Gå til innhold

En kvinne og to menn drept i busskapring, diskuter her!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De har ingen psykiske lidelser.

 

Godt du opplyser oss, doktor...?

 

De er usivilliserte og det er hovedgrunnen til alle disse episodene.

 

 

Ja. Kultur- og siviliasjonsforskjeller er åpenbart et problem. Vi burde tilby og forlange kulturell skolering så de mestrer overgangen.

 

Det er også grunnen til at landene deres er et i kaos, så send dem alle ut. Vel, det kan drøye litt, men det har skjedd før...

 

Hva har skjedd før, og når?

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den henger ikke helt i hop. Først sier du at handlingen synes rasjonell for gjerningsmannen, men at det skyldes psykosen. Så sier du at i en psykose vil ikke personen kunne handle anderledes. Og så konkluderer du med at det ikke er gjentagelsesfare. Hvordan kommer du dit? Er ikke det du sier at i en tilvarende situasjon så vil personen handle likedan, dersom han er psykotisk?

Da misforsto du bare. Jeg mente at gjentakelsesfaren kan ikke reduseres. Denne tenkte personen som opplever psykosen, handler på grunnlag av den informasjonen vedkommende har. Problemet er at informasjonen ikke stemmer. Det kan ikke være umoralsk å handle riktig, bare fordi informasjonen ikke stemmer. Sagt med andre ord, selv Sokrates kan gjøre en gal handling hvis han er psykotisk.

 

Jeg tenker altså at denne innsikten ikke hjelper, for hadde personen vært i samme situasjon, burde vedkommende gjort akkurat det samme. Hvis det er gjentakelsesfare, så er det derfor pga. psykosen, ikke personens moral.

 

Handlingen er der uansett. Om Behring Breivik var psykotisk eller ikke, så ligger regjeringskvartalet i ruiner og 77 unge og eldre mennesker er begravet. Spørsmålet er om vi skal straffe gjerningsmannen eller behandle ham, eller begge deler. Det avhenger i mine øyne av vedkommendes evne (ikke ønske om, men faktiske evne) til å forstå at han har gjort noe galt, ikke i gjerningsøyeblikket, men på straffetidspunktet. Har han ikke den evnen så skal han behandles. Får han igjen den evnen før straffens varighet er over, så skal han sone resten. Får han den ikke igjen så er han heller ikke frisk.

Hvis du mater en psykotisk voldsutøver med nevroleptika vil vedkommende ideelt sett umiddelbart skjønne at handlingen er gal. Det er jo ideen med en utilregnelig person--personen var i en tilstand der vedkommende ikke hadde mulighet til å fatte riktige beslutninger, og har derfor ingen moralsk ansvar. Det riktige da er å vise omsorg (behandle) og beskytte samfunnet mot personen.

 

 

Det påvirker ikke mitt forslag. Hvis man ikke oppnår noen vesentlig grad av innsikt hos den psykotiske så er han ikke frisk, og da skal heller ikke behandlingen avsluttes. Oppnår man denne innsikten, så vil gjerningsmannen forstå hvorfor han straffes, legen vil mene at han er frisk, og da kan han sone. Forutsatt at det er noe igjen av straffen. Behandlingstiden går altså til fradrag fra straffen.

Jeg synes ikke det er riktig å straffe noen når de ikke er ansvarlige for handlingen.

 

Jeg ser selvsagt at det vil være ugunstig for en friskmeldt pasient å bli sperret inne. Og ja, er han friskmeldt så er han forhåpentligvis rehabilitert. Det finnes dog nok av eksempler på det motsatte, folk som friskmeldes av psykiatrien, men som kort tid etter begår drap eller andre voldshandlinger. Psykiatri er ingen eksakt vitenskap, vi vet nøyaktig når vann koker under gitte omstendigheter, men ikke når folk "koker over".

Dette er jeg enig i, men det er ikke et uoverkommelig problem. Jeg anser det som galt og farlig for rettssikkerheten at alle mennesker risikerer å plutselig bli straffet, uten at de har en sjanse til å unngå det.

 

Nå er det ikke noen garanti for at man blir rehabilitert av å sitte i fengsel heller, det er ofte tvert imot. Straffen er vel så mye et almenpreventivt og samfunnsbeskyttende tiltak. Mange burde antagelig dømmes til eller få tilbud om behandling. Problemet er at behandlingstiden for dem som får en diagnose i snitt er mye kortere enn straffenivået i slike saker, det vil si at man potensielt tjener på å bli dømt psykotisk.

Enig. Det er problematisk at tilregnelige kriminelle har et incentiv mot tvangsbehandling. Min posisjon vil i hvert fall være at å straffe utilregnelige mennesker ikke er den riktige veien å gå.

 

Det er forøvrig ikke noe i veien for å fortsette behandlingen av en person mens han sitter inne, dette er ikke noe enten eller.

Ja, og mange kriminelle trenger behandling. Her er det derimot (ifølge meg) et enten--eller. Enten tilregnelig, eller utilregnelig. Tilregnelig, hvis du hadde mulighet til å unngå handlingen; utilregnelig, hvis du var hjelpeløs i møte med situasjonen. Vanskelig å avgjøre, definitivt, men grunnleggende viktig å ta på alvor.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

I en overforenklet verdensanskuelse er det nok slik.

 

Men hva med å være realistisk?

