Gå til innhold

Microsoft kunngjør mer informasjon om Xbox One


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes egentlig det er bra at Sony går inn for å lage en fokusert spillemaskin i stedet for en "alt-i-ett-boks". Jo flere features man har jo vanskeligere er det å få dem bra, så å si nei til ting er minst like viktig som å si ja.

 

Gode poeng.

 

Men, dette ser jeg på som en lett match for Sony å fikse på. En OS-oppdatering burde vel gjøre susen.

Lenke til kommentar

Det hadde vært meir imponerende visst dei hadde gjort det mulig å installere apps på dem, som f.eks. PLEX.

 

Dette kan vell fort bli realitet med Xbox One ettersom Microsoft ønsker å åpne opp for at "Modern UI" aka WinRT applikasjoner skal kunne installeres på tvers av Windows RT, Windows 8/8.1 og Xbox One. PLEX har jo allerede en applikasjon ute for WinRT så det kan jo godt være at denne er klar umiddelbart ved lansering for alt jeg vet.

Lenke til kommentar

 

Dette kan vell fort bli realitet med Xbox One ettersom Microsoft ønsker å åpne opp for at "Modern UI" aka WinRT applikasjoner skal kunne installeres på tvers av Windows RT, Windows 8/8.1 og Xbox One. PLEX har jo allerede en applikasjon ute for WinRT så det kan jo godt være at denne er klar umiddelbart ved lansering for alt jeg vet.

 

I og med at Xbox kjører Win8 på en x86-plattform tror jeg dette er uunngåelig på sikt. Om det blir bra er en annen sak. Jeg har til gode å se et UI som funker med både touch, mus og kontroller. Kanskje de tar til vettet og lanserer en mellomløsningen der man kan bruke VS til å lage apps med separate grensesnitt for pc/tablet og xbox, men der logikken er lik.

 

XBone og PS4 er jo kun standardiserte PC-er, og jeg tror både Sony og MS har planer om å benytte seg kraftig av dette. Xbox kjører Windows, PS4 FreeBSD. PC-os begge to.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

DLNA støtte derimot er litt tåpelig å droppe. Når det er sagt så har jeg jo som folk flest en PC på TVn, så kommer ikke til å savne det, men allikevel!

 

Jeg kan nærmest garanter deg at dette ikke er normalen, folk flest har slettes ikke en egen dedikert PC koblet til TV-en. At fler og fler ender opp med "Smart-TVer" er nok meget mulig ettersom alt som kan krype og gå av TV-er i dag leveres med diverse "Smart-TV funksjoner" men ofte er jo disse ytterst dårlig gjennomført, lite intuitive og brukervennlig å bruke, og oftest veldig trege om du ikke punger ut for diverse toppmodeller som færreste faktisk gjør.

 

Tror vi trygt kan si at antallet husstander i verden (og Norge for den del) har en egen PC koblet til TV-en, her er du nok i et klokkeklart mindretall og det vil du nok forbli i all overskuelig fremtid. Antallet med "Smart-TV" muligheter er nok endel større, men er nok fremdeles i et klart mindre tall spesielt om vi skal utelukkende diverse løsninger som rett og slett ikke fungerer tilfredsstillende til å begynne med.

 

 

Så kan man jo spørre seg om hvor mange som egentlig bryr seg om de har DNLA støtte eller ikke i TV-benken, og hvor mange som egentlig bryr seg om slik funksjonalitet i en spillkonsoll osv osv.. Men det å påstå at folk flest har en PC koblet til TV blir tullete. Og det at Sony dropper, har glemt eller nedprioriterer DNLA som faktisk er noe de selv har stått bak hele veien er jo ganske så snodig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg kan nærmest garanter deg at dette ikke er normalen, folk flest har slettes ikke en egen dedikert PC koblet til TV-en. At fler og fler ender opp med "Smart-TVer" er nok meget mulig ettersom alt som kan krype og gå av TV-er i dag leveres med diverse "Smart-TV funksjoner" men ofte er jo disse ytterst dårlig gjennomført, lite intuitive og brukervennlig å bruke, og oftest veldig trege om du ikke punger ut for diverse toppmodeller som færreste faktisk gjør.

