens situasjon? Setter det taktiske kameraet seg fortsatt fast i karakterer, magiske barrierer og geografien generelt?

 

Objektive anmeldelser er UMULIG. En anmeldelse er en mening, og meninger er per definisjon 100% subjektive. Det eneste vi kan be om er nøytralitet, upartiskhet og ærlighet.

 

Har du en tråd hvor dette diskuteres? ^^

Lenke til kommentar

Jeg venter hovedsaklig på at kamerakontrollen skal bli bedre. Hvordan er det med dagens situasjon? Setter det taktiske kameraet seg fortsatt fast i karakterer, magiske barrierer og geografien generelt?

 

Objektive anmeldelser er UMULIG. En anmeldelse er en mening, og meninger er per definisjon 100% subjektive. Det eneste vi kan be om er nøytralitet, upartiskhet og ærlighet.

 

Har du en tråd hvor dette diskuteres? ^^

Det eneste nye rundt det taktiske kameraet så vidt jeg har sett er at du kan zoome mye lenger ut. Bestemmer dette i options, så du kan få skikkelig isometrisk overblikk. Men du må forsatt styre alt med WASD. Men det er blitt bedre. Kommer en ny stor patch snart, patch 6 som den heter, med masse fixes for pc. Tror egentlig at Bioware sin pc versjon av spillet var langt fra ferdig og de hadde absolutt ikke tilpasset det. Sånn går det når Microsoft gir penger til EA og sier at Xbox One er prioriteten for dette spillet.

Lenke til kommentar

Jeg venter hovedsaklig på at kamerakontrollen skal bli bedre. Hvordan er det med dagens situasjon? Setter det taktiske kameraet seg fortsatt fast i karakterer, magiske barrierer og geografien generelt?

 

Objektive anmeldelser er UMULIG. En anmeldelse er en mening, og meninger er per definisjon 100% subjektive. Det eneste vi kan be om er nøytralitet, upartiskhet og ærlighet.

 

Har du en tråd hvor dette diskuteres? ^^

Hehe nei, har dessverre ikke det. Er uansett egentlig ganske sikker på at jeg har rett :p

Men du må gjerne lage en tråd på "generell spilldiskusjon"-forumet, så får vi se hvordan det går ;)

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

 

Jeg venter hovedsaklig på at kamerakontrollen skal bli bedre. Hvordan er det med dagens situasjon? Setter det taktiske kameraet seg fortsatt fast i karakterer, magiske barrierer og geografien generelt?

 

Objektive anmeldelser er UMULIG. En anmeldelse er en mening, og meninger er per definisjon 100% subjektive. Det eneste vi kan be om er nøytralitet, upartiskhet og ærlighet.

 

Har du en tråd hvor dette diskuteres? ^^

Hehe nei, har dessverre ikke det. Er uansett egentlig ganske sikker på at jeg har rett :p

Men du må gjerne lage en tråd på "generell spilldiskusjon"-forumet, så får vi se hvordan det går ;)

 

Absolutt enig i utsagnet, derfor jeg trekker mer mot folk på youtube som ikke tar million sjekker for karakterer. De som heller diskuterer og deler lidenskap ovenfor denne fantastiske hobbyen vår.

Lenke til kommentar

 

Jeg venter hovedsaklig på at kamerakontrollen skal bli bedre. Hvordan er det med dagens situasjon? Setter det taktiske kameraet seg fortsatt fast i karakterer, magiske barrierer og geografien generelt?

 

Objektive anmeldelser er UMULIG. En anmeldelse er en mening, og meninger er per definisjon 100% subjektive. Det eneste vi kan be om er nøytralitet, upartiskhet og ærlighet.

 

Har du en tråd hvor dette diskuteres? ^^

Hehe nei, har dessverre ikke det. Er uansett egentlig ganske sikker på at jeg har rett :p

Men du må gjerne lage en tråd på "generell spilldiskusjon"-forumet, så får vi se hvordan det går ;)

 

 

Skal vurdere det. Det er nemlig en del misforståelser ute og går etter min mening. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kom ny patch idag med en del nytt til pc - http://blog.bioware.com/2015/03/23/dragon-age-inquisition-patch-6-notes/

 

Ble også kunngjort at det er ett single player dlc på vei ved navn - Jaws of Hakkon - traileren blir publisert imorgen på Bioware sin offisielle youtube kanal. 

 

Må man spille igjennom hele spillet for å spille DLC, eller kan man velge DLC direkte fra begynnelsen?  :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...