Gå til innhold

Dette er verdens første 3D-skrevne pistol av metall


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

folk er så redde for at våpen skal havne i henda på feil folk, selv i Norge kan man med ganske lite kriminelt nettverk skaffe det aller meste av våpen..

Så alle de som tror politi,toll etc holder oss trygge ? Bare fortsett lev i illusjonen , eneste grunnen til vi ikke ser mer våpen krim er at kriminelle ser Norge som et godt marked og veldig lite marked så alt som skjer her blir veldig tydelig, en krig eller episoder med våpen vil være negativt for alle parter..

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å skaffe illegale våpen i Norge er ikke så enkelt som mange tror.
Anders Behring Breivik prøvde, men måtte gi opp.
I stedet kjøpte han lovlige våpen til Utøya-massakren.

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Skaffet-seg-vpen-p-lovlig-vis-2542413.html

 

 

...

 

Fra Kiel kjørte han i ni timer til Praha, der han tok inn på et billig pensjonat. De neste dagene fikk han laget falske politimerker, men våpen skulle det vise seg betydelig vanskeligere å få tak i.

- Jeg oppsøkte to bordeller og et par klubber. Folkene jeg kontaktet ble skikkelig nervøse og trodde at jeg enten var politimann eller komplett gal, skriver han.

...

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å skaffe illegale våpen i Norge er ikke så enkelt som mange tror.

Anders Behring Breivik prøvde, men måtte gi opp.

I stedet kjøpte han lovlige våpen til Utøya-massakren.

 

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Skaffet-seg-vpen-p-lovlig-vis-2542413.html

 

 

ABB så nå ut som politi eller en veik tyster, så ikke rart han gikk på bomturer.

 

 

Noen som vet hva en slik maskin koster som kan bruke metall og ikke bare plast ?

 

snakker vi millioner ?

Lenke til kommentar

Å skaffe illegale våpen i Norge er ikke så enkelt som mange tror.

Anders Behring Breivik prøvde, men måtte gi opp.

I stedet kjøpte han lovlige våpen til Utøya-massakren.

 

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Skaffet-seg-vpen-p-lovlig-vis-2542413.html

 

Grunnen til at han ble nødt til å kjøpe det her var at han trengte et spesifikt våpen.

 

Det er MEGET enkelt å få tak i våpen her hvis man virkelig vil. Gjennom "mafiaen" er egentlig det vanskeligste, jeg regner med at det er det du mener.

 

Så og si alle bønder har våpen og selvfølgelig alle jegere. Du skulle bare visst hvor dårlig de sikrer våpnene med tanke på oppbevaring. Jeg er oppvokst på landet og vet dette. De jegerne jeg kjenner er også slappe på dette.

 

Å stjele et våpen er ENKELT, det blir da et illegalt våpen etter tyveriet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvilken relevans dette (metallpulver-laser og våpen) har med HW.no å gjøre. For å bevise at dette er *også* en slik "farlig skriver som hvem som helst kan få tak i"?
Jeg er ikke med på tankegangen her. CNC maskinering har eksistert i en årrekke, og en 4+ akse CNC fres kan (i teorien) frese ut mye, mye mer enn et våpen, og er som abbriviaturen sier PC-styrt, men nevnes ikke av HW.no i det hele tatt, selv om den kan "bare" brukes med 3d modeller og/eller CAD tegninger som kan lastes ned. Hvordan er det 3d printere skiller seg ut? Og la oss nå bare anta at dette er noenlunde relatert tema hvis man snakker om enkle, billige, hjemmebruk-3d skrivere, men hvordan er det en utrolig dyr laserskriver kommer inn i bildet her, hvordan er den relevant?
Og mens det forrige oppstyret var *delvis* relevant, siden filene for Liberator var spredt på nettet gjennom bla.a. p2p teknologi, hvordan kommer en helt lovlig maskineringsbedrift fra USA inn i bildet?

"se opp, noen kan kjøpe en lovlig laserskriver for mangfoldige millioner for å skrive ut en colt!!!" Er dette poenget?

