Gå til innhold

Hvorfor er ikke nynorsk fjernet?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en oppgave som jeg skal skrive, og lurer på noe:

 

I og med at nynorsken har eksistert helt siden 1885, hva er det som gjør at den ikke er fjernet? Hva gjør "nynorskerne" for å beholde nynorsken? Har det noe å gjøre med arbeiderpartiet, som ikke vil fjerne nynorsk?

 

Takker for svar på forhånd :)

Endret av MrPear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen snakker verken bokmål eller nynorsk, de er skriftspråk. Når sidemål fremdeles er noe vi bruker ressurser på i et land med fem millioner innbyggere, er det mye fordi det er så lett å argumentere for nynorsk på en måte som utløser skyldfølelse hos den hvite mann. Det er jo kultur, må vite.

 

Om noen skulle snakke nynorsk, er det bare snakk om et begrenset område på Vestlandet. Det er ikke så representativt for de norske distriktene som tilhengerne vil ha det til.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Store deler av norge snakker nynorsk og dermed er det vell ikke fjernet. Den eneste måten å fjerne nynorsk på er det at ingen snakker det eller at ingen forstår det. Så lenge språket vil gå i arv til neste generasjon så vil nok ikke nynorsk fjernes. Hvis du tenker på nynorsk i skolen og hvorfor denne sidemålet i norsk ikke har blitt fjernet så kan man vell spørre politikere.

 

Jeg mener at de som snakker nynorsk forstår bokmål og de som snakker bokmål forstår nynorsk. Dermed blir det feil å prioritere nynorsk fremfor andre viktige fag.

Lenke til kommentar

Man snakker ikke bokmål og nynorsk, medmindre man jobber i NRK.

Alle snakker en dialekt, og noen dialekter minner om bokmål eller nynorsk.

Begge er "kunstige" skriftspråk, satt sammen av henholdsvis Knud Knudsen og Ivar Aasen.

De reiste rundt i Norge, og samlet ord fra dialektene de hørte, og så skrev de sine ordlister. Aasen konsentrerte seg om bygdene, og oppfant nynorsk.

Nynorsk skrives i dag av 10–15 % av befolkningen, ifølge Wikipedia.

 

 

Min mening er at bokmål skal være obligatorisk for alle, og nynorsk kan være valgfag for spesiellt interesserte.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Greit, sålenge alle har bokmål som hovedmål, og nynorsk som sidemål.

Vi kan ikke ha en situasjon der folk velger nynorsk, og ikke lærer seg bokmål.

Vi må jo kunne forstå hverandre.

Er du gærn?

 

Jeg hadde nynorsk som hovedmål på skolen. Likevel var mesteparten av nyheter og aviser på bokmål.

 

Undersøkelser viser også at nynorsk-folk har bedre norsk-karakterer enn bokmålsfolk, rett og slett fordi man blir eksponert for to norsk-språk, fremfor bare ett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Greit, sålenge alle har bokmål som hovedmål, og nynorsk som sidemål.

Vi kan ikke ha en situasjon der folk velger nynorsk, og ikke lærer seg bokmål.

Vi må jo kunne forstå hverandre.

De som velger nynorsk, må også lære seg bokmål.

 

Kvifor det? Dei fleste vil uansett ha gode bokmålskunnskapar gjennom TV, Internett og media.

 

Språkhistorie, dikt og den slags er eit større problem for norskkunnskapane meiner eg.

Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke bokmål fjernet? Det er jo eldgammelt og utdatert

Det er et enkelt spørsmål. Bokmål er suverent mest utbredt. For min del kunne vi gjerne hatt nynorsk i stedet for bokmål, det er sidemål jeg er motstander av. Ja, man blir flinkere i språk av det, men da er et fremmedspråk enda mer effektivt, og ikke minst nyttigere. Og trenger egentlig alle å være flinke i språk? Den norske skole er plaget med en forestilling om at alle skal bli akademikere.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...