Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Noen som kan si hva jeg kan forbrede? ( novelle)


Anbefalte innlegg

Noen som kan si hva jeg kan forbrede på novella?

 

går i 10 klasse. norsk skriving er det jeg er klart dårligt i på skolen så håper noen av dere kan hjelpe. Takk ;)

 

3 Ting

 

Hun sitter i sengen sin og ser på det rotetette gulvet hennes, går nesten ikke å bevege seg der. Du hører den røde kassen svinger inn i gårdsplassen. Faren åpner døren til rommet hennes. Han ser på henne, så ser han på trappa ned. Han var like rød som huset. Når hun åpner døren ser hun ingenting annet en gullringen på bakken. Etter Hun kom inn igjen var det som om hun hadde en bie under huden. Skulle Maren endelig finne kjærligheten? Hvem var denne mannen som hadde plassert ringen utenfor døren? Var det noen som hadde følget etter henne?

Neste dag skjedde det samme. Den røde kassen svinger inn i gårdsplassen. Faren åpner døren til rommet hennes, han er like rød. Mens Maren forsetter prosessen, men utenfor døren i dag var det en lapp som hadde samme farge som faren hadde i ansiktet. Hva skulle Dette bety? Hun så seg rundt, men det eneste hun så var katten som jager musa. Musa stakk akkurat inn i huset sitt før katten rakk å ta den. Eneste katten hadde av musa var gammelt hår som falt av fra de andregangene, men det håret tok katten i munnen og spyttet ut foran muse hullet. Maren gikk til faren og lurte på om han hadde sett hvem den som var i bilen var? Han var like rød som før å fortsatt å se sint på hun. Maren forsetta å ikke skjønne noe som forgikk. Var det hennes feil at det er noen som leverer ting på døren hennes.

Den tredje dagen skulle hun endelig finne ut hvem det var, men denne gangen å hadde startet som alle andre dagene. Den røde kassen svinger inn i gårdsplassen. Faren åpner døren til rommet hennes, han er like rød. Mens Maren forsetter prosessen, men utenfor i dag var det en hjerteformet stein. Når Maren kom inn med steinen, åpnet hun den. Der fant hun en lapp der det sto. Her får du tilbake alt som tilhørte deg. Bare gjør hva du vil med tingene. Hvis du ikke vil ha den røde lappen kan du sende den tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ikke legge skjul på at jeg har drukket litt, og at min norskkunnskaper derfor er noe svekket, men dette her er dessverre bare surr. Jeg prøvde å rette litt på teksten, men jeg kom rett og slett ikke i mål på en fornuftig måte. Dette er i hvert fall litt av det jeg kom fem til:

 

Hun sitter i sengen sin og ser på det rotete gulvet sitt, det er nesten ikke mulig å bevege seg der. Du (hvem? meg?) hører den røde kassen (hva?) svinger inn gårdsplassen. Faren åpner døren til rommet hennes. Han ser på henne, så ser han på trappa ned. Han var like rød som huset (hvorfor?). Når hun åpner døren (til rommet sitt?) ser hun ingenting annet en gullringen på bakken (hvilken gullring? Hva er sammenhengen?). Etter hun kom inn igjen var det som om hun hadde en bie under huden (hvordan føles det?).
Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Tja. Jeg er ikke så enormt stor på rettskriving selv, men gav et lite forsøk i å rydde opp. Jeg har forsøkt å beholde innholdet så mye som mulig, og kanskje gjort noen understrekelser av hva jeg tror du prøver å fortelle. Du kan ta det eller hive det:

 

Hun sitter på sengen og studerer det rotete gulvet hvor det nesten ikke er mulig å gå,
mens hun hører at en kassa-bil svinger inn på gårdsplassen. Hennes far kommer inn døren
og ser på henne, og skifter blikket til trappen. Han er rød av sinne i ansiktet, like rød
som huset og kassa-bilen hun så ut vinduet - kjørende vekk fra gårdsplassen.
Hun går ned trappen, åpner ytterdøren; der ligger det en ring. Kun en ring,
og ingenting annet. Hun gikk inn igjen med en kriblende følelse, som om hun hadde
en levende bie under huden. Hvem var denne mystiske personen som hadde lagt ringen der?
Var dette Marens sjanse til å finne lykken, til å finne kjærligheten? [Jeg tror jeg utelater å spekulere i om han har fulgt etter henne, siden det virker en smule creepy og ikke helt passer med resten av undertonen i teksten]

Neste dag hendte det samme: Den røde kassa-bilen svinger inn på gårdsplassen,
far åpner døren til soverommet og er like rød av sinne i ansiktet, og Maren går ned
for å åpne ytterdøren. Men denne gangen finner hun en lapp, en rød lapp.
Rød som fars ansikt, rød som huset, rød som kassa-bilen. Hva betyr dette?
Hun ser seg rundt, men ser ingenting annet enn katten som jager en mus. [dropper resten av digresjonen om en katt og en mus, som forteller ingenting om historien]
Hun snur seg til far og spør om han vet hvem denne mystiske personen er,
men fikk inget annet svar enn et ansikt rødt av sinne. Uten å forstå hva
hva som foregikk, bestemte hun seg for å vente til neste dag.

Den tredje dagen startet som de to første: Den røde kassa-bilen svinger inn på gårdsplassen,
far åpner døren til soverommet og er like rød av sinne i ansiktet, og Maren går ned
for å åpne ytterdøren. Denne gangen finner hun en hjerteformet boks laget av sten.
Maren tok stenen med inn, og åpnet den. Inni fant hun en lapp som leste:
"Her får du tilbake alt som tilhører deg. Gjør hva du vil med dette, og
om du ikke vil ha den røde lappen så kan du sende den tilbake."



Jeg forstår forresten ikke slutten. Kanskje det er jeg som ikke klarer å helt sette meg inn i den delen av historien, men poenget forsvant helt for meg. Hun fikk en ring og et sten-hjerte? Er det alt som tilhører henne, og hvorfor gis det tilbake? Noen ville kanskje tenkt at dette er et veldig dramatisk budskap om at "jeg vil skilles". Eller?

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...