 

Eller vi kan spinne videre på din tese om ansvar, - det sitter for øyeblikket 5000 asylsøkere å venter på uttransport. En ting vi ikke mangler her i landet er penger. Det er f.eks. 60 milliarder mer å rutte med i oljepenger enn i fjor.

 

Er det noe hindrer regjeringen i å fjerne denne køen i løpet av et par måneder hvis de virkelig vil?

Internasjonale avtaler og muligheter for å få fly inn i alle nødvendige luftrom.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Det motsatte av hva du rabler om .. Jeg får ikke fnatt hver gang det hysteriske mediesamfunnet melder om at en skjeggete mann med turban har fjertet i full offentlighet

Jeg får heller ikke fnatt av fjerting, men jeg blir litt småsur av folk som dreper uskyldige. Jeg føler liksom at det ikke er vårt ansvar å ta vare på disse.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Du tror Spania uten videre tar den oppgaven, etter det som har skjedd?

Burde vert mulig å spenne på fyren en selvutløsende fallskjerm og kaste han ut fra fly over Sør-Sudan. Der tror jeg jammen vi får tillatelse til å fly også!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg får heller ikke fnatt av fjerting, men jeg blir litt småsur av folk som dreper uskyldige. Jeg føler liksom at det ikke er vårt ansvar å ta vare på disse.

Kanskje du mener at det ikke er vårt ansvar, og kanskje du har rett sånn rent formelt sett, men rent humanistisk feiler du totalt. Hvis ikke vi som har det såpass bra, ser oss i stand til å hjelpe de trengende, hvem skal da gjøre det for oss?

 

Og fremdeles stoler jeg mer på det jeg selv ser i det daglige, fremfor å gå av skaftet bare fordi vi har et gjennomforludret media som ikke leverer nyheter, men levere "underholdning" .., eller en hel masse idioter på nett som jazzer hverandre opp med diverse fantasifulle fremtidsperspektiver

Lenke til kommentar

Ja, nettopp. Norge som nasjon HOLDT SAMMEN. Når disse feige afrikanerne kommer her istedenfor å forbedre sine egne hjemland, så holder de rett og slett ikke sammen.

 

Snart er det jo afrikansk borgerkrig her til lands. Vi fikk en smakebit på angrepsmetodene i går.

Vi har greid å bygge opp landet, mens afrikanerene kommer til Norge og Europa for fordeler. Skjønner at de vil ha det bedre her enn der. Men de kan i det minste prøve å bygge opp sine egne land. Vi har sendt masse penger til dem, men skjer ikke så mye.

Lenke til kommentar

TV-lisensen trekker ikke en kniv og myrder deg, så stilt overfor valget om pest eller forkjølelse, tar jeg nok forkjølelsen ...

 

Men trippelmorderen er nå sliten og må ha ro. Jeg synes forferdelig synd på denne mannen som har vært gjennom en slik prøvelse der folk stiller seg i veien for kniven hans på den måten, og han må for all del ikke plages med ubehagelige spørsmål fra politiet.

 

Gi mannen ro og fred!

 

Det er klart han må ha ro stakkars. Litt tv, te og en varm seng trenger han nå.

 

Og hva er forresten poenget med å avhøre han? han "husker" jo sikkert ingenting allikevel.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

http://johnchristianelden.blogg.no/1383750529_gjelder_ja_stempelet_.html

 

Pr dags dato hadde politiet heller ikke hatt ressurser til å iverksette vedtaket. Det var satt en utreisefrist til slutten av november måned. Samtidig opplyser politiet at planen var at asylsøkeren skulle gis beskjed om å reise, og selv sette seg på flyet og reise alene. De ressurser politiet følgelig mangler synes å bestå i å sende et brev på én side i juni måned med en umiddelbar utreisefrist. I stedet venter man med å sende brevet mange måneder, og belaster samtidig asylbudsjettet med kostnader til 5 nye måneders opphold på et privat asylmottak. Ja da. Det er sikkert et annet kapittel i departementets budsjett, men det er våre felles penger.

 

Lenke til kommentar

Kanskje du mener at det ikke er vårt ansvar, og kanskje du har rett sånn rent formelt sett, men rent humanistisk feiler du totalt. Hvis ikke vi som har det såpass bra, ser oss i stand til å hjelpe de trengende, hvem skal da gjøre det for oss?

 

Og fremdeles stoler jeg mer på det jeg selv ser i det daglige, fremfor å gå av skaftet bare fordi vi har et gjennomforludret media som ikke leverer nyheter, men levere "underholdning" .., eller en hel masse idioter på nett som jazzer hverandre opp med diverse fantasifulle fremtidsperspektiver

 

Du er jo selve malen på en naiv venstrevridd nisse. :ph34r:

 

http://www.tv2.no/gmn/-min-datter-skal-ikke-vokse-opp-i-et-slikt-miljoe-3457284.html

 

Går ut fra att dette også bare er media som forsøker seg på litt "underholdning"?

Endret av FiveInline
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvor mange har blitt drept som en direkte konsekvens av asylpolitikken da?

 

Hvor mange ødelagte er man villig til å akseptere for å hjelpe andre?

Det jeg kommer på i farten, er vel et tall på ca 300 ..!?! Det tror jeg var en "båt" som ikke rakk frem til Lampedusa

 

Men vet ikke hvor sånn samlet statistikk kan ligge ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...