Så kjære HW.no, hva er det dere prøver å formidle med deres artikkelserie? Dette er helt urelatert til generell tematikk på siden (som jeg antar er i all hovedsak PC, foto, mobil, spill, generell teknisk utvikling innen elektronikk etc).
Vennligst skjerp dere.

Endret av nessuno
  • Liker 6
Lenke til kommentar

@bolson $nessuno Det er nødvendigvis ikke teknologien bak selve utskriften som er det med nyhetsverdien her.

 

Internett og nettnøytralitet er viktige tekonologispørsmål som vi bør ta opp så mye som mulig. 3D printing av våpen er en del av debatten og selv om vanlige folk ikke kommer til å få sterk nok laser til å 3d printe metallvåpen hjemme så er det likevel relevant, i allefall indirekte.

Lenke til kommentar

 

Å skaffe illegale våpen i Norge er ikke så enkelt som mange tror.

Anders Behring Breivik prøvde, men måtte gi opp.

I stedet kjøpte han lovlige våpen til Utøya-massakren.

 

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Skaffet-seg-vpen-p-lovlig-vis-2542413.html

 

Grunnen til at han ble nødt til å kjøpe det her var at han trengte et spesifikt våpen.

 

Det er MEGET enkelt å få tak i våpen her hvis man virkelig vil. Gjennom "mafiaen" er egentlig det vanskeligste, jeg regner med at det er det du mener.

 

Så og si alle bønder har våpen og selvfølgelig alle jegere. Du skulle bare visst hvor dårlig de sikrer våpnene med tanke på oppbevaring. Jeg er oppvokst på landet og vet dette. De jegerne jeg kjenner er også slappe på dette.

 

Å stjele et våpen er ENKELT, det blir da et illegalt våpen etter tyveriet.

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Det er veldig lett å skaffe våpen om du har noen kontakter i forskjellige miljøer, men dette er ikke noe alle og en hver har. Selv om du klarer å spore opp folk som kunne skaffe noe, ville svært mange nøle mye med å handle med deg.

 

Jeg har ikke bare vokst opp på landet, men jeg bor her fremdeles, og jeg lurer på hvor lenge siden der er du vokste opp her? For jeg kunne kjent med igjen i dette for 20 år siden, men ikke nå. Jeg vokste selv opp med 6 rifler hengende på en vegg, men disse er borte nå. Det er et lovpålagt krav om FG-godkjent våpenskap for oppbevaring av alle typer våpen, og min erfaring er at alle jegere og skyttere følger dette.

 

Min far driver for øvrig våpenbutikk, så om jeg klikker tulling og bestemmer meg for å gå bananas så kan jeg bare velge og vrake. Det samme gjelder til forskjellig grad en hvilken som helst jeger eller skytter. Så lenge det finnes våpen i markedet er man ikke 100% trygg, slik er det bare.

Lenke til kommentar

@nessuno: Glimrende innlegg, det forundrer meg også at dette får så stort fokus når realiteten er at det aldri har vært vanskelig å lage våpen med kunnskap og rett utstyr.

 

Tja, jeg kjenner en som laget sin egen 12.7mm rifle, så det er så klart mulig å lage våpen selv.

 

Forskjellen her er at man fjerner kunnskap fra ligningen.

 

Nå er riktignok ikke det mest robuste utstyret tilgjengelig for folk flest, men hvis man skal fyre av ett skudd og ikke drive en krig, er plastvåpen ille nok...

Lenke til kommentar

Det kreves mer kunnskap å sette opp en 3D printer og så sette alle smådelene sammen.

Ikke fordi det er vanskelig, men fordi det å lage våpen er barnemat, bokstavelig talt. Når jeg var unge så lagde jeg mer avanserte (men ikke fullt så dødelige) våpen.
Visste godt hvordan jeg skulle lagd en enkel manuell rifle.

Skal du ha noe skikkelig semiautomatisk så trenger du teknologi og ressursjer som kun våpenindustrien har.
(Selv om semiautomatisk mannskjit ikke burde være så alt for vanskelig å lage selv det heller)

Hjemmelagde våpen ser sjelden særlig farlige ut, og det er kanskje den største bakdelen.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...