Gå til innhold

Over halve verden kjører Windows 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først ting først. Selv om folk påstår at pc-salget har gått ned, så har jo windows havnet på mobiler og nettbrett.

 

Er denne statistikken uventet? Nei. De har laget et system som er bort-i-natta tullete å bruke i produksjonssammenheng (kommer ann på yrker og sammenheng). Som forbruker-OS er det sikkert fint for de som liker det, men effektivt er det ikke. Win7 er sannsynligvis det beste OSet hittil. Microsoft vil falle den dagen de slutter med support til det. Vet allerede om firma som har snust på linux og OSX mtp utviklingen. Jeg jobber i industrien og vet vi ikke kommer til å bruke Win8/Win9 osv om de fortsetter. På privat basis som fotograf/retusjør så kommer jeg aldri til å bruke annet enn Win7 eller OSX.

Lenke til kommentar

jeg må si meg ening med de som mener at win 8 ( både 8.0 og 8.1) er et alt for dårlig produkt i forhold til forutsetningene.

 

95 og 98 var ok i sin tid

xp var bra

og vista var det nye men Microsoft klarte ikke å gjøre den helt brukervennlig . det rettet de opp med 7

 

Når de så kom med 8 og senere oppdateringen så har de ikke tilfredsstilt oss brukere i den samme graden som med 7

 

Det pussige er at mange her på forumet har skrytt 8 opp i skyene og brukere som ikke var fornøyde var enten for "dumme" eller evnet ikke å lære seg nye " metoder" .

 

Nå har jeg ved flere anledninger sett klager der tingen ikke virket som de skulle , mest på grunn av dårlige / manglende drivere men og så andre ting

 

Foruten den idiotiske menyen , som noen liker og andre hater så sies det at 8 ikke opplevdes som noe bedre i forhold 7

Når man til og med bytter tilbake til den gamle menyen så sier det sitt

 

Enkelt her på forumet ( dere finnes sikkert andre steder også) er jo overbevist om at "alle" klarer seg fint uten å bruke menyen ,noe som blir helt feil

 

 

Når man helt plutselig skal begynne å "simulere" berøring skjerm med mus og tastatur så blir det også feil , selv om det finnes hurtigtaster.

Hurtigtastene kan ikke dekke alt

Man klarer heller ikke å huske alle

Noen er sikkert også glad i gjøre alt via meny valg i stedet for direkte valg

 

Alle de hurtigvalg mus-bevegelsen3 man kan gjøre er også vanskelig å huske

 

jeg kjenner noe dette fra tegne brette jeg fik som hurtigsvar premie når jeg begynte å abonnere på "komputer for alle"

 

 

Da er det ikke rart at dette går skeis

  • Liker 2
Lenke til kommentar

W8 feilet jo fra starten siden det var laget for touch-skjermer, noe svært få har

Den oppdaterte versjonen fikset jo det meste, men det er alt for seint

 

Ikke no galt med W7 så ser ingen vits i å skifte OS med det første

Hopper nok over W9 også

jeg kan ikke se at oppgraderingen egentlig har fikset så mye , heller tvert i mot

hvis man er på alt som er kommet frem

Lenke til kommentar

Har vært heldig å hatt Technet gjennom jobb og av den grunn kjører jeg Windows 8.1 nå. Hadde det ikke vært for det så hadde nok Win 7 Ultimate fortsatt kjørt på spill-riggen min.

Greit nok at man kan si at Win 8 er mindre ressurskrevende, men drivere er jo blodårene i en rigg og her har jeg slitt/knota en del.

Mener fortsatt at MS bomma toalt på Metro grensesnittet selv om denne i bunn og grunn kun er en forstørra start-meny etter min mening.

Det verste er jo at de har videreført Metro til Windows Server 2012 (dersom man velger GUI). Lite gjennomtenkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor Windows 8 absolutt skal være så dårlig som alle skal ha det til... Det kjører lettere på gamle systemer enn det Win7 gjør, Next-gen spill blir optimalisert for Windows 8, multitasking er faktisk lettere og mer "snappy" pga. alt+tab funksjonen fungerer også m/modern UI apper OG i tillegg slipper du tunge antivirus prg. fordi MSE allerede er integrert i OSet.
Det eneste man får igjen for å tviholde på Win XP/Vista/7 er startmenyen.