 

Tror vi trygt kan si at antallet husstander i verden (og Norge for den del) har en egen PC koblet til TV-en, her er du nok i et klokkeklart mindretall og det vil du nok forbli i all overskuelig fremtid. Antallet med "Smart-TV" muligheter er nok endel større, men er nok fremdeles i et klart mindre tall spesielt om vi skal utelukkende diverse løsninger som rett og slett ikke fungerer tilfredsstillende til å begynne med.

 

 

Så kan man jo spørre seg om hvor mange som egentlig bryr seg om de har DNLA støtte eller ikke i TV-benken, og hvor mange som egentlig bryr seg om slik funksjonalitet i en spillkonsoll osv osv.. Men det å påstå at folk flest har en PC koblet til TV blir tullete. Og det at Sony dropper, har glemt eller nedprioriterer DNLA som faktisk er noe de selv har stått bak hele veien er jo ganske så snodig.

Ja det var vel kanskje ikke så bokstavelig talt. "Folk flest" eier vel ikke en eneste bluray heller, men nå er vi jo innen en viss interesse.

 

Og USJ, ikke start med Smart-TV en gang :p

 

Men jeg kan med hånden på hjerte si jeg aldri har møtt noen som bruker DLNA eller NAS til filmtitting. Alle har en laptop eller en stasjonær koblet til TVen, eller så snakker vi DVD (eller bluray da for den saks skyld).

 

DLNA og "smart"-tv blir unødvendige ledd i lengde er jeg overbevist om. Alt vi trenger er en felles plattform å møtes på, og den plattformen ser ut til å bli Android (selv om mann kan argumentere med at det i seg selv er en smart-tv). Prosessorkraft er så latterlig billig allerede.

Lenke til kommentar

Siden jeg var usikker på hva DLNA egentlig var for noe så søkte jeg det opp på wiki og oppdaget at ironisk nok var det Sony som hadde lagd det selskapet (?) i 2003. Dette gjord det enda snålere at PS4 ikke blir å bruke det. Dette var den direkte info`en fra wiki`en "Sony PlayStation 3[35] is a DLNA Certified[36] DMP." og "PS3 Media Server.[42] An open source (GPLv2) DLNA compliant UPnP Media Server for the Sony PS3, written in Java, with the purpose of streaming or transcoding any kind of media files, with minimum configuration.". Den sistnevnte quoten gidde meg håp for at det skule gå an å streame noe vertfall fra pc`en siden den var en open source. Vil ikke si at jeg har stål kompetanse på dette område og lure sterkt på om noen vet hvorfor Sony vile gjøre et slikt valg?

Lenke til kommentar

Men jeg kan med hånden på hjerte si jeg aldri har møtt noen som bruker DLNA eller NAS til filmtitting. Alle har en laptop eller en stasjonær koblet til TVen, eller så snakker vi DVD (eller bluray da for den saks skyld).

 

Jeg bruker PS3 media server til å streame film / serier fra min stasjonære pc så og si hver eneste dag. Og siden ps3 media server og deres tilsvarende til PS4 bruker DLNA så kommer dette til å bli et stort problem. Flytte stasjonære pcen hver dag er lite aktuelt, gjør dette av og til når jeg skal se ting som ikke ps3 funker veldig bra til slik som for eks E3 konferansene og lignende.

 

Faktisk så er det PS3 Meida server og Netflix det eneste ps3en blir brukt til om dagen.

Endret av Sakiko
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er viktige strategiske årsaker til ikke å gjøre slike produkter alt for nyttige, slik at de ikke konkurrerer med andre tilbud fra samme selskap.

Men, når konsollene er såpass like, kan vi håpe på at de begynner å konkurrere med hverandre i å tilby funksjoner som det strengt tatt ikke er noen teknisk grunn til å utelate.

 

Jup ulempen med Sony her er at de de har flere konkurrerende produkter. Godt mulig noen av dem har satt ned foten.
Lenke til kommentar

 

Jeg bruker PS3 media server til å streame film / serier fra min stasjonære pc så og si hver eneste dag. Og siden ps3 media server og deres tilsvarende til PS4 bruker DLNA så kommer dette til å bli et stort problem. Flytte stasjonære pcen hver dag er lite aktuelt, gjør dette av og til når jeg skal se ting som ikke ps3 funker veldig bra til slik som for eks E3 konferansene og lignende.