Endret av Kenifyable
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor Windows 8 absolutt skal være så dårlig som alle skal ha det til... Det kjører lettere på gamle systemer enn det Win7 gjør, Next-gen spill blir optimalisert for Windows 8, multitasking er faktisk lettere og mer "snappy" pga. alt+tab funksjonen fungerer også m/modern UI apper OG i tillegg slipper du tunge antivirus prg. fordi MSE allerede er integrert i OSet.

Det eneste man får igjen for å tviholde på Win XP/Vista/7 er startmenyen.

Det er viktig å skille mellom operativesystemet Windows 8 og brukergrensesnittet Windows 8. Førstnevnte er en klar forbedring i forhold til Windows 7, men sistnevnte er en såpass stor hemsko for mange av oss brukere at vi heller kjøper en raskere PC og fortsetter med Windows 7.

 

"Metro" GUI-en er glimrende på telenfonen og nettbrettet. Men min stasjonære PC er noe helt annet og krever et helt annet brukergrensesnitt. Desverre, så har hverken Microsoft eller Windows 8 fanboyza skjønt det ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tallene avviker litt fra den kilden jeg vanligvis bruker: (netmarketshare.com)

 

011113net1.jpg

Det som er interessant å se er hvor lite utbredelse Windows 8 faktisk har, nå 1 år etter det ble lansert. Microsoft bommet nok kraftig der ja. Interessant å se at Windows 8.1 allerede har 1.7%, i prinsippet bare 14 dager etter lansering (nå har jo vi med MSDN/Technet hatt tilgang siden 9.september da)

 

Morsom kommentar når win8 alene er overlegen alle epledingser til sammen - for ikke å snakke om summen av win-versjoner...

Dette blir enda morsommere om du tar med mobile+tablet verdiene inn i statistikken.

Lenke til kommentar

jeg kan ikke se at oppgraderingen egentlig har fikset så mye , heller tvert i mot

hvis man er på alt som er kommet frem

 

Nå er det ikke uvanlig at en oppdatering kan gi problemer, dette har skjedd før faktisk med Windows XP SP1 , SP2 og ikke minst Vista , Windows 7.

 

Problemene varierer fra Driverproblemer , IRQ , diverse systemproblemer som må fikses osv så til en viss grad er det forståelig at det kan dukke opp visse problemer med en nyere oss.

 

Her fungerer faktisk et Webcam 4000 fra 2002 bra fortsatt og da er det faktisk hele 12 år gammelt, det sier egentlig litt om både MS og Logitech.

 

Men for en gangs skyld skal jeg være enig i at Oppdateringen ikke akkurat er noe å hoppe høyt for, selv om den inneholder en god del forbedringer så er også en del funksjoner fjernet ( feks windows ytelse index ) og jeg føler personlig at man burde ha vært langt mer fleksibel med brukeren enn det MS er per dags dato.

Lenke til kommentar

er ikke rart at det er flest med windows 7 når det er det beste oprativsystemet! (på andre plass kommer Ubuntu for meg, og det eneste grunnen til at den ikke er på første for meg er at det er få spill som støtter linux)

 

De fleste bruker windows fordi de ikke vet om noe annet.

 

Man kan ikke kåre verdens beste OS basert på hvor mange spill det er til den plattformen. Windows 7 er ikke verdens beste OS fordi det er utdatert. Windows 8 er heller ikke verdens beste desktop OS fordi det er lagd for tablet å videre. Jeg vil si at Linux og OS X er verdens beste os. Linux og Unix kjernen er på et helt annet nivå en Nt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker å si "minst værste". Enten er det like tett som en sveitserost eller så er det bloatware og resource-hog til de grader. Eller så er det barneTV-grensenitt med oppblåste menyer.

 

Ytelsemessig er Windows 8.1 kjappere her enn både Windows 7 og XP.

De nye menyene er fult mulig å tilpasse og er langt mer brukbare nå enn i Windows 8.0 men det er fortsatt ikke helt som det burde være.

Lenke til kommentar

Det er viktig å skille mellom operativesystemet Windows 8 og brukergrensesnittet Windows 8. Førstnevnte er en klar forbedring i forhold til Windows 7, men sistnevnte er en såpass stor hemsko for mange av oss brukere at vi heller kjøper en raskere PC og fortsetter med Windows 7.

 

"Metro" GUI-en er glimrende på telenfonen og nettbrettet. Men min stasjonære PC er noe helt annet og krever et helt annet brukergrensesnitt. Desverre, så har hverken Microsoft eller Windows 8 fanboyza skjønt det ...

Hmm... for meg er ikke brukergrensesnittet så viktig :p så lenge det er muligheter for multitasking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...