 

Faktisk så er det PS3 Meida server og Netflix det eneste ps3en blir brukt til om dagen.

Joda, god funksjonalitet. Men mann kan jo lett erstatte det med en lang kabel også. Vil vel alltid være en bedre løsning å ha en fullverdig PC på TVn spør du meg. Som du nevner selv så er det ikke alt DLNA kan gjøre for deg heller.

Lenke til kommentar

På hvilken måte er det bare med en fullverdig PC koblet til TV-en? Det er stortsett langt større utfordringer involvert i det å få spilt av 1080P@24Hz knirkefritt, for ikke å snakke om hvor lite brukervennlig det gjerne er om du ikke sitte og mikse og trikse med diverse HTPC programvare og det hele, ikke gir det noe bedre resultat iform av bilde og lydkvalitet heller om du da ikke pøser på med litt MadVR algoritmer og det hele.

 

Også har vell de fleste av oss noe familie, kjæreste osv som jeg skal kunne benytte seg av dette på egenhånd uten å finne oppsettet og brukeropplevelsen så alt for kompleks. Jeg sløyfet HDMI kabelen fra min stasjonære for lenge siden og tar alt via Apple TV nå og kunne vell ikke vært mer fornøyd når det gjelder hvor raskt, enkelt, brukervennlig og effektivt det er og alle andre kan benytte seg av det uten opplæring også, samtidig som det er mulig for kjæresten å se film osv men jeg okkuperer maskinen til spilling.

Lenke til kommentar

Phaett!

 

Ikke for det, PS4 var aldri noe alternativ for meg uansett. Ikke det at jeg misliker Sony (så sterkt som før), men kontrollene deres opp gjennom årene har aldri passet hendene mine, og jeg tviler på at den kommende generasjonens spaker er noe bedre.

 

Har i grunn samme problemet, men kjøper ps4 alikevell pga prinsipp. Har også hørt at den nye kontrolleren er mye bedre å holde i.

Lenke til kommentar

Aldri brukt dette, så for meg er dette ingen ulempe. Ser at det kunne bli det for dem som bruker det idag på PS3. Men det at folk velger xbox BARE pga det. Så syntes jeg det er teit, det at disse "SPILL" maskinene skal ha ALL mulig dritt(DLNA er vell ikke telt med her) syntes jeg er litt kjipt.. Det er jo en "SPILL" maskin sant? Da er det jo flyten og grafikken og den komforen det er å spille med man leter etter.. ikke masse anna tull? Og sony kommer sikkert til å finne ut av noe for dem som griner over dette! :) Visst det er stor etterspørsel :) Har selv 5-6venner med PS3.. de bruker heller ikke denne .. så er nokk bare kanskje 30%-40% som bruker dette? kan være e tar feil.. men samma det. Skal jeg ha noe blir det PS4, selv om jeg liker kontrollen på XBOX :S Så blir det Sony på meg. Pga at det skal være bedre å spille på, med tanke på grafikk.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Spiller musikk utelukkende på CD og kommer ALDRI til å streame. Streaming dreper absolutt all musikkglede hos meg, så for meg er CD støtte viktig og noe jeg ser etter når avspillingsutstyr kjøpes.

 

Nå er det jo sånn at man får spillt av både CD og brukt dlna på andre enheter, så dette er vel hovedsakelig en skuffelse for de som ikke ønsker 15 bokser under TVen. Noen dekodere, en blurayspiller, en dvd opptaker, en 4K avspiller, et partre konsoller, og diverse andre spillere for å spille av i andre soner.

 

Man dolker egentlig de som er intr. i å kjøpe produktene, i bytte mot de som vil kjøpe PS3 spillene sine enda en gang.

 

Generelt er det en trend å fjerne støtten for fysiske format, men det redder ikke dagen for vi som utelukkende bruker fysiske format. Det er litt som om man skulle slutte å selge bensin fordi det finnes diesel og elbiler uten å tenke på alle som trenger bensin.

 

Til syvende og sist så understreker dette bare skillet mellom XB og PS: XB skal være et mediesenter med spillstøtte, PS skal kun være en spillkonsoll.

 

Ønsker man mest mulig muligheter så velger man XB, ønsker man best mulig spillopplevelse velger man PS.

 

Med XB slipper man noen ekstra avspillere, med PS legger man til noe for å få spillt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...